Prive en Facebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 16:47

Santos_05 schreef:
Foto's plaatsen van anderen, lijkt me dat je het netjes vraagt. De regels van Social Media toch?

Dat zou je kunnen denken ja. Ik ben het daar mee eens. Dan nog niet eens van Social Media, gewoon als algemene sociale fatsoensregel: Je maakt niets kenbaar over het prive van een ander. Jouw vrijheid schendt dan het recht van een ander.
Helaas wordt dat blijbaar niet universeel zo gezien.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:51

Mag hij het met zijn collega's ook niet hebben over jou zonder toestemming dan?

Als ik een date had vertelde ik daar ook over tegen vrienden zonder daar eerst toestemming over te vragen hoor..

Facebook zie ik inderdaad als verlengde en ik ga ervan uit dat hij me niet belachelijk gaat maken.. dingen als relatiestatus en het taggen van mij in foto's heb ik ingesteld op alleen met toestemming dus dat doet facebook zelf al ;)

Inderdaad foto's en filmpjes op Facebook zetten waarin ik belachelijk wordt gemaakt is wat anders.. maar ik zou het ook niet leuk vinden als hij dat bij collega's of vrienden zou doen.. dan zou ik er zeker wat van zeggen en mocht hij dat niet begrijpen of er geen gehoor aan geven dan weet k niet of de relatie stand zal houden..

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:54

Ik stel het zeker wel op prijs als dit in overleg gebeurd. Niet dat ik achter mijn laptop kruip en ineens zie dat hij een relatiestatus heeft neergezet, wat iedereen kan zien. Ik wil dit eerst samen besproken hebben, wanneer er daadwerkelijk sprake is van een 'relatie' en niet op het moment dat meneer denkt dat het een relatie is. Ik hecht veel waarde aan mijn privacy en wil niet zonder goed overleg bij iedereen te zien zijn als in 'X en X hebben een relatie!'

Yontheke

Re: Prive en Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:57

Oef, ik zou echt not amused zijn als iemand opeens een foto van mij op eender welke sociale media plaatst zonder het even te vragen?

Ik heb zelf helemaal niets van social media buiten Pinterest. Mijn man ook niet dus we houden ons daar ook absoluut niet mee bezig. Hij is zo mogelijk nog meer anti social media dan mezelf. Dus helemaal geen discussie over zulke onzinnige dingen. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:01

Huertecilla schreef:
Santos_05 schreef:
Foto's plaatsen van anderen, lijkt me dat je het netjes vraagt. De regels van Social Media toch?

Dat zou je kunnen denken ja. Ik ben het daar mee eens. Dan nog niet eens van Social Media, gewoon als algemene sociale fatsoensregel: Je maakt niets kenbaar over het prive van een ander. Jouw vrijheid schendt dan het recht van een ander.
Helaas wordt dat blijkbaar niet universeel zo gezien.

Ik vind het een beetje afhangen van wat dat 'privé' is.
Foto's van op een feestje waar je straallazerus in je onderbroek met een snorkel tequilla uit de navel van de buurvrouw zuigt: privé en niet aan een ander om op fb te zetten. Sinds mensen vaak nagetrokken worden door potentiële werkgevers, misschien niet willen dat dat hun moeder het ziet etc. kun je dit soort foto's beter niet online zetten zonder dat je toestemming hebt.

Maar foto's van die BBQ waar je keurig in je witte linnen broek met je blauwe overhemd en je zonnehoed op je hoofd, een satétje eet terwijl je met iemand staat te praten: geen enkel probleem. Dat vind ik niet privé, dat is gewoon een sociaal leven hebben. Hetzelfde geldt voor mededelingen dat het dagje wandelen in de duinen zo fijn was met die, die en die. Of voor zeggen hoe heerlijk je geniet van de ondergaande zon in zuid-verweggiestan. Zolang het normale mededelingen zijn vind k niet dat je echt moeilijk moet doen als een ander je naam noemt.

