Verder weg van werk wonen voor meer woonplezier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Verder weg van werk wonen voor meer woonplezier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:04

ik zou het echt nooit nooit nooit van mijn leven willen doen. Ik heb zes maand gewerkt op 35 km van mijn deur (werd er erg lekker voor betaald, werkte effectief 33 uur, en kwam per dag anderhalf uur a 2 uur reistijd bij, 4 dagen per week, dus goed doenbaar! dacht ik ...)
Ook al was ik ervoor "betaald" in mijn reisvergoeding, het feit dat ik mijn hond langer moest thuislaten, en op de werkdagen simpelweg geen tijd had voor de paarden (ik vertrok om 8 uur, om 9 uur werken tot 18.00, tegen 19.00 bij de paarden, rond 20-21.00 thuis) brak me heel erg op.

Nu werk ik op 5 km van huis (20 min rijden met de auto) en dat vind ik lang zat ...

en dan woon ik op een appartement, paarden staan 12 km de andere richting van mijn werk op (voorheen was het een kleine ommetoer naar de paarden vanuit werk), maar ik heb amper reistijd naar werk en kan dus gemakkelijk de hond oppikken voor ik naar de paarden ga :)

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:37

Ik zit met eenzelfde probleem. Ik werk op 10 km van mijn deur. Ik wil graag verhuizen naar het oosten van het Belgische land waar er nog wat betaalbare grond is en ik paarden aan huis kan houden. Maar ik doe mijn werk ook graag en ik word goed betaald. Moest ik verhuizen, dan wordt het al 30-50 km van mijn deur. En iedere dag een uur langer rijden, vooral door de files, zie ik niet zitten. Dat heeft me al heel wat uren kopzorgen gegeven.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:46

MalaQ schreef:
MyrtheJ schreef:
Ik woon in omgeving Den Haag en werk in Utrecht, 70 km enkele reis. Ik zou iedereen die het van plan is te doen dit traject afraden :') . Ik rijd het tegenovergestelde traject van wat jij van plan bent, maar het staat beide kanten op vast tussen 15.30 en 19.00 uur zo'n beetje. Rondom Utrecht en Gouda is het grootste probleem.

Beetje zelfde schuitje als TS, droombaan, maar de droombaan van mijn vriend is (veel) pittiger dus daarom wonen we dicht bij zijn werk.

Ik sta vier dagen in de week in de file. 's Morgens valt het mee, 50 minuten, maar 's middags ga ik echt naar de 1 uur + 3 kwartier of zelfs twee uur reistijd. Die middagen breken wel op. Over een paar weken verhuizen we en gaan we iets gunstiger wonen, een uur enkele reis met ov voor mij. Kan ik mooi een dutje doen onderweg. :D Ik kijk er erg naar uit.

Bos is een relatief begrip, want bos en natuur heb je overal. Als het je niet uitmaakt waar dat 'bos' precies is, zou ik eerst op zoek gaan naar een baan in een bosrijke regio (lees: alles voorbij Utrecht zo'n beetje). En dan pas naar een huis.

Poeee, 1 uur en 3 kwartier om thuis te komen is wel echt ernstig. Kan jij mij zeggen of het meestal al vast staat vóór afslag Reeuwijk vanaf Utrecht? Of is het vooral de afslag later die problemen geeft?

En wat is bos. Ik moet er kunnen verdwalen en moet niet de snelweg continu te horen :+ Ik moet er gerust km's wandelen voordat ik weer wat bekends tegenkom. Anders is het meer een park :D

Ik denk dat het vanaf Reeuwijk al vast staat. Je hebt daar de af en oprit naar de A20, en iets verderop de N11. Beide drama voor de doorstroom. Dan zal het tot Harmelen "een beetje" rijden en dan sta je van Harmelen tot Bunnik in de file, het drama dat Utrecht heet :) . Er staat daar dagelijks meer dan 10 km file.

