Het lijkt wel onmogelijk...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:08

Spruit schreef:
[naam] schreef:
Voor de hoeveelheid grond die je erbij wil en de stallen (zonder asbest), mag je zeker wel rond de 800.000 euro gaan zitten, minimaal.
Weet niet of je jullie budget wil vermelden?

Grapjas :)
Eeh, er staat minimaal. ;)
En met goed rondkijken heb je daar in het Noorden wel degelijk een boerderij met zoveel grond erbij, alleen moet je dan wel je eisen aan gaan passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:08

Even gerekend wat je hier zou kwijt zijn... Minstens 3 miljoen. Dus als jullie budget daar niet rond ligt vrees ik ervoor.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:09

Ik ben in het geheel niet thuis op dit gebied, maar bestaan er niet speciale makelaars die puur in de agrarische sector werken?

Anoniem

Re: Het lijkt wel onmogelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:10

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:11

Agriplaza staan ook wel wat melkveebedrijven maar dan zul je je wensen wel een beetje aan moeten passen vermoed ik.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:12

Spruit schreef:
KoudbloedKim schreef:

Grapjas :)
Eeh, er staat minimaal. ;)
En met goed rondkijken heb je daar in het Noorden wel degelijk een boerderij met zoveel grond erbij, alleen moet je dan wel je eisen aan gaan passen.

In friesland vind je daar géen melkveebedrijf voor hoor :n
Een mooi huis met weiland voor paard zeker wel, maar een melkveebedrijf is gewoon heel wat anders. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:14

Precies wat Marieke zegt :) Dus daar heb jij geen gelijk in KoudbloedKim.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:22

Mijn vriend en ik hebben 5 jaar geleden een boerderij gekocht met 17 ha. land, nieuwe ligboxenstal, een oude koeienstal (hollandse stal), 2 opslagschuren en een woonhuis (en agrarische bestemming).
We waren in eerste instantie aan het kijken naar een woonboerderijtje met 2 à 3 ha land vanwege mijn paarden, maar liepen hier dus tegen aan...
De vorige bewoner had een enorme schuld opgebouwd waardoor er beslag op de boerderij gelegd was door de bank. De boerderij zou verkocht worden via een executieverkoop (veiling), maar wij hebben een paar weken voor de veiling een bod uitgebracht bij de notaris. Nadat de bank die beslag had gelegd én de rechtbank akkoord waren gegaan met ons bod hadden we ineens een boerderij!
Als we deze boerderij via de 'normale' weg hadden willen kopen, dan hadden we dat ook nooit kunnen betalen.
Ik zou dus heel goed in de gaten houden wat voor executieveilingen er zijn, want je weet maar nooit wat het oplevert ;-)

Nog even ter aanvulling: wij waren op het moment van koop 30 en 32 jaar oud en ook wij hadden (hebben) geen miljoenen op de bank staan. Via pb wil ik je wel doorgeven wat wij betaald hebben. Maar zeker geen miljoenen, zelfs geen miljoen ;-)
Laatst bijgewerkt door Mies7 op 21-06-16 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:24

KoudbloedKim schreef:

Ja, en begin daarna maar vast op agrarisch bedrijf te klikken en dan het aantal hectares. Je komt voor een bedrag van 800.000 euro nog niet op 1 bedrijf met meer dan 20 hectare.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:27

Ga in Zweden wonen! :D Huizen + grond kosten geen drol. Paardenspullen en voeding ook niet. In mijn dorp staat nog wel wat moois te koop.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:32

Het is ook nogal van belang of je op dit moment al koeien hebt, en langer dan een jaar, met oog op fosfaatrecht, dus zolang men dat niet weet is er niets zinnigs te zeggen over prijzen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:34

Hier in de buurt is er voor dat geld veel meer te vinden. Je moet dan idd wel de stap durven zetten om wat verder weg te gaan wonen.

Veel bedrijven zijn hier wel gericht op vlees vee maar alles is uiteraard aan te passen.

De grond is hier stukken goedkoper dus dat zal al een wat mindere kostenpost worden dan wat je in nl kwijt zou zijn.

Maar zoals eerder genoemd, zijn er ook hier zaken waar je rekening mee moet houden. Zo is het vorige zomer bijna 6 maanden droog geweest, op een paar kleine buien na. Hooien is dan gewoon onmogelijk omdat veel gras na de eerste snee al verbrand is.
Ook is hier niet alles zo plat als in Nederland. (Heeft voor en nadelen)
En zo zijn er wel meer zaken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:35

Dat is een hele hoeveelheid land en in het grootste gedeelte van Nederland praat je over een miljoenenspul met zoveel land.
In de regio Midden-Nederland betaal je voor enkele hectares met schuren en land al bijna een miljoen. Laat staan 45-50 hectare!

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 14:38

Bedankt voor de reacties :-)

Mijn vriend heeft een melkveebedrijf, en als we dat verkopen dan hebben we wel een aardig budget om iets anders te kopen.
Op de huidige locatie blijven is niet echt geweldig, het land ligt ongunstig om goed te kunnen weiden, en aan allebei de kanten zit een andere boer die a) niet gaat verkopen en b) ook niet snel uit zal scheiden helaas. En de melkstal heeft een te kleine capaciteit en is al oud. Maar we gaan liever ergens anders boeren dan de melkstal te vervangen want de grond, die toveren we er hier gewoon niet bij.

Dus vandaar dat we ook wel aan het kijken zijn naar iets anders.

We zoeken in een straal van +/- 100 km rond Gorinchem en inderdaad als je dan Brabant in gaat is de grond nog veel duurder dan hier. We zagen ook wel iets interessants in Gelderland, maar ja, met 45 ha, waarvan 3 bos en oude stallen, niet meer functionabele melkstal en asbest vroeg de verkoper er nog 4,5 miljoen voor. En dat krijgen we niet voor het huidige bedrijf. Laat staan dat de verbouwing/nieuwe melkstal en verhuizing te betalen valt dan. En met de huidige melkprijs is het ook geen goed idee om een grote schuld bij de bank te nemen (als ze het je al willen lenen).

Op zich willen we niet perse in Nederland blijven, Belgie, Duitsland, VS of Nieuw zeeland hebben we ook wel eens naar geloerd.
@Resistance: is Zweden niet erg koud in de winter? Ik vind het in Nederland al zo niet leuk in de winter en dan boffen we nog de laatste winters ;-)
@palousa_boy: in welk land woon jij dan? En inderdaad we moeten ook goed letten op het klimaat en de kwaliteit van de grond, goedkoop is niet het allerbelangrijkste want de koeien moeten ook eten in de winter dus er moeten wel genoeg snedes van het land komen om dat te redden.

Maar omdat mijn vriend het nog niet zo lang geleden overgenomen heeft van zijn vader op going concern waarde en gunstige prijs, mag het van de fiscus niet eerder dan 10 jaar erna verkocht worden anders mag je met hun afrekenen.

Verhuizen binnen Nederland is misschien nog acceptabel (denkt mijn vriend maar als we echt ervoor gaan moeten we dat natuurlijk zeker weten) maar naar het buitenland pikken onze vrienden in Apeldoorn vast niet :-)

Op Funda.landelijk en dergelijke sites hebben we ook inderdaad al gekeken maar bij een geschikt object zijn we helaas niet de enige die dat geschikt vinden en is het al weg voordat het bij funda eraf is :-)
En het klopt dat waarschijnlijk veel via via gaat en daarom postte ik ook op bokt. Wie weet wie er mee leest. Het mooiste is een boer die ermee op wil houden, geen opvolger heeft maar wel graag het bedrijf wil laten voortbestaan. We willen heus niet voor een appel en een ei het overnemen, maar zo iemand vraagt misschien een bedrag dat wel wel kunnen betalen :-)

@Mies7: op welke manier zouden we executie veilingen kunnen vinden? Klinkt als een interessante optie.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:41

Is het niet handig om dan eerst even te checken of verkopen uberhaupt gaat mogen, als je vriend het nog maar net heeft overgenomen?

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:44

Wij zagen het per toeval op een zaterdagochtend in de krant staan (Dagblad van het Noorden) op een pagina met rubrieksadvertenties. Wij hebben in de daaropvolgende week meteen contact opgenomen met de makelaar die vermeld stond in de advertentie en zijn razendsnel te werk gegaan. Wij hadden het geluk dat iedereen snel akkoord ging, want als je echt een veiling moet afwachten heb je kans dat de prijs al snel omhoog gedreven wordt.
Als je op google zoekt (bijv. executieverkoop boerderij, executieverkoop melkveebedrijf, etc.) dan kom je ook van alles tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:45

Samantha_01 schreef:
Bedankt voor de reacties :-)

Mijn vriend heeft een melkveebedrijf, en als we dat verkopen dan hebben we wel een aardig budget om iets anders te kopen.
Op de huidige locatie blijven is niet echt geweldig, het land ligt ongunstig om goed te kunnen weiden, en aan allebei de kanten zit een andere boer die a) niet gaat verkopen en b) ook niet snel uit zal scheiden helaas. En de melkstal heeft een te kleine capaciteit en is al oud. Maar we gaan liever ergens anders boeren dan de melkstal te vervangen want de grond, die toveren we er hier gewoon niet bij.

Dus vandaar dat we ook wel aan het kijken zijn naar iets anders.

We zoeken in een straal van +/- 100 km rond Gorinchem en inderdaad als je dan Brabant in gaat is de grond nog veel duurder dan hier. We zagen ook wel iets interessants in Gelderland, maar ja, met 45 ha, waarvan 3 bos en oude stallen, niet meer functionabele melkstal en asbest vroeg de verkoper er nog 4,5 miljoen voor. En dat krijgen we niet voor het huidige bedrijf. Laat staan dat de verbouwing/nieuwe melkstal en verhuizing te betalen valt dan. En met de huidige melkprijs is het ook geen goed idee om een grote schuld bij de bank te nemen (als ze het je al willen lenen).

Op zich willen we niet perse in Nederland blijven, Belgie, Duitsland, VS of Nieuw zeeland hebben we ook wel eens naar geloerd.
@Resistance: is Zweden niet erg koud in de winter? Ik vind het in Nederland al zo niet leuk in de winter en dan boffen we nog de laatste winters ;-)
@palousa_boy: in welk land woon jij dan? En inderdaad we moeten ook goed letten op het klimaat en de kwaliteit van de grond, goedkoop is niet het allerbelangrijkste want de koeien moeten ook eten in de winter dus er moeten wel genoeg snedes van het land komen om dat te redden.

Maar omdat mijn vriend het nog niet zo lang geleden overgenomen heeft van zijn vader op going concern waarde en gunstige prijs, mag het van de fiscus niet eerder dan 10 jaar erna verkocht worden anders mag je met hun afrekenen.

Verhuizen binnen Nederland is misschien nog acceptabel (denkt mijn vriend maar als we echt ervoor gaan moeten we dat natuurlijk zeker weten) maar naar het buitenland pikken onze vrienden in Apeldoorn vast niet :-)

Op Funda.landelijk en dergelijke sites hebben we ook inderdaad al gekeken maar bij een geschikt object zijn we helaas niet de enige die dat geschikt vinden en is het al weg voordat het bij funda eraf is :-)
En het klopt dat waarschijnlijk veel via via gaat en daarom postte ik ook op bokt. Wie weet wie er mee leest. Het mooiste is een boer die ermee op wil houden, geen opvolger heeft maar wel graag het bedrijf wil laten voortbestaan. We willen heus niet voor een appel en een ei het overnemen, maar zo iemand vraagt misschien een bedrag dat wel wel kunnen betalen :-)

@Mies7: op welke manier zouden we executie veilingen kunnen vinden? Klinkt als een interessante optie.

Winter zijn daar inderdaad vaak koud en donker, maar het is heel mooi om te zien hoe het land zich daaraan aanpast. :j Het is gevuld van gezelligheid en er wordt vaak met elkaar gegeten enzo. Het afgelopen jaar heeft het echter maar twee weken gevroren. Wel hard, maar niet lang dus.

Zomers zijn wel veel mooier dan in Nederland. Prachtig weer, lange dagen (wordt niet donker); de zomer wordt gevierd. :)

En in veel gevallen kun je je paarden en alles aan huis kwijt. Prachtige omgeving ook nog eens.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:50

Wij zitten in midden Frankrijk.

