Hoe zijn jullie getrouwd en wat zou je een ander aanraden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:58

Wij zijn twee jaar geleden heel klein getrouwd. Wel een mooie jurk, geen officiële bruidsjurk, man wel in mooi pak en ringen hadden we ook. Verder de dag zelf beleefd met onze naaste familie, dus ouders, mijn opa en oma en broers/zus. Na de ceremonie hadden we koffie met gebak, daarna heeft mijn zwager foto's gemaakt en zijn we lekker gaan eten. Daarmee bleven we ruim onder dat budget, zelfs inclusief notariskosten voor huwelijkse voorwaarden. We hebben een aantal weken later een feest gegeven voor alle vrienden, gewoon gezellig in de kroeg (zaaltje geregeld). Maar daar hadden we geen kosten aan, dat speelden we quitte met de cadeaus :=

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:05

Doe vooral waar je jezelf goed bij voelt, niet "omdat je een groot feest hoort te geven."
Er zijn dagen waarop je gratis kan trouwen, dus dat scheelt al een hoop. Ken je iemand met een grote tuin? Zet een partytent op en hou je feest daar. Zelf een taart maken kan ook prima, zo'n torentaart is echt niet ingewikkeld, en anders kun je leuke muffins maken ofzo. 1000 voorbeelden via google :D Koop je jurk/pak 2ehands of ga naar een kleermaker met een foto, vaak scheelt dat in geld. En er zijn ook heel veel mooie jurken die niet officieel trouwjurk zijn, maar bijv. op deze site http://www.jjshouse.com/nl/ staan veel mooie jurken die een stuk betaalbaarder zijn (ook in wit verkrijgbaar). Een fotograaf zou ik zelf niet op bezuinigen, maar ook deze zijn in verschillende prijsklassen te vinden.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:06

Op het strand van kijkduin. Aansluitend gebarbequed met vrienden en onze ouders en broers /zus. Tweedehands trouwjurk, fotograaf was m'n zwager, oldtimer van m'n vader, taart door een vriendin gemaakt. We hebben het heerlijk gehad.

Wat het heeft gekost? Heel ruim gerekend misschien €3000?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:10

We zijn gratis getrouwd op een maandagochtend, daarna met de getuigen koffie gedronken en taart gegeten. That's it :=
Oh wacht, we gaven een week daarna een feest voor onze verjaardagen en toen hadden we slingers met 'just married' opgehangen.. :+ De reacties waren hilarisch :D

sallandval

Re: Hoe zijn jullie getrouwd en wat zou je een ander aanraden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:19

Ik had echt een droomhuwelijk voor weinig! Gewoon wat locaties gevraagd naar de prijs en een van mijn favorieten viel reuze mee, zekee als we alles door hen lieten doen. Daar hebben we een lunch gehad met 25 man, daarna de plechtigheid ook gewoon daar (andere ruimte) diner en daarna een feest met 100 man. Ik meen dat dat nog geen 3000e heeft gekost. Genoeg geld over voor een echte trouwjurk (ebay), pak, bloemen(nooit zeggen dat t om een trouwboeket gaat) kaartjes etc en we konden de porche van een kennis lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:50

Wij zijn eind van de dag getrouwd dus geen geneuzel met èn ontbijt èn lunch èn diner. Na het trouwen hebben we taart gegeten en wat gedronken, daarna lekker uit eten geweest met familie. Dat was het. Heb een heerlijke dag gehad waarin ik niet geleefd werd maar zelf ook echt kon genieten. En vergis je niet! Zelfs 'simpel' trouwen, borrel en etentje is al druk zat. Mijn vader heeft me begeleid naar het altaar, hij is 13 maanden later overleden dus ik ben heel erg blij dat mijn familie erbij was!

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:54

Wij hadden ceremonie en een high tea op locatie :)
Viel qua prijs ontzettend mee, drankjes deden we op afkoop (dan houden ze dat bij). Wel een jurk en park, denk dat we in totaal 5000 euro kwijt waren (ok niet heel low budget), maar we hadden wel zo een 75 gasten, iedereen was erbij en om 5 uur was het ten einde :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:08

Wij hebben een geweldige dag gehad voor de helft van jullie budget. Inclusief superfeest. We zijn op een vrijdag getrouwd.

