Omgekeerde wereld, vader gaat uit huis.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:50

Nou meis, ook dit gaat je weer lukken hoor! Probeer te accepteren dat je vader zo is. Van daaruit kun je verder gaan want je kunt hem niet veranderen. Ga samen met je zusje een eigen leven opbouwen. Dat kunnen jullie vast. Peuter overal waar je geld vandaan kunt halen geld vandaan en maak er wat van. Komt je vader en doet hij een financiele bijdrage heel fijn maar probeer juist om er niet afhankelijk van te zijn. Je hebt al veel meegemaakt maar ook dit gaat je lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:52

Die is met haar zware persoonlijkheidsstoornis niet meer in beeld. Mijn zusje ziet haar 1/2 keer per maand en meestal eindigt dat in ruzie omdat moeder haar constant opstookt tegen mijn vader en mij. Ze wordt zelf verzorgd door haar ouders en broers (poetsen, koken etc wordt voor haar gedaan) Ze leeft volledig in haar eigen wereldje en niet meer in staat om voor mijn zus te zorgen.

Cinderella: Fijn dat je het begrijpt. Leeftijd zegt inderdaad niets over volwassenheid en mentale draagkracht.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:52

Ayasha schreef:
DeMolenhoek schreef:
Waarom? Ze woont op 20 minuten van de stad. Niemand is op kamers gegaan. Ze volgt een dure studie, die ze dan zelf zal moeten bekostigen, ik heb ook het geld niet om haar volledig op eigen kost te onderhouden en van mijn vader zal ik geen geld moeten verwachten voor haar. Stufie etc kennen we hier niet hoor. Dat kind kan dat nooit alleen bekostigen. Dus ja, achterlaten ja.

Je hebt studiebeurs en als er geen ouders zijn die op jouw adres wonen is die vrij hoog.
Waar is moeder in dit verhaal?

Ze geeft in de OP aan:
mijn moeder zie ik niet meer

TS, ik zou eens kijken of er in België een sociaal vangnet is voor dit soort situaties.
In NL zijn ouders tot het 21e levensjaar financieel verantwoordelijk voor de kinderen maar ik ben niet bekend met de situatie in België.

Als je geld via de overheid kan krijgen dan is samenwonen met je zusje voor de komende drie jaar misschien een optie. Als je vader pas over bijvoorbeeld een jaar gaat samenwonen dan heb je nog een jaar om dingen te regelen.
Misschien kan je met hem om tafel en een afspraak maken over wanneer hij dit wil/gaat doen?
Dan heb je handvaten hoeveel tijd je hebt om alles uit te zoeken en te regelen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:56

Moet de vader ook zijn alimentatie niet aan jullie geven als hij niet voor jullie zorgt?
Hoe is jullie situatie eigenlijk nu? En waar wonen jullie (provincie) wie studeert er en wat? Zeker beurs aanvragen! Ga praten met uni/hogeschool en informeer je bij ocmw of iets dergerlijks.

In nederland ligt het misschien anders, maar hier is het echt wel normaal dat ouders het kind onderhouden tot die is afgestudeerd en de studie betalen en kot betalen. Wat een rotsituatie ts!

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:58

Ik vind dat sommige hier verschrikkelijk makkelijk denken over TS haar situatie. Knap dat jullie je gevoel uit kunnen schakelen en alles wel even regelen.

Ik lees vaker dat ouders het wel welletjes vinden als hun kind 18 is en dat zij dan vinden dat ze nu op een prima leeftijd zijn gekomen om het ouderlijk huis te verlaten. Maar wat is een leeftijd van 18 nu eenmaal? Zeker als je een slechte start hebt gemaakt, kun je ontzettende behoefte hebben aan rust en geborgenheid. TS zelf zit wellicht in een betere situatie om voor haar zelf te kunnen zorgen, maar ik begrijp heel goed dat zij zich zorgen maakt over haar zusje. Wanneer je 18 bent en je een studie volgt en daarnaast zoveel mogelijk uurtjes probeert te maken met een bijbaantje, stroomt het geld niet bepaald binnen. Zonder financiële hulp van ouders is het op die leeftijd vaak niet eens haalbaar om op jezelf te wonen, tenzij je jezelf direct in een fikse lening stort.

