Welke tweedehands diesel auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Re: Welke tweedehands diesel auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:07

Ondanks dat ik als ex monteur (4j bedrijf van ex)altijd riep op gas moet je koken en niet rijden
Rijd(en) ik/wij inmiddels in onze 2 de auto op gas
Eerste was een golf 4 fijne auto maar is bij m'n ex gebleven en die rijd er nog mee
Onze oude Audi 80 van toen der tijd liep op diesel en was al de klok rond geweest en had totaal 800.000 nog wat gelopen en toen liep hij stuk nooit geen grote reparaties gehad en echt niet netjes mee gereden :+

Ondanks dat ik enorme Vw/Audi fan ben en een bloedhekel heb aan alles wat anders is en dan niet alleen omdat ik gewoon veel zelf kan met vag maar ook door de bijkomende problemen van andere merken
Rijden wij nu een Renault megane van 2007 sinds n half jaar
Met de lpg is niks mis mee wij rijden z'n 500km voor 25€
Maar de auto zelf kan ik wel vervloeken wat een stomme rot bak nooit meer komt er hier een Renault in
Wij halen de lpg er zeker uit icm de wegenbelasting en rijden z'n 25/30.0000 km per jaar

In dat opzicht zou ik zeker voor lpg kiezen ja je moet oa andere bouchies hebben die wat duurder zijn als normale maar met veel kilometers haal je het echt eruit zeker als je bv over de grens in België kan gaan tanken (doen wij eigenlijk sporadisch) dan is t helemaal lachen 18€ en je hebt de tank vol voor 500km

De Renault gaat na de verhuizing weg en dan wel de sloop op dit geval heeft zoveel ditjes en datjes dat wil ik niet verkopen op mijn naam
Hij heeft ons nog niet laten staan *klopklop*
Maar ik vervloek hem wel start problemen elke x kan ik m wel uitlezen en komt niks uit en dan blijven de lampjes weer n dag uit hoogstens 2 en springen ze weer aan

Succes met je keuze

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:08

phormicola schreef:
Ik heb ook een eigen bedrijf maar rij nog niet veel ervoor. Zou wel kunnen komen nog!

Dat opent perspectieven... je mag nl als je een kvk en btwnr hebt ook grijs kenteken rijden als je aannemelijk maakt dat je 10% van je km's voor het bedrijf rijdt. Auto hoeft niet op balans en als je m prive aanschaft zit je ook niet aan bijtelling etc.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:12

phormicola schreef:
kiwiwitje schreef:
Een 307 2.0 HDI 90 pk. Je betaalt dan 100 euro wegenbelasting. We halen ruim 900 KM op een 60 liter tank..
En tweede hands kun je ook, zeker bij een diesel en zeker bij de 2.0 HDI 90pk blokken van peugeot, kijken naar een hogere KM stand. Mag ook nog eens 1300 trekken. En als je voor een station versie gaat zelfs 1500.
Heb de mijne toevallig gisteren verkocht. Aangezien ik een paar weken geleden een grijs kenteken overgenomen heb. Voordeel daarvan is dat ik dus een station, diesel rijd, en dat ik maar 27 Euro in de maand aan wegenbelasting betaal. ivm eigen bedrijf.

Ik heb ook een eigen bedrijf maar rij nog niet veel ervoor. Zou wel kunnen komen nog!

https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank ... s-kenteken
Je hoeft maar 10% zakelijk te rijden.
Dus dat is zeker interessant!
Alleen moet je dan wel (als je zou gaan voor 307) gaan voor een Commercial.
In ieder geval een station versie. Nog iets positiefs; een 307 is een van de enige soorten die als personen auto omgebouwd kunnen worden naar grijs kenteken, zonder dat je er zo'n bult op het dak moet leggen. Zoals bij de Renault megane.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 19-05-16 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:14

Wij rijden een Citroën c4. Een erg fijne en auto. Veel comfort en genoeg power. In middels bijna 360000op de teller. Ook erg zuinig. Onegeer 1100 km op een tank puur alleen snelweg kilometers kunnen we er nog iets meer mee rijden.
Dus van het najaar of volgend voorjaar gaan werken kijken naar wat anders.
Wordt waarschijnlijk weer een Citroën maar dan een c5.
Hiervoor hadden we een Renault megane 1.9 diesel. Maar dat was een stuk minder.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:18

Die BPM uit het artikel van kiwitje is uiteraard niet van toepassing bij een oudere auto. Btw mag je ook niet aftrekken. Wel mag je je zakelijke km's aftrekken a 0,19 per km. Daarin zitten dan alle kosten verrekend. Dus onderhoud etc mag je ook niet aftrekken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:23

Ik heb 2 lpg auto's van 170.000 tot 270.000 gereden zonder problemen in 4 jaar tijd.

