Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:45

Tja ik ben geen moeder (hoop het ook nooit te worden) dus ik zal volgens sommigen wel geen recht van spreken hebben. Dat een kind niet op elke gelegenheid volgepropt hoeft te worden met snoep en eten: oké. Dat je als moeder nadenkt over hoe je andere mensen kunt aangeven dat ze niet altijd jouw kind hoeven te verwennen met zoetigheid etc: ook oké.

Maar aan de andere kant: een feestje/verjaardag vieren en daarbij traktaties nuttigen die ongezonder zijn is wel iets wat bij het leven hoort. Niet dat het verplicht is om je vol taart te proppen op een verjaardag, maar het zijn wel dingen die je kind zijn/haar leven lang gaat tegenkomen. Nu lees ik van sommigen die zelfs eigen eten/drinken meenemen naar zo'n gelegenheid en dat vind ik best bizar.
Heeft het kind er op de lange termijn niet veel meer aan als hem geleerd wordt hoe het beste om te gaan met verleidingen en traktaties in de situatie? In plaats het uit de weg te gaan door eigen eten en drinken voor te schotelen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 17:49

Wat grappig dat hier verschillende mensen zeggen dat hun kinders olijven eten....wij gruwen daar allebei echt van, jasses!!!!

Ben nu wel benieuwd of onze 2.0 dat wel lust :P Hoe / wat / waar haal je die dan....? :)

Mars: dat je als niet-ouder geen recht van spreken zou hebben vind ik zulke dikdoenderij...juist als je (nog) geen kinderen hebt kan je het allemaal nog een beetje van een afstandje bekijken omdat je nog niet meegesleurd bent in die mallemolen :=

Ik ben het er nu ik zelf een uk heb wel mee eens dat je dingen dan anders kan gaan bekijken... bepaalde dingen snap ik nu wel veel beter hoewel ik het nog steeds niet goedkeur :o

Het is een beetje een glijdende schaal als je er middenin zit :oo

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen eigen eten meenemen want stel dat je ergens een halve dag zit en er is NIETS dat op een fatsoenlijk avondmaal lijkt... moet je kind dan maar op een buik vol chips en nootjes naar bed -O-

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:51

Toevallig werk ik bij een restaurant waarbij het kindermenu hetzelfde is als het volwassen menu, alleen dan iets minder!
Hamburger op een lavasteen, dus gebakken zonder vet en met rozemarijnaardappeltjes en salade! Er zijn dus wel degelijk gezonde kindermenu's! :D

pmarena

Re: Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 17:52

Klinkt goed Steefvicky! Waar is dat? :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:54

janouk schreef:
Bij ons staat de kelderkast altijd vol met snoep/chips. Maar omdat het er altijd is en niet als beloning wordt gegeven of alleen bij feestjes: is het helemaal niet spannend of interessant. Het is bij ons net zo gewoon en aanwezig als groenten in de groentela en fruit op de fruitschaal.

Mijn zoon is nu 21 jaar en hij is gek op fruit en groente, maar vindt chips of ijs ook lekker af en toe. Hij is geen grote snoeper. Hij neemt liever een bakje aardbeien of zo.
Snoep is geen belonings- of feestvoer bij ons.

Alleen vrienden hahaha die plunderen geregeld onze kelderkast, omdat het bij hun thuis niet vrij verkrijgbaar is. Bij hen merk je wel dat het voor hun 'speciaal' gemaakt is en zij het als interessant zien.

Mijn idee is dat het allemaal niet zo interessant gemaakt moet worden: dan is het ook minder aantrekkelijk.