TS, ik heb geen denderend advies voor je, maar ik vind het wel knap van je hoe je jezelf staande probeert te houden en daarbij ook goed aan je zusje denkt. In jouw situatie had ik nu ook een ontzettend rot gevoel gehad en waarschijnlijk ook een klein beetje paniek, omdat je het nu in ene (tegen je wil in) zelf moet gaan doen. Is het misschien mogelijk om met je vader en zusje om de tafel te zitten en dan zonder verwijten te praten over hoe iedereen het voor zich ziet wanneer je vader samen gaat wonen? Wellicht dat de paniek ook een beetje afneemt als je samen met je zusje een goed overzicht maakt over jullie inkomsten en uitgaven, zodat jullie er achter kunnen komen wat wél haalbaar is. Ik denk in elk geval dat (oneerlijk of niet :(:) ) er echt een knopje om moet en jullie zelf er het beste van moeten maken. Succes in ieder geval! :)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:59

Ayasha schreef:
DeMolenhoek schreef:
Waarom? Ze woont op 20 minuten van de stad. Niemand is op kamers gegaan. Ze volgt een dure studie, die ze dan zelf zal moeten bekostigen, ik heb ook het geld niet om haar volledig op eigen kost te onderhouden en van mijn vader zal ik geen geld moeten verwachten voor haar. Stufie etc kennen we hier niet hoor. Dat kind kan dat nooit alleen bekostigen. Dus ja, achterlaten ja.

Je hebt studiebeurs en als er geen ouders zijn die op jouw adres wonen is die vrij hoog.
Waar is moeder in dit verhaal?

Daar heeft TS geen contact meer mee.

TS heel veel sterkte wil ik je wensen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je in de steek gelaten voelt door je vader.
Misschien inderdaad een gesprek met de vriendin erbij doen om zo aan te geven dat hierdoor je zusje niet kan studeren.
En anders eventueel inderdaad een gedeelte van het huis verhuren aan studenten.

Heel veel sterkte TS!!!! Dat er een geschikte oplossing gevonden kan worden die voor zowel jouw als je zusje te doen is en een toekomst geeft.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:10

Wow wat een verhaal. Het komt mij wel enigzins bekend voor al ben ik jonger (19) en heb ik nog contact met mijn moeder, maar toch voelt het een beetje als een spiegel. Hier zijn mijn ouders in december officieel gescheiden en in februari verhuist (verkopen huis en nieuwe regelen). Aan het begin had ik echt het idee dat ik weer een betere band met mij pa kreeg. We praatte weer meer en hij toonde meer interesse in mij en mijn zusje (16). Helaas was dit voor korte duur. Hij heeft nu een vriendin en houd geen rekening meer met ons. Het begon ook al oppervlakkig met 'het is gewoon leuk 'en 'we zien wel waar het naar toe gaat'. Helaas woont hij zo goed als bij haar in. Dit zelf ontkend hij maar als ik het niet zou melden dat ik naar zijn huis ga, dan is de kans 99% dat ik hem sowieso een week niet zie. Daarbij geeft hij aan dat hij ons als gelijken ziet(wij als dochters en zijn nieuwe vriendin?). Hij word zelfs boos als ik hem er op wijs dat ik nog geen fatsoenlijk woord met hem heb kunnen spreken omdat zijn nieuwe vriendin er altijd is als hij al thuis is. Ook geeft hij aan dat hij nu voor 'zichzelf' gaat. Daarbij komt dat hij letterlijk heeft aangegeven dat ik maar moet doen als of ik het allemaal leuk en goed vind.

Ik kan je dus helaas geen advies geven want ik zit zelf ook helemaal vast. Maar ik wil je wel meegeven dat ik met je meeleef.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:13

Je zegt dat je een studio huurt in het huis van je vader. Als jij graag in die studio blijft dan zou ik dat gewoon zo houden. Laat je vader zelf de rest van het huis maar verhuren, dat is dan niet jouw taak. Ik weet niet hoe het in België zit, maar in Nederland is de bescherming van huurders heel groot en hier zou jouw vader je er dus niet uit kunnen zetten of kunnen verplichten om de rest van het huis te huren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:16

Er is een sociaal vangnet; studiebeurs en OCMW kunnen je daarin verder helpen. (OCMW kan je wsl ook helpen met de studibeurs). Huur is in België vaak wel particulier, hoewel de huurder redelijk beschermd is zal die toch moeten betalen. :) huurtoeslag bestaat maar hoe dat precies werkt zal het OCMW je kunnen vertellen. Als het huis op afbetaling is wordt het verhaal moeilijker. :) De bank heeft weinig zaken met veranderde gezinsomstandigheden, wie willen gewoon hun geld. Daar zijn wel oplossingen mee te bedenken als je op tijd (nu dus) belt willen ze vaak wel met je gaan samen zitten maar ik kreeg het idé dat het hier om een huurhuis gaat?

