Moeilijke relatie-situatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: Moeilijke relatie-situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:23

Ik denk dat TS ook wel weet wat ze hiermee wil. Mijn advies zou dan ook zijn om niet te lang na te denken over hoe je het gaat brengen, het wordt sowieso geen leuk gesprek. Probeer gewoon zo snel mogelijk de knoop door te hakken, dan weten jullie beide waar jullie aan toe zijn.

Ik snap dat het raar/vervelend voelt dat je vriend vanavond ook wil komen, maar als het gezamenlijke vrienden zijn kan ik me wel voorstellen dat hij ook komt. Jullie vrienden weten immers ook niet wat er speelt. Dat het even ongemakkelijk wordt is denk ik niet te voorkomen.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 13:05

Het zijn niet zozeer gezamenlijke vrienden. Het zijn mijn oude klasgenootjes. Waar hij ook bij mee ging de laatste jaren. Natuurlijk is hij wel ingeburgerd daar. Wat er in die groep gaat gebeuren weet ik ook nog niet. Dat zal de tijd leren.

Misschien heb ik het niet goed verteld.. Gister avond zou ik de enige zijn die nog langs kwam, de rest kon allemaal niet.. Toen hij ook nog een berichtje stuurde dat hij ook nog langs zou wippen heb ik privé tegen m'n vriendin gezegd dat ik dat niet zie zitten dus dat ik wel een andere keer langs kom. Ook in vogelvlucht verteld hoe het zit. Zij begreep dit al te goed en heeft toen in de groep gegooid dat het niet door ging omdat ze zelf onverwachts weg moest. Later op de avond kreeg ik van haar nog een appje dat hij haar heeft lopen appen of hij nog een drankje kon komen doen. Volgens mij had ze dit afgewezen.

Ik ben het aardig beu, uitmaken blijft natuurlijk een lastig verhaal.. En omdat we nu de 4e dag ingaan dat er radiostilte is heb ik voor mezelf stappen ondernomen.. Ik heb hem laten weten dat ik de gezamenlijke rekening stop ga zetten. Alle berekeningen erbij en netjes verteld vind ik. Binnen 3 weken is hij gestopt.

Er zullen vast mensen zijn die dit geen goede stappen vinden. Dat zal best. Voor mezelf is dit stap 1 van de zoveel. Ik heb nog nooit eerder een relatie uit gemaakt en ik doe het op dit moment op deze manier...

Ik zie zelf ook in dat het beter is als we zonder elkaar door gaan. voor 80% gaan mijn gedachtes ook zo. De rest van de gedachtes twijfelen heel erg. Hij zal vast nog wel kunnen veranderen, en het is zo zielig... Nee, op dit moment moet ik mezelf staande zien te houden en even door te pakken. Ik denk echt dat dit de beste oplossing is.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:09

Maar TS, ik heb niet meegekregen dat het nu over is tussen jullie, enkel dat je tijd voor jezelf nodig had en dit heeft hij je gegeven. Je moet uiteraard de stappen nemen die jij zelf het fijnst vindt, maar ik zou misschien even nagaan tot in hoeverre het voor hem duidelijk is dat het nu over is tussen jullie!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:13

IMO weet je zelf ook niet wat je wil. Jij wil tijd voor jezelf. Hij geeft je die; is niet goed, als jij "klaar" bent met je ruimte moet hij dat blijkbaar kunnen ruiken en dan ligt de bal in zijn kamp.
Spreek je af bij een vriendin, geeft ie uit zichzelf aan nog even langs te willen komen (blijkbaar kan ie toch ruiken) dan ineens is het weer niet goed want jij wil ruimte... :?

