Kinderbijslag, wat doe jij ermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:44

Just_Sannee schreef:
Die van mij ging ook altijd naar m'n moeder.
Mocht er niets zelf van uitgeven, en ging ook niet op een spaarrekening

Maar jij krijgt het ook niet op je rekening neem ik aan.

luuntje

Re: Kinderbijslag, wat doe jij ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:50

Onze zoon krijgt kleedgeld.
Dus het gaat naar hem.

Afschaffen kindertoeslag, dan ook maar AOW afschaffen of inkomensafhankelijk maken?
Jeugd is de toekomst.
En met de kindertoeslag kan je echt niet alles betalen.

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:54

Youknowme schreef:
KimD schreef:
Als niet moeder vraag ik me af hoeveel dat is per kind? Zo te lezen best een leuke cent.

Voor 1 kind 191 euro

Hier gaat het normaliter naar zl, krijgt hij weer nieuwe kleding/spaarrekening.

Maar nu hebben de kids niks nodig dus gebruik ik het voor de vakantie.

Wow 191 is echt veel, in belgie is het vele minder, pas je tweede kind krijgt zoveel

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:55

191 per kwartaal hé.... niet per maand!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:55

In België krijg je het per maand in plaats van kwartaal

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:57

AlwaysH schreef:
Just_Sannee schreef:

Same.
Nu nog steeds overigens.
Vin het helemaal niet erg, wanner ik nieuwe schoenen nodig heb oid worden deze gehaald als het er is!

Maar dat is ook logisch..

Kinderbijslag is niet voor het kind (niet je zakgeld of studiefinanciering zeg maar)
maar ter ondersteuning voor de kosten die een kind met zich mee brengen ;).

Je ouders zijn financieel verplicht om voor je te zorgen tot je 21 bent (ook loopt kinderbijslag maar tot 18). financieel verantwoordelijk houd in, gevoed gedrenkt gekleed en een dak boven je hoofd en onderwijs tot het einde van de leerplicht (dat hoeft nog niet eens bij je ouders in huis te zijn)..

Een kind kost overigens wel een veelvoud van wat kinderbijslag oplevert.. eten/drinken/kleding red je op zich gemakkelijk.. maar kerst/sinterklaas/vakantie/verjaardagsfeestjes/sport/ontspanning kosten heel wat meer dan je op het eerste gezicht zo denkt.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:59

Charaz schreef:
Just_Sannee schreef:

Maar jij krijgt het ook niet op je rekening neem ik aan.

Nee, als kind wist ik helemaal niet van kinderbijslag af.
Pas toen ik het op latere leeftijd hoorde van klasgenootjes dat ze weer kinderbijslag kregen en helemaal blij waren omdat ze dan weer nieuwe dingen konden kopen. Toen werd ik wel jaloers en snapte ik niet waarom ik het dan niet kreeg :+

Maar nu denk ik, tsja, niets aan gemist..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:01

Dus in nederland krijg je als je het omrekend per maand, ongeveer 63 euro al sik goed reken.

In belgië is het momenteel afgerond 90 euro voor eerste kind, krijg je een 2de kind krijg je daar nog een hoger bedrag bovenop en zo voort.
Binnen een paar jaar zou dat wel veranderen en zou je voor elk kind hetzelfde bedrag krijgen.

Hier gaat er 75 euro naar een speciaal spaarplan, de resterende 15 euro gaat naar de gemeenschappelijke zicht rekening en wordt meegebruikt voor de boodschappen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:01

Hier gaat het gewoon op de grote hoop. Wel sparen we elke maand 50 euro voor haar. In principe voor later.

Maar als ze iets nodig heeft kopen we het ook gewoon.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:05

luuntje schreef:
Onze zoon krijgt kleedgeld.
Dus het gaat naar hem.

Afschaffen kindertoeslag, dan ook maar AOW afschaffen of inkomensafhankelijk maken?
Jeugd is de toekomst.
En met de kindertoeslag kan je echt niet alles betalen.

AOW is geen keuze, een kind wel, en AOW werk je zelf voor, betaal je via je loon premie voor

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:09

Ik kreeg vanaf +- mijn 16e de kinderbijslag van mijn ouders, als kleedgeld zijnde. Goede oude tijd :').

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:23

Liezel1 schreef:
191 per kwartaal hé.... niet per maand!!