Jurk en pak kregen we van onze ouders dus dat geld tel ik niet mee.
Locatie, wij zijn er bij 3 gaan kijken en toevallig was de mooiste ook de goedkoopste, een prachtig 'tuinhuis' in de bossen (Loonse en drunense duinen) dat ingericht was als chique strandtent.

Fotograaf was jonge fotograaf die niet zoveel ervaring had (dat was het enige dat ik anders had gewild).

Ringen hadden wij laten maken met oud familiegoud. In mijn trouwring zit een diamantje dat nog uit mijn oma haar ring kwam. Deze ringen zijn ook écht betekenisvol voor ons.

Haar en make-up, heb ik wat rond gezocht wat ik de buurt en redelijk betaalbaar was.

Auto (witte Jaguar) konden we gratis lenen via mijn vaders werk). Bloemen, corsages en autostuk bij een mannetje die dat erbij deed na zijn pensioen (maar werkelijk prachtig, precies zoals op de plaatjes die ik had meegenomen als voorbeeld).

Avondeten op de feestlocatie met ongeveer 25 mensen. Feest voor ongeveer 70 man, met hapjes en vrije drankkeuze, ook mixdrankjes. We waren bang dat iedereen aan de dure mixdrankjes zou gaan maar dat bleek echt niet zo te zijn. Aan het einde kreeg iedereen nog een puntzak dikke frieten. Kosten vielen erg mee en we hadden ook veel geld gekregen van iedereen.

Dag van onze dromen!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 22:00

Klinkt super allemaal! Ik denk dat de eerste stap nu is informeren bij verschillende trouwlocaties. We willen denk ik eind van de dag ceremonie, taart en borrel en dan aansluitend eten en een feestje. Liefst op dezelfde plek. Desnoods een nagespeelde ceremonie en eerder gratis trouwen.

Het strand is natuurlijk wel romantisch, maar wel leuker als het mooi weer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:30

Alles op 1 plek is vaak wel erg duur, dan krijg je van die domme kosten als bordjesgeld enzo. Echt, zodra je het woordje bruiloft noemt hoor je de euro's al rinkelen!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:42

Wij hadden alles op 1plek en was echt niet duur. Locatie kostte €200.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:42

Wij zijn op vrijdag voor de wet getrouwd en op zaterdag voor de kerk. Aansluitend hadden wij een receptie met ongeveer 150 gasten
inclusief hapjes en drankjes. Daarna een avondvullend diner met 40 personen. Dit alles heeft plaats gevonden in een goed restaurant plaatsgevonden. Ik gok dat wij een 7000 euro kwijt waren. Daar zat bij kleding voor ons en voor ons zoontje. Autohuur van een oldtimer. Bloemen enz. De rekening van de kerk. Gemeente. Een groot koor wat de huwelijksmis zong en de rekening van het restaurant. Misschien ben ik nog dingen vergeten. Ringen waren onze verlovingsringen.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:46

Ik heb maar 1 tip en dat is om te doen waar je jezelf prettig bij voelt. Mijn wederhelft en ik zijn allebei niet zo van het romantische. Enige eis die ik had was dat ik wel een 'echte' jurk wilde..