Helemaal mee eens, toen onze oudste klein was, jaar of vier, toen werd ze boos omdat ze elke keer maar 1 snoepje mocht. (Een of twee keer per week) Ik heb haar toen met een echt volle snoeptrommel neergezet en gevraagd alles op te eten. En dat was heel veel, ze begon dapper maar voelde zich toch niet zo prettig met allemaal snoepjes. Nooit geen gezeur weer gehad en nu, het meest gezonde mens wat betreft eten in de hele familie.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:55

pmarena schreef:
Klinkt goed Steefvicky! Waar is dat? :D

Goes, Zeeland :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:58

Olijven moet je eigenlijk leren eten. Ik vond ze in het begin ook niet lekker. Want ik was die smaak gewoon niet gewend. Maar nu maak je me blij met een bak olijven hoor, jum jum!!
En de kindjes zijn daar gewoon in opgegroeid. Dus die weten niet anders dan dat we olijven eten hihi.
David is echt zo'n 'wat de boer niet kent, vret ie niet'. Maar hij moet van mij alles proeven. En vaak zegt ie: 'Oh, dat is eigenlijk best lekker, wil nog wel wat!'
Gewoon angst voor het onbekend ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:02

Hier zelf opgevoed met mindere centen.
Snoep kwam dus, op 11 november na dan, niet aan bod.
Enkel een bakje chips op zaterdag avond.
(kinder vla bakje) en meer ook niet.

Ik vermaakte me wel met een sinaasappel, appel, banaan, kiwi, aardbei, meloen en noem maar op.

Hier was het 5 dagen in de week aardappels, groente en vlees (al was mijn moeder niet echt een uitgebreide kok, waardoor ik nu geen groene spersieboontjes meer blief. Blughh) Een x makkelijk en een x patat.

Uitwonend, en nog steeds een volle fruit eter.
Makkelijk eten? Aardappels zijn ook makkelijk? Je schilt een uurtje weg? Maakt er blokjes van, en pleurt ze in de diepvries. Heb je dan een makkelijke dag nodig? Pak je ze er zo uit.
Ik kook met olijf olie en zonnebloemolie.
Eet eens maal in de week vis, liefst vaker, maar de portomonee moet dit ook toe laten.
Groente wissel ik veel af, en mag dan ook graag salades maken, of wokken met olijf olie. Beetje kruiden er over, en een klein beetje kaas ipv zout. (ja ja, zit ook zout in kaas... i know) en dat vind ik erg smaakvol.

Mij valt het ook op.
Ohhh wat goed! Nu krijg je een snoepje!!

Ik weet nog niet precies hoe ik dat later met eventuele eigen kroost zal doen.
Maar veel snoep? Nope zeker niet.
En dat vla bakje op maat op zaterdag avond? Houd ik er zeker in!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:03

Voor mij klink je weer vrij extreem TS.. Ieder zijn ding hoor en julie moeten doen waar julie je goed bij voelen :)

Mijn dochter (5.5mnd) begint net te eten en krijgt nu alleen nog maar de normale fruit, groente en pap. Maar als ik ergens heen ga en ze is ouder mag ze best iets lekkers pakken :) Dat doe ik zelf namenlijk ook wel met een limit natuurlijk. Ga ik uit eten mag ze zelf uit gaan kiezen wat ze wil. Uit eten is voor mij iets wat niet vaak gebeurd en dus speciaal. Ik eet zelf ook wat ik lekker vind?

Ik heb het idee dat het speciaal maken van iets ook niet altijd werkt. Iets wat niet mag is altijd leuk om toch te gaan doen ;)

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:04

Hier thuis ook eigenlijk altijd water, veel fruit en rozijntjes als tussendoortjes. We hebben wel eens een chipje of koekje van goodies (dat is ook niet heilig, maar wel al minder zout). Maar eigenlijk komt dat niet zoveel voor. Ons zoontje is nu 2,5 en heeft wel door dat er meer lekkers op de wereld bestaat, maar eigenlijk taalt hij er pas naar als wij bijvoorbeeld een taartje oid eten. Soms leg ik uit dat hij iets anders krijgt, andere keer mag ie lekker mee eten.
Op verjaardagen pakt hij tot nu toe niks uit bakjes en wacht hij tot wij hem iets geven of we hebben zelf wat mee.
M'n ouders gaan mee in onze opvoeding, m'n schoonouders op z'n tijd.. Maar daar zijn we meestal bij dus ik heb meestal wat mee of geef aan wat hij mag hebben :)

Als een kind niet direct met snoep opgroeit vragen ze er ook minder om ;)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:05

Ik moest me voor bepaalde familieleden nu al verantwoorden waarom onze tweeling van 8 maanden water krijgt ipv diksap en yoghurt ipv danoontje....

