Welke nationaliteit zou mijn hypothetische kind krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ambow

Re: Welke nationaliteit zou mijn hypothetische kind krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:55

Mijn achterneefje is tijdens een wereldreis in Nieuw-Zeeland geboren. Ondanks dat zijn ouders Nederlands zijn en daar dus eigenlijk op doorreis waren, heeft hij ook de Nieuw-Zeelandse nationaliteit. :)

Een van mijn beste vriendinnen haar moeder is Belgisch, haar vader Nederlands. Tot haar 18e had zij automatisch een dubbele nationaliteit en toen zij 18 werd, mocht ze kiezen. Ik weet eigenlijk niet of de dubbele behouden een optie was, maar omdat ze in België woont, heeft ze voor de Belgische nationaliteit gekozen :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:00

Iemand vroeg of je de peruaanse en paraguyanse nationaliteit kunt afstaan volgens mij wel.

Ik lees en aantal die moesten/moeten kiezen als ze 18 zijn. Hier nooit wat van gehoord en toen ik trouwde 3 jaar geleden stond op de papieren gewoon ook nog dat ik beide nationaliteit heb.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:04

droomy schreef:
Even uit nieuwsgierigheid, lizy29 moet jij dan je NL nationaliteit afstaan als je Frans wil worden?

Ik woon als Belgische inmiddels bijna 10 jaar in Nederland en heb ooit gekeken om Nederlander te worden, maar dat hield in dat ik een zak geld moest afgeven én mijn BE nationaliteit moet afstaan. Nee dankje -O-

Ik vraag me af of meer landen eisen dat je je oude nationaliteit opgeeft.
(Ah ik zie net dat Nena mijn vraag al ietwat beantwoord, dank!)

Visa versa is het zelfde,ik woon al jaren(meer als 30) in Belgie. Wilde de Belgische nationaliteit aan vragen moesten ook een zak met geld betalen,de Nl nationaliteit in leveren en een inburgeringscurses volgen :')
De kinderen zijn hier geboren hebbende NL nationaliteit maar kunnen die tegen betaling van 150 euro zo inleveren voor de belgische.Dubbelenationaliteiten krijg je in belgie alleen als je afkomstig bent van een Mekkaland

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:07

Eulogy schreef:
Ja, als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt moet je je Nederlandse nationaliteit opgeven, voor zover ik weet. Ik moet om een Nederlands paspoort aan te kunnen vragen namelijk ook een bewijs aanvragen bij de UK Home Office om aan te tonen dat ik de Britse nationaliteit niet heb aangenomen en dus nog steeds recht heb op een Nederlands paspoort.

Mijn man heeft vorig jaar nog een paspoort aangevraagd en hoefde geen bewijs te tonen. Ik moet volgend jaar, maar voor zover ik weet ook geen bewijs nodig.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:13

Ik ben geboren in Canada en woon inmiddels heel wat jaren in NL. Heb Canadese en Nederlandse nationaliteit. Mijn man is Nederlander en onze dochters hebben automatisch bij de geboorte beide nationaliteiten gekregen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:31

Ik lees hier verschillende berichten over mensen die op hun 18de konden kiezen. Ik heb dubbele nationaliteit (Nederlands + Belgische) ben in Nl geboren. Ik dacht dat ik op mijn 18de gekozen had voor de NL nationaliteit. Maar ik blijk nog gewoon beide te hebben. 1 vd 2 opgeven was niet makkelijk zeiden ze bij de gemeente (heb het nu maar zo gehouden). Onze kinderen hebben overigens (alleen) de nederlandse nationaliteit (denk ik dan toch).

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:36

_Nadia_ schreef:
Eulogy schreef:
Ja, als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt moet je je Nederlandse nationaliteit opgeven, voor zover ik weet. Ik moet om een Nederlands paspoort aan te kunnen vragen namelijk ook een bewijs aanvragen bij de UK Home Office om aan te tonen dat ik de Britse nationaliteit niet heb aangenomen en dus nog steeds recht heb op een Nederlands paspoort.

Mijn man heeft vorig jaar nog een paspoort aangevraagd en hoefde geen bewijs te tonen. Ik moet volgend jaar, maar voor zover ik weet ook geen bewijs nodig.
Ik ga de ambassade wel eens bellen, ik hoor inderdaad verschillende verhalen en hoewel ik aan de ene kant geen £165 wil uitgeven, wil ik ook niet voor niets helemaal naar Londen zijn gegaan als blijkt dat het toch moest :P

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:40

Ik ben in Nederland geboren, heb een nederlandse vader en roemeense moeder.
Op mijn 18e moest ik aangeven welke narionaliteit ik wilde en heb voor nederlands gekozen.
Toen ik 12 jaar later trouwde kwam ik er achter dat ik ook nog de roemeense nationaliteit heb.
Ik heb dus nog steeds een dubbele nationaliteit.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:46

Ik heb mijn nationaliteit laten veranderen. Als je langer dan 3 jaar in Belgie woont mag je de belgische nationaliteit aanvragen. Je moet dan een hoop papierwerk invullen waarbij je ook verklaringen van andere belgen moet inleveren, dat ze je kennen en waarvan. Als je alle papieren hebt opgestuurd krijg je na een tijdje een uitnodiging van het politiebureau voor een gesprek en dan is het afwachten. Bij ons duurde dat 3 jaar!! En nu zijn we dus belg. Het ging allemaal vrij gemakkelijk maar het duurde wel lang.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 07:37

NenaC schreef:
Hier in duitsland krijgt ieder kind geboren op duits grondgebied automatisch de duitse nationaliteit. Een tweede aanvragen kan niet, omdat duitsland geen dubbele nationaliteit toelaat. Een van de redenen waarom ik tzt in nederland ga bevallen.

Misschien dat het per deelstaat verschilt in Dld want ik woon in dld en heb zelf NL nationaliteit, ik ben bevallen in DLD en mijn kinderen hebben automatisch de Duitse nationaliteit en hebben papieren ondertekend bij de stad dat wij de Nederlandse nationaliteit niet weigeren voor onze kinderen en dat zij dus eem dubbele nationaliteit hebben..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 07:46

Vind ik ook interessant. Ik heb het imo nog een tikkie lastiger.

Ik ben NL maar mn vriend Nieuw Zeeland en Engels Passport.

Wonen in Australie.

Ik ga uiteindelijk waarschijnlijk voor australisch citizenship ivm visas (tenzij ik NZ citizen in Australie kan worden). En ons hypothetical kind zal in Australie geboren worden. Liefst heb ik overigens een NZ paspoort en een NL paspoort als ik 2 nationaliteiten zou aangaan.

Tja.. wat kies je dan. NL en NZ?
Nl en Aus?

UK zullen we waarschijnlijk laten vallen omdat je met mn nlse paspoort de eu al in kan. Maar dan blijft het aus-nz verhaal over haha.

Zorgen voor later gelukkig wel.