Een vader die zijn dochter negeert....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:29

Oei!
Wat ontzettend leuk en fijn dat deze tienermeid zo bij jou terecht kan! Dat zal haar goed doen!
Ik zou er niet 'tussen' gaan zitten. Als je vader regelmatig zag zou je iets luchtigs kunnen zeggen (hee ik heb die leuke dochter van je te logeren gehad, wat een toffe meid!), maar als je er speciaal contact voor moet gaan zoeken, nee dat komt verkeerd over bij vader.
Om terug te komen op je vraag: hoe kan ik hem aanspreken op zijn nalatigheid, zonder het erger te maken? Dat kan niet! :n
Probeer er voor dochter te zijn! Haar helpen een brief te schrijven wat vjestagirl voorstelt is idd een heel goed idee

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:31

Vjestagirl schreef:
Misschien kun je de jongedame in kwestie helpen met het schrijven van een brief naar haar vader. Dan kun je toch helpen en laat je het ze wel zelf oplossen.

Dit was ook mijn eerste idee :j

Zo meng jij je er niet in, help je haar en kan zij zelf haar verhaal doen. Laat haar wel het verhaal vertellen in 'ik vorm" dan komt beter aan dan verwijten als "papa je negeert mij". Mensen sluiten zich snel af en schieten dan in de verdediging als er met verwijten worden gestrooid, terwijl 'ik voel mij verdrietig omdat ik je niet zo vaak zie' dichtbij haarzelf ligt. Het is haar emotie, hoe zij iets ervaart en dat werkt constructiever.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 15:42

Dank voor de berichten, ik heb het voor nu als volgt gedaan. Hem een berichtje gestuurd met. "Hey, hoe is het? Lang niet gezien! Ik heb dit weekend je dochter te logeren gehad. Wat een leuke meid, ze mist je! Liefs...."

De jongedame in kwestie blijkt nog nooit sushi te hebben geproefd dus we gaan over een maand eens sushi proeven samen. Dan kan ik eens vragen aan haar hoe ze zelf denkt haar vader aan te sporen. En of ik daar op de achtergrond iets in kan help.
De oplossing brief opstellen ga ik daarin onthouden.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:42

Mijn ervaring is, als ze niet willen gebeurt het niet.

Ik heb m'n ex jaren gepusht, continue gevraagd wanneer hij tijd had voor z'n kind.. Dat heb ik 7 jaar lang volgehouden.. Zonder succes want ze zien elkaar al jaren niet meer..

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:47

Waarom niet de vader opbellen en het verhaal eerlijk vertellen. Je dochter is bij mij geweest en geeft aan dat ze het heel jammer vind dat ze jou zo weinig ziet. Is er iets wat we kunnen doen om die situatie te veranderen? Misschien heeft hij wel een goede reden misschien niet. Maar gewoon eerlijk zijn lijkt mij het beste.
Ik hoop voor het meisje dat de situatie verbeterd, maar jij bent geen toverfee dus niemand hoeft wonderen te verwachten.

Maflinger_S

Re: Een vader die zijn dochter negeert....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:51

De eerste stap is gezet, mooi! Ik ben benieuwd naar zijn reactie.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:56

Ik vind dat je het goed aanpakt TS! Als ik in jouw schoenen had gestaan had ik waarschijnlijk ook iets in die trand gedaan. Het is toch een (goede) vriend (geweest) en als vrienden vind ik best dat je elkaar aan dit soort dingen mag herrineren. Iemand dwingen gaat je niet lukken, dat ben ik volledig met bovenstaande reacties eens, maar ik vind een berichtje en eventueel die brief zeker niet te ver gaan. Ik ben benieuwd naar zijn reactie.