Chips etc is later prima, maar lang niet elke dag en gezond eten vind ik ook erg belangrijk. Zie om me heen best wel veel kids die elke dag veel snoep en chips eten, ook van 4 jaar..
Laatst bijgewerkt door Pinacolada op 17-06-16 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:07

Op verjaardag gaan en zelf je eten mee nemen..... ik geloof dat ik je er een volgende keer niet meer in liet (uitgezonderd echte allergieën, zoals coeliakie).

Ik denk dat er naar beide kanten te veel doorgeslagen word en dat er eigenlijk twee kampen ontstaan. Echt, je eigen eten en drinken meenemen naar een verjaardag of feestje vind ik echt te ver gaan. Maar ik vind het eveneens veel te ver gaan dat een kind maar overal met wat lekkers beloond moet worden. Er stond laatst ook een stuk over in de krant, over dat de avondvierdaagse eerder een vreetfestijn is geworden dan een sportieve gebeurtenis. Te zot voor woorden.

De gulden middenweg is denk ik echt het beste. En ja, dat betekend dat je kind best eens een keer een dag voornamelijk ongezonde dingen eet. En gewoon niet elke dag lekkers/snaaiwerk. Lijkt me dat je daar best een balans in kan vinden.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:11

Het valt mij op dat mijn kinderen bij het CB altijd ver onder het gemiddelde qua gewicht liggen. En zijn ze graatmager? Nee... het gemiddelde is gewoon gestegen... of ben ik nou gek? Omdat het zo 'gewoon' is geworden. En je wordt idd vreemd aangekeken als je het anders doet.
Ik heb op de vorige school van David een merkwaardig briefje in zijn broodbakje gevonden, waarom David altijd droog brood eet en water mee krijgt. Nou, omdat David water drinkt thuis en brood met beleg niet lekker vindt. Hij eet de dingen apart. Dus hij krijgt een plakje kaas apart mee (Ja dat is dan ook weer verwend) maar die zien ze dan niet, alleen dat droge brood.
En ik had 1 keer een paaseitje in zijn broodbakje gedaan, naast zijn droge boterham.
Kreeg ik WEER een briefje of ik hem nooit meer snoep wilde meegeven naar school!
Ik was pislink... en die kinderen met zoetigheid OP de boterham dan!??! :( Zoals hagelslag en chocopasta, en David mag naast zijn KALE boterham geen mini paaseitje? ZEikerds....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:15

Ik en met mij meerdere vriendinnen stonden daar in eerste instantie net zo in als jij ts. Mijne is nu 4.

Maar geloof me, je houdt het gewoon niet tegen. Gewoon uitzonderingen maken voor feestjes en verder lekker je eigen ding doen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:22

Wij doen er niet heel moeilijk over.
Thuis krijgt ze over het algemeen gezond en gevarieerd eten en drinken, maar als we eens een patatje eten of een croissantje in het weekend mag ze lekker meedoen.
Ok op feestjes, of als iemand haar iets geeft mag ze dat gewoon hebben hoor. Dat is echter maar zelden. Merk ook totaal niet dat 'kinderen maar volgestopt worden met troep'.
Snoep lust ze niet. Ze krijgt elke ochtend wel een 'snoepje' (vitaminekauwtablet), dat lust ze weer wel.
Op feestjes zijn de bakjes olijven idd niet veilig, vind ze veel lekkerder dan taart e.d.
Ze heeft verder eerder onder dan overgewicht (past bij haar lichaamsbouw hoor, ze is ook weer niet mager) en eet prima.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:23

Ik probeer mijn zoontje zo gezond mogelijk te laten eten, maar ik ga ook niet angstvallig en tot in het uiterste elke "ongezond" eten weren.

