Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
xJitskee schreef:Mijn ouders proberen mij zoveel mogelijk te ondersteunen zodat ik niet met een zware studieschuld zit zometeen. Ik doe een HBO opleiding en krijg geen studiefinanciering, dus voor mij is het geen mogelijkheid om op kamers te gaan. Mede daarom heb ik voor een studie dichtbij huis gekozen. Wel ontzettend jammer dat het collegegeld maar blijft stijgen. Ondertussen werk ik me een slag in de rondte om fatsoenlijk rond te kunnen komen, te sparen, etc. En ja, ik heb daar zelf voor gekozen, maar het word je wel lastig gemaakt door de overheid. Een vervolgstudie/master wordt hem zo echt niet meer
EskeGirl schreef:@Lauraennela
Studeer je geneeskunde? Ken meer mensen die er op die manier slachtoffer van zijn. Ik hoop zelf zo weinig mogenlijk te hoeven lenen (3 jaar bachelor en 1 jaar master) en blijf ook thuis wonen.

Met mijn master val ik wel in de nieuwe regeling. Dat zou betekenen dat ik 2 jaar zelf moet betalen. Op dit moment is dit voor mij nog steeds niet bepalend, ik heb namelijk een spaarrekening speciaal voor mijn studie. Voor mijn master zou ik dus niks hoeven bij te lenen en kan ik hem gewoon zelf betalen
Mijn ouders zijn wel bereid tegen die tijd een bijdrage te leveren, maar dat is waarschijnlijk niet nodig. Overigens verhuis ik eind dit jaar wel weer terug naar mijn ouders, maar dat heeft niet te maken met geld.
Emmaa_ schreef:De rente op een stufi-lening is altijd heel erg laag geweest, en de regelingen zijn wat veranderd met de jaren maar het is nooit zo geweest dat je gelijk als je klaar was met studeren moest beginnen met mega hoge bedragen afstaan.
Janneke2 schreef:Nou, ik kwam rond (huur, boodschappen, inschijfgeld anno 1985, ziektekostenverzekering ) van stufi plus bijdrage ouders.
Zou ik laten we zeggen honderd euro per maand hebben moeten lenen, dan was dat gewoon onder het koppetje 'dat geld, och, we verzinnen wel iets' gegaan.
Mind, mijn vader stond destijds voor de klas met een afgeronde studie (= goed betaalde baan).
Maar had ik for some reason or the other ouders op het minimum gehad, en had ik met het huidige leenstelsel van doen - ik weet het niet....
En dat is triest.
'.
Emmaa_ schreef:De rente op een stufi-lening is altijd heel erg laag geweest, en de regelingen zijn wat veranderd met de jaren maar het is nooit zo geweest dat je gelijk als je klaar was met studeren moest beginnen met mega hoge bedragen afstaan.
Emmaa_ schreef:Even een knuppel in het hoenderhok hoor.. Maar ik denk dat het invoeren van het leenstelsel voor vrij weinig mensen substantiële veranderingen zal uitlokken. De overheid betaalt nog steeds een groot deel van je studie, maar denk ook aan bijvoorbeeld een OV-jaarkaart. Mensen die het echt niet kunnen betalen krijgen nog meer tegemoetkomingen.
Ik ken bijvoorbeeld eigenlijk geen enkele student die op zichzelf woont maar geen lening op de stufi heeft. De uitwonende beurs is nooit groot genoeg geweest om je huur + boodschappen van te betalen, bij mij is hij zelfs nooit groot genoeg geweest om alleen al mijn huur van te betalen. Bijna iedereen komt met een huis van een studieschuld uit zijn studentenperiode en hoe rot dat ook is, zo veel gaat daar niet aan veranderen..