Oké sorry, dat wist ik niet :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:21

LM: kindgebonden budget is ook al inkomensafhankelijk. De boven modaal verdieners gaat heel hard miepen als je aan de kinderbijslag komt :')
En 191 euro per kwartaal is echt niet zoveel hoor, mijn zoon kost zo'n 300 euro per maand ;) en nee, dat vind ik niet erg, maar de kinderbijslag is dan wel heel erg lekker :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:27

Ik kreeg het altijd voor kleding, daar moest ik alles van betalen. Het mag van mij ook best afgeschaft worden, maar dan alleen voor mensen met hoge inkomens, zou geld schelen.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:41

Hier afhankelijk van de situatie. Meestal gedeelte kleding, schoenen andere fiets etc. Gedeelte spaar. Nu toevallig verjaardagen/kinderfeestje.
Afschaffen ben ik absoluut niet voor het is een fijne toeslag. Wel ben ik voor het kijken naar inkomensafhankelijk want iemand die 1,5 ton verdient krijgt het net zo goed. Of gezinnen in het buitenland.
En de reactie over waarom voor een ander kind betalen? Wij werkende mensen betalen net zo veel belastingen etc.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:57

Liselot schreef:
LM: kindgebonden budget is ook al inkomensafhankelijk. De boven modaal verdieners gaat heel hard miepen als je aan de kinderbijslag komt :')
En 191 euro per kwartaal is echt niet zoveel hoor, mijn zoon kost zo'n 300 euro per maand ;) en nee, dat vind ik niet erg, maar de kinderbijslag is dan wel heel erg lekker :)

300 euro per maand voor 1 kind?!

Ik heb zelf geen kinderen maar ik vind dat echt heel veel geld. Heb ik er zo'n verkeerd beeld van dan?

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:04

Kinderen zijn duur, je betaald meer gas/water/licht, rioolkosten, afvalkosten, aansprakelijkheidsverzekering, eten, daarnaast ook begin de pampers, kleding, schoenen, kinderzitjes, fietsje, wat speelgoed(of een hele grote berg speelgoed :+ ) de wasmachine draait overuren incl droger.
Echt, kinderen kosten kapitalen.. :=
Oh en vergeet de sporten en andere hobbies niet..

Als ik dat allemaal vergelijk met mijn 2 vrijgezelle broers die leven als god in frankrijk.

Maar je krijgt er zooooveel voor terug :z

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:06

Ik heb mijn ouders nog nooit over kinderbijslag gehoord. Wist ergens wel dat het bestond maar dacht dat dat maandelijks kwam?
Kennelijk dus best een hot item onder de ouders.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:08

Mijn ouders kregen tot een jaar geleden ongeveer 150 euro p maand aan kinderbijslag uit Duitsland. Dit ging gewoon mee op de grote hoop voor boodschappen enz. Nu ik min of meer een eigen inkomen heb, betaal ik evenveel kostgeld tot ik uit huis ga :-)

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:22

Ik kreeg het als kleed en zakgeld van mijn ouders vroeger. :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 05:50

Waarom zou inkomensafhankelijk moeten worden? Ik wil ook niet meebetalen aan al die buitenlanders die gratis leven en die krijgen echt wel meer dan ik met mijn kinderbijslag
Iemand die 100000€ verdient (alleen of samen) betalen ook veel meer belastingen.

Bruto klinken de verschillen groot maar netto is toch minder.
Ook 1000000€ is geen vetpot je wordt toch wel gestraft met bv de kinderopvang, inkomensbelastingen enz enz

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 06:37

tita schreef:
Waarom zou inkomensafhankelijk moeten worden? Ik wil ook niet meebetalen aan al die buitenlanders die gratis leven en die krijgen echt wel meer dan ik met mijn kinderbijslag
Iemand die 100000€ verdient (alleen of samen) betalen ook veel meer belastingen.

Bruto klinken de verschillen groot maar netto is toch minder.
Ook 1000000€ is geen vetpot je wordt toch wel gestraft met bv de kinderopvang, inkomensbelastingen enz enz

Nou indd.
Als je boven het modaal komt ookal gaat het maar over een paar euro. Je hebt werkelijk nergens recht meer op. We betalen al genoeg mogen we eens in de drie maanden een mazzeltje hebben?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:33

Hier gaat het ook op de grote hoop.
Kind kost idd vreselijk veel geld en natuurlijk (bij ons veel )meer dan de kinderbijslag.

Maar ondanks dat, mogen ze het van mij schrappen hoor.
Al die toeslagen etc kosten veel geld in de administratie etc en sommige ouders (of eigenlijk de kinderen die het nodig hebben) gebruiken het niet voor het kind maar voor bijv een verslaving.
Ik zie het liever direct naar de kinderen gaan - meer vrijwillige kinderopvang / buurthuis bijv dat kinderen van de straat zijn en hun energie kunnen stoppen in leuke bezigheden. Juist kinderen uit de "mindere" gezinnen, hebben dit volgens mij nodig.
Peuterspeelzalen gratis ipv de hele administratieve rompslomp wie meer en minder betaald of zelfs zo goed als gratis...

Het geld moet voor de kinderen zijn. Het kind komt niet vanzelf, dus het is in die zin een keuze.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:38

ik ben er altijd heel blij mee.. met 4 kinders is het best een boel geld. het gaat hier op de grote hoop, boodschappen, kleding, sport/hobby's etc.
als het afgeschaft zou worden zou ik het wel redden, maar het is een leuk extraatje.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:44

Nieuwe kleding en schoenen. Het is zo op. Gebruik het wel echt voor hun spullen en niet voor rekeningen