Hoe nu verder? ; Zwangerschap & studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:18

_love12_ schreef:
@_San87_

Ik ben inderdaad aan het kijken wat andere opties zijn kwa opleiding, maar vind het zo moeilijk om iets te vinden wat me aanspreekt..

Ik denk niet dat je nog veel ruimte hebt om kritisch te zijn op die manier.

Sluit me aan bij San87

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:19

_love12_ schreef:
@_San87_

Ik ben inderdaad aan het kijken wat andere opties zijn kwa opleiding, maar vind het zo moeilijk om iets te vinden wat me aanspreekt..

In opleidingen moet je soms helaas 'wat je aanspreekt' ondergeschikt stellen aan je uiteindelijke doel :) ik studeer handelsingenieur (nogal tegen mijn zin) met het idee op die manier veel keuze te kunnen hebben qua sector waarin terechtkom. Daar komt ook nog eens bij dat 1x/week tegen je zin iets doen, al wat anders is dan iedere dag.

Ik wil je maar gewoon een duwtje in de rug geven, want ik herken de tegenzin wel hoor ;) maar omdat je al zo'n mooi vooruitzicht hebt naar die job die je graag zou doen, kan je overwegen om toch een beperkt aantal jaren af te zien voor je toekomst (uiteindelijk is het maar een fractie van je leven).

Verder heel veel succes TS! Ik hoop dat je, met alle moeilijkheden, toch wat van de ervaring en uiteindelijk je kindje kan genieten :). Ik volg even mee!

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:22

Gianti schreef:
_love12_ schreef:
@_San87_

Ik denk niet dat je nog veel ruimte hebt om kritisch te zijn op die manier.

Sluit me aan bij San87

Is ook zeker waar, maar met tegenzin een opleiding van 3/4 jaar doen is ook geen doen denk ik.. Ik ben nu even aant googlen om te kijken wat er allemaal mogelijk is met misschien een thuisopleiding (of 1 dag school)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:24

Houdt er bij capabel wel rekening mee overigens dat er wel een hoop zelfstudie ook bij komt kijken én dat je wel zelf je stage moet regelen en dus ook x aantal uur stage uren moet maken. Ik zou dan dus wel kiezen voor een opleiding waar ook daadwerkelijk wat werk in is. Dat werk is dan misschien wat minder leuk, maar je moet nu wel met alles je kleintje ook in de overweging meenemen, en de kleine heeft er geen boodschap aan dat mamma diertjes zo leuk vind als dat geen brood op de plank brengt. Dat klinkt niet leuk maar dat is nu eenmaal wel zo. En datzelfde geldt voor je vriend; kan ie school niet leuk vinden, hij heeft dalijk wel een gezin om zorg voor te dragen. Punt. Als z'n werk ophoudt, hij geen ander werk kan vinden en geen uitkering kan krijgen om wat voor reden dan ook, dan zijn je opties heel karig.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:27

Anoniem schreef:
Houdt er bij capabel wel rekening mee overigens dat er wel een hoop zelfstudie ook bij komt kijken én dat je wel zelf je stage moet regelen en dus ook x aantal uur stage uren moet maken. Ik zou dan dus wel kiezen voor een opleiding waar ook daadwerkelijk wat werk in is. Dat werk is dan misschien wat minder leuk, maar je moet nu wel met alles je kleintje ook in de overweging meenemen, en de kleine heeft er geen boodschap aan dat mamma diertjes zo leuk vind als dat geen brood op de plank brengt. Dat klinkt niet leuk maar dat is nu eenmaal wel zo. En datzelfde geldt voor je vriend; kan ie school niet leuk vinden, hij heeft dalijk wel een gezin om zorg voor te dragen. Punt. Als z'n werk ophoudt, hij geen ander werk kan vinden en geen uitkering kan krijgen om wat voor reden dan ook, dan zijn je opties heel karig.

Ik zat net iets te lezen over een opleiding bij Capabel (persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen), spreekt me wel aan dus ga daar even een brochure van aanvragen (en het is iets waar best veel werk in te vinden is volgensmij)

"Als Persoonlijke begeleider specifieke doelgroepen werk je met mensen die niet zelfstandig kunnen functioneren in de maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan ouderen, dak- en thuislozen, asielzoekers, verslaafden of mishandelde vrouwen."

