Vluchtelingen in afgelegen dorp in Zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kitobeer

Re: Vluchtelingen in afgelegen dorp in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:50

Oja hier in belgie hebben ze al bekeken dat maar 10 % van de vluchtelingen geschikt zal zijn om in onze arbeidsmarkt te passen.
Dat is dus niet erg hoopvol.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:16

kitobeer schreef:
Hier lopen ze de lildl binnen nemen koopwaar gaan aan de kassa staan en zeggen dan doodleuk geen geld te hebben. Ze vragen een overschrijving en ze komen er nog mee weg ook. Ze zitten aan een rand van het bos in containers en slopen de bosdraad terwijl ze eigenlijk een avond klok hebben. Meerdere inbraken al gepleegd.

Ik zou zeggen koop een grote hond. Ik heb sinds 3 jaar een hond en ben blij dat ik de dag van vandaag met mijn hond door de stad kan . Hier zitten 400 vluchtelingen in onze kleine stad . Bijna allemaal mannen. En ze zitten echt niet in onze cultuur . Dus ze kijken erg neer op westerse vrouwen.
Ze hebben op een gegeven moment ene rondleiding door de stad gedaan. En ik had echt zoiets van moet dat nou. Ik kwam met mijn akita buiten en ik dacht meteen als ze maar niet gaan denken dure hond dure spullen .
Ik zou er ook niet gerust in zijn.

Kun je in Baarle Nassau niet juist rashonden voor heel weinig geld krijgen? Ik denk dat ze eerder dachten 'Ha, daar loopt iemand met een hond van een broodfokker'. Pas maar op dat ze niet 144 bellen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:36

Vluchtelingen zijn net mensen. ;)

Nee, even zonder gekheid. Ik snap niet waarom je nu al allemaal scenario's gaat bedenken voordat je deze mensen überhaupt gezien of ontmoet hebt. Als ze er zijn zou ik gewoon eens langs gaan om kennis te maken, desnoods hulp aan te bieden en er proberen samen het beste van te maken. Als er daadwerkelijk problemen ontstaan snap ik dat je je zorgen gaat maken, maar waarom zou je het bos niet meer in kunnen als er vluchtelingen in je dorp wonen? :?

Ik snap oprecht niet dat mensen altijd van het slechtste uitgaan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:22

Wat vervelend nou voor die mensen....kom je uit een warm land. Heb je alles achter moet laten. Je gezin, je goede baan en al je bezittingen en dan kom je in the middle of nowhere terecht waar niks is. Geen werk, weinig te doen, geen supermarkt en in de winter ijskoud. Zijn er ook nog eens buren die angstig voor je zijn. Je wil wel contact maar ze spreken je taal niet. Je heb ze namelijk nodig om je aan te kunnen passen en je niet te vervelen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:28

Ga even kijken bij het Drentse dorpje Oranje. Ik stel voor dat jullie Rotterdammers een evenredig aantal vluchtelingen per inwoner opvangen als deze mensen.

M.a.w. Hou op met zeuren. Deze mensen zijn gevlucht met een goede reden, en het zijn ook mensen. En ja, daar zitten ook rotte appels tussen. Maar die zitten ook tussen de niet-vluchtelingen. Kijk bijvoorbeeld maar naar die leuke voetbalfans in Marseille.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:36

Ik snap best dat TS bang is. Vluchtelingen zijn ook mensen ja maar uit een hele andere cultuur dan wij in het westen. Als er tussen die 40 een paar moslim mannen zitten met weinig respect voor vrouwen is alleen het bos ingaan geen goed idee meer denk ik.
Desalniettemin worden hier goede tips gegeven over hoe kennis te maken met de nieuwe buren.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:39

Ik kan me TS haar gedachtegang ook goed voorstellen hoor. Vind sommige reacties hier een beetje kinderachtig. Zeker als er niet echt toezicht is, kan ik goed begrijpen dat het geen fijn idee is. Er zijn nog maar 20 dorpsbewoners, en ineens het dubbele aantal vluchtelingen.

Probeer er positief in te staan TS, geef deze mensen een kans, maak kennis met ze :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:49

En eigenlijk is TS en familie ook geen orginele inwoner van het dorp en voelt zich toch welkom

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:54

Simpel, geen drama's maken als er nog helemaal geen drama's zijn.