Eerste stap in deze situatie is een persoonlijke afspraak maken met een sociaal assistente van het sociaal huis/OCMW. Die zijn van alle wetgevingen enz op de hoogte en zijn erg behulpzaam, zeker in dit soort situaties. :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:27

DeMolenhoek schreef:
Dus jij zou jou nog studerend kind ook gewoon achter laten? Ik zit meer met mijn zus dan met mij zelf eerlijk gezegd.

Evelijn: Daar heb je wel een punt...

Je wil niet weten hoeveel gescheiden ouders vinden dat ze nu recht hebben op hun eigen leven en de kinderen (die ze door dezelfde oliebol hebben getrokken als ze zelf zijn gegaan) gewoon in de steek laten. Want ja...ze zijn toch (bijna) volwassen?? Helaas heeft volwassen zijn niks met leeftijd te maken en heeft de een veel meer behoefte aan het thuis wonen dan de ander. Echt niemand mag en kan dat bepalen voor iemand, hoe oud de persoon ook is waarom het gaat!!

@ts Jeetje wat hebben jullie een hoop meegemaakt! En ik snap je gevoel echt heel goed.
Ik denk dat je voor jezelf (en je zus) moet gaan kiezen. Schakel hulp in of er misschien instanties zijn die je zus (en jou) zouden kunnen helpen. De kans is klein, maar niet geschoten is altijd mis.
Edit: Ik zie net dat Ayasha al een instantie genoemd heeft.

Heel banketstaaf gezegd denk ik niet dat je nog iets aan je vader gaat hebben...het hangt nu van jullie zelf af. Maar hoe moeilijk dat ook is, na je verhaal te hebben gelezen, weet ik zeker dat jullie het gaan redden :) .
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 10-06-16 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:28

Ik zou juist verhuizen naar een studio in de stad waar je/je zus studeert, ben je van vervoerskosten ook al af als je een fiets hebt en makkelijker studentenjobs te vinden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:30

Wat een vervelende situatie, denk je dat er licht aan het einde van de tunnel komt en dan krijg je nogmaals het deksel op de neus :(:)

Het leven is inderdaad niet altijd eerlijk, en niet altijd leuk, en als je pech hebt dan is er niemand die er ècht achter je staat en voor je zorgt.

Dat is ontzettend balen maar je wordt er wel sterk van als je een beetje karakter hebt :j

Ik zou er als ik jou was voor nu even vanuit gaan dat je niet meer afhankelijk wilt zijn van anderen, zelfs je ouders niet.... het lijkt nu allemaal een groot problem maar als je zelf je zaakjes zonder hulp voor elkaar krijgt dan zal er vast ook een hele rust over je heen komen als je niet meer met dergelijke teleurstellingen geconfronteerd wordt doordat je niets meer verwacht...dan is elk stukje fijn contact mooi meegenomen maar als je het niet krijgt dan doet het in ieder geval niet zo veel pijn :)

Dus goed kijken wat je kan regelen om niet meer afhankelijk te zijn van je vader, want dat is sowieso de meest duurzame en rustgevende optie :j

Inderdaad kijken naar mogelijkheden die hier al genoemd worden, en kijken of je de huur van het huis over kan nemen en dan die kamers zou kunnen verhuren, als dat een goede optie is waar je ècht een goed gevoel bij hebt: doen!

Maar ik zou zelf in jouw situatie liever ergens anders opnieuw beginnen....want stel dat je alles voor elkaar krijgt en met / in je ouderlijk huis verder kan.... kan je überhaupt de huur overnemen zodat het huis echt op jouw naam komt te staan?

En wat als het stuk loopt tussen je vader en zijn vriendin, en hij terug wil naar "zijn" huis? Dan krijg je daar weer gezeik over -O-

Dan kan je véél beter een ècht eigen plekje zoeken :j
Maar dit even terzijde, dat zijn zaken waar je zelf even heel goed over na "moet" denken :j

Overigens vraag ik me af of de situatie op dit moment echt zo is als het nu bij je aanvoelt?
Dat je vader een nieuwe start wil maken is op zich zijn goed recht natuurlijk :j (ook al is het niet al te chique hoe het lijkt te gaan)

Maar wil dat dan zeggen dat hij jullie laat vallen? Het kan wellicht toch ook zo zijn dat hij elders gaat wonen maar voor de rest alles hetzelfde blijft?

Dus dat hij de kosten die hij nu draagt, door blijft betalen enzo? En gewoon het huis blijft huren en aan jou blijft verhuren voor dezelfde prijs en dat je zus er dan ook gewoon kan blijven wonen?