BigOne

Re: Hoe nu verder? ; Zwangerschap & studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:32

Vervelende situatie, als het echt niet anders kan dan toch maar bij je vader gaan wonen. Je hebt nu eenmaal geen keus meer, kind komt en er moet onderdak en geld op de plank komen. Desnoods ga je eerst werk aanpakken wat je maar kunt krijgen en zet je volgend jaar je studie voort.
Zonder kind lag de wereld voor je open, helaas ben je nu in een situatie gekomen dat je gewoon je "wensen"van ondergeschikt belang moet maken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:39

Recht op een WW heb je altijd als je in de laatste 36 weken meer dat 26 weken hebt gewerkt, het is maar 3 maanden, maar wel een overbrugging naar nieuw werk. Voor de bijstandsuitkering geldt inderdaad dat ze willen dat je een startkwalificatie haalt, maar daarmee is niet gezegd dat een uitkering meteen afgewezen wordt.

Laat je goed informeren, want er is best wel wat mogelijk.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:51

Wat een vervelende situatie TS. Gelukkig heb ik dit zelf niet meegemaakt, maar ik wilde toch even reageren.

Als ik jou was zou ik zeker even bij UWV gaan informeren wat er allemaal mogelijk is als jou vriend straks zijn baan verliest. Op die manier krijg je meer duidelijkheid want op internet is vaak een hoop te vinden, maar het is niet altijd duidelijk hoe het werkelijk in elkaar steekt. Verder zou ik als ik jou vriend was zoveel mogelijk gaan solliciteren, desnoods op hele stomme, simpele baantjes. Het is voor nu even belangrijk dat er wel geld binnen blijft komen en de geldkraan straks niet opeens dichtgaat.

Als ik jou was zou ik me nu vooral gaan oriënteren op opleidingen waar voldoende werk in te vinden is. Opleidingen zoals dierverzorging en paardenhouderij zijn misschien heel erg leuk om te doen, maar de banen liggen hier niet voor het oprapen dus het is eigenlijk zonde om daar nu je tijd in te investeren. Ik zou wel doorgaan met studeren en dan dus een opleiding af gaan maken met een goed toekomstperspectief zodat de kans groot is dat jij straks een baan krijgt en geld binnen kunt brengen.

Heel veel succes en sterkte in deze tijd. Ik hoop dat je ondanks alles toch kunt genieten van je zwangerschap.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:59

Ik ben zelf ook tienermoeder (geweest), was 18 toen ik zwanger was en 19 toen ik beviel (en inmiddels alweer 4 kinderen verder. In een zeer ingewikkelde situatie, maar mijn ervaring is dat uiteindelijk alles goed komt.

Probeer in ieder geval financieel gezien zoveel mogelijk informatie in te winnen, alles wat je kunt krijgen tot het eind van je zwangerschapsverlof is mooi meegenomen. Hoe het zit onder de 21 jaar kwa uitkeringen weet ik helaas niet hoe het zit, er is een hoop veranderd in de jaren. Het zou natuurlijk geweldig zijn als je werk zou kunnen vinden voor na je zwangerschapsverlof zodat jullie weer inkomen hebben en je je studie kunt vervolgen.

Je hebt niet veel aan mijn reactie, maar ik wilde je het toch even zeggen :) ik hoop dat je geniet van de rest van je zwangerschap, ondanks je bo, en straks van jullie kindje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:05

Zeker pittig! Recht op uitkering hebben jullie sowieso. Voor de ww is het (voor zover bij mij bekend) inderdaad belangrijk dat je een minimum aantal weken hebt gewerkt en anders is er de bijstand, waar iedereen recht op heeft.
Wel heb je dan de plicht om te solliciteren of terug te gaan naar school.

Qua je eigen studie, kijk eens op http://studerendemoeders.nl/ misschien heb je iets aan ze!!

Heel veel succes en het komt echt goed. Als het niet rechtsom is dan wel linksom denk ik altijd ;)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:09

Denk dat je nu ook goed moet kijken naar de mogelijkheden die er wel zijn. Bekkenistabiteit wil natuurlijk niet zeggen dat je helemaal niets kan,
Zijn vast nog baantjes die je wel kunt doen. Thuiswerk is wat zoeken maar kan je in ieder geval iets verdienen. En baantje waar je zitten en staan kan afwisselen en geen hele dagen moet ook lukken. Nu tot de bevalling thuis blijven lijkt mij niet handig.
Alles wat je nu kan verdienen in meegenomen.
En studie komt daarna wel weer.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:26

Wat een moeilijke situatie voor jullie. Zo te lezen zijn er wel wat opties, niet altijd heel leuk, maar daardoor komt het vast wel goed.