Als ik morgen op een nieuw werk zou beginnen, en collega's kijken mij al met een scheef oog aan, gaan plots hun spullen achter slot in hun lades verstoppen en gaan klagen bij de overste, dat ik van "dorp x" ben en ze wel waker verhalen gehoord hebben van Jantje en Pietje dat dat zo'n slecht onaangepast volk is, dan zou mijn zin om ook maar enige moeie tot goed contact te hebben of aanpassen ook al direct verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Je kent de groep nog helemaal niet. Het zijn niet allemaal slechte op geldbeluste mensen. Er zullen altijd wel de rotte appels tussen kunnen zitten. Er zullen mensen zijn die trauma's hebben opgelopen van vrienden en familie die voor hun ogen vermoord werd. Er zullen mensen tussenzitten die het heel moeilijk vinden om plots met zoveel andere culturen en gewoontes te moeten samenleven in een centrum en geen privacy te hebben, misschien zelfs met bepaalde groepen waar ze in hun thuisland een hardhandige hekel aan hebben. Dat is absoluut niet gemakkelijk.

Dus wat kan je het beste doen? Niet op voorhand oordelen, gewoon afwachten en vriendelijk en welkom zijn. Niet raar opkijken als ze in het begin misschien gekke gewoontes hebben of dingen doen die in jou ogen ongepast zijn (hier zaten ze bv eerst in de Aldi aan de kassa discussies te houden over de prijs..in onze ogen belachelijk maar bij hun was dat een gewoonte om altijd af te dingen in winkels, dus die dachten dat dat gewoon hoorde. Pas nadat ze een les kregen over hoe winkelen hier was het probleem ook direct van de baan) en eventueel gewoon meehelpen om ze te leren kennen.

En blijkt dat het ondanks jullie tolerante houding toch een stel asociale mensen is die het dorp afbreken en de vrouwen lastig vallen, dan kan je alsnog gaan klagen dat dit niet te redden valt.

Wij vingen hier trouwens ook een hoop op en daar was ook een hoop commotie rond. Intusen zijn ze al bijna allemaal weg en op een klein vechtpartijtje onderling in het centrum geen problemen gehad, ik denk dat de meeste inwoners alweer vergeten waren dat ze er zelfs zaten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:02

Ook hier een heleboel asielzoekers. Zweden zijn niet zo extrovert als Nederlanders, dus die hoor je er niet over.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:40

[***] schreef:
Ik snap best dat TS bang is. Vluchtelingen zijn ook mensen ja maar uit een hele andere cultuur dan wij in het westen. Als er tussen die 40 een paar moslim mannen zitten met weinig respect voor vrouwen is alleen het bos ingaan geen goed idee meer denk ik.
Desalniettemin worden hier goede tips gegeven over hoe kennis te maken met de nieuwe buren.

Om eerlijk te zijn val ik hier nogal over. Ik zou als ik jou was eens mijn oogkleppen afdoen en me in dit soort dingen verdiepen alvorens ik zulke uitspraak doe. Moslim zijn en geen respect voor vrouwen hebben zit namelijk helemaal niet aan elkaar vast, er zijn ook voldoende andersgelovigen of niet gelovigen die geen respect voor vrouwen hebben. Daarnaast worden sommige gebruiken door "ons" als vrouwonvriendelijk gezien, maar zit daar juist een vrouwvriendelijke gedachtegang achter. ;)

Het is in mijn ogen te vergaand om nu al te suggereren dat TS niet meer alleen het bos in kan omdat er 40 (!) asielzoekers in het dorp komen. Ik moest zes jaar langs het bos fietsen/scooteren (soms ook alleen) waar een AZC naast zat en ik heb nooit, maar dan ook nooit, een opmerking van een asielzoeker gekregen. Deze mensen zijn blij dat ze ergens terecht kunnen en zijn echt niet bezig met jou het leven zuur maken.

Já, de media zet deze mensen in slecht daglicht, maar soms moet je even verder kijken dan je neus lang is. TS alsjeblieft, ga kennismaken met deze mensen en niet op voorhand al rampscenario's bedenken.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:57

Hier om de hoek bij mijn schoonouders is ook een eengezinswoning ter beschikking gesteld voor opvang van vluchtelingen(wij wonen in een wijk waar 80% van allochtone afkomst is en vrijwel allemaal moslim)en het is een grote ramp..de ramen liggen er allemaal uit..er word gevochten,geluidsoverlast,als de politie komt kijken worden ze uitgelachen,eigenlijk iedereen heeft er last van..

Dus als ts zegt dat ze het best eng vindt 40 stuks,op een bevolking van 150 mensen..vindt ik dat echt niet zo raar.vooral als dat straks 40 alleenstaande mannen zijn

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:05

Ik ben het met je eens dat het in verhouding veel mensen zijn, máár ik vind dat je niet van te voren al allemaal rampscenario's moet gaan bedenken. Je hebt deze mensen nog nooit gezien of gesproken en een aantal mensen hier gaat nu al suggereren dat TS straks misschien niet meer alleen het bos in kan. Já, als iedereen zo'n instelling heeft dan is het vragen om problemen. Je kunt ook proberen om er samen met deze mensen het beste van te maken in plaats van ze van te voren al in een hokje te schuiven.

Natuurlijk zijn er voldoende gevallen waarin het misgaat, maar er zijn ook heel veel (al dan niet meer) gevallen waarbij het wel goed gaat, deze vinden de 'tegenstanders van vluchtenlingenopvang' echter niet noemenswaardig. Juist de negatieve verhalen halen de media en worden gedeeld, maar dat het ook vaak goed gaat delen mensen minder of is niet interessant voor de media en ik hoop dat mensen daarom hun oogkleppen af doen en niet klakkeloos alles maar aannemen want op het internet of in de krant geschreven wordt.

Overigens zitten er ook niet-moslims tussen de vluchtelingen die naar Europa komen, dus waarom dat geloof er steeds bij wordt gehaald is mij een raadsel. Christenen kunnen er net zo goed een potje van maken.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:12

Waarom het geloof er bij wordt gehaald?omdat het een leefwijze is die nogal botst met het leven in het westen.en omdat we het nu over vluchtelingen hebben die voornamelijk moslim zijn.dat christenen er ook wat van kunnen ben ik wel met je eens

Als je nooit geen ramp scenario's bedenkt,heb je geluk als iets slaagt.mocht het dan niet lukken dan ben je pas echt verloren aangezien je niet van de gevaren bent uitgegaan..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:18

Ik ben het met je eens dat het op sommige gebieden botst, maar dat komt ook omdat 'wij' ons net zo goed aan onze gebruiken willen vasthouden als zij dat willen doen. Ik ben zelf niet-gelovig en heb evenveel 'last' (zo wil ik het eigenlijk niet noemen, maar heb even geen beter woord) van de gebruiken van christenen als de gebruiken van moslims, maar omdat ik het respecteer ervaar ik het nooit als last. Door je open te stellen voor de ander gaat het al een stuk makkelijk om samen door een deur te kunnen, trust me. :)

Je kunt natuurlijk best eens een alternatief bedenken of bedenken 'maar wat als er dit gebeurt...', dat ben ik met je eens en ik denk dat dat ook psychisch noodzakelijk is. Echter vind ik het wel heel wat stappen te ver gaan om er nu al voor te vrezen dat je straks niet meer alleen het bos in kunt. Dat gaat mij toch even tien stappen te ver om een 'alternatief' te bedenken.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:46

Dat er vantevoren word gespeculeerd dat ts straks niet meer alleen het bos in kan dat gaat idd wat ver.dat er niet meer duidelijkheid komt van de overheid in zo een klein dorp is belachelijk.meer duidelijkheid neemt ook onrust/angst weg.

Bij ons in de wijk,gaan buren met elkaar om.spelen de kinderen allemaal samen buiten(ongeacht kleur afkomst of geloof)..het is er rommelig maar gezellig.als hier een azc kwam zouden mensen er heel anders mee omgaan,dan mensen in een klein dorp ergens in the middle of nowhere...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:52

Duidelijkheid neemt inderdaad onrust en angst weg, maar soms is het (ook voor de overheid) niet mogelijk om volledige duidelijkheid te geven. Daarnaast is het heel goed mogelijk dat er voor de lokale bewoners wel meer duidelijkheid is, maar dat TS dit (nog) niet heeft meegekregen omdat zij in Nederland of België woont (of heb ik dit verkeerd begrepen?). Ik snap je redenatie heel goed hoor, Laura, maar ik doelde vooral op de speculaties die ik gewoon veel te ver vond gaan.

