(tamme?) rat in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:20

amoj schreef:
Een kat kopen of een tijdje lenen van iemand?

Wilde ratten zijn enorm agressief. Daar kan een kat niet tegenop, mijn stoerste kat heeft een keer een nare wond opgelopen in een gevecht met een rat.

Petra_O

Re: (tamme?) rat in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 14:25

Ik wil zelf geen kat omdat ik bijna niet thuis ben. Beetje sneu voor het beestje... Zou niet weten van wie ik een kat zou kunnen lenen :D.

Ik heb een bedrijf gevonden dat ik vandaag al kon bellen, en ze komen morgen of dinsdag. Ben benieuwd...

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:26

Katten zijn muizenvangers, voor ratten moet je een terrier gebruiken.

De verdelgers zullen wel weten wat er moet gebeuren :j

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:27

Ik heb een rat in mijn schuur gehad.. Die heeft echt voor honderden euro's schade veroorzaakt 8)7
Uiteindelijk de hele schuur leeggehaald en toen bleek ie dood in zijn holletje te liggen. Hij had een nest gemaakt in een oud hokje van de konijnen.. Met als nestmateriaal een winterdeken van mijn paard :(
Ik denk dat iemand hem gif gevoerd had. Op het laatst liep hij gewoon overdag in de tuin van de buren.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:30

Misschien is het een jong dier dat een territorium zoekt en gemakkelijk bij jou binnen kon komen (waarschijnlijk via een route die je zelf niet vermoedt). En geloof maar dat een rat in elk huis wel voedsel vindt, die laat zich heus niet tegenhouden door wat verpakkingsmateriaal. Ze maken zich niet druk om wat troep, maar voelen zich ook prima thuis in een schoon huis. ;) Voor wie het wil zien zijn het eigenlijk best heel leuke beestjes hoor. Naar mijn idee maken mensen zich er vaak drukker om dan nodig is. Theoretisch kunnen ratten ziektes overbrengen, maar in de praktijk is de kans om in ons land ziek te worden door de aanwezigheid van een rat nihil. Dat ze knagen en stinken is veel vervelender. Ik heb er een beetje een haat-liefdeverhouding mee. Wij wonen buitenaf en hier zitten ze (de bruine variant) overal. Door ze te bestrijden maak je ze alleen maar slimmer. Als je er al eens eentje vangt komt de rest voorlopig echt niet bij een val in de buurt. Professionals hebben andere vallen en vast meer succes, maar ook dat is van korte duur, aangezien het een kwestie van (weinig) tijd is voordat ratten van elders een nieuw plekje komen zoeken. Ik denk dat de meeste mensen geen idee hebben hoeveel ratten er in hun directe omgeving leven en misschien is dat maar goed ook. :') In huis moet je ze inderdaad niet hebben, daar heb ik dan ook de grens getrokken. Ik hoop dat je er snel vanaf bent.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 14:36

Jong dier zou heel goed kunnen, hij was vrij klein voor een rat (maar duidelijk veel te groot voor een muis). Ik heb vrijdagnacht per ongeluk de balkondeur open laten staan, dus denk dat hij zo is binnen gekomen.

Ik krijg echt de kriebels van dat beest... Vind hem niet echt schattig, maar dat kan aan mij liggen :D.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:37

Ik wil je mijn bordeaux dog wel lenen die vangt namelijk als hobby ratten. :')

Maar ik zou idd een bedrijf laten komen want die beesten zijn echt ongezond en als hij al zo brutaal is naar je toe te komen dan zou ik hem nog liever weg willen hebben.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:52

Wij hier vorig jaar ook buiten, in de tuin.( buitenaf)
De hond van de buurman zat in een buiten ren en die was overleden een half jaar ervoor.
Maar die had het pak geopend hondenvoer er nog staan.
Wij rentokil gebeld, en die is gekomen.
10 vallen gezet een half jaar lang.
Ze kwamen om de week, elke keer als ze kwamen( was maar 10 minuten of zo) kosten 200 euro.
Half jaar later ratten weg en ook en 3000 euro lichter. :D

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 14:54

wow... hopen dat het bij mij niet zo erg is... Ik heb een flatje zonder tuin, en voor zover ik kan zien maar 1 rat :D.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:21

Voor je het weet heb je dit tafereel :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:45

Als de rat nog niet volwassen is en nog territorium aan het zoeken is kan je rattengif klaarzetten. Zodra die beesten met meerdere zijn, zijn ze niet meer met rattengif te bestrijden, ze sturen dan hun jongen erop uit en als die dood gaan aan het gif, vertrouwen de volwassen het niet meer en blijven er vanaf. Je bent dus gebaat bij snel handelen! Maar dat was je denk ik sowieso al van plan als je niet meer thuis durft te slapen :(:) .

