x

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:58

Wat stom dat ze zo stug vol bleef houden ts!

Ik had zo'n soort situatie in australië afgelopen jaar. We hadden bij een bierbrouwerrij op het terras gezeten en toen het bier op was wou ik nog even naar de wc. Daarvoor moest je weer naar binnen, maar ik kwam niet langs de uitsmijter... Moest eerst terug om mn paspoort te halen om te laten zien dat ik echt 27 ipv <18 was om een plasje te kunnen plegen. Hij deed in elk geval z'n werk grondig, maar dit keer vond ik het geen compliment..

Rivjenn

Re: Wat ik nou weer mee maak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:08

Je moet tot 25 naar een id vragen. Tja en dat komt het wel eens voor dat ze ouder blijken te zijn.
Je kijkt naar de id en je moet het als cassiere ook scannen. Als extra controle. Zegt die rood kijk je nog eens extra goed op het id of de foto klopt en de leeftijd. Zo ja dan gewoon meegeven, ook al zegt scan nee. Als het klopt klopt het. Boj ouders met kids onder de 12 jaar kun je de drank ook meegeven hoor. Mits ouder natuurlijk minimaal 18 is

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:13

Lucifertje ik doelde op het feit dat je 10 jaar geleden nog niet altijd een brommer rijbewijs nodig had. (Blauwe kenteken) en ook niet niet op je 17e je rijbewijs kon halen :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:18

Peelie schreef:
Ik vind het ook appart. Ik wordt aankomend jaar 25 en mijn vriend 29. Gelukkig halen we bijna nooot alcohol, maar het is wel altojd een gedoe...

Ik vind het ronduit belachelijk trouwens dat je nieteens een wijntje mag halen als je (kleine) kinderen er bij zijn.

Dat was helemaal in het begin. Nu is het alleen als er een groep aan mijn kassa staat en iemand heeft z'n id niet bij zich dan mag hij z'n id gaan halen en krijgt dan de alcohol of tabak mee.
Ik typ ook altijd de geboortedatum in. Anders kan ik niet verder. Het is een verplichting om bij jongeren de geb.datum in te voeren

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:20

Celiien schreef:
Euhm.. Serieus :')
Ik snap het sowieso niet O goed, dat invoeren. Je weet toch welke dag het is, min 18 op het jaartal en Voila, je weet t voor de rest van de dag _O-
Wij hadden dat niet hoor (6-7 jaar geleden)...

Kijk het is heel simpel. Je moet gewoon altijd je id bij je hebben, en als je hem niet kan aantonen om te bewijzen dat je echt 18+ bent, is het helaas pindakaas. Leeftijd schatten is gewoon erg lastig, voora gezien de meeste pubers er gewoon wat ouder uitzien..

Ik doe er ook niet moeilijk over en laat hem bij voorbaat zien. Vroeger gaf ik ook altijd meteen excuses als ze ouder waren (30 bijvoorbeeld), en die lachten t meestal ook weg :')

Het Is altijd handig legitimatie bij je te hebben maar het moet niet.
In Nederland heb je een toonplicht en geen draagplicht. Alleen id bij je dragen scheelt je wel veel lopen.

Wel vervelend dat als de computer een fout maakt ze niet even zelf wil rekenen. Tegenwoordig doet niemand dat meer want de computer geeft dat aan en die maken nooit fouten :+. Hetzelfde als het terugtellen van geld. Je krijgt het bij sommige gewoon in je handen gedrukt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:22

Ik ben 32 en een tijdje terug twijfelde de dame aan de kassa of ze mn id moest vragen. :')

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:27

Een maand of twee geleden bedacht ik dat ik wel eens alcohol wilde kopen. Dus ik belde, middenin de supermarkt, mijn vader op om te vragen of iemand thuis nog een biertje wilde (ik drink zelf geen alcohol). Nou, dat was geen probleem, mijn broer drinkt wel eens een biertje en voor de gelegenheid mijn vader ook wel.