Maar ik zelf zou daar dus liever niet van afhankelijk willen zijn en liever op eigen benen ergens anders opnieuw beginnen zodat je echt een verse start kan maken op een heel eigen plekje waar niemand verder iets mee te maken heeft :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:39

Siesjuh schreef:
Je wil niet weten hoeveel gescheiden ouders vinden dat ze nu recht hebben op hun eigen leven en de kinderen (die ze door dezelfde oliebol hebben getrokken als ze zelf zijn gegaan) gewoon in de steek laten. Want ja...ze zijn toch (bijna) volwassen?? Helaas heeft volwassen zijn niks met leeftijd te maken en heeft de een veel meer behoefte aan het thuis wonen dan de ander. Echt niemand mag en kan dat bepalen voor iemand, hoe oud de persoon ook is waarom het gaat!!

@ts Jeetje wat hebben jullie een hoop meegemaakt! En ik snap je gevoel echt heel goed.
Ik denk dat je voor jezelf (en je zus) moet gaan kiezen. Schakel hulp in of er misschien instanties zijn die je zus (en jou) zouden kunnen helpen. De kans is klein, maar niet geschoten is altijd mis.
Edit: Ik zie net dat Ayasha al een instantie genoemd heeft.

Heel banketstaaf gezegd denk ik niet dat je nog iets aan je vader gaat hebben...het hangt nu van jullie zelf af. Maar hoe moeilijk dat ook is, na je verhaal te hebben gelezen, weet ik zeker dat jullie het gaan redden :) .

Zat ouders die hun kind al veel jonger op straat zetten ook helaas, mag het? Neen, maar toch glippen er genoeg door de mazen van het net.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:54

Idd even met het ocmw of een sociaal assistente gaan praten.
Studiebeurs hangt normaalgezien af van het loon van je ouders of kostwinner in huis (in dit geval: jij dus) maar indien het duidelijk is dat er geen ouders in beeld zijn kan je wel een studiebeurs krijgen gebaseerd op je eigen situatie.
Zusje kan ook eens met unief/hoge school gaan praten. Die hebben leningsystemen voor studenten in moeilijkere situaties. Ik heb op die manier mijn laatste jaar van de studie afgerond omdat werken en studeren niet meer te combineren was en de studiebeurs ontoereikend om alles te betalen.

Ik kan me wel voorstellen dat je voorlopig liever nog in je eigen huis zit omdat het vertrouwd is. Als het huis op naam van je vader staat zijn afbetalingen etc nog steeds voor zijn rekening. Electriciteit moet je even kijken of je het kan betalen, anders zorgen dat vader op z'n minst daarvoor bijdraagt.
Kijk ook even na of hij voor je zus nog verplicht is om alimentatie te betalen, ik dacht dat dat bij studerende kinderen verder gaat dan 18 jaar.

De verdere situatie met je vader lijkt me uitermate moeilijk en kan ik je verder niet echt mee helpen. Buiten het feit dan dat je van hem blijkbaar niets meer moet verwachten, kwetsend en enorm moeilijk maar mij lijkt het het beste om het te laten gaan en je te concentreren op jezelf en je zusje.
Veel sterkte iig.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:23

Studiebeurs in Belgie krijg je alleen als je een knelpuntberoep studeert. Anders krijg je geen cent.
Ook de onthoudsplicht geldt hier niet zoals in Nederland. Tot je 18e, daarna sta je er wettelijk gezien alleen voor.
Anderzijds: als jullie op jezelf wonen en je kan het niet meer betalen, dan gaan de deurwaarders naar anderen (aka TS en daarna de ouders). Dat is een situatie die enkel iets kan opleveren als zusje van TS alleen woont en dus niet samen met TS (want dan draait zij er voor op). Een krom systeem, maar hier in Belgie halen ze alles erbij om hun geld te krijgen, met wat pech zelfs een neef of nicht.

Ook ik raad aan: kijk voor een appartementje in een dorp net buiten de studieplaats van je zusje. Die zijn vaak beter te betalen. Een groot duur huis van je vader overnemen is stommiteit. Ja, het is vertrouwd, maar ook onnodig hoge kosten. Maak een nieuwe start, met jullie eigen stekje!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:29

Rebel_Jits schreef:
Studiebeurs in Belgie krijg je alleen als je een knelpuntberoep studeert. Anders krijg je geen cent.
Ook de onthoudsplicht geldt hier niet zoals in Nederland. Tot je 18e, daarna sta je er wettelijk gezien alleen voor.
Anderzijds: als jullie op jezelf wonen en je kan het niet meer betalen, dan gaan de deurwaarders naar anderen (aka TS en daarna de ouders). Dat is een situatie die enkel iets kan opleveren als zusje van TS alleen woont en dus niet samen met TS (want dan draait zij er voor op). Een krom systeem, maar hier in Belgie halen ze alles erbij om hun geld te krijgen, met wat pech zelfs een neef of nicht.

