Hoe vertel ik een kind van 9..?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miszblueeyes

Re: Hoe vertel ik een kind van 9..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:45

ik wou je even heel veel sterkte wensen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:53

Oh bah, dit is straks ook mijn grootste nachtmerrie, heel veel sterkte in ieder geval!

Een kind van 9 heeft al veel besef en zijn over het algemeen erg fijngevoelig, zij zal ongetwijfeld aan jou merken dat er wat aan de hand is.
Ik zou het dus ook vandaag al vertellen, op een rustig moment even gaan zitten en uitleggen dat papa een ongeluk heeft gehad. Wees eerlijk en volledig (zonder teveel enge details). Veel mensen willen kinderen op dit soort momenten "klein houden", maar de meeste kinderen vinden dat helemaal niet fijn

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:53

'Hee, kom eens even bij mam zitten.. Je wilde zondag naar papa toch? Papa heeft laten weten dat hij een ongeluk heeft gehad op vakantie (was het vakantie? zakenreis? oid). Het gaat best goed met hem maar hij moet nog even in het ziekenhuis blijven om beter te worden zodat hij weer met je kan spelen. Als hij beter is gaan we bij hem een cadeautje brengen (Weet niet of jij nog goed contact hebt en bij hem langs gaat). Maak jij maar vast een mooi cadeau/tekening/schilderij voor hem zodat je die kan geven als hij weer naar huis mag! Dat vind hij vast leuk.'

Je krijgt uiteraard allerlei vragen, want kind is 9, afhankelijk van de nieuwsgierigheid.. Maar hou het luchtig. Ja hij heeft een ernstig ongeluk gehad, ja je moet dat je kind vertellen. maar maak er voor je kind geen heisa van. Daar liggen ze alleen maar wakker van, je verward ze heel erg als je het te moeilijk maakt. Probeer een soort tekenfilm scenario te scheppen. Iemand is ziek of heeft een ongeluk gehad, dus moet in het ziekenhuis tot ie beter is. Dat het niet in nederland is is niet primair belangrijk, tenzij je een vraag krijgt. Maak vooral duidelijk dat het weer goed komt, en dat jullie of jij ervoor zorgt dat als hij weer thuis is dat je daar aandacht voor hebt en uitleeft naar dat moment.

Dat lijkt mij denk ik het beste.
Het is heftig, en je hoopt voor het beste. Maar niet erger maken dan het nu is. Kinderen horen nog geen volwassenen zorgen te hebben.
Als er iets heftigs nog gebeurt (iets waaraan je niet wilt denken) dan zie je dan wel weer hoe je dat brengt.

sterkte.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:56

RoyceMack: dat is dus precies wat ik bedoel met je kind klein willen houden. Het gaat niet best wel goed met haar vader, hij was kritiek, het was niet duidelijk of hij weer zou kunnen lopen en moet een aardig ingrijpende operatie ondergaan.
Nu hoef je dit natuurlijk niet zo aan een kind te vertellen, maar een meisje van 9 is echt niet gek en begrijpt een stuk meer dan je denkt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:13

Dat is zo Liselot maar je moet gewoon beginnen met basis info en dan gewoon antwoord geven op vragen.
Je hoeft ze niet meteen te overspoelen met allerlei details.

Het hoeft ook niet allemaal in een slecht nieuws bericht, je kunt dingen terloops erbij vertellen. Dan kan ze ook nieuwe info beter verwerken dan als het allemaal in een keer komt.

Voor het ene kind is het belangrijk te weten waar de persoon is, voor de ander hoe hij er aan toe is, voor nog een ander of er gebeld kan worden... Ze hebben allemaal andere gedachtengangen wat betreft "ongeluk en ziekenhuis" en het is handig om dat via vragen te laten komen dan allerlei dingen in te gaan vullen waar ze zelf misschien niet eens bij stil gestaan hebben.

Het is ook belangrijk om het in het hier en nu te plaatsen. Vandaag is hij er zo aan toe.
Met de opening dat het morgen dus anders kan zijn.
Dat je niet later krijgt van "maar jij zei dat..."

