Dringende auto vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:40

litilaura schreef:
Hallo,

Ik rij een golf 4 1.6 uit 2002
Ik heb deze gekocht in september 2015 waarbij de dealer zei dat hij hem even apk zou keuren zodat ik een jaar vooruit kon. Dat blijkt niet gebeurd te zijn want ik kreeg een boete deze maand omdat ik bij een politiecontrole gezien was, en de apk schijnbaar al in januari 2016 verlopen is.

Ik wil vanavond naar Limburg rijden ongeveer 200 kilometer dat moet vanavond omdat ik mijn 2 konijnen naar hun oppas moet brengen voordat ik op vakantie ga. En dan gelijk morgenvroeg in Limburg naar een garage. Ik ben mij bewust van het feit dat ik dan onverzekerd rond rij maar goed dat doe ik nu dus al een half jaar (omdat ik het domweg niet wist)

Ik durf niet naar Limburg te rijden omdat ik bang ben dat de distributieriem knapt omdat ik op internet lees dat dat om de 60000 kilometer vervangen dient te worden. Ik heb deze auto gekocht met 103000 kilometer en er is gezegd dat de distributieriem 1x "pas" (geen idee in hoeverre ik dat moet geloven) vervangen was. Hij heeft nu 147000 op de teller staan. Mijn vraag is wie weet bij hoeveel kilometer dat ding vervangen moet worden. En zouden jullie het aandurven om nog 200 kilometer te rijden.

Ik zou met die bekeuring naar de dealer gaan.

Als je de motorkap open doet zit er bijna altijd een sticker met een kilometerstand ergens op het motorblok of het is met witte stift op de kap van de distributieriem zelf geschreven. Daar staat op wanneer hij vervangen is. De Golf 4 1.4 16v wordt geadviseerd op 90.000 ivm het 2e riempje bij de nokkenassen maar het kan tot 120.000. Ik durf met jouw auto gerust te rijden qua riem. Zonder APK zou ik echt niet durven. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je betaald voor de rest van je leven. Daar kun je heel wat konijntjes voor kopen.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:42

Wat Rex-rolfo zegt, direct de garage bellen en met hun overleggen.
En als je dan zeker wilt zijn kun je ook nog je verzekering bellen, en APK is heel snel gedaan als je auto goed is.
Heb je zwart op wit dat die gekeurd afgeleverd zou worden ? Dan kan je de boete naar de verkoper sturen, daar heb je op vertrouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:46

Apacheshadow schreef:
Wat ik me nu afvraag is heb je in januari geen brief gehad van het RDW. Normaal gesproken krijg je deze als je auto bijna een apk keuring nodig heeft.

Maar verder zou ik er nu niet mee rijden tot na de apk

Nee dat is niet standaard en niet verplicht van de RDW, gewoon een aardigheidje. Het is je eigen verantwoordelijkheid omdat bij te houden. Ik dacht ook dat ik wel een brief zou krijgen, bleek niet zo te zijn en hoorde vervolgens van de garagehouder dat het steeds vaker voorkomt.

litilaura

Re: Dringende auto vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:08

Ik ga nu rijden morgenvroeg gaat hij naar de garage ik heb een afspraak. Hopen dat we de laatste 200 kilometer veilig doorkomen ook omdat ik ook verantwoordelijk ben voor de levens van mijn 2 konijnen.

Er zitten wel nieuwe banden op en de olie is 2 weken geleden door de garage gecontroleerd.

Dank jullie wel voor alle adviezen. En ik hoop jullie over een uurtje of 2 te kunnen melden dat we veilig zijn aangekomen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:11

litilaura schreef:
Ik ga nu rijden morgenvroeg gaat hij naar de garage ik heb een afspraak. Hopen dat we de laatste 200 kilometer veilig doorkomen ook omdat ik ook verantwoordelijk ben voor de levens van mijn 2 konijnen.