Dus daar sta je dan, als 18-jarige bij de kassa (ik zie er nog wat jonger uit). Vraagt de caissière niet eens naar mijn ID :+ Dat was spijtig, haha. Dus zo kan het ook! Enige keer dat ik alcohol gekocht heb, omdat ik graag mijn ID wilde laten zien (heeft toch iets hè), vraagt ze er niet naar :+

Maar er zijn wel een paar voorbeeldjes die echt apart zijn dat ze het wel vragen. Ook het voorbeeld van TS vind ik apart. Maar misschien kan ik wel niks zeggen, ik weet niet hoe het is om caissière te zijn!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:29

Cemlys schreef:
Ik ben 32 en een tijdje terug twijfelde de dame aan de kassa of ze mn id moest vragen. :')

Vorig jaar was ik 35 en toen werd er gewoon naar mijn id gevraagd :+
Nou zie ik er inderdaad nog altijd piepjong en goddelijk uit, maar he, niet als een <18 jarige lijkt me...
Ik vroeg mevrouw toen of ze even naar mijn geboortedatum wilde kijken en snel wilde hoofdrekenen hoe oud ik was, toen bleef het 2 minuten stil want dat vond ze een partij moeilijk en toen kreeg ik zonder enige opmerking mijn id weer teruggeschoven (en mijn fles wijn mee).
Mevrouw was trouwens half 50 vermoed ik.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:31

Hier vorige week maandag hetzelfde!
Moest sigaren halen voor mijn schoonvader en dat meisje (sowieso al behoorlijk klantonvriendelijk meisje) vroeg om mijn id en zei meteen er bij dat ik niets mee zou krijgen als ik geen id bij mij had of onder de 18 jaar was (op een hele kanttige manier).
Dus ik geef mijn id maar geef tevens aan dat ik niet meer verplicht ben om die te laten zien omdat ik 26 jaar ben.
En vervolgens geeft de kassa aan dat ik jonger als 18 ben >;) :') .
Meisje zegt triomfantelijk dat ik een leugenaar ben en dus die sigaren ook niet mee krijg.

Ik geef aan dat ik toch echt 26 ben en dus die sigaren wil mee hebben. Heb haar nog aangegeven dat iemand uit 1990 toch echt niet jonger dan 18 kan zijn ( zou wel mooi zijn) ze bleef weigeren, want ik was gewoon aan het liegen. Uit eindelijk mijn id kaart terug gepakt (want die bleef ze ook vast houden) en haar gewezen op de geboortedatum. Nee dat was onzin, ik had er gewoon een stikker over heen geplakt met een andere geboortedatum.
Nou... Uiteindelijk naar een collega van haar gehaald en gevraagd of die de manager er bij kon halen... en hij heeft er uit eindelijk voor gezorgd dat ik die sigaren mee kreeg.

Wat een klantenservice...
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 06-07-16 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:33

Ik ben 27, en ik moest afgelopen Vrijdag m'n ID laten zien voor een fles L43 :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:35

Tivoli schreef:
En dat 10 jaar geleden al helemaal niet :+

Maar we hebben het hier over caissieres en dat zijn doorgaans geen mensen die er hun dagelijkse taak van hebben gemaakt om te bedenken wanneer welke regel is ingevoerd mbt het rijbewijs. Ze hebben de OPDRACHT om de datum te checken, daar kan jij als klant heel moeilijk over doen of gewoon even meewerken.
Allemachtig zeg 8)7

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:36

Begrijp al die regels wel hoor, maar vind ze soms toch echt te ver gaan..
Laats was ik met mijn moeder en vriend in het centrum gewoon om te shoppen, op de terugweg kwamen we langs de supermarkt en besloot ze alvast wat boodschappen mee te nemen.
Mijn moeder (van 64 jaar!!) kreeg haar boodschappen niet mee, omdat mijn vriend en ik er naast liepen. Beide wel 18, ik kon mij legitimeren, maar mijn vriend had geen id bij zich.
Mijn moeder is weer opnieuw apart de winkel in gegaan, en wij hebben maar op het hoekje staan wachten, toen kreeg ze het ineens wel mee, sacherijnig dat ze was daarna :+

Vroeger ook een keer de situatie gehad dat ik in mijn eentje naar de supermarkt ging voor wat middag eten, kom daar in de winkel een vriendin tegen en zij gedag tegen haar, we stonden achter elkaar bij de kassa allebei met onze eigen spullen, maar omdat ik gedag tegen haar had gezegd (en ik toen nog geen 18 was) kreeg zij haar drank niet mee :') (zij was wel 18)
voelde me toch wel een beetje banketstaaf toen, want ze moest helemaal naar de supermarkt aan de andere kant van het dorp fietsen hier door.
Volgendekeer elkaar maar negeren tot we buiten de winkel staan dus

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:37

Ik snap de frustratie, die cassiere hoorde gewoon nog eens te kijken naar je ID. :+

Maar zie het alsjeblieft als een compliment als iemand vraagt naar je ID terwijl je 25+ bent. :o Ik heb een tijdje achter de kassa gezeten, toen er een man kwam die ik ongeveer 24 schatte, echter moeten wij als cassiere altijd naar een ID vragen als ze jonger dan 25 lijken.