Bij ons ging het zo;
We wilden naar Duitsland verhuizen. Hadden in NL eigen huis en samenlevingscontract. Dat laatste schijnen ze in Duitsland niet te kennen.
Tja dan na 9 jaar samen toch een keertje trouwen? Oh ja wacht, we hebben over 7 weken toch een vakantie naar Rome gepland. Even de gemeente bellen of ze op de maandag of dinsdag (woensdag vetrokken we) nog plek hebben?
Gemeente gebeld, hadden plek in stadshuis, dat alvast geregeld.
Ouders en broer/zus gevraagd of ze die dag al wat hadden, meteen even als getuige gevraagd. Opa en ma op de hoogte gesteld.
Dag erna meteen shoppen voor een jurk. Heb ik van mijn ouders gekregen. Week erna zag ik een supermooi pak voor manlief. Meegenomen, paste perfect. Heeft hij uiteindelijk van zijn ouders gekregen.
Geregeld dat een restaurant waar we vaker waren een leuk keuzemenu samen stelde. Na de trouwerij in stadshuis daar naartoe voor koffie/thee met hapje en later gezellig eten.
Voor ons was het perfect. Doordat onze ouders jurk en pak hebben betaald, we de 'huwelijksreis' al geboekt hadden en we op maandagmiddag getrouwd zijn wat niet duur is hebben we alles bij elkaar max 500 euro betaald :')
Alleen met ouders, broer/zus met aanhang en mijn opa en oma erbij.
Wij vonden het geweldig!

Hadden verder tegen niemand iets gezegd, ik heb geen goed contact met mijn overige familie dus verder wist niemand het vooraf. Krijg je ook geen gedoe dat als je die uitnodigde je die en die ook eigenlijk uit moest nodigen enz..

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:51

Wij waren klaar voor zo'n 8500 euro. En dan hebben we een paar dingen heel duur gedaan (trouwen op zaterdag) Dure jurk (grote maat destijds, betaal je gewoon meer) Duur pak (zelfde verhaal) Favoriete band,
bovenstaande was meer dan helft van het budget

Maar ook bespaard op:
auto (eigen auto)
taart (hema slagroom foto taart)
Fotograaf ( collega van man, hobby fotograaf)
Bedankjes (alles zelf in elkaar gezet)

Wat vind je zelf echt belangrijk en wat mag ook wel wat minder. Daar kun je echt besparen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:56

Enige wat ik aanraad is wat mijn voorgangster ook al aangeeft en dat is doen wat jullie beiden prettig vinden. Dat hebben wij ook gedaan en ik zou onze trouwdag zo weer over willen doen, het was helemaal perfect. Getrouwd op Vlieland nu bijna 8 jaar geleden, gasten een paar dagen over laten komen in een grote kampeerboerderij. We waren met een man of 40, alleen naaste familie en goede vrienden. Iedereen had voor en na onze trouwdag een dag om gewoon lekker te doen waar iedereen zelf zin in had, op de trouwdag hadden we ook geen super vast omlijnd programma. Na de ceremonie die eind van de middag plaats vond hebben we bij de kampeerboerderij een BBQ gehad met aansluitend live muziek. Drinken hadden we allemaal zelf meegenomen van de wal, BBQ was geregeld via een plaatselijke cateraar. Duurste aan de bruiloft was mijn jurk :o maar die was dan ook prachtig om te zien :j. Wij zijn denk ik uiteindelijk rond de 3 a 4000 euro kwijt geweest.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:56

pjer schreef:
Wij gingen op vakantie naar Las Vegas en zijn daar stiekem getrouwd. Dat hadden we wel van te voren geregeld al zodat we in een helikopter vliegend over de stad getrouwd zijn. De piloot was de getuige en de dominee paste er ook nog bij en toen zat de heli vol :-) We hebben op de dag zelf nog snel trouwkleding gehuurd, dat kan daar, maar anders hadden we gewoon normale nette kleding aangehad.

Na afloop van de vakantie hebben we de familie ingelicht. Mijn familie vond het gaaf en echt bij ons passen, mijn mans familie was minder blij. Daar hebben we nog een fikse ruzie mee gehad omdat ze er bij hadden willen zijn. maar ja de reden dat we dit zo deden was vooral omdat we beiden geen zin hadden in het voor banketstaaf staan in een apenpakkie voor de hele familie.. We hebben dus ook tot nu toe (9 jaar getrouwd nu) geen feest gegeven en iederjaar word er over gemekkerd.

Ik zou je dus vooral aanraden om te doen waar je je zelf goed bij voelt :-)

Achja, je kan beter elke huwelijksverjaardag terugdenken aan hoe leuk en perfect je je trouwdag vond en je schouders ophalen als je schoonmoeder weer begint te zagen over het feest, dan ieder jaar te moeten horen van je schoonfamilie hoe af jullie trouwfeest was terwijl jullie beide denken "tja...om eerlijk te zijn vond ik er niks aan dat huwelijk van ons...heel die opgezette stressvolle komedie..zo niet ons en zo niet op mijn gemak gevoelt op wat een van de beste dagen van mijn leven had moeten zijn.."

