Je persoonlijke ruimte begrenzen en bewaken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AngeliqueB

Re: Je persoonlijke ruimte begrenzen en bewaken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:51

Soms als ik iemand zoals jouw buurvrouw tegenkom, beantwoord ik een vraag met een heel willekeurig antwoord. Jazeker, de zon schijnt heerlijk; De tuin is idd vol met onkruid, gazon moet gemaaid, bloemen bloeien fantastisch.
Een goeie die dan zegt: joh, dat vroeg ik niet! En als ze dat wel zegt, net doen of je gek bent en verder praten over je tuin of het weer, of kijk op je horloge: jammer geen tijd..

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:39

Ik zie allemaal 'zinnen' voorbij komen die je zouden moeten helpen het gesprek af te kappen zegmaar, maar ik weet niet of je daarmee geholpen bent.

Ik ben denk ik het tegenovergestelde..
Ik weet wat ik wil, wat ik niet wil, wie ik ben en waar ik voor sta.
Verbaal sterk, erg duidelijk en 'praterig' en ik merk dat het soms absoluut niet gewaardeerd wordt ik aangeef hoe ik er over denk of inderdaad, wat mijn grenzen zijn.

Naar mijn idee kun je zolang je netjes en beleefd blijft heel veel zeggen.
Wanneer iemand mij iets vraagt waar ik geen antwoord op wil geven zeg ik vaak; vind je het heel erg dat ik het daar nu liever niet over wil hebben? Om vervolgens een ander onderwerp aan te snijden.
Op een vragend antwoord kan natuurlijk een ja volgen, ik weet me daar meestal wel raad mee .. maar in jou geval zou je misschien beter aan kunnen geven dat je geen antwoord wil geven.

Ben zeker van jezelf en sta achter je eigen keuzes en grenzen.
Je hoeft je tegenover niemand te verantwoorden en zolang je netjes blijft kan er veel.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:35

Genoeg voorbeelden inderdaad in dit topic. Ik denk alleen wel dat ze jou rot gevoel niet wegnemen, en dat als je haar afwimpeld je je nog steeds klein en onzeker voelt. Tenminste, dat heb ik zelf wel. Probeer er zelf ook echt in te geloven dat zij er niet toe doet. Dat zij voor jou niet interessant is, en dat jij haar niet nodig bent. Met die instelling word het vaak al gemakkelijker om te zeggen dat je het ergens niet over wilt hebben, dat het haar niet aangaat of dat het privé is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:45

Voor mij helpt het als ik me van te voren zelf bewust ben van waar ik het over wil hebben, en waarover niet. Als iemand dan over een ongemakkelijk onderwerp begint kap ik het af, of (soms makkelijker) ben ik 'ineens' afgeleid door een voorbijganger/auto/vlinder/bloem/vogeltje/wind/zon en draai het gesprek die kant op.
Mezelf er heel bewust van zijn/blijven dat ik geen antwoord hoef te geven op alles helpt ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:49

Heb je inmiddels iets gehad aan de gegeven tips TS?