Er zitten wel nieuwe banden op en de olie is 2 weken geleden door de garage gecontroleerd.

Dank jullie wel voor alle adviezen. En ik hoop jullie over een uurtje of 2 te kunnen melden dat we veilig zijn aangekomen.

Ik vind het echt bijzonder dat je het leven van jouw konijnen gelijk stelt/belangrijker vindt dan dat van jou en je medeweggebruikers *\o/* *\o/* *\o/*

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:17

Ja, daar zat ik ook aan te denken.... ja, je bent verantwoordelijk voor het leven van je konijnen. Maar door in een ongekeurde auto te stappen ben je ook verantwoordelijk voor het leven van al de overige weggebruikers die je tegenkomt, en dat lijkt me toch net iets zwaarder wegen. Wat nou als je remmen niet goed blijken te zijn, zonder dat je het wist??? Juist voor dat soort ongemerkte dingen is de APK!

Onvoorstelbaar, echt onvoorstelbaar. Wat mij betreft zou jij je rijbewijs in mogen leveren, want je bewijst dat je niet met de verantwoordelijkheid om kan gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:26

litilaura schreef:

Je bent serieus? -O-

Onverzekerd rondrijden sinds een half jaar, geen APK en in 44000km geen onderhoudsbeurt en toch nog 200km gaan rijden en hopen dat je veilig aankomt omdat er 2 konijnen in je auto zitten :?

Wel fijn dat je nieuwe banden hebt en je olie gecontroleerd is :Y)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 02:48

Onbegrijpelijk dat je toch gaat rijden. Als er wat gebeurt zijn de gevolgen niet te overzien. Dom hoor!

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 04:05

Uhm ts ik had hiervoor dezelfde auto en controleerde altijd de olie voordat ik een rit van 200 km ging maken. Zou toch even vragen of ze je dat ook kunnen uitleggen bij de garage zodat je iets meer weet over de auto en het zelf kunt peilen. Heb je daar nooit iets over gehoord tijdens rijlessen of van familie oid? Mijn vader heeft me meerdere keren overhoord toen hij dingen onder de motorkap aanwees. En daar ben ik heel blij mee want het is best handig als je zelf weet hoe je je olie moet bijvullen als het lampje gaat branden als je 100 km van huis bent.

En nog een tip: als er een lampje gaat branden, niet mee doorrijden!! Lees het boekje van de auto eens door. Dat is echt heel handig.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 06:34

Die auto is pas nog bij de garage geweest voor nieuwe banden, maar zij zagen ook niet dat de apk verlopen was? Mijn garage ziet aan de hand van mijn kenteken alles wat ze kunnen zien en daar zit ook apk bij. Die laten je heus wel vertrekken met een ongekeurde auto, maar zouden dit wel vermeld hebben.

Qua onderhoud... tja. Je rijdt blijkbaar veel als je van september tot nu meer dan 40000 km hebt gereden. Dan zou ik toch ook wat meer kennis van onderhoud verwachten.

Dan krijg je deze maand (juni dus) een boete van de politie, omdat je ongekeurd rond tuft (hoe kun je dat nou niet weten?) en dan "blijkt" je APK in januari te zijn verlopen (controleer je dat daarna niet?) Karuna meldt hier echter dat je APK in april is verlopen. Dat is toch 3 maanden later dan januari. Dus... wat is het nu?