En je kunt ook gewoon "zodra ik meer weet zal ik het je zeggen" gebruiken. Zo voelen ze zich niet buitengesloten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:18

Heel veel sterkte, wat een schrik :(:)
Hopelijk kun je je dochter haar vragen beantwoorden en kan ze haar vader snel zien.
Al zal dat laatste ook moeilijk voor haar zijn, dan wordt het "echt"
Toen ik 18 was lag mijn vader op de IC en hem zo zien liggen vond ik heel moeilijk (terwijl hij bij was)

Kinderen begrijpen idd erg veel, ik vroeg net voor ik 3 was of mijn vader dood zou gaan (hij had kanker) en wist door mijn overleden opa wat dood was.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:20

Lusitana: het hoeft ook niet direct met alle details, maar bagatelliseren is imo bij een kind van 9 zeker niet nodig

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:21

Gewoon de waarheid vertellen dat papa een ongeluk heeft gehad tijdens zijn vakantie en daar even moet blijven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:22

Liselot schreef:
Lusitana: het hoeft ook niet direct met alle details, maar bagatelliseren is imo bij een kind van 9 zeker niet nodig

Dat zei ik, dat je daar gelijk in had. ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:24

Was ook meer een verduidelijking van mijn eerdere bericht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:29

Wij hebben binnen ons ziekenhuis een werkgroep rond kindvriendelijk beleid, met een brochure die per leeftijdsgroep uit legt hoe je je kind moet voorbereiden op het bezoek aan iemand op IZ. Zal even de info die ik daarin terug vond, aangepast aan de leeftijd van je dochter, meegeven.

Voorbereiding:
- kinderen van deze leeftijd hebben moeite met onzichtbare begrippen en aspecten over ziekte en lichaam. Ze denken logisch na, zonder veel fantasie
- hou het bij de voorbereiding concreet: foto's, voorbeelden, cijfers
- geef geen uitleg over het "waarom" van de toestand van hun familielid, zoals oorzaak en gevolgen van de ziekte of aandoening, tenzij ze er zelf naar vragen. Het "waarom" is vaak te ingewikkeld.

Tijdens het bezoek
- geef het kind tijd om zich op z'n gemak te voelen, niets overhaasten
- kijk goed naar het kind en ga in op signalen (fronsen, wijzen,...)
- je kan inspelen op waar het kind naar kijkt in de kamer
- stimuleer om vragen te stellen

Succes

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 19:15

Ik heb het haar inmiddels verteld.
Gewoon in volwassen taal,dat papa een ongeluk heeft gehad. Ze wilde zelf weten hoe dat was gebeurd en dat heb ik beantwoord.
Ze is aardig pienter voor haar leeftijd dus de verkleinwoordjes etc gebruiken wij al nooit,we praten altijd gewoon 'volwassen' met haar. Ze schrok wel heel erg en moest huilen,stelde wat vragen en wist het daarna meteen om te zetten in wat we voor papa gingen tekenen,dat er een foto bij ging en ze heeft met mijn telefoon even met hem mogen appen.
Ze vind het vooral jammer dat hij zo ver weg ligt. Mijn ex en ik hebben co-ouderschap en ze zit bij hem op school,dus het was niet zo dat ze zondag alleen even bij papa op bezoek zou gaan :)
Gelukkig hebben we dat allemaal al geregeld.
Het ongeluk was niet op vakantie,hij was gewoon een dagje weg.
Alle details laat ik hier een beetje achterwege,het is namelijk niet aan mij om zijn hele verhaal openbaar op internet te zetten vind ik :)
Daarom de soms ietwat vage beschrijvingen.