Nu heb ik een yaris diesel.
Dat is een 1.4 turbo motor als ik dat goed zeg.
Hij rijd heerlijk. Niet traag.
En comfort genoeg voor de 25.000 woon werk verkeer die ik er mee rij.

Nadeel. Kleine diesels zijn er bijna niet in Nederland. Ik heb die van mij dus uit Duitsland laten invoeren.

Oh ja. Hij loopt ongeveer 1:23.
En ik rij veel 120/30

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:25

Ik rij zakelijk een youngtimer. Een Volvo V70 2.5TDI. Bijtelling over de dagwaarde en wel alles aftrekken. Hij rijdt 1 op 14. Ik heb hem gekocht voor €1250,- Wegenbelasting is €140,-. Hij mag 1600 kilo trekken.
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:28

cissy schreef:
Die BPM uit het artikel van kiwitje is uiteraard niet van toepassing bij een oudere auto. Btw mag je ook niet aftrekken. Wel mag je je zakelijke km's aftrekken a 0,19 per km. Daarin zitten dan alle kosten verrekend. Dus onderhoud etc mag je ook niet aftrekken.

Oh niet eens naar gekeken.. :o Zocht de Aantal ''verplichte'' zakelijke KM's .. :P

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:13

@Gentlegiant dat was helaas ook onze ervaringen met de fransmannen :-( nog nooit zo vaak bij garage gestaan als met een citroën ( van mijn stiefvader gekregen toendertijd dus ja, kon slechts weigeren), renaults van mijn schoonouders 1 en al drama. Dat probleem met je renault herken ik met onze citroën toen... stonden we ergens op visite, wilden weg, niet starten... wegenwacht bellen... startte hij zonder problemen als ze er waren :+ .. niet 1 keer, tig keer gehad, vreselijk. Gekste dingen gingen eraan stuk, lampjes leken soms wel discotheeklampen op een zaterdagavond 8)7
Dus na onze 'uitstap' naar de fransman, bij opel gebleven. Hoe oud en geroest ze ook waren 23 jaar geleden toen we als jong volwassenen een auto konden betalen, die opeltjes hebben ons altijd overal zonder problemen gebracht <3

Ik schrik wel even van de wegenbelasting in NL... we wonen bijna 10 jaar in BE en daar ligt het toch wel pak lager ( maar die wegen hier .. :+ )

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:20

Ik ben dan weer absoluut geen Opel van
Maar dat is wss iets van vroeger
VAG rijders schijten op Opel rijders althans de fanatieke rijders
Maar goed dan heb je Opel rijders en Opel rijders maar dat zeggen andere ook over oa golf rijders

Ja die auto kan me echt gestolen worden ik wou de lampjes afplakken maar m'n vriend zegt nee dan zie ik niet als er echt iets is
Ja nu ook niet kneus plus je krijgt toch wel n melding wat er is in je schermpje
Wat zal het als dat ding stuk loopt? Hoop dat hij t nog volhoud tot de eventuele verhuizing dan trek ik alles Qwa achterbanken enz d'r uit extra plek :+ en daarna ga ik ofraoden enz en dan duw ik m de sloop op :Y) rot bak

Wegen belasting in Nederland is idd vrij pittig heb toen gekeken voor een Vw amarok op gas en dat ding zou iets van 700€ per kwartaal kosten
Terwijl die in Duitsland bij ons 300€ per jaar kostte (m'n ex heeft d'r een)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:33

Hier nog een LPG fan. Vorige auto gekocht bij 40.000 km en LPG in laten bouwen en doorgereden tot hij bijna 300.000 op de teller had. Bougies zijn inderdaad ietsjes duurder bij LPG dan bij benzine, verder heb ik er nooit meer onkosten aan gehad dan aan een benzine auto. Dat verhaal hoor ik echt ontzettend veel, dat onderhoud bij LPG duurder zou zijn, maar nooit van LPG rijders. Ik blijf dat opmerkelijk vinden.
Enige wat mij wel aangeraden is om niet een auto te nemen met stelbare kleppen, want die schijn je dus inderdaad regelmatig opnieuw te moeten stellen. Even uitzoeken welke auto's dat wel en niet hebben.

lucifertje schreef:
Ik vraag me alleen af of LPG goedkoper is voor je, LPG is een stuk minder zuinig dan benzine.