Jij bent in dit geval waarschijnlijk een vertrouwenspersoon voor dit meisje. Ik ken de situatie verder natuurlijk niet maar ik kan me goed voorstellen dat jij voor haar de objectieve persoon en indirecte connectie naar haar vader bent. In dat geval is het vergelijkbaar met een vertrouwenspersoon op school en in veel gevallen gaan die ook het gesprek aan met de ouders.

edit: ik kan me ook voorstellen dat JUIST door inmenging van een derde de vader wordt wakker geschut. Ik kan me best voorstellen dat zo iemand niet snel luistert naar bijvoorbeeld zijn ex. Wat is de rol van haar moeder in dit verhaal?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 16:04

Moeder was een tienerliefde en deze meid een 'ongelukje'. Moeder is inmiddels al een paar jaar een nieuw gezin aan het maken met een andere man. En is nu zwanger van haar derde.
Stiefvader is geen hele sympathieke man. Dus ik kan me voorstellen dat je je als tienerdochter erg buitengesloten kan voelen daar.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:31

Helpt haar moeder nog wel met connectie leggen met de vader? En is er misschien andere familie die kan steunen (opa's en oma's ?)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:41

Wat dochter ook kan helpen, is de organisatie Villa Pinedo. Moet je maar eens opzoeken. Is opgezet door kinderen van gescheiden ouders.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:49

Het is een man. Gewoon duidelijk zijn.

Was ie leuk met z'n dochter toen ze bij jou logeerden?

En ook de voordelen van een goeie vader-dochter benadrukken. Of misschien de nadelen van een slechte.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:25

Ik vrees dat je weinig kunt.
Ikzelf heb mijn vader nooit echt willen zien en vond er niet veel aan als hij bij mij thuis langskwam, 1,5 uur om de twee weken op zondag. Hij voelde voor mij niet als mijn vader, dus ik deed er maar mee heen. Mijn halfzusje daarentegen is wel gek gebleven op haar (onze) vader. Ze heeft me regelmatig vertelt dat ze hem belde of ze langs mocht komen (alleen of met haar vriendje) en dat hij dan aangaf dat de andere kant van zijn familie dan op visite kwam en dat ze dus niet welkom was. Ook telefoontjes op zijn verjaardag wimpelde hij vakkundig af en liet nooit echt interesse in haar blijken. Na lang proberen mocht ze dan toch een keer langskomen en daar zag je hele verhalen over terug op facebook. Ondanks dat hij geen donder deed voor haar, betekende die ene keer dat ze wel langs mocht komen zoveel voor haar. Ik zie haar persoonlijkheid een beetje terug in de meid die jij beschrijft TS. Ik denk dat jij, als vriendin van haar vader, in een mooie positie bent om na te denken hoe je dit aan vader duidelijk kan maken.
Misschien kun je beginnen met vissen naar zijn kant van het verhaal. Waarom is hij zoveel tijd kwijt aan zijn vriendin? ziet hij zijn dochter nog wel eens en wat vind hij daarvan (beetje doen alsof je neus bloedt). Ik denk dat je haar kunt helpen door te benoemen dat zij graag bij jou wilde logeren, dat jullie het erover gehad hebben en haar wensen.

Verder zou ik me niet te diep hierin mengen. Je weet nooit goed wat de onderliggende wensen zijn vanuit haar vader. Wellicht is het gewoon zo dat hij nooit echt een band voelde met zijn dochter(geen diepgaande familieband) en dat hij dat wel voelt bij zijn vriendin. Weet niet of hij daar eerlijk over zal zijn.

Verder vind ik het heel lief dat je wilt helpen. Maar probeer ook te herkennen waar jouw grenzen liggen in wat jij voor die meid kan betekenen.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 01:59

ik vind het hartstikke goed dat jij dit doet!

ik denk dat je inderdaad gewoon eerlijk kan zijn tegenover de vader. Hij heeft immers in jou huis gewoond, dus het is zeker geen onbekende voor je, ookal is het contact enigzins verwaterd.

het is heel wat om als 13-jarige dit soort zaken te moeten regelen, begeleiding van een volwassene lijkt me dan ook zeer waardevol.

ik bewonder je interesse voor deze meid! ik ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen..