Bedankt voor de reacties

Mijn vriend heeft een melkveebedrijf, en als we dat verkopen dan hebben we wel een aardig budget om iets anders te kopen.
Op de huidige locatie blijven is niet echt geweldig, het land ligt ongunstig om goed te kunnen weiden, en aan allebei de kanten zit een andere boer die a) niet gaat verkopen en b) ook niet snel uit zal scheiden helaas. En de melkstal heeft een te kleine capaciteit en is al oud. Maar we gaan liever ergens anders boeren dan de melkstal te vervangen want de grond, die toveren we er hier gewoon niet bij.
Dus vandaar dat we ook wel aan het kijken zijn naar iets anders.
We zoeken in een straal van +/- 100 km rond Gorinchem en inderdaad als je dan Brabant in gaat is de grond nog veel duurder dan hier. We zagen ook wel iets interessants in Gelderland, maar ja, met 45 ha, waarvan 3 bos en oude stallen, niet meer functionabele melkstal en asbest vroeg de verkoper er nog 4,5 miljoen voor. En dat krijgen we niet voor het huidige bedrijf. Laat staan dat de verbouwing/nieuwe melkstal en verhuizing te betalen valt dan. En met de huidige melkprijs is het ook geen goed idee om een grote schuld bij de bank te nemen (als ze het je al willen lenen).
Op zich willen we niet perse in Nederland blijven, Belgie, Duitsland, VS of Nieuw zeeland hebben we ook wel eens naar geloerd.
@Resistance: is Zweden niet erg koud in de winter? Ik vind het in Nederland al zo niet leuk in de winter en dan boffen we nog de laatste winters

@palousa_boy: in welk land woon jij dan? En inderdaad we moeten ook goed letten op het klimaat en de kwaliteit van de grond, goedkoop is niet het allerbelangrijkste want de koeien moeten ook eten in de winter dus er moeten wel genoeg snedes van het land komen om dat te redden.
Maar omdat mijn vriend het nog niet zo lang geleden overgenomen heeft van zijn vader op going concern waarde en gunstige prijs, mag het van de fiscus niet eerder dan 10 jaar erna verkocht worden anders mag je met hun afrekenen.
Verhuizen binnen Nederland is misschien nog acceptabel (denkt mijn vriend maar als we echt ervoor gaan moeten we dat natuurlijk zeker weten) maar naar het buitenland pikken onze vrienden in Apeldoorn vast niet

Op Funda.landelijk en dergelijke sites hebben we ook inderdaad al gekeken maar bij een geschikt object zijn we helaas niet de enige die dat geschikt vinden en is het al weg voordat het bij funda eraf is

En het klopt dat waarschijnlijk veel via via gaat en daarom postte ik ook op bokt. Wie weet wie er mee leest. Het mooiste is een boer die ermee op wil houden, geen opvolger heeft maar wel graag het bedrijf wil laten voortbestaan. We willen heus niet voor een appel en een ei het overnemen, maar zo iemand vraagt misschien een bedrag dat wel wel kunnen betalen

@Mies7: op welke manier zouden we executie veilingen kunnen vinden? Klinkt als een interessante optie.