Als je zo in de hele relatie gestaan hebt snap ik best dat hij geen mening geeft. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:16

Goh TS ik vind echt dat je helemaal niet netjes handelt.
Wees duidelijk. Niets is zo naar als onduidelijkheid, hij weet niet waar hij aan toe is, wat je van hem verwacht en wat hij moet doen nu. Ik vind dat echt heel sneu en oneerlijk.
Vertel gewoon hoe je erin staat. het leven is soms hard en verdrietig en door er tegen hem zo vaag over te blijven verzacht je het echt niet. In tegendeel.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:24

Hoi TS,

Heb je er al eens over na gedacht om jou OP aan hem te laten zien?
Daarin staan namelijk allemaal redenen, voorbeelden en punten waar hij om zou kunnen vragen maar die gelijk beantwoord zijn als hij dat leest. Scheelt jou een hoop nadenk werk en halve discussies omdat hij dingen vraagt die je zo niet even op commando kan verzinnen of benoemen.
Ik vind het een hele nette post, dus kan je heel goed gebruiken tijdens jullie gesprek.

Misschien is het wel handig als je eens heel eerlijk naar de toekomst gaat kijken en of jij je samen met hem daarin ziet??

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:49

Ts, het zal niet makkelijk zijn, maar ga gewoon naar hem toe. Gooi het hele verhaal op tafel, praat er over met elkaar en rond alles netjes af. Deze onzekerheid heeft niemand iets aan.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:58

Lieve TS, wat een lastige situatie. Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt, maar geef hem nog wel de kans op een goed gesprek. Daar heeft hij na 6 jaar denk ik wel recht op. Rond het op een goede manier af, het zal even moeilijk wezen maar dan weten jullie beide waar jullie aan toe zijn en hoef jij niet alles alleen te regelen. Jullie zijn beide volwassenen en horen hier op een goede manier samen uit te komen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:09

TS, zorg dat je hem zo snel mogelijk duidelijkheid geeft.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 14:43

Dat van de OP sturen is een goed idee.. Natuurlijk ben ik nu niet klaar op deze manier en komt er nog een goed gesprek. Of meerdere gesprekken.

Ik kan begrijpen dat het niet duidelijk overkomt, ik heb dit alleen natuurlijk kort samengevat in een korte tijd. Dit is iets wat al 2 jaar speelt wat ik niet allemaal nog tot in detail weet en kan beschrijven.

Ik heb hem in mijn ogen vaak genoeg heel duidelijk aangegeven hoe het zit. Nu heb ik alleen aangegeven dat het mijn gevoel is wat totaal niet lekker zit. Ik gooi veel op bokt, maar niet alle ins en outs. Ik heb wel gevraagd om een beetje ruimte. Wist ook niet dat hij dit opvatte als radiostilte.

Alles zit mij emotioneel ook hoog waardoor er niet veel duidelijkheid uitkomt voornamelijk tegen jullie. Het blijft internet. En dat geeft ook onduidelijkheid. Gewoon face to face praten geeft ook veel meer duidelijkheid. Ik denk dat dat hier nu ook het struikelpunt is.

Nu wacht ik op zijn antwoord op mijn bericht. Als er contact is wil ik een afspraak plannen om te praten.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:04

Ik vind de volgorde die je hier aanhoudt een beetje vreemd. Ik zou eerst dat goede gesprek aangaan, en daarná pas jullie gezamenlijke rekening opzeggen. Nu stel je hem namelijk voor een voldongen feit, en kan er in dat gesprek weinig anders meer gezegd worden dan: zo is het dus. Een open eerlijk gesprek kan het zo niet meer worden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:12

Ja, wat voor nut heeft een gesprek nog als je alles toch al in het werk hebt gezet om uit elkaar te gaan? Je zet hem voor een voldongen feit. Als ik in zijn situatie zou zitten, dan zou een gesprek nu de pot op kunnen, want is toch verloren tijd.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:54

Ik vind de rekening opzeggen ook een bijzondere wending. Ik snap dat je het moeilijk vind om het uit te maken, om dat tegen hem te zeggen, maar nu sla je een stap over. Je maakt het eerst uit en dan ga je de gezamelijke bezittingen samen verdelen.

Jij maakt het niet uit en verdeelt alleen. Je bent hem heus geen uitleg van uren lang schuldig, maar dit vind ik wel heel kort door de bocht.