Je moet inderdaad gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt (en je partner), want het is toch nooit voor iederéén goed :p . Je moeder gaat zeggen dat je toch echt wel een sjieke locatie met gala voor 400 man moet organiseren op zo'n speciale dag, je schoonmoeder roept dat je niet zo hard van stapel moet lopen en een simpele bruiloft voor 50 man veel intenser is. Dan gaat je zus klagen over je keuze van het eten en je nicht waarom zij alleen naar het avondfeest is uitgenodigd, of dat je muzieklijst voor de dj toch echt wel wat beter voor het "algemeen" publiek moet worden afgestemd...er is altijd wel iémand die iets te klagen heeft :+ .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:11

Idd! Zo kan ik bijv. klagen over dat ik een uitnodiging heb gehad van iemand die ik al 5 jaar niet heb gezien :)) Dat doe ik niet, hoor. Hartstikke lief, maar ze zijn er bij :') Sowieso zou ik het uitnodigen van Pietje omdat Klaasje ook is uitgenodigd al niet eens aan beginnen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:24

Mijn advies: blijf vooral bij jezelf (en datzelfde geldt voor je echtgenoot in wording) en organiseer het zoals jullie het willen. Laat je vooral niet gek maken door wat je omgeving wil.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:37

Jullie bruiloft moet je vooral zo invullen zoals jullie dat zelf willen, dat vooropgesteld. Nooit dingen doen omdat het zo hoort of omdat anderen zeggen dat je het moet doen. Je trouwt over het algemeen maar 1x en het is echt zonde als het niet is wat je voor ogen had.

Wij zijn getrouwd met het dubbele van jouw budget, maar geen moment spijt gehad van de centen, alles liep precies zoals we wilden en we hebben een geweldige dag gehad.
We hadden 60 daggasten die sochtends verzamelden bij mijn ouders thuis voor koffie en lunch. In die tijd waren wij foto's aan het maken met de fotograaf. Toen reden we met de auto van mn vader en een chauffeur naar het gemeentehuis. Daarna de kerk. Daarna naar de feestlocatie voor een borrel, (geen trouwtaart (bleeegh)) dinerbuffet en feest. Op het feest kwamen nog 70 extra gasten. Het feest werd geopend met een champagnetoren die wij inschonken. We hadden een 5-koppige liveband en alle drank was afgekocht en ze kwamen ook nog langs met hapjes en broodjes kroket. Om 00.30 was het feest afgelopen.
Dat was het in vogelvlucht.
We hadden ook nog een bruidsboeket, corsages, bloemenversiering op de auto en in de kerk. En natuurlijk de jurk en het pak.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:35

Wat ik op mijn eigen huwelijk heel erg vond is dat er een familieruzie uit is gekomen.
Ik wilde en heb alleen mijn nichtjes uitgenodigd (met aanhang), en niet mijn neven. Dit omdat ik mijn nichtjes regelmatig zie en spreek en mijn neven echt nooit. 2 tantes (de moeders van mijn nichtjes en neven) begrepen het volledig maar 1 tante niet. Uiteindelijk is die tante niet op ons huwelijk gekomen en wil ze me niet meer spreken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog steeds achter sta dat mijn neven niet mochten komen maar als ik had geweten dat er een ruzie uit zou komen, had ik ze wel uitgenodigd of juist niemand, nichtjes en neven niet.