En als je echt niet wil dan kun je altijd nog terwijl de foto gemaakt wordt aan een ander vragen of ze hem niet online willen zetten, hoewel zelfs dat aan de grenzen van het redelijke kan zitten: ik heb ooit gefotografeerd op een feest van een vereniging waar behoorlijk wat mensen waren. Een van de bestuursleden kwam naar me toe zodra ze de camera zat en begon te dreigen dat ze me aan zou klagen als ik de foto's op facebook zou zetten. Hoewel ze dat gewoon had kunnen vragen, prima. Maar ga dan ook niet recht naast de burgemeester staan als er namens de vereniging cadeaus overhandigd worden, want de vereniging wilde die foto's dus wél online hebben... Als je niet met je hoofd op facebook wil moet je ook niet vooraan gaan staan bij belangrijke dingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:04

Yontheke schreef:
Oef, ik zou echt not amused zijn als iemand opeens een foto van mij op eender welke sociale media plaatst zonder het even te vragen?

Ik heb zelf helemaal niets van social media buiten Pinterest. Mijn man ook niet dus we houden ons daar ook absoluut niet mee bezig. Hij is zo mogelijk nog meer anti social media dan mezelf. Dus helemaal geen discussie over zulke onzinnige dingen. :)

Ik heb zelf maar heel even een Facebook account gehad en die verwijderd, 'gewist'.
Dat sluit niet uit dat iemand die wel diens leven op social media adverteert jou daar herkenbaar op plaatst. Daarbij weet je niet at je niet tot je er via derden achter komt. Dat geeft gelijk aan dat echt wissen onmogelijk is. Doen weghalen van wat geplaatst is, is niet gelijk aan doen ontzien/ontlezen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:15

Vjestagirl schreef:
Maar foto's van die BBQ waar je keurig in je witte linnen broek met je blauwe overhemd en je zonnehoed op je hoofd, een satétje eet terwijl je met iemand staat te praten: geen enkel probleem. Dat vind ik niet privé, dat is gewoon een sociaal leven hebben. Hetzelfde geldt voor mededelingen dat het dagje wandelen in de duinen zo fijn was met die, die en die. Of voor zeggen hoe heerlijk je geniet van de ondergaande zon in zuid-verweggiestan. Zolang het normale mededelingen zijn vind k niet dat je echt moeilijk moet doen als een ander je naam noemt.

Wat jij zelf plaatst over jezelf is jouw eigen beslissingvrijheid zo lang een ander daarbij niet herkenbaar is.

Het is niet relevant of jij ander dronken of nuchter bent. Dat is een subjectieve en glijdende schaal. Het punt is dat een ander niets herkenbaar (naam of foto) over jouw priveleven te plaatsen heeft.

Mbt het onderwerp; een 'relatie' vond ik de opmerking 'dan is het niet mijn relatie' wel een goede doch het blijft een listig onderwerp want terugdraaien kan niet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:16

Ik heb mijn complete profiel afgeschermd, je ziet als je op mijn naam zoekt dan ook alleen een profiel- en achtergrondfoto, m'n naam en dingen die ikzelf openbaar heb geplaatst/gedeeld of mss waarin ik getagd ben.
Doordat ik tijdslijncontrole heb moet ik eerst toestemming geven voor tags zichtbaar worden en ik denk dat het niet mogelijk is om een berichtje op mijn fb te zetten, anders ook pas nadat ik toestemming heb gegeven.
Enige nadeel is dat je mij nog wel kunt porren (iig als je een vriend van een vriend bent) en dat sommige idioten niet snappen dat als ik niet terugpor (klik ze weg) ze het niet vaker hoeven te doen. :+

Mocht iemand mij als 'verkering'/'relatie' op fb aanmerken dan ligt het er helemaal aan wat de situatie is, is het daadwerkelijk een relatie dan accepteer ik het en anders klik ik het weg en spreek diegene er op aan.

Roodvos

Re: Prive en Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:19

Privé en Facebook is een contradictio in terminis. Als je gesteld bent op je privacy, hou je Facebook buiten de deur.
Scheelt ook een hoop gezeur kennelijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:20

Huertecilla schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat jij zelf plaatst over jezelf is jouw eigen beslissingvrijheid zo lang een ander daarbij niet herkenbaar is.