Zo zijn we gisteren gaan eten en heeft mijn zoontje ( die volgende week 1 jaar word) frietjes gegeten. Zo mag hij ook wel is proeven van iets wat hij niet "mag" eten normaal. Daar gaan ze echt niet dood aan.
Voor de rest eet hij zijn melk s morgens en s avonds, groentepap met vlees s middags en s namiddags fruitpap. Als wij s avonds eten, krijgt hij een boterham met smeerkaas.

Wij hebben kennissen en die zijn in het gezonde nogal doorgeslagen, hun dochter van 1.5 jaar mag alleen gezonde dingen eten, eet fruit als ontbijt, als middagmaal enzo. Zij weegt ook te weinig, zu'n zijn bang dat ze dik worden omdat zij daar beide aanleg voor hebben.
Dat vind ik te ver gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:23

Op feestjes hou ik inderdaad mijn ogen even dicht.

Maar verder 1 snoepmoment op de dag en verder gezond eten. Water drinken en voldoende fruit.

En af en toe iets snacken. Vanavond pannenkoeken. Maar wel volkoren en met groente er doorheen.

Wat wij zelf vaak doen als we een borrel hebben is juist ook veel salades en snoepgroente op tafel zetten. En juist geen chips, snoepjes en andere ongezonde zaken.

Heel, heel vaak vergeten ze hun snoepmoment van de dag.

Ik koop het ook echt zelden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 18:34

Chasey schreef:
Olijven moet je eigenlijk leren eten. Ik vond ze in het begin ook niet lekker. Want ik was die smaak gewoon niet gewend. Maar nu maak je me blij met een bak olijven hoor, jum jum!!
En de kindjes zijn daar gewoon in opgegroeid. Dus die weten niet anders dan dat we olijven eten hihi.
David is echt zo'n 'wat de boer niet kent, vret ie niet'. Maar hij moet van mij alles proeven. En vaak zegt ie: 'Oh, dat is eigenlijk best lekker, wil nog wel wat!'
Gewoon angst voor het onbekend ;)

Wij vinden ze niet alleen niet lekker, maar zelfs ronduit vies...net als tomaten :o

Mijn vader vond ze vroeger ook goor maar lust ze nu wel, blijkbaar moet je er in groeien :P
Maar waar / welke koop je dan? :)

Dat proeven vind ik ook :j
Niet dat zeikerige "lussiknie...." van iets dat ze nog niet eens geproefd hebben :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:35

Chasey schreef:
En ik had 1 keer een paaseitje in zijn broodbakje gedaan, naast zijn droge boterham.
Kreeg ik WEER een briefje of ik hem nooit meer snoep wilde meegeven naar school!
Ik was pislink... en die kinderen met zoetigheid OP de boterham dan!??! :( Zoals hagelslag en chocopasta, en David mag naast zijn KALE boterham geen mini paaseitje? ZEikerds....

Helemaal geen zeikerds als je het mij vraagt, gewoon logisch: als er een regel is dat je geen snoep mee mag geven naar school en jouw zoon gaat als enige wel een paaseitje openpulken in een hele klas vol snoep-loze kinderen, dan is dat gewoon krom.
Natuurlijk kun je als ouder dan zeggen dat voor hem een uitzondering gemaakt moet worden aangezien hij nooit zoetigheid op zijn brood krijgt omdat hij zijn beleg per se los wil eten en dat gaat niet met jam....
Dan zou dat dus betekenen dat een kind dat normaalgesproken altijd jam op zijn brood heeft maar vandaag niet dat hij vandaag dus een minimars mee mag?