LPG lijkt minder zuinig, omdat er per liter gewoon minder energie in zit. Maar een gemiddelde benzine auto rijd 1 op 16, 1 op 17. Met mijn LPG en de meeste andere die ik ken, rij je 1 op 10, 1 op 11. Met een brandstofprijs van 1,44 de liter (benzine) of 0,50 de liter LPG (beide actuele prijzen hier op dit moment), is het een simpele rekensom.

Mijn auto kost €78 per maand aan belasting, een auto met hetzelfde gewicht op benzine €53. 25 euro per maand verschil dus, bij 600 km per maand gaat het dus gelijk op. (benzine 600/16*1.44=54 + 53=107, LPG 600/10*0.5=30 + 78=108). Zodra je dus boven de 600 per maand zit, en dan zit je als je 25.000 in het jaar rijd, zelfs al bij 12.000 in het jaar, kan LPG dus uit.

Zet daar diesel tegenover, zelfs als de diesel 1 op 20 rijd (die ik nog niet tegen gekomen ben), dan nog rijd hij duurder. De prijs van diesel is immers meer dan 2 keer de prijs van LPG, terwijl hij qua liters niet aan het dubbele komt. En dan je wegenbelasting nog, die bij het gewicht van bovenstaande auto op 109 per maand zit. Onderhoud van diesels durf ik niks over te zeggen, misschien dat dat goedkoper is. Maar ik begrijp werkelijk niet waarom er mensen diesel rijden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:38

Hier n golf 4 diesel en n lpg gehad
Qwa onderhoud buiten de bouchies en geloof n andere koppakking maar dat weet ik niet meer zeker
Dacht dat gas wat minder was voor de koppakking maar daar ben ik te lang voor "eruit"
Was er niks extra spannends aan

t enige wat ik doe en ook echt aanraad met gas is om eens in de zoveel tijd n stuk op benzine te rijden
Over t algemeen zijn wij te lui om direct gas te tanken dus rijden we nog z'n 50km door oo benzine
Maar ik zou zeker n km of 10/20 per 1000 op benzine rijden weet niet waarom eigenlijk dit is mij ooit eens gezegd door m'n ex dus deed/doe dat altijd maar gewoon

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 18:56

Het is een Fiat Marea geworden *\o/*

Ik dacht dat ik een Duitser zou gaan kopen, maar het was het gewoon steeds net niet. Of bijna 2 ton aan ledig gewicht, of leuke prijs maar te vies voor woorden van binnen. ..

Deze had een nieuwe accu nodig en een koplamp, maar met inruil was ik maar 180 euro kwijt. Hij is gigantisch, loopt als een zonnetje en ik ben helemaal verliefd <3

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:33

veel veilige kilometers en geluk gewenst ermee *\o/* *\o/*

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:05

Ik had een fiat punto diesel uit 2003 en dat was echt een geweldig autootje. Als hij 5 deurs was geweest was hij hier nog geweest.
Betaalde 63 euro wegenbelasting per maand en liep makkelijk 1:25
Ook een lekker pittig bakkie om mee te rijden. Volgens een bevriende monteur zijn die motoren ook zo goed als niet stuk te krijgen

Edit: spuit 11 :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 20:17

Bedankt :D

Fiat is zeker fijn, mijn Seicento was ook dikke prima.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:57

Veel veilige kilometers gewenst met je nieuwe auto

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:01

Ik rijd een open astra station 16.6 op lpg g3 - verschil lpg en de g3 installatie is plm 250 euro per jaar.
Vanaf 20.000 km is ie goedkoper dan een daihatsu cuore plm 650 kg

Ik betaal 55 euro wegenbelasting per maand. Auto is plm 1150 kg.

Het is niet een hele vlotte auto met optrekken of snel ergens langsschieten en vaartmaken.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 21-05-16 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 15:03

Ik wou ook voor een Astra gaan maar die woog 1850kg, dat was me toch iets te gek. De fiat weegt 1250 :)