Het is niet relevant of jij ander dronken of nuchter bent. Dat is een subjectieve en glijdende schaal. Het punt is dat een ander niets herkenbaar (naam of foto) over jouw priveleven te plaatsen heeft.

Mbt het onderwerp; een 'relatie' vond ik de opmerking 'dan is het niet mijn relatie' wel een goede doch het blijft een listig onderwerp want terugdraaien kan niet.

Sorry, maar: kul. Als ik die ene leuke foto van mij wil plaatsen, op de BBQ, en jij staat daar toevallig naast: pech. Als ik weet dat je er problemen mee hebt zal ik je echt niet taggen (maar mijn vrienden zijn niet zo paranoïde).
Tenzij je de moeder bent van een kind wat recent een gorilla verblijf is ingekukkeld zal er niemand zijn die zó geïnteresseerd is in je dat ze iedere foto na gaan speuren. Als dat wel zo is vraag ik me af wat je nog op facebook doet.

Anoniem

Hier ook alles zoveel mogelijk afgeschermd. :j

Eén keer flinke heibel gehad. :+
[naam] had mij ten huwelijk gevraagd en ik werd op mijn tijdlijn gefeliciteerd.
Gevolg was dat een lid van mijn schoonfamilie een hysterische aanval kreeg omdat zij het eerst had willen horen. _O-
Maar ik heb ook niet zoveel vrienden op FB en degene die er staan, daarvan weet ik dat ze te vertrouwen zijn.

Palmera

Huertecilla schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik word zo vaak door toeristen gefotografeerd als ik met de honden loop. Hoogst storend, als ik vriendelijk verzoek de foto's van mij te verwijderen krijg ik vaak allerhande commentaar dat ik niet zo flauw moet doen. En nee, het zijn dan uiteraard geen foto's waarop ik bezopen in tanga me op een boomstam laat nemen. Gewoon ik in mijn wandelkloffie.
Ik wens gewoon niet door een ander online geplaatst te worden. Of dat nou mijn man, een toerist of voor mijn part de paus is.
En dat mogen mensen best begrijpen en respecteren.

Roodvos schreef:
Privé en Facebook is een contradictio in terminis. Als je gesteld bent op je privacy, hou je Facebook buiten de deur.

Dat kun je wel zeggen. Maar jij kunt nog steeds een foto van mij plaatsen. Ondanks dat ik geen facebook heb. En daarmee komt dan alsnog mijn privacy in het geding. :)
Laatst bijgewerkt door Palmera op 15-06-16 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:22

Dubbel....
Laatst bijgewerkt door Palmera op 15-06-16 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:23

Santos_05 schreef:

Zie je hoe 'flexibel' daarmee om gegaan wordt?!
Best verontrustend niet?!

Inderdaad Palmera: Geen enkel benul mbt privacy van anderen.
Inderdaad of JIJ Facebok hebt is helemaal het punt niet!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:24

Qua facebook is er geen probleem want iemand kan wel invullen een relatie met jou te hebben, zolang jij dit niet bevestigd staat er alleen: heeft een relatie. En niet heeft een relatie met ... en een foto komt er dan ook niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:26

Palmera schreef:
Roodvos schreef:

Dat kun je wel zeggen. Maar jij kunt nog steeds een foto van mij plaatsen. Ondanks dat ik geen facebook heb. En daarmee komt dan alsnog mijn privacy in het geding. :)

Onmogelijk. Ik heb ook geen Facebook :Y) .
Maar dat is wel een punt. Zolang het bij openbare gelegenheden is en jij daar toevallig bent is dat bijna niet te voorkomen. In niet openbare situaties stel ik het op prijs dat ik niet (herkenbaar) op de foto's sta.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:28

Santos_05 schreef:

Zie je hoe 'flexibel' daarmee om gegaan wordt?!
Best verontrustend niet?!

Inderdaad Palmera: Geen enkel benul mbt privacy van anderen.
Inderdaad of JIJ Facebook hebt is helemaal het punt niet!