Vergis je niet, autorijden van A naar B is inderdaad leuk! Maar van A naar B met een uur lang (zo niet langer) remmen/schakelen/gas geven/stilstaan (= file) niet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:36

Mijn traject was een tijd Gouda-Wageningen en mij is dat altijd heel erg meegevallen. Mijn ervaring is dat het rond Gouda en Utrecht meestal wat drukker is. Maar als je in Gouda werkt kan je ook bij Reeuwijk de A12 op en af gaan, en je kan bijvoorbeeld ook De Meern-Gouda via Montfoort/Haastrecht binnendoor rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:38

Duhelo schreef:
ik zou het echt nooit nooit nooit van mijn leven willen doen. Ik heb zes maand gewerkt op 35 km van mijn deur (werd er erg lekker voor betaald, werkte effectief 33 uur, en kwam per dag anderhalf uur a 2 uur reistijd bij, 4 dagen per week, dus goed doenbaar! dacht ik ...)
Ook al was ik ervoor "betaald" in mijn reisvergoeding, het feit dat ik mijn hond langer moest thuislaten, en op de werkdagen simpelweg geen tijd had voor de paarden (ik vertrok om 8 uur, om 9 uur werken tot 18.00, tegen 19.00 bij de paarden, rond 20-21.00 thuis) brak me heel erg op.

Nu werk ik op 5 km van huis (20 min rijden met de auto) en dat vind ik lang zat ...

en dan woon ik op een appartement, paarden staan 12 km de andere richting van mijn werk op (voorheen was het een kleine ommetoer naar de paarden vanuit werk), maar ik heb amper reistijd naar werk en kan dus gemakkelijk de hond oppikken voor ik naar de paarden ga :)

Vijf kilometer kun je op de fiets nog bijna in 20 minuten doen, moet je dwars door een stad met heel veel verkeerslichten soms??

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:43

Ik woon in Brabant en reis naar Den Haag. Qua files goed te doen hoor, maar ik ga dan ook 05.30 rijden
Vrijdag altijd lekker rustig op de weg en vertrek ik later. Woensdag ben ik vrij.
Ik heb het er voor over om op een boerderijtje met veel beestjes te wonen *\o/*

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:53

bigone schreef:
Duhelo schreef:

Vijf kilometer kun je op de fiets nog bijna in 20 minuten doen, moet je dwars door een stad met heel veel verkeerslichten soms??

Jep
er zijn 4 toegangswegen ernaartoe,
1) de rijksweg (3-4 km ommetoer, met in totaal 5 of 6 verkeerslichten), daar doe ik 20-25 minuten over, momenteel zijn er wegwerkzaamheden, sta je daar zeker 15 minuten vast.
2) helemaal binnendoor ,dwars door stad met scholen, niet handig om 8 uur smorgens, mij teveel risico met fietsers, en doe je ook 20 minuten over
3) de kleine ring, daar doe ik momenteel 15 minuten over, maar als het vast staat kun je er ook bijna niet meer uit. Maar deze valt eigenlijk goed mee
4) de kleine ring andere richting uit, maar daar moet je een irritante blok door met eenrichtingsstraten, doe ik er ook ruim 20 minuten over. (in het terugkeren neem ik wel deze weg, dan ben ik zonder verkeer in 15 minuten thuis)

Maargoed, nog beter dan 3 kwartier :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:24

Oke, duidelijk. Scooter of e bike ben je er dus inderdaad veel sneller. Maar dan heb je helaas met het weer te maken en zo te zien is dat bij onze zuiderburen nogal vaak raak met zware regens en onweer.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:43

Ik reis dagelijks 60 km (45 min -55 min) voor mijn werk. Ik vind dit prima te doen, maar dat komt omdat ik eigenlijk geen file rijd; er is weinig file en wanneer het erg druk is, tuf ik rustig binnendoor.

Ik vind het prima te doen, maar puur en alleen omdat er geen file staat. Ik vind file rijden zo verselijk vermoeiend (en stressvol; 2 auto's achterop je krijgen is niet goed voor je zenuwen helaas).

Mijn tip zou dus, zeker voor dat traject, zijn om ander werk te zoeken voor je gaat verhuizen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:54

bigone schreef:
Oke, duidelijk. Scooter of e bike ben je er dus inderdaad veel sneller. Maar dan heb je helaas met het weer te maken en zo te zien is dat bij onze zuiderburen nogal vaak raak met zware regens en onweer.

inderdaad. Ik denk er over na om een scooter of ebike aan te schaffen, maar ken mezelf, zodra het weer wat tegenzit kruip ik weer in de auto, en dan is het zonde geld. En zoals het weer nu is (wij hebben zelden last van water, en nu staat mijn hondenkennel zelfs 10 cm onder water ...)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:22

Maar bos heb je toch vast wel dichterbij? Ik woon naast Den Haag, randje Westland en heb hier veel bossen en duinen, en toch zit ik zo op de snelweg en in de stad! Gouda is dan ook niet extreem ver vanaf hier! :)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 23:22

troi schreef:
Waarom ga je niet solliciteren in een mooie omgeving? Solliciteren vanuit een baan is altijd gunstiger en zelfs als ze je willen aannemen hoef je de baan niet te accepteren als je geen goed gevoel bij het team hebt.