Ik begrijp dat er veel gebeurt is en dat dat aan buitenstaanders niet uit te leggen is, maar ik begrijp wel uit je verhaal dat hij niet weet dat het uit is, toch?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:05

TS, ik krijg de indruk dat je eigenlijk wel goed genoeg weet wat je wilt, maar je het niet zo definitief durft uiten. Uiteindelijk sluit je nu opeens 6 jaar achter je en begin je een nieuw hoofdstuk.

Maar je hebt voor jezelf blijkbaar al heel duidelijk uitgemaakt dat je je niet met je huidige partner over 5 jaar nog gelukkig ziet. En dat is je volste recht. Maar hij heeft ook recht op een nette afsluiting.
Gewoon netjes afspreken, zeggen dat je hem het beste wenst maar jouw gevoelens niet sterk genoeg meer zijn. Als hij uitleg wilt, kan je hem gerust zeggen dat je andere verwachtingen hebt gekregen van een partner.
En ja, het kan heel eng zijn om zo'n beslissing defintief te moeten uitspreken tegenover degene die je 6 jaar lang hebt gezien als je liefde. Maar tenzij in je hoofd het idee om nog 10 jaar samen te zijn met iemand die je niet meer leuk vindt, fijner is dan vrijgezel zijn en een nieuwe stap te nemen, moet je gewoon eerlijk zijn en de knoop doorhakken.
.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 07:54

Kan je niet tegen je vriend zeggen dat je uitmaakt omdat je er geen vertrouwen in hebt doordat die zo vreemd is gegaan?
Dat is wel het eerlijkst in te zeggen, en hij weet meteen waar die aan toe is en hij weet dan ook meteen dat die in volgende relatie zo iets niet weer moet doen als zijn relatie hem lief is.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 08:38

Wat 8s de rede dat je eerst de rekening opzegde. ..als je denkt dat ie daarna geplunderd is zou ik dat ook gelijk doen.
En ook op voorhand zorgen dat jou inkomen op nieuwe rekening komt.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:26

Ik kan TS eigenlijk best begrijpen dat ze er nu (dan wel op een wat rigoureuze manier) direct een punt achter wilt zetten.
Het verdiend misschien in jullie ogen niet de schoonheidsprijs maar ik lees nu wel dat ze een keertje in de IK vorm schrijft ipv alleen maar HIJ.
TS als deze manier van afsluiten op dit moment goed voelt, moet je dat ook gewoon doen. Je kan altijd later nog, als de behoefte ernaar is, eens een goed gesprek of als dat te moeilijk wordt een brief schrijven waarin je zegt waarom je tot dit besluit bent gekomen.
Ik vind het dan ook heel goed dat je nu voor jezelf kiest, ongeacht wat je in de toekomst verder gaat doen!
Dat jou vriend de reactie geeft van nou doei, op jou vraag meer ruimte te krijgen is dan ook zij. Reactie waaruit ik kan opmaken dat het eigenlijk weinig nut heeft op dat moment te praten. Hij zal denk ik niet te tijd nemen om eens echt een gesprek te beginnen en op een eerlijke en open manier naar elkaar te luisteren. Dit is zijn "makkelijke" manier van omgaan met en daar is hij dan al 6 jaar goed mee weg gekomen. En omdat er nu niet vanuit jou kant meer gereageerd wordt zie je pas echt wat voor energie hij in het redden van de relatie stopt.

TS, nogmaals, goed dat je voor jezelf kiest. +:)+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:36

Ts vraagt ruimte, hij geeft die. Als dat niet was wat zij bedoelde moet ze duidelijker zijn in haar communicatie.
Wat als het omgekeerd was geweest en hij de rekening had opgezegd? Zou dat dan ook als normaal beschouwd gevonden worden?