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 06:42

Citaat:
Verlopen APK, wat nu?
Elke autoverzekeraar verplicht een geldige APK. Veroorzaak je dus een ongeluk door bijvoorbeeld gladde banden, geen of slechte verlichting of blokkerende remmen, dan zal de verzekeraar de schade waarschijnlijk niet vergoeden. Het ongeluk had namelijk voorkomen kunnen worden wanneer de auto een geldige APK-keuring had ondergaan. Een verlopen APK kan er dus voor zorgen dat de dekking van je autoverzekering bij schade vervalt. Zorg er daarom altijd voor dat je auto voorzien is van een geldige APK.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de APK is verlopen, maar het ongeval niet is veroorzaakt door een gebrek aan je auto. Schade die ontstaan is zonder geldige APK wordt dan meestal wel door de autoverzekering vergoed. Na het ongeval is het dan wel belangrijk bewijzen te verzamelen, zoals een verklaring van getuigen en foto’s van het ongeval. Het is van belang dat je daadwerkelijk kunt aantonen dat het ongeval niet is ontstaan door een mankement aan de auto. Hiervoor kun je eventueel rechtshulp voor inschakelen. Deze hulp kun je vergoed krijgen wanneer je bent verzekerd voor rechtsbijstand. De rechtsbijstandsverzekering moet je dan wel afgesloten hebben bij je autoverzekering als aanvullende dekking.

Voorkom een boete
Naast het feit dat je met een verlopen APK jezelf en anderen moedwillig in gevaar brengt, kun je ook een boete van zowel politie als de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) krijgen. Deze boete kun je voorkomen door de auto tijdig APK te laten keuren of de auto tijdelijk te laten schoren. In dat geval mag je niet meer de openbare weg op met de auto. Als de auto geschort is, heb je geen autoverzekering nodig en hoef je geen wegenbelasting te betalen. Mocht je de auto vervolgens weer gebruiken, dan moet je eerst een autoverzekering afsluiten. Vervolgens ben je verplicht de auto eerst APK te laten keuren.

Is de auto afgekeurd voor de APK? Dan kun je binnen twee maanden de auto laten repareren en opnieuw laten keuren. Mocht je auto het niet meer waard zijn om te laten repareren, dan kun je deze naar de sloperij brengen. Vervolgens kun je dan de autoverzekering opschorten. Tijdens deze opschortperiode betaal je geen premie en zijn je schadevrije jaren nog drie jaar geldig.

Ik zou er niet meer de weg meen opgaan. Dat risico zou ik niet willen lopen. Niet voor jezelf en al helemaal niet voor andere.
Daarbij, straks krijg je een ongeluk maar kunnen ze niet uitsluiten dat de staat van jou auto daar niets mee te maken heeft. Dan ben je alsnog de sjaak.
Heb je overigens toen je de auto kocht wel een keuringsrapport ontvangen? Want naar mijn weten hoor je Die bij je te hebben (ik kan er ook naast zitten).

Ga je wel terug naar de desbetreffende garage om verhaal te halen??

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 06:42

Misschien heeft een beunhaas/ vriend er andere banden opgelegd en de olie ververst?
Want een normale autogarage zou dat zeker moeten zien.

Maar nu nog rijden zou ik echt nooit doen. Dan maar een auto huren bij Borent of waar ook.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 07:02

Heb je niet in het boekje gekeken toen je hem kocht ofzo?

Heel onverantwoord dit! Levens in gevaar brengen voor 2 konijnen en je vakantie?w

Wat als hier de antwoorden waren geweest dat je echt niet moet gaan rijden omdat de riem op knappen staat? Of had je gehoopt dat er een lift aangeboden zou woeden?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 07:41

Heeft jou garage vorige week ook niets gezegd over de apk? :oo
Wel geluk dat je nu pas de eerste boete krijgt haha.

Nog een tip, zet in je telefoon een herinnering met een week of 6 voor dat de auto gekeurd moet worden :) blijft toch je eigen verantwoordelijkheid.

Goeie reis terug :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 07:48

Volvo garage/dealer zei tegen mij dat de distributieriem nog wel even kon.. paar weken later was die dus geknapt.. was overigens dezelfde dealer die mij met een lekke remleiding de weg op stuurde. (ander verhaal)
maar goed, als zo'n riem knapt ben je echt de klos.. mijn auto zeer ernstig kapot.. die heb ik nu dus maar ingeruild voor een opel.
succes met je konijnen!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 07:59

Lalidan schreef:
Ja, daar zat ik ook aan te denken.... ja, je bent verantwoordelijk voor het leven van je konijnen. Maar door in een ongekeurde auto te stappen ben je ook verantwoordelijk voor het leven van al de overige weggebruikers die je tegenkomt, en dat lijkt me toch net iets zwaarder wegen. Wat nou als je remmen niet goed blijken te zijn, zonder dat je het wist??? Juist voor dat soort ongemerkte dingen is de APK!