Los daarvan: als jij als ouder een andere keuze maakt, betekent dat dan dat anderen je kind ook altijd als uitzondering moeten behandelen?
Wij werden ook snoeploos opgevoed met heel af en toe chips en misschien 1 a 2 koekjes per dag maar zeker niet meer want dat was slecht. Heel gezond dus. Met als resultaat dat zodra wij zakgeld kregen ging alles bijna meteen op aan snoep. Ik at op een gegeven moment een paar keer per week een pondjespak drop in een dag leeg at , juist omdat wij nooit leerden maat te houden omdat het verboden was.

Ik zou snoep dus ook niet zo demoniseren en ook zeker geen 'extra gezond' eten meegeven naar feestjes. Dan vergroot je de tegenstelling alleen maar. Hoe laat je die dan achter; met de instructie aan het kind dat hij alleen/eerst zijn eigen bakjes mag eten ookal ben jij er niet en mag de rest wel gewoon chips pakken, of zadel je de ouders op met het dilemma dat zij jouw kind steeds weg moeten sturen van de chips naar zijn bakje bleekselderij?
En als zo'n feestje de hele dag duurt en dat betekent dat je kind dan een hele dag geen tomaat of volkorenvezel heeft gezien... Is dat echt zo erg?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 18:38

__Elizabeth schreef:
Voor mij klink je weer vrij extreem TS.. Ieder zijn ding hoor en julie moeten doen waar julie je goed bij voelen :)

Mijn dochter (5.5mnd) begint net te eten en krijgt nu alleen nog maar de normale fruit, groente en pap. Maar als ik ergens heen ga en ze is ouder mag ze best iets lekkers pakken :) Dat doe ik zelf namenlijk ook wel met een limit natuurlijk. Ga ik uit eten mag ze zelf uit gaan kiezen wat ze wil. Uit eten is voor mij iets wat niet vaak gebeurd en dus speciaal. Ik eet zelf ook wat ik lekker vind?

Ik heb het idee dat het speciaal maken van iets ook niet altijd werkt. Iets wat niet mag is altijd leuk om toch te gaan doen ;)

Ik ben wel benieuwd wat je precies extreem vind klinken? :P

Dat niet speciaal maken dat gaat vind ik 2 kanten op: wat jij waarschijnlijk bedoelt van niet angstvallig verbieden, maar dus ook niet van kleins af aan er in stampen dat snoep en ijs enzo "lekker" is en gezond spul vies...wat je vind ik wel vaak ziet gebeuren :(:)

Juist die limiet is waar ik het over heb, af en toe wat lekkers is prima, maar niet zo gek dat het serieus in plaats van goede voeding komt, kind dat 's avonds geen fatsoenlijk bordje eten meer lust omdat het overdag helemaal vol gestampt is met koeken, chips en ijsjes dat vind ik echt niet kunnen gewoon :(:)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:39

ik ben van mening als de kindjes gewoon thuis en op school gezond eten dat zal ene minder gezond moment op een verjaarsfeestje geen kwaad kan.
Waar ik het dan wel weer moeilijk mee heb is het volgende. Mijn oudste zoontje heeft nogal een gevoelige maag. Nu weet hij zelf al wat en hoeveel chipjes/kaasblokjes hij mag eten maar vroeger was dat niet zo. Ik hield hem dan in het oog en zei dan dat hij er genoeg op had want dat hij anders ziek ging worden. Hij maakte daar zelf geen probleem, maar ik zag dan wel andere volwassenen hem stiekem dingen gaven omdat ze het zielig vonden dat hij van mij niets meer kreeg.
Laatst bijgewerkt door Nele80 op 17-06-16 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:39

ik ben er heel vrij in.
heb dan ook geen snoepers van kinderen, misschien omdat we er geen nadruk op leggen.
op feestjes ook dan gaat de oudste in het begin lopen snoepen (10 chipjes) en daarna kijkt hij er niet meer naar om.

ik zie juist veel drama's bij kinderen die er niet mee zijn ' opgegroeid '

