Autoverzekeringen en schadevrije jaren overnemen, hoe zit t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:04

Schadevrije jaren staan per persoon opgeslagen in een systeem (roydata). Al rij jij 8 jaar schade vrij maar heb je 20 verschillende auto's tegelijk of na elkaar of wat dan ook gehad, heb je nog steeds 8 schade vrije jaren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 18:11

Vitaquilla schreef:
Schadevrije jaren staan per persoon opgeslagen in een systeem (roydata). Al rij jij 8 jaar schade vrij maar heb je 20 verschillende auto's tegelijk of na elkaar of wat dan ook gehad, heb je nog steeds 8 schade vrije jaren.

Een tweede auto krijgt niet dezelfde schadevrije jaren omdat verzekeringen er van uit gaan dat daar een andere bestuurder in rijdt, volgens internet: http://weblog.independer.nl/productnieu ... m-korting/
Je begint dus altijd weer bij 0 als je een tweede auto erbij koopt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:15

Dat is vreemd annemieke
de meeste hebben wel een 2e auto regeling waardoor de 2e auto meeliften op de svj van de eerste auto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:27

Als het goed is er een hufterproof in de diverse systemen ingebouwd waarbij niet logische schade vrije jaren, leeftijd bestuurder en aanschafwaarde auto niet verwerkt kunnen worden.
Bij een tweede auto zit er ook een controle in. Alleen met een dubbel aantal ogen kan dit wel overschreven worden.
Daarom mogen Acceptatie en Schade ook nooit door een en hetzelfde persoon gedaan worden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:41

Als ik je moeder was zou ik daar ook nog even goed achteraan gaan. Ze heeft die jaren gewoon opgebouwd en daar heeft ze recht op.

Ik had ook een overlap van de oude naar nieuwe auto, geen probleem. Moest er wel zelf 3x achteraan bellen omdat oude verzekering ze niet automatisch had vrijgegeven. }:0
Dus premie bepaalt op basis van SVJ, duurde te lang dat de jaren waren vrijgegeven. Kreeg flinke naheffing en uiteindelijk werd dat weer terug betaald. Schiet lekker op. :+

Maar goed, nu is alles goed gekomen en scheelt het me 50% van de premie. _/-\o_

8nnemiek

Re: Autoverzekeringen en schadevrije jaren overnemen, hoe zit t?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 19:09

De overlap was hier wel ongeveer een jaar.. geen idee of daar een maximum aan zit.
Gelukkig is het bij jou wel weer goed gekomen! Pfoe, 50% is niet niks!

Liezel, bij ons was het zelfs nog ingewikkelder.. Mijn auto stond op naam van mijn moeder, als tweede auto ingeschreven bij de verzekering van mijn vader, met mij als bestuurder vermeld.. en dan staat daar heel leuk 75% korting vermeld terwijl de verzekering nog bijna twee keer zo duur was dan de nieuwe verzekering waar hij als eerste auto staat met twee jaren :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:14

Klinkt als Spaaradvies(oud grapje) als TP het maximale aan provisie eruit slepen in een constructie :7
waar je van gaat scheelkijken.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:21

De nieuwe verzekeraar zal de jaren niet over kunnen nemen zolang je oude verzekeraar deze niet op jou naam zet. Ik zou toch via je tussenpersoon contact opnemen met V&V om te zorgen dat ze op jou naam komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 19:27

Dat dacht ik ook beau, zo heeft hij ons dat eerder ook uitgelegd..
Jij weet toevallig ook niet waar ik dat zwart op wit kan vinden?
Het is zo jammer dat al dat soort regeltjes zo lastig zijn terug te vinden.. En die tussenpersoon weet er wel een leuk verhaal in zijn voordeel van te maken :=

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:17

8nnemiek schreef:
Dat dacht ik ook beau, zo heeft hij ons dat eerder ook uitgelegd..
Jij weet toevallig ook niet waar ik dat zwart op wit kan vinden?
Het is zo jammer dat al dat soort regeltjes zo lastig zijn terug te vinden.. En die tussenpersoon weet er wel een leuk verhaal in zijn voordeel van te maken :=

https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/schadevrije-jaren-overnemen#no1
http://www.autoverzekeringberekenen.org/kan-een-verzekerde-schadevrije-jaren-overdragen

Hierin staat wel het één en ander, ik zou contact opnemen met je tussenpersoon eventueel via een mail waarin je duidelijk al je punten zet. Of de schadevrije jaren daadwerkelijk op jou naam kunnen hangt weer af van V&V, maar als de tussenpersoon dit toen heeft gemeld zou ik dit duidelijk in je mail verwerken. Zodra hij/zij de overdacht dan te vraag legt bij V&V kunnen hun beoordelen of ze het daadwerkelijk over zetten op jou naam.