Onvoorstelbaar, echt onvoorstelbaar. Wat mij betreft zou jij je rijbewijs in mogen leveren, want je bewijst dat je niet met de verantwoordelijkheid om kan gaan.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Onverantwoord gewoon. :n

Als wij vergeten een afspraak te maken voor een beurt of apk belt onze garage op waar we blijven.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:11

Dan heb je geluk met je garage Renske, want dat doen ze echt niet allemaal. Wat ik wel doe is elke auto die bij ons op de zaak binnenrijdt controleren op apk datum en mensen er van bewust maken dat de auto gekeurd moet worden of gekeurd had moeten zijn. We zijn idd wel bezig met een programma waarbij automatisch een herinnering gestuurd gaat worden bij vaste klanten.

Maar het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid idd!

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 08:40

Even wat recht zetten, ik betaal wel gewoon de verzekering dus in die zin is hij wel verzekerd, alleen las ik op internet dat je niet verzekerd bent als je geen apk hebt dus vandaar.

Verder kreeg ik een paar dagen geleden die boete dus ik wist het niet voor die tijd omdat ik op de woorden van de verkoper had vertrouwd

Ik heb geen brief van de rdw ontvangen dat hij verlopen was

Het is inderdaad verlopen in april heeft karuna voor mij uitgezocht alleen in de brief van de boete stond dat hij in januari verlopen was.

En levens in gevaar brengen ik reed extra voorzichtig en tuurlijk een ongeluk zit in een klein hoekje maar het zou niet door gebrekkig onderhoud komen in dat geval.

Hij gaat om 10 uur naar een betrouwbare andere garage en ja ik heb Actie ondernomen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:41

Wat Janderegelaa zegt: met de boete naar de dealer. Eigenlijk kan ik mij niet voorstellen dat een dealer een auto verkoopt met een nieuwe apk en die dan niet uitvoert (of het is zo n lusche achteraf dealertje,die zijn er natuurlijk ook). Kan natuurlijk ook zijn dat er een foutje in het kenteken is. Een kennis van mij heeft een boete gehad omdat ie met 160 geflitst zou zijn... raar was alleen dat er geen vrachtauto van 30 ton bestaat die harder dan 80/90 kan
:D . Was dus een foutje in het overnemen van het kenteken.

Het datum apk kun je ook met 2 klikken op de rdw site zien.
Dus werd die niet gekeurd zoals afgesproken dan zou ik daar toch echt werk van maken

Edit:ik zie dat het al uitgezocht is. Maar ook dan had de apk tot september moeten lopen en geen paar maanden
Laatst bijgewerkt door sasja0705 op 01-07-16 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:48

litilaura schreef:
En levens in gevaar brengen ik reed extra voorzichtig en tuurlijk een ongeluk zit in een klein hoekje maar het zou niet door gebrekkig onderhoud komen in dat geval.

Hij gaat om 10 uur naar een betrouwbare andere garage en ja ik heb Actie ondernomen.

Maar de auto had toch geen onderhoudsbeurt gehad in die 44000 km dat je ermee hebt gereden? En hoe weet je zo zeker zonder APK dat bv je remschijven nog goed zijn?