En verdere situaties ken ik niet echt, alleen een worstje van de slager maar daarom gingen wij vroeger toch ook mee naar de winkel voor dat ene worstje.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:41

Hier hoorde ik afgelopen maandag van mijn collega dat zijn vader (dus opa) zijn (klein) dochter helemaal had volgestopt met zoetigheid om het kind maar bezig te houden op zaterdag middag.
Dus 3 cornetto's twee zakjes chips en nog wat chocolade.... Kind was bij thuiskomst niet meer te handhaven van de hoeveelheid suiker en hoefde dus (logisch) geen prakkie meer en liep te stuiteren.
Bij het naar bed gaan was ze misselijk en kotste de boel onder....
Fijn bij opa geweest! -O-
Zelf geen kinderen, maar als kind kreeg ik af en toe wel eens wat aan snoep. en zo nu en dan eens pannekoeken of een portie friet. In een restaurant werd er in het algemeen geen kindermenu besteld. maar een schnitzel met groenten en aardappeltjes oid.
Papa vrat de restanten wel op... :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 18:44

EstherMe schreef:
Hier thuis ook eigenlijk altijd water, veel fruit en rozijntjes als tussendoortjes. We hebben wel eens een chipje of koekje van goodies (dat is ook niet heilig, maar wel al minder zout). Maar eigenlijk komt dat niet zoveel voor. Ons zoontje is nu 2,5 en heeft wel door dat er meer lekkers op de wereld bestaat, maar eigenlijk taalt hij er pas naar als wij bijvoorbeeld een taartje oid eten. Soms leg ik uit dat hij iets anders krijgt, andere keer mag ie lekker mee eten.
Op verjaardagen pakt hij tot nu toe niks uit bakjes en wacht hij tot wij hem iets geven of we hebben zelf wat mee.
M'n ouders gaan mee in onze opvoeding, m'n schoonouders op z'n tijd.. Maar daar zijn we meestal bij dus ik heb meestal wat mee of geef aan wat hij mag hebben :)

Als een kind niet direct met snoep opgroeit vragen ze er ook minder om ;)

Dat laatste dus, daar streef ik eigenlijk wel naar :j

Ik vind het heel erg sneu voor kinderen die zo getraind worden dat ze het gevoel hebben dat ze iets missen als ze niet allerlei ongezonde-nutteloze-buikvulling-vreterij weg stouwen.... :(:)

Ventje is dolblij met zijn paprika en komkommer reepjes, mijn nekharen gaan er van overeind staan bij het idee dat hij daar straks op een verjaardag dol tevreden aan staat te knabbelen en iemand zegt: wil je niet liever een lekker bakje chips / koek / ijsje dat bijna net zo groot is als hij zelf? Laat dat kind lekker -O-

Van het weekend ook met appelgebak, als je kind wat hapjes mee wil laten eten geef hem dan stukjes appel, geen lepels vol slagroom -O-

Maargoed dan voel ik me echt een zeikerd als ik dat denk....en misschien ben ik dat dan ook wel :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 18:48

Pinacolada schreef:
Ik moest me voor bepaalde familieleden nu al verantwoorden waarom onze tweeling van 8 maanden water krijgt ipv diksap en yoghurt ipv danoontje....

Chips etc is later prima, maar lang niet elke dag en gezond eten vind ik ook erg belangrijk. Zie om me heen best wel veel kids die elke dag veel snoep en chips eten, ook van 4 jaar..

Danoontje daar zit ik dan weer niet mee, dat is nog quasi-gezond kwark-achtig vind ik, op een hele dag gewoon behoorlijk goed eten vind ik dat Danoontje prima er achteraan :)

Maar die luxe koeken met spijs, dat ijs, die chips...waarom is dat nou nodig om ze met het ene na het andere vol te stouwen -O-

Ook dat speciaal patat bakken voor de kinders i.p.v. gewoon normaal avondeten mee eten....pffft.