Als je dit proces dus helemaal hebt gehad kun je je nieuwe verzekeraar weer vragen om opnieuw in roy-data t kijken.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:01

pst die bonusmalus ladder bij een verzekering staat los van de schadevrije jaren

(daarin willen verzekeraars nog weleens wat korting geven/snoepen) maar dat staat los van roy-data schade vrije jaren (het enige echte officiele systeem).

(wel jammer dat ook daar sinds dit jaar een max aan zit)

bv iemand rijd al 35 jaar schade vrij..krijgt ie een schade zakt ie meteen naar 10 schade vrije jaren..(is toch absurd!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:13

Ik vindt nogal vreemd verhaal. Eerst bedonder je de boel door de verzekering op iemand anders naam te zetten zodat je minder premie hoef te betalen. En vervolgens verwacht je dat je ook nog beloond voor wordt met extra schade vrije jaren.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:35

bij mij was het zo geregeld dat met mij als regelmatige bestuurder er dus ook op mijn leeftijd premie werd berekend dus dan bedonder je de boel niet alleen om de een of andere reden heb je het dan zo willen regelen.

nu staat ondertussen de auto al weer 2 jaar op mijn naam en geen problemen gehad verder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 05:34

Bedankt voor de links! In die laatste staat inderdaad duidelijk dat het bij de oude verzekering moet gebeuren :j Die ga ik inderdaad doorsturen. Ik ben erg benieuwd of het gaat lukken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:14

studiemiep schreef:
pst die bonusmalus ladder bij een verzekering staat los van de schadevrije jaren

(daarin willen verzekeraars nog weleens wat korting geven/snoepen) maar dat staat los van roy-data schade vrije jaren (het enige echte officiele systeem).

(wel jammer dat ook daar sinds dit jaar een max aan zit)

bv iemand rijd al 35 jaar schade vrij..krijgt ie een schade zakt ie meteen naar 10 schade vrije jaren..(is toch absurd!)

Plus dat het bonus/malus/schadevrij niet bij alle verzekeraars op dezelfde manier wordt uitgevoerd.
De een verwerkt het toch in de schadevrije jaren de ander in de premie.

Wordt er dan bij teruggaan schadevrije jaren ook de premie evenredig omhoog gezet of ga je maar drie treden terug in premie??

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:30

dat weet ik niet precies, maar je premie stijgt wel echt aanzienlijk... (hier niemand ooit schade gereden)

(was laatst een item over in de consumenten gids/radar oid...) dat juist bij de mensen die enorm lang schade vrij rijden en er gebeurd wat dat die dan ineens flink meer moeten betalen......dus tis niet zo dat je eerst van trede 25 betaald en dan maar de premie van trede 22..(helaas...) die terug val is veel meer

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:44

8nnemiek schreef:
Bedankt voor de links! In die laatste staat inderdaad duidelijk dat het bij de oude verzekering moet gebeuren :j Die ga ik inderdaad doorsturen. Ik ben erg benieuwd of het gaat lukken :)

Ik ben heel benieuwd of je tussenpersoon er werk van gaat maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:30

studiemiep schreef:
dat weet ik niet precies, maar je premie stijgt wel echt aanzienlijk... (hier niemand ooit schade gereden)

(was laatst een item over in de consumenten gids/radar oid...) dat juist bij de mensen die enorm lang schade vrij rijden en er gebeurd wat dat die dan ineens flink meer moeten betalen......dus tis niet zo dat je eerst van trede 25 betaald en dan maar de premie van trede 22..(helaas...) die terug val is veel meer

Klopt.
Wanneer je schade rijdt dan wilt je verzekering dat je uiteindelijk de schade zelf terug betaalt door middel premie verhoging.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:43

daarom bij een kleine schade zelf de tegenpartij betalen:-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:16

Plus dat de autoverzekeringen al tijden chronisch te laag zijn.
Veel verzekeraars verliezen op dit soort polissen.
Schades zijn al tijden hoger dan de inkomsten.
Hetzelfde dat niet alle verzekeraars zich de luxe van een brandverzekering voor rietgedekte woningen in hun portefeuille kunnen permitteren.(off topic)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:26

Heb zelf jammer genoeg al keer mee gemaakt dat tegen partij een slaatje er uit moest slaan.
Die kant kan het ook nog op :\

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 21:16

Morgen gaan we de tussenpersoon bellen, dus ik ben ook benieuwd!