Soms is het even zoeken maar zag net bijvoorbeeld een stuk grond van 40ha voorbijkomen voor nog geen €200.000
Daar moet je dan wel zelf je spul bij bouwen gok ik. (Stond weinig informatie bij)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:53

Tja grond is duur en zal alleen maar duurder worden nu met grondgebondenheid... Je zou net over de grens in Duitsland kunnen kijken? Wacht je even af totdat de fosfaatrechten er zijn en kan je die ook verkopen en heb je wat extra budget.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 15:07

Mijn vriend heeft het bijna 3 jaar geleden overgenomen. Dus voor buitenland moeten we nog 7 jaar wachten tot verkopen. Maar we kijken alvast, ook al weten we niet zeker of in NL verhuizen echt mag, want mijn vriend zit zich af en toe dood te ergeren aan de tijd die het melken kost (7 uur per dag voor 90 koeien, die al genoemde te kleine capaciteit van de melkstal).
Misschien dat iemand er ervaring mee heeft op bokt en het weet? Ik kan ook met Apeldoorn bellen maar daar heb ik niet zulke beste ervaringen mee. Aardige mensen hoor en bereid tot meedenken maar ik heb echt soms het idee dat ze niet weten wat de regels zijn. Ik zal onze fiscaal adviseur bij de accountant eens vragen anders.
En als we naar het buitenland gaan, en de fosfaat rechten zijn bekend (zou dan toch wel onderhand moeten ) dan kunnen we die ook verkopen :-) Of het buitenland moet daar ook aan begonnen zijn dan.
Verder doen we maar Trim the sails en survive bij de huidige melkprijs :)
@Mies7: dat was echt een gelukstreffer zeg, leuk voor jullie!
@MarjanB: inderdaad die grondgebondenheid maakt het in de toekomst niet goedkoper, zeker de goede grond.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:10

Hier is net over de grens met ha prijzen van zo'n 70.000€. Wij zitten namelijk met precies hetzelfde probleem als ts, maar dan in Dld. Verder naar het noorden zijn de prijzen wel goedkoper. Maar hier azen veel bedrijven op grond vanwege de ongeremde bouw van biovergisters, windmolens en zonnepaneelparken.

Ligt eraan waar je heengaat in het buitenland maar in veel landen zit ook een beperking van het aantal vee/ha. Dus dat heet wel geen fosfaatrechten maar is wel een beperking.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:19

KoudbloedKim schreef:

Meestal heb je gelijk met je berichten maar helaas dit keer niet. Als jij het tegendeel kan tonen graag natuurlijk voor de TS, maar een agrarisch bedrijf met 40-50 ha grond ga je niet vinden voor dat bedrag.
Alleen de grond al zonder bebouwing gaat je meer kosten.

TS, ik zou eerst eens kijken wat jullie huidige bedrijf in de huidige markt waard is, kijken of je mag verkopen enz voordat je jezelf en je vriend lekker gaat zitten maken met de ideale boerderij terwijl deze toch niet binnen bereik ligt.

Heb je al een budget waarvoor je kan gaan zoeken? Of is het allemaal nog mits/maar/als enz?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:23

Heb je al wel eens naar Canada gekeken? Wij zitten in New brunswick een niet zo bekend deel van Canada. Er worden hier veel boerderijen verkocht omdat mensen oud worden en er zijn geen opvolgers. Veel van de boeren hier komen uit nederland.

Tussen de 1.5 / 2 miljoen euro heb je hier volledig draaiende bedrijven met veestapel en genoeg land. en dan hebben we het meer over 200/300ha of land wat je vaak gratis kan gebruiken.

Het voordeel is dat we hier met lage land prijzen zitten. Max van $1000/acre (ongeveer 0.5 ha) wel werken ze (nog) met quota $22000/kg

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:26

KoudbloedKim schreef:
Voor de hoeveelheid grond die je erbij wil en de stallen (zonder asbest), mag je zeker wel rond de 800.000 euro gaan zitten, minimaal.
Weet niet of je jullie budget wil vermelden?

Anders misschien in Duitsland kijken?

Als jij een zove ha voor die prijs hebt mag je me bellen :D nee hier in t noorden krijg dat echt niet voor elkaar hoor.. :=
TS ik denk idd net als de rest dat je je eisen of moet aanpassen of naar fra/dui moet gaan kijken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:30

TS; is het dan niet verstandiger om de melkstal aan te passen/verbouwen?
Ik snap dat je met de huidige melkprijs niet veel kunt, maar dan zou ik ook niet gaan verhuizen...
Of een goedkopere optie, paar keer in de week door iemand anders laten melken. Als dat een hele grote irritatie is.