Jullie zijn bijna ouders van een prachtig kind. Het is nu niet meer "ik" maar jullie kindje die prioriteit heeft bij alle beslissingen. Niet meer wat ik wil, maar wat het beste is voor hem/haar.

Succes!

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 21:26

genja schreef:
Denk dat je nu ook goed moet kijken naar de mogelijkheden die er wel zijn. Bekkenistabiteit wil natuurlijk niet zeggen dat je helemaal niets kan,
Zijn vast nog baantjes die je wel kunt doen. Thuiswerk is wat zoeken maar kan je in ieder geval iets verdienen. En baantje waar je zitten en staan kan afwisselen en geen hele dagen moet ook lukken. Nu tot de bevalling thuis blijven lijkt mij niet handig.

Is ook zo, heb veel gesolliciteerd hier in de omgeving, en krijg wel enthousiaste reacties terug, maar zodra ik vertel dat ik zwanger ben is er opeens een reden om me niet aan te nemen... Aan mijn CV kan het niet liggen, heb (al zeg ik het zelf) best een goed CV en redelijk wat werkervaring en stages etc. (werk bij grote bedrijven zoals roompot, snowworld, verhage en dergelijke)

Thuiswerk heb ik ook naar gezocht maar zonder resultaat, ik zou eerlijk gezegd ook niet weten waar ik dit verder nog moet zoeken (heb google helemaal uitgepluist)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:35

Ga iets doen waar je wat mee kan.. Bijv een opleiding bedrijfsadministratie.

Ja ik was ook liever een pretopleiding zoals paardensport oid gaan doen omdat dat leuker is. Maar ik heb gekozen voor een opleiding waar ik ook wat aan zou hebben en als je dan gaat zoeken kom je heus dingen tegen die ook wel leuk/prima te doen zijn :)

Ik heb bedrijfseconomie (HBO) gedaan, direct een baan gevonden en nu vast contract met een heel leuk salaris waardoor je ook leuke dingen kan doen zoals in mij geval een paard + wedstrijden en alles.

Soms moet je, je maar even over het ´ik wil alleen iets leuks doen´ heenzetten.

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:36

_love12_ schreef:
genja schreef:

Is ook zo, heb veel gesolliciteerd hier in de omgeving, en krijg wel enthousiaste reacties terug, maar zodra ik vertel dat ik zwanger ben is er opeens een reden om me niet aan te nemen... Aan mijn CV kan het niet liggen, heb (al zeg ik het zelf) best een goed CV en redelijk wat werkervaring en stages etc. (werk bij grote bedrijven zoals roompot, snowworld, verhage en dergelijke)

Thuiswerk heb ik ook naar gezocht maar zonder resultaat, ik zou eerlijk gezegd ook niet weten waar ik dit verder nog moet zoeken (heb google helemaal uitgepluist)

Ik heb je een pb gestuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:50

Helaas is het begrip zwangerschapsdiscriminatie nog steeds een fijt in Nederland... :n En dan blijven die bedrijven maar zeggen dat ze niet seksistisch zijn. Vrouwen aannemen is goed, maar zodra ze zwanger zijn wordt er heel snel naar een reden gezocht om ze niet aan te nemen. Kotsmisselijk word ik ervan. :n

Heel veel sterkte TS, in deze moeilijke situatie. Ik vond het net zo fijn om te horen dat jullie een huisje hadden gevonden.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:03

Zelf geen ervaring mee, maar denk idd dat haar vriend geen recht heeft op een uitkering gezien hij onder de 21 is en geen diploma heeft, er staat me iets van bij dat hij dan alsnog een diploma moet halen soort van leerplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:03

Mwah, Resistance, ik kan me ergens wel voorstellen dat een meid van 18 die 20 weken zwanger is en ook nog eens bekkeninstabiliteit aannemen toch wel een grote stap is. Wat als de bekkeninstabiliteit erger wordt maar ze heeft al wel een contract? Neemt niet weg dat vrouwendiscriminatie in verschillende werkvelden nog steeds een groot probleem is.