Dus ik vraag naar meneer zijn id, heel vriendelijk. Meneer begon mij helemaal uit te schelden, dat ik achterlijk was etc. Ik was zo bang (hij leunde echt over de kassa) dat ik het uiteraard gewoon heb meegegeven. Het ergste vond ik nog wel dat mijn teamleider achter me stond en gewoon niets deed.. Daarna hebben de klanten die in de rij stonden mij moeten troosten, en mij moeten zeggen dat ik verder goed gehandeld heb. Daarna wou ik niet meer achter de kassa zitten, het was oprecht een hele nare ervaring.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:37

Als puber leek ik altijd ouder, lucky me *\o/*
En zo plm vanaf mijn 24 leek ik jonger, tot mijn 30ste was mij 20 schatten redelijk normaal, mijn zus, werd zelfs nog jonger geschat.
Weet zeker dat ik dus tot aan mijn 30ste, mijn id had moeten laten zien.

Wel denk ik, als een klant volhoud dat je je vergist, kijk dan zelf.
Zo moeilijk is het toch ook al weer niet, leg bij elke kassa een kaartje of stickertje, welk jaartal 18 geeft, voilá, heb je niet een een computer meer voor nodig.

En persoonlijk zou ik alleen naar het jaartal kijken en niet naar de maand.

Wat een bal gehakt joh om zo te gaan schelden, en bedrijfsleider niks doet....nog zo'n l de behanger

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:40

M D H: Dat vind ik dan weer triest. Ik werk zelf achter de kassa en vind leeftijden schatten gewoon moeilijk.
Tijd geleden kwam een vrouwtje aan m'n kassa. Ik vroeg om haar id en mevrouw begint tegen mij te vertellen dat ze 27 was. Toen vroeg ik aan haar of ze wist hoe oud ik was. Ik werd door haar 21 geschat. Ik zei haar dat ik 31 was. Ze begreep me wel en vond leeftijden schatten ook best moeilijk.
Als ik mensen z'n id vraag en ze hebben het niet bij zich mogen ze toch echt eerst het gaan halen en daarna afrekenen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:45

leeftijd schatten lijkt mij idd ook niet zo makkelijk. Ik ben er in elk geval niet goed in.
Je kunt het vragen naar een id, als je ouder bent dan 18, ook opvatten als een compliment, toch?

In Amerika mag je onder de 21 niet een bar in. de bouncer vroeg daar ook naar mijn id (ik was toen ong. 35), ik heb hem een dikke knuffel gegeven en uitgebreid bedankt voor het strelen van mijn ego. :D

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:59

A3a1 schreef:
En persoonlijk zou ik alleen naar het jaartal kijken en niet naar de maand.

Totdat het een controleur is, die volgende maand pas 18 wordt. Dan heeft je winkel een flinke boete te pakken en krijg jij als cassiere een waarschuwing. En als je pech hebt, mag je niet meer achter de kassa werken totdat je alcoholcursus weer goed hebt afgerond.
En ja, zulke controleurs worden op pad gestuurd.

Bij de AH moet de geboortedatum ingetoetst worden ter controle, anders kun je het product niet aanslaan of kun je gewoonweg niet verder scannen. Bij iemand die overduidelijk ouder is dan 24 jaar, wordt dat natuurlijk netjes opgelost :)
En ja, ik heb ook wel eens iemand van ergens in de 30 naar zijn id gevraagd. Gelukkig wordt dat over het algemeen als een compliment opgevat en anders draai ik het wel om naar een positief iets ;)
En helaas heb ik ook de moeder met dochter hun flessen rose moeten weigeren, omdat dochter geen id bij had en ze overduidelijk nog geen 24 was.