Dit wil ik ook zeker wel doen, alleen zijn er amper banen om op te solliciteren. En een andere baan moet wel echt net zo leuk zijn als mijn huidige wil ik hier weggaan.. :j

Meert schreef:
Mijn traject was een tijd Gouda-Wageningen en mij is dat altijd heel erg meegevallen. Mijn ervaring is dat het rond Gouda en Utrecht meestal wat drukker is. Maar als je in Gouda werkt kan je ook bij Reeuwijk de A12 op en af gaan, en je kan bijvoorbeeld ook De Meern-Gouda via Montfoort/Haastrecht binnendoor rijden.

Ben blij om ook 1 positieve reactie te zien over dit traject :') Inderdaad kan het deels binnendoor, al kom je niet onder het beginstuk van Utrecht tot aan de Meern uit.

xkimmx schreef:
Maar bos heb je toch vast wel dichterbij? Ik woon naast Den Haag, randje Westland en heb hier veel bossen en duinen, en toch zit ik zo op de snelweg en in de stad! Gouda is dan ook niet extreem ver vanaf hier! :)

Deze regio trekt mij echt niet, en hier zou ik dan dus ook niet heen willen..

Mijn zus woont in de regio voorbij Utrecht. Denk dat ik daar binnenkort gewoon eens een weekje ga logeren om te kijken hoe het is om dit stuk te rijden met mijn werktijden. Wie weet ben ik dan meteen genezen van dit idee :+

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 23:30

Ik heb een jaar lang elke dag 1 uur naar en 1 uur van mijn werk gereden. Omdat wij zo ontzettend mooi en vrij woonden, vond ik dat geen enkel probleem, woog ruimschoots tegen de reistijd op. bovendien kon ik dan lekker even mijn hoofd vrij maken, lekker muziekje luisteren in de auto.

Sinds een jaar woon ik op 20 minuten afstand van mijn werk en dat is wel heerlijk hoor, ik merk het duidelijk dat ik veel meer tijd heb voor de dieren en lekker snel naar bedje toe als ik late dienst heb.

Of ik het weeer zou doen hangt een beetje af van de woon situatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:38

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:55

Eén uur rijden of één uur reizen, Rocymax? Ik vond een uur in de file 'rijden' altijd veel slopender dan een uur gewoon door kunnen rijden, aangezien TO door een behoorlijk filegevoelig stuk moet, zou dat dus weleens verschil kunnen maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:06

Utrecht-Den Haag is wel heel rot te rijden in de spitstijd.. Kun je niet buiten de spits rijden?
Ik woon 65km van mijn werk, woon in een gehuchtje aan de maas in Gelderland en werk in Utrecht. Ik wilde ook niet in de stad blijven wonen en heb uiteindelijk de stap genomen, werkte toen zelfs nog 2dagen in de week in Den Haag. Dat sloopte (maar zijn ook heel veel km, 5 kwartier rijden buiten de spits)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:11

Ik rij iedere dag van Utrecht(De Bilt) naar Rotterdam. Ja,..mij doet het niet veel. Maar ik kan mijn tijden een klein beetje zelf regelen.(soms heel vroeg weggaan soms ietsjes later.)
Met de trein zou ik zelf er niet aan beginnen. Dan ben je heel lang onderweg.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:25

Ik zit momenteel in die situatie, verder van mijn werk wonen omwille van de paarden :) In de omgeving van mijn werk zijn geen weides of betaalbare stallen te vinden, en ik wil echt dat mijn paarden buiten kunnen lopen.

Voor zover dat gaat probeer ik buiten de spits te rijden, dan doe ik er ongeveer 3 kwartier over. Maar dat betekent wel heel vroeg beginnen elke ochtend -O- Het is ook best lastig, en ik heb steeds meer van die dagen waarop ik er gewoon echt geen zin in heb. Ik heb een contract voor 4 jaar, maar ik weet echt niet of ik het zo lang volhoud.

