Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Hoe / wat / waar haal je die dan....? 

janouk schreef:Bij ons staat de kelderkast altijd vol met snoep/chips. Maar omdat het er altijd is en niet als beloning wordt gegeven of alleen bij feestjes: is het helemaal niet spannend of interessant. Het is bij ons net zo gewoon en aanwezig als groenten in de groentela en fruit op de fruitschaal.
Mijn zoon is nu 21 jaar en hij is gek op fruit en groente, maar vindt chips of ijs ook lekker af en toe. Hij is geen grote snoeper. Hij neemt liever een bakje aardbeien of zo.
Snoep is geen belonings- of feestvoer bij ons.
Alleen vrienden hahaha die plunderen geregeld onze kelderkast, omdat het bij hun thuis niet vrij verkrijgbaar is. Bij hen merk je wel dat het voor hun 'speciaal' gemaakt is en zij het als interessant zien.
Mijn idee is dat het allemaal niet zo interessant gemaakt moet worden: dan is het ook minder aantrekkelijk.

Dat doe ik zelf namenlijk ook wel met een limit natuurlijk. Ga ik uit eten mag ze zelf uit gaan kiezen wat ze wil. Uit eten is voor mij iets wat niet vaak gebeurd en dus speciaal. Ik eet zelf ook wat ik lekker vind?

Zoals hagelslag en chocopasta, en David mag naast zijn KALE boterham geen mini paaseitje? ZEikerds.... Chasey schreef:Olijven moet je eigenlijk leren eten. Ik vond ze in het begin ook niet lekker. Want ik was die smaak gewoon niet gewend. Maar nu maak je me blij met een bak olijven hoor, jum jum!!
En de kindjes zijn daar gewoon in opgegroeid. Dus die weten niet anders dan dat we olijven eten hihi.
David is echt zo'n 'wat de boer niet kent, vret ie niet'. Maar hij moet van mij alles proeven. En vaak zegt ie: 'Oh, dat is eigenlijk best lekker, wil nog wel wat!'
Gewoon angst voor het onbekend

Chasey schreef:En ik had 1 keer een paaseitje in zijn broodbakje gedaan, naast zijn droge boterham.
Kreeg ik WEER een briefje of ik hem nooit meer snoep wilde meegeven naar school!
Ik was pislink... en die kinderen met zoetigheid OP de boterham dan!??!Zoals hagelslag en chocopasta, en David mag naast zijn KALE boterham geen mini paaseitje? ZEikerds....
__Elizabeth schreef:Voor mij klink je weer vrij extreem TS.. Ieder zijn ding hoor en julie moeten doen waar julie je goed bij voelen
Mijn dochter (5.5mnd) begint net te eten en krijgt nu alleen nog maar de normale fruit, groente en pap. Maar als ik ergens heen ga en ze is ouder mag ze best iets lekkers pakkenDat doe ik zelf namenlijk ook wel met een limit natuurlijk. Ga ik uit eten mag ze zelf uit gaan kiezen wat ze wil. Uit eten is voor mij iets wat niet vaak gebeurd en dus speciaal. Ik eet zelf ook wat ik lekker vind?
Ik heb het idee dat het speciaal maken van iets ook niet altijd werkt. Iets wat niet mag is altijd leuk om toch te gaan doen

EstherMe schreef:Hier thuis ook eigenlijk altijd water, veel fruit en rozijntjes als tussendoortjes. We hebben wel eens een chipje of koekje van goodies (dat is ook niet heilig, maar wel al minder zout). Maar eigenlijk komt dat niet zoveel voor. Ons zoontje is nu 2,5 en heeft wel door dat er meer lekkers op de wereld bestaat, maar eigenlijk taalt hij er pas naar als wij bijvoorbeeld een taartje oid eten. Soms leg ik uit dat hij iets anders krijgt, andere keer mag ie lekker mee eten.
Op verjaardagen pakt hij tot nu toe niks uit bakjes en wacht hij tot wij hem iets geven of we hebben zelf wat mee.
M'n ouders gaan mee in onze opvoeding, m'n schoonouders op z'n tijd.. Maar daar zijn we meestal bij dus ik heb meestal wat mee of geef aan wat hij mag hebben
Als een kind niet direct met snoep opgroeit vragen ze er ook minder om

Pinacolada schreef:Ik moest me voor bepaalde familieleden nu al verantwoorden waarom onze tweeling van 8 maanden water krijgt ipv diksap en yoghurt ipv danoontje....
Chips etc is later prima, maar lang niet elke dag en gezond eten vind ik ook erg belangrijk. Zie om me heen best wel veel kids die elke dag veel snoep en chips eten, ook van 4 jaar..