Zelfde met de verdeling van de rekening, zij heeft die verdeeld naar haar goeddunken? Als dat gezamelijk geld is dan moet dit ook tesamen worden verdeeld, niet één die beslist hoe de verdeling zou zijn. Als mijn ex dit zou doen, dan neem ik zeker de nodige stappen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:42

Ianrowan2009 schreef:
Dat jou vriend de reactie geeft van nou doei, op jou vraag meer ruimte te krijgen is dan ook zij. Reactie waaruit ik kan opmaken dat het eigenlijk weinig nut heeft op dat moment te praten. Hij zal denk ik niet te tijd nemen om eens echt een gesprek te beginnen en op een eerlijke en open manier naar elkaar te luisteren. Dit is zijn "makkelijke" manier van omgaan met en daar is hij dan al 6 jaar goed mee weg gekomen. En omdat er nu niet vanuit jou kant meer gereageerd wordt zie je pas echt wat voor energie hij in het redden van de relatie stopt.

Huh, TS geeft aan ruimte te willen, en haar 'vriend' geeft haar die (zoals haar wens dus is) en nu heeft hij het gedaan en steekt hij er geen energie in? Rare redenatie.

Als TS er nu mee wil stoppen; inderdaad haar goed recht, maar haar 'vriend' weet kennelijk van niks. En dat vind ik echt absoluut niet netjes.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:25

Vervelende situatie, je zijn samen in de loop der jaren gewoontes en rollen terecht gekomen die voor ergernissen zorgen.
Het klinkt alsof jij de leidende persoon bent in de relatie. Je bent geneigd om veel in te vullen of aan te sturen. Er is een risico dat de ander daarmee steeds minder assertief is en weinig initiatief toont.

Mocht je nog eens met hem in gesprek gaan dan hier een paar tips om een gesprek te voeren waarin je iemand prikkelt om te spreken:
- Begin je zin met Ik zie/ Ik hoor/ Ik voel me... Nooit 'Jij doet/ jij bent etc'
- Houdt je eigen verhaal kort, maar dan ook echt kort (2 zinnen maximaal.)
- Vraag daarna: "Wat vindt/denk jij hiervan?"
- Wees stil! Laat maar eens een lange stilte vallen, de ander zal zich bijna gegarandeerd geroepen voelen om te gaan spreken.
- Val de ander niet in de rede, laat hem uitpraten, hoe graag je ook wilt reageren, doe het niet!
- Krijg je maar een heel kort antwoord? vraag door, zeg bijvoorbeeld: "waarom denk/vind je dat?" of "Vertel eens wat meer daarover"
- Herhaal bovenstaande een paar keer, zo weet je zeker dat het moeilijke onderwerp uitgebreid aan bod is gekomen.
- Bloedt je gesprek toch dood? Pas het onderwerp een beetje aan, en begin hetzelfde gesprekje opnieuw maar dan over een ander gevoel wat je hebt of iets wat je opvalt.
- Stel open vragen tussendoor: "Hoe..., wat..., Waarom...Vertel eens..."
- Ga niet direct reageren maar vat eerst samen wat je hebt gehoord: "Dus als ik het goed begrijp.....klopt dat?" Door dat te vragen krijg je misschien alsnog een reactie of verduidelijking van de ander.
- Zeg dat je het fijn vond om eens te horen wat de ander denkt, ook al is het geen leuk nieuws!
- Vraag door: "Wat zullen we hier nu mee doen" "Heb jij een idee hoe we dit kunnen oplossen?"
- Soms is het verstandig om helemaal niet te reageren maar te zeggen. "Dankjewel, ik ga hier even over nadenken." ook al weet je je antwoord allang.
- Als je wel gelijk wilt reageren, reageer dan kort. Voorkom dat je alsnog het meest aan het woord bent. Bewaar dat voor een volgend gesprek.

Dit klinkt makkelijk maar is héél moeilijk, je bent snel geneigd om wél te gaan spreken. Dit is op je handen zitten, tot 20 tellen en de ander aanmoedigen om open te zijn.

Succes!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:30

Loretteeee schreef:
Het zijn niet zozeer gezamenlijke vrienden. Het zijn mijn oude klasgenootjes. Waar hij ook bij mee ging de laatste jaren. Natuurlijk is hij wel ingeburgerd daar. Wat er in die groep gaat gebeuren weet ik ook nog niet. Dat zal de tijd leren.

