Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ayasha schreef:DeMolenhoek schreef:Waarom? Ze woont op 20 minuten van de stad. Niemand is op kamers gegaan. Ze volgt een dure studie, die ze dan zelf zal moeten bekostigen, ik heb ook het geld niet om haar volledig op eigen kost te onderhouden en van mijn vader zal ik geen geld moeten verwachten voor haar. Stufie etc kennen we hier niet hoor. Dat kind kan dat nooit alleen bekostigen. Dus ja, achterlaten ja.
Je hebt studiebeurs en als er geen ouders zijn die op jouw adres wonen is die vrij hoog.
Waar is moeder in dit verhaal?
) er echt een knopje om moet en jullie zelf er het beste van moeten maken. Succes in ieder geval!
Ayasha schreef:DeMolenhoek schreef:Waarom? Ze woont op 20 minuten van de stad. Niemand is op kamers gegaan. Ze volgt een dure studie, die ze dan zelf zal moeten bekostigen, ik heb ook het geld niet om haar volledig op eigen kost te onderhouden en van mijn vader zal ik geen geld moeten verwachten voor haar. Stufie etc kennen we hier niet hoor. Dat kind kan dat nooit alleen bekostigen. Dus ja, achterlaten ja.
Je hebt studiebeurs en als er geen ouders zijn die op jouw adres wonen is die vrij hoog.
Waar is moeder in dit verhaal?
huurtoeslag bestaat maar hoe dat precies werkt zal het OCMW je kunnen vertellen. Als het huis op afbetaling is wordt het verhaal moeilijker.
De bank heeft weinig zaken met veranderde gezinsomstandigheden, wie willen gewoon hun geld. Daar zijn wel oplossingen mee te bedenken als je op tijd (nu dus) belt willen ze vaak wel met je gaan samen zitten maar ik kreeg het idé dat het hier om een huurhuis gaat?
DeMolenhoek schreef:Dus jij zou jou nog studerend kind ook gewoon achter laten? Ik zit meer met mijn zus dan met mij zelf eerlijk gezegd.
Evelijn: Daar heb je wel een punt...
. 

(ook al is het niet al te chique hoe het lijkt te gaan)
Siesjuh schreef:Je wil niet weten hoeveel gescheiden ouders vinden dat ze nu recht hebben op hun eigen leven en de kinderen (die ze door dezelfde oliebol hebben getrokken als ze zelf zijn gegaan) gewoon in de steek laten. Want ja...ze zijn toch (bijna) volwassen?? Helaas heeft volwassen zijn niks met leeftijd te maken en heeft de een veel meer behoefte aan het thuis wonen dan de ander. Echt niemand mag en kan dat bepalen voor iemand, hoe oud de persoon ook is waarom het gaat!!
@ts Jeetje wat hebben jullie een hoop meegemaakt! En ik snap je gevoel echt heel goed.
Ik denk dat je voor jezelf (en je zus) moet gaan kiezen. Schakel hulp in of er misschien instanties zijn die je zus (en jou) zouden kunnen helpen. De kans is klein, maar niet geschoten is altijd mis.
Edit: Ik zie net dat Ayasha al een instantie genoemd heeft.
Heel banketstaaf gezegd denk ik niet dat je nog iets aan je vader gaat hebben...het hangt nu van jullie zelf af. Maar hoe moeilijk dat ook is, na je verhaal te hebben gelezen, weet ik zeker dat jullie het gaan redden.
Rebel_Jits schreef:Studiebeurs in Belgie krijg je alleen als je een knelpuntberoep studeert. Anders krijg je geen cent.
Ook de onthoudsplicht geldt hier niet zoals in Nederland. Tot je 18e, daarna sta je er wettelijk gezien alleen voor.
Anderzijds: als jullie op jezelf wonen en je kan het niet meer betalen, dan gaan de deurwaarders naar anderen (aka TS en daarna de ouders). Dat is een situatie die enkel iets kan opleveren als zusje van TS alleen woont en dus niet samen met TS (want dan draait zij er voor op). Een krom systeem, maar hier in Belgie halen ze alles erbij om hun geld te krijgen, met wat pech zelfs een neef of nicht.
Ook ik raad aan: kijk voor een appartementje in een dorp net buiten de studieplaats van je zusje. Die zijn vaak beter te betalen. Een groot duur huis van je vader overnemen is stommiteit. Ja, het is vertrouwd, maar ook onnodig hoge kosten. Maak een nieuwe start, met jullie eigen stekje!
zou wat zijn, iedere niet zo rijke dan maar verplicht knelpuntenberoepen gaan studeren