Natuurlijk kun je met jongere kinderen gewoon boodschappen gaan doen en je flesje wijn of kratje bier meenemen. Met pubers kan het lastig worden, aangezien sommigen er gewoon al uitzien als 16 of 17, terwijl ze 13 zijn of zo. En onder de 14 jaar hoef je geen id te hebben.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:01

kaatjemuts schreef:
leeftijd schatten lijkt mij idd ook niet zo makkelijk. Ik ben er in elk geval niet goed in.
Je kunt het vragen naar een id, als je ouder bent dan 18, ook opvatten als een compliment, toch?

In Amerika mag je onder de 21 niet een bar in. de bouncer vroeg daar ook naar mijn id (ik was toen ong. 35), ik heb hem een dikke knuffel gegeven en uitgebreid bedankt voor het strelen van mijn ego. :D

Haha, ja, leuk he :D
Met het verstrijken van de jaren, wordt die 10 jaar jonger steeds leuker.

Maar als je 18 bent, wil je toch geen 17 worden geschat -O-
Of als je je id laat zien, wil je toch graag dat die maand meetelt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:04

A3a1 schreef:
kaatjemuts schreef:

Haha, ja, leuk he :D
Met het verstrijken van de jaren, wordt die 10 jaar jonger steeds leuker.

Maar als je 18 bent, wil je toch geen 17 worden geschat -O-
Of als je je id laat zien, wil je toch graag dat die maand meetelt.

Dat klopt idd. Toen ik 21 was werd mij een keer gevraagd of ik, op een concours, een kinderkaartje moest hebben (voor onder de 11), dat waardeerde ik niet echt... -:(-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:07

Sterker nog. Ik kan worden ontslagen als ik 3 keer niet de id check heb gedaan. Of het moet veranderd zijn. Ga in ieder geval toch nog eens uitleg vragen vandaag. Ga nu lopen twijfelen aan moeders met jongere kinderen aan m'n kassa. Dus dit topic is voor mij ook leerzaam.
Bij m'n vorige filiaal ben ik een stuk of 3 keer geslaagd in m'n huidige filiaal heb ik nog geen een keer de controle gehad

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:11

Over het alcohol meekrijgen met kinderen erbij, mijn moeder krijgt altijd wijn of bier mee, ook als ik er bij ben en ik ben 13.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:16

Purny, ouders met jongere kinderen kun je natuurlijk gewoon hun alcohol meegeven. Je moet ook inschatten of de alcohol voor de ouders bedoeld is, of voor de jongere personen.

De vader met 13-jarige zoon en krat bier geef ik gewoon mee. Normaal gesproken drinkt de 13-jarige geen alcohol.
De moeder met 17-jarige dochter en fles rose niet. De fles rose kan ook voor dochter bedoeld zijn.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:21

Hier ook bijna altijd gevraagd om legitimatiebewijs, ben 28 en heb 2 kids :') en zelfs als ik met mn kids in de rij sta vragen ze het alsnog.
Ik kon me er eerst echt boos om maken, maar ik heb t maar achter me gelaten, ik zie het inderdaad maar als compliment :D
Laatst zelfs de glazenwasser aan de deur gehad met de vraag: "Is je vader of moeder misschien thuis" :=
Uhmm dat ben ik zelf :')
Wordt nog steeds regelmatig 18 geschat, soms zelfs jonger hahha
Prima vind ik het als ik maar straks als ik 38 ben ook 28 wordt geschat :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:23

Paardennamen schreef:
Purny, ouders met jongere kinderen kun je natuurlijk gewoon hun alcohol meegeven. Je moet ook inschatten of de alcohol voor de ouders bedoeld is, of voor de jongere personen.

De vader met 13-jarige zoon en krat bier geef ik gewoon mee. Normaal gesproken drinkt de 13-jarige geen alcohol.
De moeder met 17-jarige dochter en fles rose niet. De fles rose kan ook voor dochter bedoeld zijn.

Ja idd. Maar hoe kan ik daarachter komen. Ik denk niet dat mams het op prijs stelt dat ik aan ze ga vragen voor wie de rosé is. Gelukkig heb ik het nog niet meegemaakt

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:28

Ik had het op mijn verjaardag, moest wat bier halen voor die avond. Gaf bij voorbaat al me ID waarop de cassiere zei dat het net op het nippertje is... Dus ik trok meteen een raar verbaasd hoofd en zei dat ik 19 geworden was vandaag.... Ze was bog even in het verkeerde jaartal blijven hangen :=