Moeilijke situatie TS. Ik zou de maatschappelijk werkster aan haar haren trekken om eens met je te gaan zitten om een plan de campagne op te stellen. Twee scenario's, wat als het lukt en wat als het niet lukt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:07

Resistance, Naja vanuit die bedrijven is het wel een beetje begrijpelijk dat als je kunt kiezen tussen iemand die zwanger is en iemand die niet zwanger is ze de niet zwangere kiezen. Iemand ontslaan met een andere smoes is weer een ander verhaal. Net zoiets als dat ze mij bij leger des heils weigerde omdat ik niet christelijk ben, tja jammer maar snap het vanuit hun wel. Ze kiezen toch iemand die het beste past en genoeg kan werken.

Lastige situatie ts. Zou inderdaad kijken naar een opleiding dat je 1 dag per week naar school moet en ook naar waar je later een beetje werk in vindt.. Wat je vriend betreft.. Misschien is een opleiding volgen niet zo een gek idee, met het oog op later. Als hij gewoon een papiertje op zak heeft straks zal het zoeken maar een baan veel makkelijker gaan. Snap dag hij het niet leuk vind, maar in deze situatie moet hij denk ik zn eigen wensen een klein beetje opzij schuiven aangezien er ook een baby op komst is. Sterkte !

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:13

Oei wat een lastige situatie.

Ik zat even in je berichten te spieken en las dat je al voor de tweede keer zwanger bent. Waar is je andere kind nu of hoe heb je het toen met hem/haar geregeld en school? Misschien kan je vriend een opleiding gaan volgen of BOL of BBL en hij dan de studiefinanciering etc. aanvragen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:16

Ik gok dat jij graag naar Citaverde Heerlen wilt?

Ik ben zelf van Zuid-Limburg, mocht je een luisterend oor, steun, of een middagje iets doen, of wat dan ook willen mag je me rustig een PB sturen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:25

Mijn moeder had ook een kind en heeft niet eens een middelbare school diploma en heeft ook gewoon een uitkering gehad. Of je vraagt er nu zelf een aan. Een zwangere laten ze heus niet op straat staan, dat zou wat zijn zeg.
Vind dit wel jammer, ergens in een ander topic las ik dat alles wel goed zal komen... En anders gewoon een nieuwe opleiding beginnen in september?
Volgens mij kun je alleen voor de studies psychologie en rechten wel stufi krijgen als thuisstudie.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 22:33

Mandy_B schreef:
Oei wat een lastige situatie.

Ik zat even in je berichten te spieken en las dat je al voor de tweede keer zwanger bent. Waar is je andere kind nu of hoe heb je het toen met hem/haar geregeld en school? Misschien kan je vriend een opleiding gaan volgen of BOL of BBL en hij dan de studiefinanciering etc. aanvragen?

Voor de 2de keer zwanger? :+

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 22:34

KimD schreef:
Ik gok dat jij graag naar Citaverde Heerlen wilt?

Ik ben zelf van Zuid-Limburg, mocht je een luisterend oor, steun, of een middagje iets doen, of wat dan ook willen mag je me rustig een PB sturen.

Ik wil inderdaad naar het Citaverde!

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 22:37

Gucci_ schreef:
Mijn moeder had ook een kind en heeft niet eens een middelbare school diploma en heeft ook gewoon een uitkering gehad. Of je vraagt er nu zelf een aan. Een zwangere laten ze heus niet op straat staan, dat zou wat zijn zeg.
Vind dit wel jammer, ergens in een ander topic las ik dat alles wel goed zal komen... En anders gewoon een nieuwe opleiding beginnen in september?
Volgens mij kun je alleen voor de studies psychologie en rechten wel stufi krijgen als thuisstudie.

Een opleiding starten in september zou ook de bedoeling zijn, maar aangezien ik 31 oktober uitgerekend ben zou ik al snel weer met verlof gaan..
Alles leek inderdaad ook goed te komen, maar helaas is het nu alle tegenslagen in 1 keer -O-
Ik ga maandag bellen naar het UWV om te kijken of er een mogelijkheid is dat ik zelf een uitkering krijg, al is het maar tijdelijk zou het al super zijn, dan hebben we in elk geval meer tijd en kunnen we wel gewoon hier blijven wonen