Mensen houden van gewoonten en houden zich daar ook heel erg aan vast, iets nieuws wordt al snel als 'fout' en 'verkeerd' gezien en bij een verandering raken mensen al snel van slag. Dat is ook precies wat er gebeurt in zo'n klein dorp: er verandert iets en de hele buurt is van slag. Het is niet gek in mijn ogen, het is een natuurlijke reactie, maar in plaats van het in negatief daglicht te zetten, kun je er ook positief tegenaan kijken en niet meteen van het ergste uitgaan. ;)

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:51

Anne_GTI schreef:
Ga erheen en nodig ze uit voor het midzomerfeest om daar actief aan deel te nemen. Als je dat een te grote stap vindt is gewoon een potje voetbal al voldoende om kennis te maken.

Dit :)

Dat je wat 'bang' bent is echt niet vreemd. Alle heftige acties in Nederland momenteel zijn ook gewoon ontstaan door angst (al gaan die veel te ver!).

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:54

Het zat er gisteren weer tegen 3 zwaar gevechten in het vluchtelingen kamp. Politie en ambulance is moeten ter plaatsen komen.
Ik vind dat iedereen hier wel heel positief is hoor.
Beetje voorzichtigheid zal zeker geen kwaad kunnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:56

kitobeer schreef:
Het zat er gisteren weer tegen 3 zwaar gevechten in het vluchtelingen kamp. Politie en ambulance is moeten ter plaatsen komen.
Ik vind dat iedereen hier wel heel positief is hoor.
Beetje voorzichtigheid zal zeker geen kwaad kunnen.

Als je 300 Hollanders onder dezelfde omstandigheden bij elkaar propt gebeurt dat niet denk je?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:16

Kijk even naar de relschoppers bij het EK. Dat is het enige wat ik hierop kan en wil zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:18

Laurapalmer schreef:
Waarom het geloof er bij wordt gehaald?omdat het een leefwijze is die nogal botst met het leven in het westen.en omdat we het nu over vluchtelingen hebben die voornamelijk moslim zijn.dat christenen er ook wat van kunnen ben ik wel met je eens

Als je nooit geen ramp scenario's bedenkt,heb je geluk als iets slaagt.mocht het dan niet lukken dan ben je pas echt verloren aangezien je niet van de gevaren bent uitgegaan..

Ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het percentage islamitische mannen met dusdanig weinig respect voor vrouwen dat je er bang voor zou moeten zijn, even hoog/laag ligt als het aantal 'westerse' mannen met dusdanig weinig respect voor vrouwen dat je er bang voor moet zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:21

LM. Vast wel.
En daar gaat het dus om.
De kans dat het uit de hand loopt is niet klein.
En dat zeg je met andere woorden dus zelf ook.
Zet 300 alleenstaande Nederlanders daar in Zweden en je hebt ook problemen.
Alleen dan zou het gezegd mogen worden. Net als over de hooligans.
Maar over vluchtelingen mogen we niets zeggen.
En juist dat is wat er steeds mis is. Doofpot doofpot.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:48

Maar tussen 300 mensen en 40 mensen zit nog wel een wezenlijk verschil.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:50

Doofpot? Eerder onder een vergrootglas. Vluchtelingenproblematiek is van alle tijden en culturen. Inclusief een hoog 'not in my backyard' gehalte.

Die reactie is trouwens logisch, het is gewoon spannend en het zijn mensen met een andere cultuur plus een bagage aan trauma. Dat levert inderdaad wel eens wrijving op.

Toch is juist openstaan en eens contact maken een hele fijne oplossing voor beide partijen. Jij leert de mensen kennen en hun verhalen, zij op hun beurt voelen zich welkom en zullen dankbaar zijn.
De kans is groot dat je angst hiermee minder wordt.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 13-06-16 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt