geld lenen... hoeveel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:06

Ben bang dat je nog niet eens de helft krijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:07

Ik Belgie is de richtlijn dat je max afleg om en bij 1/3e van het inkomen mag zijn. Richtlijn. Geen zekerheid. Tenzij je een heel hoog loon hebt gaat dat dus niet lukken.

Banken zijn een stuk voorzichtiger geworden mee lenen. Voor een huis moet je hier bv ook X procent (meestal het schrijfgeld) hebben. Effectief hébben dus niet in een eigendom die dat waard is maar op een rekening.

Ik denk dat met een parttime job je idd niet eens de helft geleend gaat krijgen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:07

ikkebenhier schreef:
Het gaat om een bestaand goed draaiend bedrijf...
En ik zou mede-eigenaar willen worden naast de huidige eigenaar.

Kan de huidige eigenaar leven van de pensionstalling (als in is het goed draaiend bedrijf).
Wil de eigenaar dan dat jij het overneemt? Zou dan eerder naar constructies kijken dat je je inkoopt of dat je als soort opvolging wordt gezien... maar daar voor zal je toch echt met eigenaar en notarissen e.d. om tafel moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:10

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:10

Eerlijk??
Je komt een beetje naïef over met de dromen ( plannen ) die je hebt.
Werk zelf in een start-up en mijn baas ( universitair niveau met een jaar of 30 werkervaring ) heeft zijn eigen huis en kapitaal op het spel moeten zetten om deze uitdaging aan te kunnen gaan.

Je zult van goede huizen moeten komen om dat zo jong en onervaren als jij met je 25 jaar bent van de grond te kunnen krijgen op dit moment.
Ga eerst inderdaad eens ervaring op doen, je sporen verdienen, je huiswerk maken en mensen om je heen verzamelen die verstand van zaken hebben......wie weet dán.......

Stoer dat je het overweegt en dat je er voor wilt gaan, maar blijf wél met beide benen op de grond.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:16

Het is wellicht geen antwoord op je vraag, TS, maar mag ik zo brutaal wezen om je een lening absoluut af te raden? Ik zal je even een PB met persoonlijke info sturen waarom. Maar om het algemeen te houden: je bent na jaren nog steeds aan het aflossen en het kost je klauwen vol geld aan rente.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:17

En vergeet niet dat de stal waar je het zo naar je zin hebt écht niet meer hetzelfde is als je ineens verantwoordelijk bent voor alles op en om het terrein... (inclusief alle sores en "gedoe" met mensen waar je het misschien voorheen prima mee kon vinden)
Even van je paard genieten etc.. Daar moet je nog wel de puf voor hebben na 80 uur in de week werken en dan nog iemand die aan je deur staat omdat er bij wijze van spreken niet genoeg stro in de stal van "jetje" ligt...

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:20

Shenavallie schreef:
Het is wellicht geen antwoord op je vraag, TS, maar mag ik zo brutaal wezen om je een lening absoluut af te raden? Ik zal je even een PB met persoonlijke info sturen waarom. Maar om het algemeen te houden: je bent na jaren nog steeds aan het aflossen en het kost je klauwen vol geld aan rente.

Tja, maar niet iedereen heeft zo 1/2 ton gespaard voor een huis (laat staan 5), dus zou iedereen moeten huren tot ie dat bedrag wel heeft? Dan ben je wat.. 20 jaar verder? Want huren, dát kost klauwen vol met geld.

Verder vind ik je ook wat naïef TS. 500 000 euro lenen zonder spaargeld en nog geen baan met 100% zekerheid want je werkt er pas net. Je bent 25.. Dan weet je toch wel dat dat echt niet gaat lukken?
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 17-07-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:20

Hoe ben je eigenlijk op 180.000 gekomen? :') als ik (alleenstaand, 28, sinds kort een vast contract bij een bedrijf waar ik nu bijna 2,5 jaar werk) maar op max 40.000 kom :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:22

_Ekenna schreef:
Shenavallie schreef:

Tja, maar niet iedereen heeft zo 1/2 ton gespaard voor een huis (laat staan 5), dus zou iedereen moeten huren tot ie dat bedrag wel heeft? Dan ben je wat.. 20 jaar verder? Want huren, dát kost klauwen vol met geld.

Verder vind ik je ook wat naïef TS. 500 000 euro lenen zonder spaargeld en nog geen baan met 100% zekerheid want je werkt er pas net. Je bent 25.. Dan weet je toch wel dat dat echt niet gaat lukken?

In de huurprijs zitten ook onderhoudskosten meegerekend. Als je een eigen woning koopt (of meer) zul je die kosten daarnaast zelf nog eens op moeten hoesten. Een kostenpost die men doorgaans onder berekent. Je bent niet alleen duurder uit, maar je moet ook nog heel veel tijd en energie daarin steken (of je moet het - tegen een hoge prijs - door derden laten doen).

Djonah

Re: geld lenen... hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:25

Misschien een idee om via een commanditaire vennootschap eigenaar te worden?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:29

Je moet echt wel denken aan inkomsten van 5000 á 6000 euro per maand wil je dat kunnen lenen. En dan moet je nog een flink kapitaal zelf hebben...

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:29

Als jij 180.000 krijgt voor een hypotheek heb je nog een gat van 320.000 euro. De bank gaat je dit echt niet als lening geven naast de hypotheek zonder bedrijfsplan en/of spaargeld. Daarnaast krijg je in werkelijkheid wel die 180.000 want je hebt geen vast contract? En voor die 320.000 moet je wel een heel goed bedrijfsplan schrijven. Maar je hebt geen ervaring met het leiden van zo'n bedrijf en daarnaast is het een onzekere wereld de paardenwereld. Daarnaast heb je geen partner en moet je alles alleen op hoesten wat het voor de bank weer onzekerder maakt. En kun je alle werkzaamheden van het bedrijf combineren met je fulltime baan waar je de hypotheek op heb gebaseerd? En is het wel voor jou draagbaar om 1500/2000 euro per maand te moeten missen alleen aan aflossen? Ook ik vind het een beetje naïef om te denken dat je zomaar 5 ton kunt krijgen. Ik zou eerder kijken of je niet met de oude eigenaren en een notaris of iets kan praten om te kijken of er geen regeling is dat wat weg heeft van huurkopen ofiets.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 20:30

maximuss schreef:
De helft kopen, is het goed deelbaar? Heb je het er al over gehad met de huidige eigenaar/ beheerder? Mss kun je de uitbating overnemen?

Edit: is een soort huurkoop geen optie?

Huurkoop... hoe gaat dat juist?

Het gaat er om dat dus de eigenaars (2 personen) elk hun eigen weg willen gaan.
Het bedrijf wordt of verkocht, en de opbrengst gedeeld door de 2 eigenaars. Of de 1 betaald de ander zijn deel, en het bedrijf blijft dus van 1 van de 2.
Ik zou dus in theorie 1 deel willen overnemen zodat het bedrijf kan blijven bestaan (is geen heel groot bedrijf ofzo) en ik er ook baat bij heb.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:35

ikkebenhier schreef:
maximuss schreef:
De helft kopen, is het goed deelbaar? Heb je het er al over gehad met de huidige eigenaar/ beheerder? Mss kun je de uitbating overnemen?

Het bedrijf wordt of verkocht, en de opbrengst gedeeld door de 2 eigenaars. Of de 1 betaald de ander zijn deel, en het bedrijf blijft dus van 1 van de 2.
Ik zou dus in theorie 1 deel willen overnemen zodat het bedrijf kan blijven bestaan (is geen heel groot bedrijf ofzo) en ik er ook baat bij heb.

Huurkoop is een soort van leasen. Je betaald elke maand een bedrag aan iemand en zo wordt je steeds een beetje meer eigenaar. Ik ben hier niet in thuis maar ik vermoed dat je hierover het beste eens met een notaris of adviseur kan praten over wat er mogelijk is en welke eisen/verplichtingen hier aan zitten. Maar misschien weet een andere bokker hier meer over te vertellen.

Maar weet je of één van de eigenaren bereidt is om door te gaan? Je zou eventueel met hem/haar overleggen of die het ziet zitten als jij dan de tweede partner wordt.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 20:42

Daantj__ schreef:
ikkebenhier schreef:

Huurkoop is een soort van leasen. Je betaald elke maand een bedrag aan iemand en zo wordt je steeds een beetje meer eigenaar. Ik ben hier niet in thuis maar ik vermoed dat je hierover het beste eens met een notaris of adviseur kan praten over wat er mogelijk is en welke eisen/verplichtingen hier aan zitten. Maar misschien weet een andere bokker hier meer over te vertellen.

Maar weet je of één van de eigenaren bereidt is om door te gaan? Je zou eventueel met hem/haar overleggen of die het ziet zitten als jij dan de tweede partner wordt.

ja, 1 van de eigenaren wil het behouden. Maar de ene kan niet het bedrag betalen van de helft van het bedrijf aan de andere.
Dus dan zouden ze het moeten verkopen en elk de helft nemen en hun eigen weg gaan.
Beetje moeilijk om uit te leggen.

Huurkoop, komt dat dan niet een beetje overeen met lenen? Ik bedoel maar qua maandelijks een bedrag betalen (nu dus aan de huidige eigenaar ipv de bank)...
Ik weet niet hoe dit precies zit, maar dit zou ook misschien een optie kunnen zijn

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:46

Een goedlopend bedrijf wat plotseling de helft wil verkopen. Ben ik de enige die dit wat apart vind klinken?

In hoeverre is dit bedrijf op papier ook goedlopend?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:48

Even heel simpel, een bank leent je geld als ze zo goed als zeker zijn dat ze het geld ook weer terug krijgen. Dus heb je een onderpand nodig, of een geweldig bedrijfsplan. Op basis van jouw idealen gaat de bank echt geen 5 ton "schenken".

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:51

Ik vind dat je een heel mooi ideaal hebt, maar helaas moet ik je uit je droom halen.

Het gaat je echt niet lukken, zonder vast contract kan je niets lenen. En iemand die bv 2000 netto per maand verdient, kan bij lange na geen 180000 euro lenen, dus al helemaal geen 5 ton.
En bij een bedrijf heb je heel wat meer eigen geld nodig en een enorm goed bedrijfsplan.
Banken steken niet zo snel geld in paardenbedrijven, omdat het zelden echt rendabel is.

Ik begrijp dat het belangrijk voor je is.
Maar dit moet je echt van je afzetten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:58

ikkebenhier schreef:
maximuss schreef:

Als het zo goedlopend is, waarom kan de ander het dan niet alleen betalen, of de 2e partij uitkopen?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 21:02

Het gaat om een familiale kwestie. Het zijn soort van zakenpartners en willen nu elk hun eigen weg gaan.
'goedlopend' daarmee wil ik zeggen dat het bedrijf winst maakt, dat ze uit de kosten komen en de eigenaars er van kunnen leven.
Ik denk ook niet dat het bedrijf bakken geld binnen brengt.

Beetje moeilijk om de situatie uit te leggen.
Er worden paarden verkocht, boxen verhuurd en de eigenaar (die er in wil blijven) geeft veel lessen (op hoog niveau).
Dus niet gewoon een pensionstalletje met een paar boxen die voor een prikje worden verhuurd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:06

Ik zou toch de situatie even duidelijk op papier zien te krijgen. Een bank gaat je sowieso geen geld lenen als je de situatie niet echt helder hebt...

En hoe weet jij echt dat het bedrijf loopt? Heb je inzage in de cijfers?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:08

Nee dat gaat je niet lukken, geen bank is zo gek om daarin mee te gaan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:10

ben ik dan de enige die al vragen heeft van 25 zijn,thuiswonend en 5000 euro spaargeld hebben?

als dat je manier van omgaan met geld is(want je zegt een voltijds inkomen te hebben),dan zou ik vooral daar iets aan veranderen in de eerste plaats.
de meeste mensen van die leeftijd die thuis wonen,sparen volop.is de ideale periode om te sparen en als je een huis,zaak,auto,.... wil gaan kopen,moet je gewoon veel centen hebben.

als je wil gaan ondernemen,dan weet je gewoon dat je kapitaal nodig hebt om dit te gaan doen.
het is niet iets wat je deze maand beslist en volgende week instapt,het is iets waar je jaren mee bezig bent.

@shenavallie,wat voor zever is dat nu weer?

als je 30j een huis huurt,heb je na 30j niets,nog steeds je maandelijkse kosten.
als je geld huurt om een huis te kopen en je betaalt dit 30j af,dan heb je na 30j een huis,helemaal van jou,als je het verkoopt,dat bedrag netto in je handen.

lenen is veel rendabeler dan huren op termijn,alles wat je huurt ben je gewoon kwijt.als je leent,ben je enkel de rente kwijt,maar heb je na al die jaren afbetalen gewoon iets die helemaal van jou is en wat behoorlijk wat kapitaal bevat.

@TS,vergeet het dat je zomaar 5000000 euro kan lenen,niemand zal je dit geven.

zoals anderen vind ik je behoorlijk onwetend en naïef overkomen,vraag je je dan zelf niet af hoe je dat kan afbetalen?(dat dit gewoon niet mogelijk is),want naast afbetalen zijn er ook nog een boel kosten(zelfs naast de pure stal-kosten).

en dan?stel je leent,waar haal je 3000 euro/maand om alles af te betalen?
(en daarnaast heb je nog meer geld nodig om te leven ook natuurlijk,dus neem 4000 euro/maand)

van enkele halve boxen dat je verhuurd?de lesinkomsten zullen sowieso niet voor jou zijn,jij geeft die niet.
een paard verkopen brengt tegenwoordig ook geen tonnen op,en je voltijds werk ga je ook een deel aan de kant mogen schuiven,want ik veronderstel dat jij dan boxen,boekhouding,onderhoudt,.... van de stallen moet gaan doen....

zie je nu zelf niet in dat dit totaal onrealistisch is?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:11

ikkebenhier schreef:
Het gaat om een familiale kwestie. Het zijn soort van zakenpartners en willen nu elk hun eigen weg gaan.
'goedlopend' daarmee wil ik zeggen dat het bedrijf winst maakt, dat ze uit de kosten komen en de eigenaars er van kunnen leven.
Ik denk ook niet dat het bedrijf bakken geld binnen brengt.

Beetje moeilijk om de situatie uit te leggen.
Er worden paarden verkocht, boxen verhuurd en de eigenaar (die er in wil blijven) geeft veel lessen (op hoog niveau).
Dus niet gewoon een pensionstalletje met een paar boxen die voor een prikje worden verhuurd.

En wat daarvan gebeurd zwart? :o :+