Yunomi, hoe 'officieel' dat ook wel/niet is; een ander kan ook gewoon melden; mijn verloofde met foto. Idem 'in relatie' met.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:29

Yunomi schreef:
Qua facebook is er geen probleem want iemand kan wel invullen een relatie met jou te hebben, zolang jij dit niet bevestigd staat er alleen: heeft een relatie. En niet heeft een relatie met ... en een foto komt er dan ook niet.

Klopt en als jij het wel accepteert en later weer verwijderd omdat de relatie uit is dan blijft bij de ander 'heeft een relatie' staan zonder jouw naam/foto erbij.
Mijn ex heeft nl nog steeds een relatie volgens haar facebook terwijl ik de status al ruim 3 jaar geleden heb veranderd. :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:32

Maar wat is een openbare gelegenheid? Want dat kun je zo ruim nemen als je wilt.

Is dat een concert? De opening van het rijksmuseum? De sauna? Een restaurant? Het bos waar ik graag wandel? Een opening van een tentoonstelling in een afgelegen dorp? Etc, etc.

Kortom: waar mag je dan wel gefotografeerd worden en moet je het maar pikken als dat online komt en waar niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:36

Roodvos schreef:
In niet openbare situaties stel ik het op prijs dat ik niet (herkenbaar) op de foto's sta.

Zo lang anderen daar flexibeler over denken; zie deze draad voor voorbeelden, ligt die privacy onder vuur.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-06-16 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:36

Vjestagirl schreef:
Sorry, maar: kul. Als ik die ene leuke foto van mij wil plaatsen, op de BBQ, en jij staat daar toevallig naast: pech. Als ik weet dat je er problemen mee hebt zal ik je echt niet taggen (maar mijn vrienden zijn niet zo paranoïde).
Tenzij je de moeder bent van een kind wat recent een gorilla verblijf is ingekukkeld zal er niemand zijn die zó geïnteresseerd is in je dat ze iedere foto na gaan speuren. Als dat wel zo is vraag ik me af wat je nog op facebook doet.

Dacht het niet, dan snij je de foto maar bij. Maar als ik een foto er niet op wil hebben dan heb je dat maar te respecteren.. Kost een kleine moeite, desnoods bewerk ik de foto voor je.

Edit: typo

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:39

Ik snap zelf eigenlijk niet wat het probleem is. Als mijn vriend onze relatie 'geheim' wilt houden, lijkt me dat geen goed teken. En als het wel een goede reden heeft, zou ik teleurgesteld zijn dat ik dat nog niet wist. Omdat ik communicatie heel belangrijk vind.
Zulke dingen vraag ik zelf ook wel van te voren, ondanks dat ik bijvoorbeeld met mijn huidige date, niet in zie wat het probleem zou zijn.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:40

Als het zo serieus is dat je verloofd bent zie ik het probleem niet van zo'n foto. En met een relatie eigenlijk ook niet. Niks mis met een relatie of verloving toch? Vreemd als dat schadelijk voor je zou zijn. :=
En als iemand daarover uit zn nek banketstaaf en het op facebook zet voor populariteit of wat dan ook, zou ik sowieso bij die persoon weg blijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:41

Minke_ schreef:
Vjestagirl schreef:

Dacht het niet, dan snij je de foto maar bij. Maar als ik een foto er niet op wil hebben dan heb je dat maar te respecteren.. Kost een kleine moeite, desnoods bewerk ik de foto voor je.

Edit: typo

Sterker nog; geen foto van jou in een private omgeving tenzij jij explicite toestemming geeft.

Onthutsend niet hoe snel dit normale fatsoen, respect voor privacy, omgedraaid is?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:48

Yunomi schreef:
Als het zo serieus is dat je verloofd bent zie ik het probleem niet van zo'n foto. En met een relatie eigenlijk ook niet. Niks mis met een relatie of verloving toch? Vreemd als dat schadelijk voor je zou zijn. :=

Het is volstrekt irrelevant wat jij vindt of waarom een ander iets niet wil.
Je behoort niets prive herkenbaar te plaatsen zonder toestemming van de ander en dat behoor je te respecteren.
'Daarom' is aarbij een WEL goede reden want het betreft RECHT op privacy. Dat hoeft niet verantwoord te worden :)*