Ook ik raad aan: kijk voor een appartementje in een dorp net buiten de studieplaats van je zusje. Die zijn vaak beter te betalen. Een groot duur huis van je vader overnemen is stommiteit. Ja, het is vertrouwd, maar ook onnodig hoge kosten. Maak een nieuwe start, met jullie eigen stekje!

dit is helemaal net waar, die werkt met inkomstenklassen en een puntensysteem. (extra punt bij 1-oudergezin, nog een extrapunt als alleenwonende student etc.)
http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/studi ... -onderwijs

Schemerdier

Re: Omgekeerde wereld, vader gaat uit huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:34

Fout, heel veel mensen krijgen een (bijna) beurs :) zou wat zijn, iedere niet zo rijke dan maar verplicht knelpuntenberoepen gaan studeren :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:48

Niet alleen jij en je zusje hebben 15 jaar ellende gehad van de problemen van je moeder, maar je vader net zo goed. En volwassen of niet, dat schuif je niet zo even opzij en zet pet vader op (zeker niet omdat hij die "functie" nooit geleerd heeft gezien de thuissituatie).

Zoek dus bij de instanties uit hoe en wat qua sociaal vangnet en wat de beste oplossing is voor jullie 2 om verder te studeren/werken. Rest heeft tijd nodig en jaartje afkoelen (geen stress en wat missen beide partijen uiteindelijk van elkaar) is ook geen slecht idee met zoveel emoties aan alle kanten.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:49

Maar of hij het nu wil of niet, hij IS wel een vader en hoe begrijpelijk ook, het blijft verachtelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:52

Alle 3 zijn slachtoffers, dan kan je niet van 1 eisen dat die boem pats genezen is omdat er nog 2 beschadigd zijn.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:56

maar hij kan wel happy family en vadertje gaan spelen met voor hem wildvreemde kinderen, die hij nu dus verkiest boven zijn eigen vlees en bloed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:57

Ik vind sommige reacties ook erg bot overkomen.

Voor gezonden mensen/jonge volwassenen van een jaar of 18/19 is het niet gek om uit huis te gaan, lekker je eigen leven op te bouwen en je vrij te maken van je ouders, zelfstandig te worden.
TS en haar zusje echter hebben zoals je kunt opmaken uit de openingspost niet zo'n geweldig leven gehad en zijn hier beide door beschadigd en zusje heeft een achterstand.
Dan kun je al niet meer spreken van een 'normale' 18-jarige die 'maar even gewoon op zichzelf moet gaan wonen' 'want dat hoort zo op die leeftijd'.
Zij zijn niet opgegroeid in normale omstandigheden en daar moet ook naar gekeken worden voor er zulke uitspraken geroepen worden.

De papa-pet op doen zal zeker niet voor elke man even makkelijk zijn, maar hij IS de papa en heeft genoeg tijd gehad om zich dat te gaan beseffen.
Hoe hij er nu mee om gaat is in ieder geval NIET oke.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:59

Zoe_97 schreef:
maar hij kan wel happy family en vadertje gaan spelen met voor hem wildvreemde kinderen, die hij nu dus verkiest boven zijn eigen vlees en bloed...

Dat is niet bekend of hij daar wel de vaderlijke rol heeft.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:01

Inderdaad koudbloedkim :)
Daarbij is het voor de meeste 18jarigen een keuze: wil/kan ik op kot of niet (de meesten van mijn vrienden blijven trouwens thuis) dat is iets anders dan oke doei ik ga weg, zie maar wat je doet.

Trouwens ts, bij ugent bijvoorbeeld zijn er ook goedkope homes beschikbaar( bijna beurs is 170/,maand, beurs zal nog minder zijn) ik weet niet naar welke uni/hogeschool jullie gaan, maar de meesten zullen wel zoiets hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:04

Ik ga op de rest later antwoorden, maar alvast: Ja, daar neemt hij toch wel een ouderlijke rol op. Zijn vriendin heeft ook een zoon en ik kan niet meer tellen hoeveel cadeaus die al van mijn vader heeft gehad. Op een gegeven moment heb ik gevraagd om er over te zwijgen want dag in dag uit zat hij die jongen op te hemelen. De zoon die hij nooit heeft gehad en nu opeens wel, zeg maar. Ze noemen hem ook al papa 'naam'