Geen APK, en niet controleren wanneer hij weer moet (wanneer dacht je dan dat hij moest?) auto geen tijdige onderhoudsbeurt geven vind ik toch wel horen bij gebrekkig onderhoud :=

Maar ik zou idd ook de dealer hierop aanspreken :j of heb je hem particulier gekocht?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:50

APK is een keuring, dat betekend niet dat je auto dan goed is !!!
bovendien worden er ook fouten bij de APK gemaakt,
Met een grote beurt wordt meer nagekeken dan bij een APK !!
Wat hier precies mis is weet ik niet, Ik vind het een gek verhaal. Maar dan meer vanuit de garage' s.

Overigens via de RDW site zien dat je APK gedaan is en dan de garage al bellen of je er al om kan komen is ook wel grappig.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:10

loez schreef:
Dan heb je geluk met je garage Renske, want dat doen ze echt niet allemaal. Wat ik wel doe is elke auto die bij ons op de zaak binnenrijdt controleren op apk datum en mensen er van bewust maken dat de auto gekeurd moet worden of gekeurd had moeten zijn. We zijn idd wel bezig met een programma waarbij automatisch een herinnering gestuurd gaat worden bij vaste klanten.

Maar het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid idd!

Klopt, wij hebben een top garage.
onze familie is er ook al jaren vaste klant. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:02

litilaura schreef:

Vreemd verhaal... Geen apk, geen onderhoudsbeurten, niet verzekerd, distributieriem...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:19

Over die distributie riem zou ik me niet te veel zorgen maken bij een golf 4 moet die makkelijk een ton kunnen draaien
Maar hoe lang ligt de riem d'r al op? Dat is ook een indicatie puntje

Rond rijden zonder apk vind ik echt een no go
Als je remmen vast hangen en je veroorzaakt een ongeluk ben je ver van huis
Je brengt overigens niet alleen t leven van mede weg gebruikers of je konijnen :+ in gevaar maar ook die van jezelf

Wat nou als je remmen vast blijven hangen en je vliegt de bocht uit en je knalt tegen een boom?
Je komt terecht in t ziekenhuis en ga daar maar eens tegen de mensen/je familie vertellen wat er gebeurt is

40.000km zonder onderhoud vind ik echt te lang buiten dat ik alles zelf kan zou ik het als nog eerder laten doen
Zeker laten checken je weet toch zeker zelf wel hoe dat moet? Althans in Duitsland hebben ze me dat met lessen willen leren maar wist het al omdat ik monteur ben

Na welke garage ga je nu? Of ben je geweest?

Als ik ome agent was en ik had je gezien dan had ik je van de weg af geplukt en niet meer verder laten rijden 2 weken de kans gekregen om t inorde te maken en bewijs moeten komen leveren
Ik vind je erg onverantwoordelijk bezig op deze manier
En je kunt zomaar nog een boete binnen krijgen ze hoeven maar langs te rijden met een kenteken check cameratje en je krijgt weer een boete en terrecht
Apk is er niet voor niks

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:33

litilaura schreef:
Ik heb geen brief van de rdw ontvangen dat hij verlopen was

Die brieven gaan tegenwoordig naar je mailbox van Mijn Overheid en worden niet meer thuisgestuurd. Dat kan je wel uitvinken, maar dan moet je wel eerst even die mailbox activeren en dan het RDW-vinkje weghalen.
Er zijn veel meer mensen die daarom de RDW-brief "niet" gekregen hebben.

Dat gezegd hebbende: het blijft je eigen verantwoordelijkheid. Als je auto in september 2015 APK keuring heeft gehad, moet die voor september 2016 weer gebeuren (en dus niet januari of april). De keuring mag tot 1 maand eerder worden gedaan zonder dat je APK datum naar voren opschuift.

En distributieriem kan ook knappen voordat je aan de tijd/km's zit. Dat is mij overkomen met een Opel Vectra. Alle kleppen en klepgeleiders waren krom, en ik reed gelukkig helemaal niet hard. Maar alsnog 1700 euro schade aan onderdelen en arbeidsloon. En dat is al zeker 10 jaar geleden. Zou nog geen week later naar de garage voor beurt, APK en distributieriem.