Tis nu 3 jaar geleden maar nog steeds niet goed gekomen. Ik probeer het steeds wel maar tante houdt haar kaken op elkaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:42

Lastig Storm, maar kwamen deze neven en nichten uit hetzelfde gezin? Of waren het ook neven en nichten van elkaar?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:55

Wij hebben een te groot feest gehad in mijn mening. Had van mij een stuk kleiner gemogen maar mijn man is zelfstandig dus heel veel mensen waren zaken-relaties. :) Verder enkel familie die we regelmatig zien (waardoor een aantal nichten, neven, nonkels en tantes welkom waren en een veel groter aantal niet. Verder vrienden die we er absoluut bij wilde. Op de zakenrelaties na hebben we de kring heel klein gehouden. Daar hebben we scheve gezichten voor gehad maar wie betaald, bepaalt imo. Daar is ook wrevel door ontstaan maar dat kan me weinig schelen; ik zie die mensen toch nooit en nu zeker niet meer. Opgeruimd staat netjes. :) Een van mijn nonkels en tante was bv niet welkom, de peter van mijn moeder (die veel verder van me af staat puur kwa bloed) dan weer wel. Hoewel het bewuste koppel doet alsof ik de kwaaie hond ben heeft dat zijn redenen en dat weten ze ook best. :)

Hoeveel we uiteindelijk hebben uitgegeven weet ik niet exact maar we zaten ver onder de "gemiddelde bedragen" in elk geval. We hebben het simpel gehouden in die zin; zaal incl personeel gehuurd. Drank en groenten deden zij, vlees hebben we zelf voor gezorgd (bbq, heeft een neef gedaan voor ons).
En we hadden een simpel dessert-buffet. Geen gateau.
Puur voor het feest zaten we niet aan de 8.000 volgens mij. :) Maarrrrr het is niet alleen het feest, het is de bruidsjurk enz (als je dat wil, ik wilde dat wel dus daar heb ik veeel te veel geld aan uit gegeven maar ach.... hij was zoooo mooi.. :o )

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:13

Kies vooral iets wat bij jullie past en laat je niet meesleuren in de 'normale' gang van zaken. Als fotograaf maak ik heel wat bruiloften mee en de meeste passen min of meer in een vast stramien. (Ik ben natuurlijk ook niet bij de kleinere bruiloften aanwezige, gezien het budget haha, maar vooruit).

Ik zou vooral kiezen voor een klein gezelschap, zeker overdag.
Daarnaast niet een hele dag 'feest', maar bijvoorbeeld trouwen eind van de middag of zelfs in de avond.
Laat iedereen op de fiets komen en ga lekker een stukje fietsen met een picknick. Of laat iemand midden in een mooi gebied klaar staan met champagne (sabreren is gaaf!) en wat lekkere hapjes. Of ga een ijsje eten met jullie gasten bij jullie favoriete ijssalon.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 13:49

Yucca schreef:
Kies vooral iets wat bij jullie past en laat je niet meesleuren in de 'normale' gang van zaken. Als fotograaf maak ik heel wat bruiloften mee en de meeste passen min of meer in een vast stramien. (Ik ben natuurlijk ook niet bij de kleinere bruiloften aanwezige, gezien het budget haha, maar vooruit).

Ik zou vooral kiezen voor een klein gezelschap, zeker overdag.
Daarnaast niet een hele dag 'feest', maar bijvoorbeeld trouwen eind van de middag of zelfs in de avond.
Laat iedereen op de fiets komen en ga lekker een stukje fietsen met een picknick. Of laat iemand midden in een mooi gebied klaar staan met champagne (sabreren is gaaf!) en wat lekkere hapjes. Of ga een ijsje eten met jullie gasten bij jullie favoriete ijssalon.

Ook dit is echt super, onwijs bedankt voor de tips!

Zo lastig nu ineens :D

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:51

Ik zou trouwens wel opnieuw mijn gastenlijst bekijken en waarschijnlijk de helft inkorten
Niet omdat ik niet zoveel mensen wil hebben maar meer omdat de helft uitgenodigd was 'omdat het hoort'
Hebben het er niet minder gezellig om gehad maar toch.
Sommige mensen spreek ik nu 3 jaar later helemaal niet meer..
Wat ik wel heel jammer vind is dat er 3 mensen op de familie foto's staan die er ook niet meer bij zijn. Maar dat kun je nooit voorkomen ben ik bang, Relaties eindigen nu eenmaal.
Maar wel erg jammer