Kan je niet aanbellen bij de buurman en vragen of hij ook last heeft? Misschien kunnen jullie dan de rekening delen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:51

Gif is wel echt een afschuwelijke manier om die beesten te doden, een val is tenminste geen lijdensweg..

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:54

Azmay schreef:
Gif is wel echt een afschuwelijke manier om die beesten te doden, een val is tenminste geen lijdensweg..

Een hond lenen voor een middagje kan ook... Ik ken er meerdere die net zoals de Bordeaux Dog van hierboven in het topic graag ratten vangen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 16:12

Buurman beneden bel ik niet zo snel aan... niet een heel erg frisse jongen. Buurman boven had nog gif liggen, maar wacht denk ik even de verdelger af morgen. Wil er zo snel mogelijk vanaf...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:31

Azmay schreef:

Dat ligt er maar net aan wat voor val het is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:35

Weet niet of het al genoemd is, maar heb je de dierenambulance al gebeld? Zij kunnen in sommige gevallen ook langskomen (per gemeente verschillend). In ieder geval zouden ze je dan kunnen vertellen of het om een tamme of een wilde gaat. Gaat het dan om een wilde, dan denk ik dat je de ongediertebestrijding zult moeten bellen. Het nadeel van ratten (en muizen) is het plasgedrag: dat is nogal een penetrante lucht die je niet graag in je huis wilt hebben. Mijn buurtgenootje had ratten en muizen (tamme) en de lucht was echt niet te harden als ik op haar kamer was. Zelf rook ze het niet (meer), maar lekker was het zeker niet.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:36

XxFyrstaxX schreef:
amoj schreef:
Een kat kopen of een tijdje lenen van iemand?

Wilde ratten zijn enorm agressief. Daar kan een kat niet tegenop, mijn stoerste kat heeft een keer een nare wond opgelopen in een gevecht met een rat.

Toen ik nog bij mijn ouders op de boerderij woonde liepen de katten regelmatig met ratten rond :') maar die aten ook kikkers en ik heb een x één betrapt boven op een fazant.. _/-\o_

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 17:35

Krijg echt de kriebels van dat filmpje... Ik heb van de bovenbuurman wat rattengif gekregen, dat heb ik toch maar vast neergelegd. Niet diervriendelijk misschien, maar dat beest wil ik gewoon echt niet in huis hebben. Ik ben net weer even binnen geweest, en het stonk gelukkig nog niet, wel knaagsporen aan een rieten mand met een paar fleecedekens erin. Die mag hij hebben wat mij betreft, als hij maar van de snoeren afblijft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:01

Als blijkt dat de rat van je onder buurman afkomstig is,kan je de rekening op hem verhalen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:33

Azmay schreef:

Ik vind gif toch beter en vooral voor ratten.
In een kooi laat je hem weer los en wie weet dat die de volgende dag weer binnen zit.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 22:52

Verdelger komt dus pas dinsdag -O- . heel fijn...

Heb nu echt een klote weekend... Iedereen is op vakantie, ik mag vanwege mijn oog niet naar mijn paard vanwege het stof, en nu kan ik ook nog eens niet normaal in mijn eigen huis zitten vanwege die smerige rat... Ik hoop dat het beest spontaan dood neervalt, ik wil gewoon naar mijn eigen huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:56

Snap hoe je je voelt tov die rat ts, heb ook een gruwelijke hekel aan die beesten, bah, vieze dieren :(
Had je inmiddels gif neer gelegd?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 23:16

Ja, gif ligt er. Hoop dat het morgen allemaal op is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:30

Hoop ik ook! Dan wel gelijk weer nieuwe neerleggen :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 23:39

Ga ik zeker doen! Hoe eerder ik van dat beest af ben hoe beter.