Dochter zei me in ieder geval dat ze blij is dat ze het nu weet,en niet pas zondag.
Iedereen bedankt voor alle berichtjes!
We hebben een mooie kaart,tekening en foto gemaakt en voor mijn gevoel was ze er daarna ook even tevreden mee en is buiten gaan spelen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:19

ik zou het nu ook vertellen, kun je er nog een paar dagen met haar over hebben. Ik neem aan dat zij bij jou zal blijven voorlopig, en dat zij maandag weer naar school zal moeten. Kan zij nog een paar dagen met je vragen bij haar terecht en kun je daar alle tijd voor nemen. Na het weekend neem ik aan heb jij ook weer verplichtingen.

Beter van jou horen van via via.

En als het heel ernstig is zou ik zeker niet wachten het snel te vertellen.

Heel veel sterkte voor je dochter

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:25

Fijn dat het vertellen zo goed ging, je dochter klinkt als een slimme meid!

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:27

Goed gedaan TS! Veel sterkte komende tijd voor jullie allemaal..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:27

Tivoli: allereerst veel sterkte voor jullie allemaal, maar zoals je het vertelt klinken jullie als een sterk gezin. :j Verdriet en schrik mogen er zijn, en gaan gelukkig ook weer over in iets anders zoals je beschrijft.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:15

Fijn dat je dochter het nu weet.
Hopelijk kan ze haar papa over een dagen even spreken over de telefoon.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:59

Goed dat je het eerlijk hebt verteld!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:05

Goed gedaan TS! Je dochter heeft het knap opgepakt! Sterkte voor jullie!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:02

Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van Shadow.

Sterkte. Hoe is het nu met en voor jou? Beetje van de schrik bekomen?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:36

Ik bladerde even door mijn oude berichten en kwam dit topic weer tegen. Ben heel benieuwd hoe het nu met jou, je dochter en haar vader is.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:30

Zelfde vraag als hierboven :j

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:55

We zijn nu bijna 2 maanden verder en het gaat 'goed'.
Dochterlief was in eerste instantie dus erg geschrokken, maar door er open over te zijn en op een speelse manier mee bezig te zijn (tekening maken en haar kleine klusjes geven om papa te helpen) heeft ze het heel goed opgepakt. Zodra het mocht heeft ze hem bezocht in het ziekenhuis,hij was toen al wel van alle enge slangetjes en piep-apparaten af. Ze zag toen dat het nog steeds papa is en dat hij er niet eng uit ziet.
Hij is inmiddels thuis en kan zelfs lopen! Hij heeft nog wel veel pijn en mag niks anders dan stukjes lopen,of liggen. Sinds kort mag hij ook 1 keer per week in een therapiebad lopen,niet zwemmen.
Hij mag nog niet revalideren of trainen,daar zal nog een paar maanden overheen gaan. De motor was total loss en die is meteen weggegaan. Getuigen hebben gezien dat een auto hem van achter heeft aangetikt waardoor hij de macht over het stuur verloor en van een talud af tegen een boom belandde. De auto is doorgereden en nooit meer gevonden. Dat maakt het allemaal nog zuurder.

Onze dochter is heel blij dat papa weer thuis is en op haar manier vind ze het fijn om voor hem te zorgen; hem drinken brengen en samen een film kijken. De positieve zijde is voor haar nu dat ze heel veel tijd heeft met papa, waar hij normaal veel werkte. :)
Zelf staat hij er ook heel positief in,hij is dankbaar voor zijn leven en dat hij weer loopt! De rest neemt hij er bij zegt hij,klaagt geen seconde over de pijn van de vele breuken (maar je ziet het aan zijn gezicht,en hij is vele kilo's afgevallen).
De pennen en schroeven moeten waarschijnlijk in z'n rug blijven,maar dat is bijzaak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:01

Heb dit hele topic gemist kennelijk.klinkt nogal heftig en een dergelijk motor ongeluk is zo naar dat je blij mag zijn dat hij er relatief goed vanaf is gekomen, werk zal wel een flinke tijd stil liggen lijkt me.
Hoe lang is ze uiteindelijk bij jou gebleven?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:04

Zo dan... dat is verdomd hard gegaan dus :/
Maar fijn dat het relatief goed gaaf dan ..Ofja steeds beter en dat jullie dame het zo goed heeft opgepakt !