Misschien heb ik het niet goed verteld.. Gister avond zou ik de enige zijn die nog langs kwam, de rest kon allemaal niet.. Toen hij ook nog een berichtje stuurde dat hij ook nog langs zou wippen heb ik privé tegen m'n vriendin gezegd dat ik dat niet zie zitten dus dat ik wel een andere keer langs kom. Ook in vogelvlucht verteld hoe het zit. Zij begreep dit al te goed en heeft toen in de groep gegooid dat het niet door ging omdat ze zelf onverwachts weg moest. Later op de avond kreeg ik van haar nog een appje dat hij haar heeft lopen appen of hij nog een drankje kon komen doen. Volgens mij had ze dit afgewezen.

Ik ben het aardig beu, uitmaken blijft natuurlijk een lastig verhaal.. En omdat we nu de 4e dag ingaan dat er radiostilte is heb ik voor mezelf stappen ondernomen.. Ik heb hem laten weten dat ik de gezamenlijke rekening stop ga zetten. Alle berekeningen erbij en netjes verteld vind ik. Binnen 3 weken is hij gestopt.

Er zullen vast mensen zijn die dit geen goede stappen vinden. Dat zal best. Voor mezelf is dit stap 1 van de zoveel. Ik heb nog nooit eerder een relatie uit gemaakt en ik doe het op dit moment op deze manier...

Ik zie zelf ook in dat het beter is als we zonder elkaar door gaan. voor 80% gaan mijn gedachtes ook zo. De rest van de gedachtes twijfelen heel erg. Hij zal vast nog wel kunnen veranderen, en het is zo zielig... Nee, op dit moment moet ik mezelf staande zien te houden en even door te pakken. Ik denk echt dat dit de beste oplossing is.

Ts, heb ik iets gemist, ik wist niet dat jullie samenwoonden, maar jullie hebben wel een gezamenlijke rekening? Dat is toch wel ongebruikelijk. Dus zowiezo verstandig om dat niet te doen.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 17:01

Bedankt voor de reacties.

Misschien dat het nu overkomt alsof ik een of andere 'bitch' bent die dit hem aan doet. Maar ik ben zelf eigenlijk een onderkruiperig schepsel die tegenwoordig steeds meer voor zichzelf op durft te komen. Hij daarentegen is ook wel onzeker maar naar buiten toe heel erg gebekt en adrem. Daarom paste wij vroeger bij elkaar, ik kon mij mooi verschuilen achter zijn woorden.

In mijn ogen zou het anders moeten gaan met ruimte vragen.. Oké, ik geef aan om ruimte te krijgen. Maar als je een relatie hebt zou er bij de ander toch ook een belletje moeten gaan rinkelen dat er iets niet goed zit? (Ook heb ik dit vlak voor de vraag voor ruimte nog verteld, dus makkelijker en duidelijker kan je het niet krijgen.. Alleen het hele gesprek moest nog komen) Dan zou je er toch ook over willen praten voordat je eventueel die ruimte geeft? Zodat je ook weet waarom je ruimte geeft.. Zo zou ik het gedaan hebben, maar iedereen is anders natuurlijk. Hij is pissig weggelopen en heeft direct de ruimte gegeven.

Onze rekening was alleen een rekening waarop wij samen spaarde. Wij zette er maandelijks hetzelfde bedrag op en deden er dingen van die wij samen ondernamen, waarvan je normaal dus ook de kosten zou delen. Wij hadden op voorhand, toen we de rekening opende, al afgesproken dat als er iets zou gebeuren, dat de rekening gesplitst werd.

Ik heb gister telefonisch contact met hem gehad. (hij wilde/kon niet langs komen) Ik heb hem alles verteld voor hoe het voor mij voelt op het moment. En dat eigenlijk alle kansen verspeeld zijn.. Hij bleef hier erg koel onder en kon het begrijpen. Ik heb duidelijk verteld wat ik mis, en hij heeft aangegeven hoe dat zou komen en dat hij wederom weer zijn best zou doen. Dit gesprek heb ik al zo vaak gevoerd en dat ik ook heb aangegeven. Ik heb voornamelijk over mijn eigen gevoel gepraat, en heb ook totaal geen verwijten gemaakt naar hem.. Ik heb alleen aangegeven dat ik niet meer voor wil zeggen wat hij zou moeten doen. Ik wil dat hij zichzelf is. Het gaat bij mij om het grote geheel, hij had het alleen over de details die niet goed gaan en die hij zou veranderen. Er zijn ook stiltes gevallen...Heel veel lange stiltes...

