Vocht in woonkamer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 09:58

Het is idd flink vochtig in huis, niet alleen in de woonkamer. De hygrometer geeft nu ca. 80 aan in de keuken, terwijl tussen de 40 en 60 OK zou zijn.
Hij gaf eerst tegen de 90 aan in de woonkamer en zakte ook daar naar ca. 80 (verbaast me dat het nog niet regende in huis :+ ). Ik heb alle overlichten (4 in de woonkamer, 1 in de gang) in het weekend open gedaan. De schuifpui heeft wegens de verbouwing ook een paar dagen overdag open gestaan, maar ik denk dat het buiten net zo vochtig is als nu binnen. Doordat het niet zo koud is, slaat de kachel ook niet aan. In de woonkamer blijft het momenteel overdag ca. 20 graden.

Ik kan niet wachten tot de woonkamer klaar is (nieuw plafond met isolatie erin, mooie houtkachel erin). Dan kan ik eens een houtkacheltje stoken. Misschien dat dat ook helpt.

Siers83

Re: Vocht in woonkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:07

Houtkachel gaat zeker helpen. Wij hebben ook een jaren 30 huis met een steensmuur waar bijna geen isolatie tegen zit. Dus ook vochtig in huis. Op de slaapkamer boven was het ook altijd vochtig en in de inloopkast in de slaapkamer was het echt muf. Sinds we een houtkachel hebben is het veel beter in huis. De inloopkast is niet meer muf, daar loopt de pijp doorheen dus lekker warm. De slaapkamer is nu ook niet meer zo vochtig als voorheen, maar helemaal weg is het vocht daar niet. De muren in de woonkamer voelen nu ook niet meer vochtig aan, het is veel fijner om in de winter in huis te zijn.

Dus een houtkachel is echt een superoplossing, kost wat maar je hebt ook wat.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:25

@Siersma, oh, een goed argument voor een houtkachel *\o/*

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 21:00

De schoorsteen waar vroeger de haard/gaskachel op heeft gezeten, hebben we laten nakijken en die is dus niet geschikt meer en voldoet niet aan de huidige normen. Manlief heeft dus bedacht om er dan maar een mechanische ventilatie op aan te sluiten. Op de pijp sluit hij dan de woonkamer, de hal en de badkamer aan. Zijn we hopelijk in al deze ruimten meteen van vochtproblemen af. In de hal hebben we geen vochtprobleem, maar daar zet ik meestal mijn droogrekjes in de winter (grote hal ;) ). Dan moeten we dus een nieuw gat boren voor de houtkachel, van woonkamer naar hal en in de hal (waar het maar 1 verdieping hoog is) door het plat dak naar buiten.

Betekend dat ik dus ook in de hal het plafond moet vernieuwen (zijn we in de woonkamer toch al mee bezig, kan der ook nog wel even bij :roll: ) en ik weer alles moet gaan schilderen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 21:03

Hygrometer is trouwens inmiddels gezakt naar 50 en staat daarmee netjes midden in het blauwe vlak :). Met het weer van afgelopen weekend heeft natuurlijk alles open gestaan en dat heeft geholpen. Maar als het weer omslaat, dan zie je ook binnenshuis de meter meteen stijgen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:10

Voor een nieuwe pijp hoef je je plafond niet te vervangen hoor. Wij hebben helemaal niks vernieuwd en toch een nieuwe pijp laten plaatsen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 13:08

Helaas zal dat hier wel het geval zijn, want de gipsplaten moeten los gehaald worden om te kijken waar zich de houten balken bevinden. Daar moeten we niet doorheen zagen nl. En aangezien die gipsplaten afgewerkt waren in de naden en daaroverheen geschilderd, beschadig je daarmee de platen en moeten er dus nieuwe platen gehangen worden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 22:49

Isabonny schreef:
De schoorsteen waar vroeger de haard/gaskachel op heeft gezeten, hebben we laten nakijken en die is dus niet geschikt meer en voldoet niet aan de huidige normen. Manlief heeft dus bedacht om er dan maar een mechanische ventilatie op aan te sluiten. Op de pijp sluit hij dan de woonkamer, de hal en de badkamer aan. Zijn we hopelijk in al deze ruimten meteen van vochtproblemen af. In de hal hebben we geen vochtprobleem, maar daar zet ik meestal mijn droogrekjes in de winter (grote hal ;) ). Dan moeten we dus een nieuw gat boren voor de houtkachel, van woonkamer naar hal en in de hal (waar het maar 1 verdieping hoog is) door het plat dak naar buiten.

Betekend dat ik dus ook in de hal het plafond moet vernieuwen (zijn we in de woonkamer toch al mee bezig, kan der ook nog wel even bij :roll: ) en ik weer alles moet gaan schilderen.

De mechanische ventilatie werkt in elk geval perfect in de badkamer. Ik hoef geen raam meer open te zetten na het douchen. Het vocht wordt tijdens het douchen al weggezogen. Ik heb in elk geval geen beslagen spiegel meer na het douchen. Voordeel is dat het minder koud wordt op de badkamer, als wanneer het raam open staat.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:18

Kan iemand mij een goed merk electrische vochtvreter met hygrometer meter adviseren? Alvast bedankt :-)