LinkedIn wel of niet doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vladimir1979

Re: LinkedIn wel of niet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:37

eerlijk? gewoon wel een goed en gedetailleerd LinkedIn profiel aanmaken, maar niet je statusupdate gebruiken. Het is beter om interessante artikelen, websites, weetjes of nieuwsberichten in je statusupdate te melden. Potentiele werkgevers checken je profiel alleen als een soort CV, en om te zien of er niet wat raars bij staat. Ook voor je potentiele nieuwe werkgever is het niet handig om aan te geven dat je open staat voor nieuwe mogelijkheden: ze zien liever iemand die het naar z'n zin heeft in z'n werk, maar graag dichterbij huis wil werken, of een nieuwe ontwikkelingrichting in wilt gaan.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:38

je kunt je statusupdate ook niet zichtbaar zetten.
Dit betekend dat het wel op je profiel komt te staan en je dus wel vindbaar bent met zoektermen als :beschikbaar..

maar de statusupdate komt niet in het nieuwsoverzicht terecht. De kans dat je huidige werkgever/collega's hem zien is daarmee veel kleiner, of ze moeten op je profiel kijken.

Wel zou ik het persoonlijk duidelijk willen hebben dat je wel verder kijkt bij je huidige leidinggevende, want het zou vervelend zijn als zij het online moeten lezen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:43

Wendy schreef:
Het punt is dat het effect kan zijn dat ze je het werken compleet onmogelijk gaan maken. Als ze weten dat je weg wilt, dan doen ze vaak helemaal geen moeite meer om je het werken makkelijk te maken.
Maar nee, ik zou zeker geen ontslag nemen nog ;) Gewoon doorgaan met wat je wilt doen: solliciteren vanuit een baan :j

Dat kan en is heel vervelend maar ik denk dat het ook per situatie verschilt hoe verstandig of onverstandig het is. Je kan namelijk ook hebben dat je werkgever dan ineens wakker wordt en bedenkt dat ie je toch echt wel graag wilt houden. Mijn zus werd ook een beetje aan het lijntje gehouden door haar werkgever, na een solicitatie ronde en een serieuze andere optie kon ineens alles, ze kreeg een vast contract, een loonsverhoging en kon ineens een opleiding volgen om door te groeien. Het hoeft niet perce in je nadeel te werken als je maar duidelijk en eerlijk bent over wat je wilt en je als werknemer niet al te makkelijk te vervangen bent.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 11:53

Nav een pb al even wat dingen veranderd aan mijn profiel op linkedin. Ook wat recruiters geconnect in de regio waarin ik wil gaan werken. Wie weet heeft dat al het gewenste effect.

Ik ben niet bang dat het mijn kansen hier in de weg staat, die kansen beloven ze me al zo lang dat ik weet dat die er gewoon niet in zitten. Hoe hard ik ook mn best doe en in hoeveel projecten ik ook plaatsneem. Wat dat betreft ben ik er wel uit, heel veel schade kan het niet doen. Maar toch twijfel ik, ben iemand die vaak snel een beslissing neemt en ook goed kan onderbouwen waarom. Dit is alleen een kwestie waarin ik het lastig vind. Vooral omdat er leidinggevenden zijn die nog wel eens raar uit de hoek kunnen komen wat betreft dit soort dingen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:33

vladimir1979 schreef:
eerlijk? gewoon wel een goed en gedetailleerd LinkedIn profiel aanmaken, maar niet je statusupdate gebruiken. Het is beter om interessante artikelen, websites, weetjes of nieuwsberichten in je statusupdate te melden. Potentiele werkgevers checken je profiel alleen als een soort CV, en om te zien of er niet wat raars bij staat. Ook voor je potentiele nieuwe werkgever is het niet handig om aan te geven dat je open staat voor nieuwe mogelijkheden: ze zien liever iemand die het naar z'n zin heeft in z'n werk, maar graag dichterbij huis wil werken, of een nieuwe ontwikkelingrichting in wilt gaan.

Zelfde idee.
Verder zal een recruiter er niet op letten dat er in jouw profiel nu nét staat dat je iets nieuws zoekt hoor. Als je een interessant profiel hebt voor hun functie, dan wordt je aangeschreven, punt. Werk of geen werk, zoekend of niet.

Dus inderdaad zorgen dat je profiel up to date is, strategisch wat nieuwe connecties leggen (interessante bedrijven? Recruiters in je sector? ...), je CV op de grote recruiteringssites droppen (monster,..) en dan ben je al een heel stuk op weg :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:51

Je geeft aan dat ze weten dat je actief opzoek bent naar iets anders.
Misschien kan je aan je manager nogmaals aangeven dat je door wens te groeien maar dat je de afgelopen jaren het gevoel hebt dat je niet serieus werd genomen als je het zei.
Dat je begrijpt dat het niet makkelijk is om 1-2-3 een opvolger voor jou te vinden maar dat je graag voldoende tijd wil hebben om een eventuele opvolger in te werken mocht je intern door kunnen groeien of elders een nieuwe uitdaging aan te gaan.

Daarmee geef je aan serieus te zijn in het weg willen, maar ook in het bedrijfsbelang te denken ivm opvolger. En voor ze iemand hebben ben je zo minimaal 2-4 maanden verder (vacature opstellen en uitzetten, gesprekken, opzegtermijnvan nieuwe persoon), dan nog inwerken.