Dit gesprek kwam bij mij over alsof hij er weinig voor over heeft om de relatie aan te houden. Hij zat in de auto tijdens het telefoongesprek (via de carkit) en hij reed praktisch langs mijn huis. Hij kwam niet langs, alleen als ik het zeg, niet uit zichzelf. Hij wilde er in ook niet over praten, omdat ik al besloten had. Ook wilde hij geen afspraak maken om er face to face over te praten, terwijl hier mijn voorkeur toch naar uit gaat. Daarom heb ik toch een beetje aangedrongen en mijn gevoel verteld om het toch enigszins bespreekbaar te maken. Ook heb ik de OP van hier later nog naar hem gestuurd. Zodat hij het later nog kon lezen, dat ik mijn redenen redelijk heb gegeven.

Als hij vragen of opmerkingen had, of er toch wel over wou praten, kon hij wel bij mij terecht. 's avonds laat had hij ook mijn OP gelezen, en was zijn punt dat ik in die brief er nog niet over uit was of het voor mij echt over was. Wel was die brief een hele opheldering voor hem, want vanaf die kant had hij het nog nooit bekeken, en hij gaf mij zelfs gelijk... Een paar minuten later kreeg ik wel verwijten dat we 2 maanden geleden nog op vakantie zijn geweest (dat dat dan wel kon..) en nog meer details die ik liever even voor mezelf hou.

Ik had in het telefoongesprek aangeboden om er later nog over te praten, face to face. Maar dit wees hij af of kwam in ieder geval geen reactie op. Vervolgens krijg ik de vraag: Wou jij nog wat afspreken om dingen te bespreken? Dus de bal die ik bij hem heb gelegd, ligt nu weer opnieuw bij mij, en dit is weer een klein voorbeeld van wat er tussen ons gebeurd.. Ik geef iets aan, hij kaatst terug en zal ik de beslissing moeten nemen. Hierop heb ik dus geantwoord dat als hij wilt praten hij altijd welkom is.

Heel erg bedankt voor de tips, deze kan ik goed gebruiken ook voor in de toekomst.

Ook is het fijn dat ik dit toch een beetje van mij af kan schrijven en dat er mensen meedenken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:06

Ik lees die vraag meer alsin; wanneer zou het je uit komen om nog eens te praten.
Wat maak je het hem ook onnodig moeilijk. Dan neemt hij in zekere in initiatief, Kaats je het op die manier af.
Je weet al lang wat je wil, ga hem dan ook niet jennen. Zeg gewoon dat het klaar is, dat het voor jou niet werkt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:06

Denk dat hij gelijk heeft dat jij al besloten hebt om de relatie te beëindigen, dat ziet hij al aan het feit dat je rekening hebt beëindigd.
Waarom zou hij dan nog moeite moeten doen?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 17:12

Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik de relatie wil beëindigen overigens. (Heb beëindigd.)
Ik maak hem de vraag niet onnodig moeilijk. Ik geef alleen aan dat als hij erover wil praten dat we gewoon een datum kunnen prikken.

Na bijna 6 jaar een relatie zou ik het alsnog netjes vinden om er even mee om de tafel te zitten en het netjes te bespreken waarom, hoe en wat enzo. Als hij aangeeft er nog geen eens over te willen praten.. Dan kan ik het ook niet helpen. Als hij daarna vraagt of ik er over wil praten, waarop ik eerder al ja heb gezegd, ik heb het meerdere malen aangeboden. Vind ik dat een klein beetje scheef.. Wederom heb ik aangegeven dat ik er wel over wil praten wanneer hij dat ook wil.

Misschien dat dit iets beter verwoord is voor jullie.