Thuiswerken is wel fijn voor een dagje per week, maar ik hecht veel belang aan de samenwerking met mijn collega's dus op lange termijn is dat ook geen oplossing. Trein heb ik geprobeerd maar dat is echt een ramp!

Ik denk er de laatste tijd steeds vaker over om wat anders te gaan zoeken, dichter bij waar ik woon :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:33

Wij wonen wel niet in die omgeving maar zijn over de grens gaan wonen en mijn man is in NL blijven werken daar hij daar een goede baan heeft. hij rijd dagelijks en soms zelfs 2 x 35 km heen en 35 km terug. En dat nu 15 jaar lang. Hij vind het geen probleem. Als hij thuis komt zit hij lekker buitenaf en voelt als een eeuwige vakantie. Enige nadelen zijn slecht weer, denkend aan gladheid bv. En openbaar vervoer is geen optie mocht er bv. wat met de auto zijn.

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:00

Ik woon in de regio Dokkum en moet regelmatig in Groningen zijn. Met de auto is dat afhankelijk van de drukte een klein uurtje tot 70 minuten rijden. Dit vind ik goed te doen, heerlijk om even te relaxen. Maar dat is doorgaans geen filerijden: niets zo vermoeiend als bijna-file en filerijden omdat je dat niet 'op de automatische piloot' kunt doen (je moet constant opletten).

Ook moet ik regelmatig in Leeuwarden zijn, dat is 20 minuutjes met de trein (of bijna 45 minuten met de auto). Aangezien ik geen ochtendmens ben is het heerlijk om dan weinig reistijd te hebben, maar bij thuiskomst merk ik dat ik mijn relaxmomentje dan nog niet gehad heb. Maar thuis op de bank kun je een boek lezen, iets wat ik achter het stuur niet aanraad! :Y)

Ook 'mag' ik voor mijn stage regelmatig naar Utrecht of Den Haag, in verband met reiskostenvergoeding doe ik dat zonder uitzondering met het OV (iets met 7 cent/km vs gratis OV). Utrecht is voor mij in het beste geval 3 uur reizen, Den Haag 4 uur (ja, enkele reis). Alhoewel ik serieus overweeg om dit na mijn afstuderen te blijven doen, zou ik het niemand aanraden. Ik zit/sta bijna standaard meer uren in de trein dan op kantoor en dat moet je echt geen 5 dagen in de week willen doen. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:01

Ik woon ongeveer 80 km van mijn werk. Daarvoor ook 35 km. Telkens een bewuste keuze. Ik heb er een bloedhekel aan om in een stad, appartement of half open bebouwing te wonen. Ben opgegroeid met veel ruimte en kan echt niet wennen aan een andere leefstijl. Toen we hier net woonde, ben ik op zoek gegaan naar werk dichterbij huis en heb dat toen ook gevonden. Na 1 maand wist ik al dat ik de grootste fout van mijn leven gemaakt had, na 3 smeekte ik mijn vorige werkgever of ik mocht terug komen. Deze woonkwaliteit dichterbij mijn werk is niet te betalen, dus pendel ik met een glimlach alle dagen 160 km. Mijn traject is het grootste deel van de dag druk, maar omdat ik in ploegen werk, mis ik de grootste drukte. Zit het wat tegen, dan heb ik alternatieve routes naast de autosnelweg. Bij vlot verkeer doe ik er ietsje langer als 1 uur over. 1 keer heb ik na een nachtdienst 3 uur in mijn auto gezeten, maar toen had het gesneeuwd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:41

LZP >> STW

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:36

Dreamybol schreef:
Eén uur rijden of één uur reizen, Rocymax? Ik vond een uur in de file 'rijden' altijd veel slopender dan een uur gewoon door kunnen rijden, aangezien TO door een behoorlijk filegevoelig stuk moet, zou dat dus weleens verschil kunnen maken.

1 uur heen in de auto en 1 uur terug. Gelukkig helemaal geen files, want dat lijkt me echt verschrikkelijk.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:49

Duhelo schreef:

Ik denk dat ik iets niet snap.
5 km doe je 20 minuten met de auto?
35 km 3 kwartier, tot een uur?

Wat doe je dan in de auto?????

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:36

A3a1 schreef:
Duhelo schreef:

Ik denk dat ik iets niet snap.
5 km doe je 20 minuten met de auto?
35 km 3 kwartier, tot een uur?

Wat doe je dan in de auto?????

Filerijden waarschijnlijk :')