Wat betreft schades.. de garages kunnen er ook wat van.. ik weet nog dat we een keer schade hadden, lang geleden. Bullbar wat scheef geduwd door een auto die achteruit zette tegen de onze op, en door die scheve bullbar was ook de voorkant gedeukt. Nou, wij naar de garage, voor een afspraak voor reparatie en daar hebben ze de bullbar even recht getrokken. 5 minuten werk, deuk plopte er vanzelf uit, en op een heel klein lijntje na niks meer van te zien. Maar goed, het werd door de andere verzekering betaald, dus zouden ze het even professioneel uitdeuken en repareren.. Nou, toen kregen we een belletje dat de auto total loss was omdat ze de motorkap eigenlijk nog wilden spuiten, maar zonder spuiten konden ze hem nog repareren.. Een auto die nog ruim 4000 euro waard was 8)7 Een deukje wat haast niet te zien was 8)7 Ongelofelijk hoe die garages de verzekeringen belazeren %)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 14:45

Nou, ik heb het uiteindelijk maar anders opgelost. Ik geloofde niet dat de tussenpersoon nog binnen die vier dagen alles geregeld zou krijgen, had sowieso alweer een ander verhaaltje klaar liggen, dus nu heb ik bij de bovag mijn aanvraag laten aanpassen, terug naar 0 schadevrije jaren, en gevraagd of ik ook nog recht had op het welkomstaanbod wat ik laatst in de mail binnen kreeg.. Nu kom ik dit jaar, als ik dat welkomstbedrag meereken, uit op een premie van 23 euro in plaats van de 22 euro die ik met 2 schadevrije jaren zou krijgen, dus dat is toch nog heel goedkoop gelukkig. Volgend jaar is dat dan weer een aantal euro meer, maar ach, ben ik nu wel van het gedoe af.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:49

ja dat is smerig met die garages kwa schade.

Maar dat moet je als eigenaar van je auto ook niet toestaan (immers ook al kost het jou geen geld..het moet ergens vandaan komen..dus hogere premie's).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:23

Morganlefay schreef:
Maar 1 iemand kan op een polis daadwerkelijk voor roy-data opbouwen...

de 2de bestuurder kan alleen maar jaren krijgen als bestuurder 1 ze officieel afstaat....
Yep, maar zover ik weet alleen de partner.

niet in mijn geval..
sterker nog ik was totaal niet bekend..

Ligt echt aan de 1e verzekeraar en de verklaring die hij/zij wil afgeven.

Ik heb in 1996 mijn rijbewijs gehaald, nooit bij stilgestaan om mij als regelmatige bestuurder van mijn moeders auto te laten opnemen in mijn moeders verzekering.

In 2003 kocht ik mijn eerste auto.

Mijn moeder kreeg de geniale brainwave om toch even contact op te nemen met haar tussenpersoon (viel onder 'vage kennissen').

Ik kreeg dus gewoon alle jaren schadevrij als verklaring mee met gevolg dat ik bij mijn verzekeraar gelijk op trede 13 kon instromen.

Tussen deze auto en mijn huidige auto heb ik een aantal jaren opnieuw mijn moeders auto gereden, ik was inmiddels aan mijn maximaal aantal schade vrije jaren, dus no way dat ik mij bij mijn moeder zou optekenen die de verzekering op haar naam hield (immers schade op mijn naam zou dan mijn tredes ook omlaag halen).

toen ik eindelijk weer een eigen auto kocht(2014), was ik zo snugger geweest om tijdens de verhuizing mijn verklaring kwijt te raken.. Contact opgenomen met mijn oude verzekeraar, die mij direct alsnog een verklaring voor volledig vrije jaren gaf, zonder volgens mij te checken of ik ergens in de tussentijd verzekerd ben geweest (Heeft 4.5 jaar tussen gezeten).. Ook dit was een kleiner plaatselijke verzekeraar.

overigens had ik ook geen schade gereden in de tussentijd, dus feitelijk waren het aantal jaren keurig correct.. maar heb dus tot 2x toe een verklaring gekregen zonder dat er doorgevraagd of doorgezocht is.