Auto huren als je net een rijbewijs hebt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:30

horse94 schreef:
Nou, toen ik net mijn rijbewijs had gehaald, kon ik echt nog niet goed rijden hoor. Ik dacht van wel, maar toen ik in de auto van mijn ouders ging rijden, viel dat behoorlijk tegen. Nu heb ik mijn rijbewijs bijna een jaar, en nu vind ik pas dat ik echt goed kan rijden (in de auto van mijn ouders dan, in een andere auto heb ik nog niet gereden). Dus nee, ik zou zelf geen auto hebben gehuurd toen ik net mijn rijbewijs had.

Maar dan vraag ik me echt af of je genoeg lessen hebt gehad. Ik heb echt heel veel lessen gehad en daar baalde ik toen zo van. Achteraf ben ik er heel blij mee want toen ik het eindelijk gehaald had kon ik direct zelfverzekerd de weg op.

Evaring moet je uiteraard op doen maar dat krijg je alleen door kilometers te gaan maken. Snap trouwens ook niet waarom je ouders auto in de prak rijden als minder erg wordt gezien dan een huurauto. :D

eilleen333

Re: Auto huren als je net een rijbewijs hebt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:33

Toen ik mijn rijbewijs net had kon ik prima rijden. Merkte alleen wel dat lange ritten best vermoeiend waren. Vrij snel na het halen van mijn rijbewijs reed ik 2,5 uur alleen, en ik merkte bij aankomst dat ik best wel moe was.
Dus meteen een lange rit in je eentje zou ik niet zo gauw doen, maar een beetje touren met wat stops. Waarom niet?
Alleen betaal je waarschijnlijk wel flink...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:35

Het probleem van veel nieuwe rijbewijs-bezitters is hun overmoed. Als je een tijd rond rijd besef je pas hoe groen je éigenlijk nog bent als je net je rijbewijs hebt terwijl als je pas geslaagd bent je inderdaad vaak reageerd a la 'als ik het niet kon dan lieten ze me niet slagen.' Maar rijden met iemand langs je die nog wat mee helpt denken en vaak ook op bekende wegen is nog heel anders dan alleen. Als je slaagt kan je prima rijden maar dan ben je zeg maar de beste uit de gevorderde manege-les... Je kent de basics maar dat is het ook. Een beetje nederigheid spaart je een hoop ellende.

De statistieken geven de verhuurders gelijk. Dus wil jij gaan toeren zal je of je eigen auto moeten hebben of bereid zijn om te betalen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-07-16 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:37

Waarom afkopen? Dan betaal je een hoop voor iets wat je misschien niet eens nodig hebt.

Verder ga ik met ayasha mee, als je je rijbewijs net hebt kan je echt niet heel goed autorijden. Je hebt (als het goed is) een goede basis maar echt autorijden leer je pas nádat je geslaagd bent.
Laatst bijgewerkt door Polly op 17-07-16 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:40

Er zijn weinig verhuurbedrijven die verhuren aan beginnende rijders, en met een reden. En als ze het al doen, dan zitten er vaak hoge kosten aan vast. De statistieken staan aan hun kant en tot die tijd zul je moeten leven met de kosten die er aan vast zitten (hoe oneerlijk dat misschien ook voelt).

Ik heb jaren de leaseauto van paps meegehad, zonder paps. Want dat was echt niet relaxed rijden. En oh jongens, wat heb ik een paar benauwde situaties meegemaakt met die auto. Ik, en de rest van de familie waren heel blij dat hij niet ons eigendom was...

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:46

@Jildau Ik heb meer dan genoeg lessen gehad, veel meer dan het gemiddelde. Maar in de praktijk viel het rijden toch wel tegen. Ik heb trouwens nooit schade gemaakt, dus het gaat er bij mij niet om wiens auto erger is om in de prak te rijden. Ik zeg alleen dat ik het nooit gedaan zou hebben. Bij mij kostte het misschien wat meer tijd om aan een andere auto te wennen. Dan voel ik mezelf beter in een auto van mijn ouders dan in een gehuurde auto, maar dat is dan voor mij persoonlijk. :o

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:51

Tijdens je rijlessen leer je je auto besturen en en krijg je een voorbereiding op verkeerssituaties die zich voor kunnen doen.

Autorijden leer je pas nadat je je rijbewijs hebt, je krijgt te maken met situaties die je nog niet eerder mee hebt gemaakt én met situaties die je mogelijk wel eerder mee hebt gemaakt maar nu zelf op moet lossen ( immers er zit niemand met een extra rem naast je..)

Beginnende bestuurders hebben nou eenmaal weinig ervaring en minder inzicht. Dat krijg je alleen door kilometers te maken, maar het is heel begrijpelijk dat een verhuurmaatschappij daarvoor haar auto's uit wil lenen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:56

Ik snap die bedrijven wel. Waarom heb je zo'n probleem met dat hoge eigen risico? Dat is toch logisch vanuit het bedrijf gezien? Nu lijkt het een beetje alsof je er vanuit gaat dat die schade er gaat komen, en dan zou ik al helemaal geen auto meer aan je verhuren :Y)

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:58

Kun je niet kijken naar een goedkope tweedehands auto?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:33

roxiie schreef:
Tijdens je rijlessen leer je je auto besturen en en krijg je een voorbereiding op verkeerssituaties die zich voor kunnen doen.

Autorijden leer je pas nadat je je rijbewijs hebt, je krijgt te maken met situaties die je nog niet eerder mee hebt gemaakt én met situaties die je mogelijk wel eerder mee hebt gemaakt maar nu zelf op moet lossen ( immers er zit niemand met een extra rem naast je..)

Beginnende bestuurders hebben nou eenmaal weinig ervaring en minder inzicht. Dat krijg je alleen door kilometers te maken, maar het is heel begrijpelijk dat een verhuurmaatschappij daarvoor haar auto's uit wil lenen.

Maar aan de andere kant komt het ook vaak voor dat bestuurders die langer hun rijbewijs hebben slordig worden, met één hand gaan rijden, gaan appen achter het stuur, toch nog nét even die inhaalslag maken etc. Het is zo persoonsafhankelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:52

En alsnog zijn jonge bestuurders statistisch gezien grotere risico's. Kan je nagaan. ;)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 19:32

Wat een nutteloze discussie zeg..

Natuurlijk leer je pas echt rijden na je rijbewijs, niemand die dat ontkent.
Maar ik moet het dus ook echt leren en bedrijven hebben een all risk verzekering waar ik dan iets meer voor betaal. Prima toch? Waarom is dat erger dan schade aan de auto van een familielid?

Daarnaast heb ik totaal geen overmoed. Ik zoek juist een bedrijf die voldoende verzekerd is voor als er wat gaat gebeuren, ook al ga ik daar niet van uit. Ik zal vast nog lastige situaties tegen komen, maar ik ga er van uit dat ik dit zo goed mogelijk probeer op te lossen. Ik ben niet zo'n 18 jarige die wel even laat zien dat die kan rijden en vol gas weg rijdt bij een stoplicht of een persoon die te voorzichtig rijdt. Dus ik zou niet weten waarom ik geen auto zou kunnen huren.

Gelukkig blijkt maar weer dat bokkers ook niet alle wijsheid in pacht hebben en dat er dus best bedrijven zijn waar ik een auto kan huren zonder een hoog eigen risico.