Praten over exen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:48

Tsja lastig. Mijn vriend weet heel veel van mijn ex, dat moest ook wel want er zijn een hoop nare dingen gebeurd die toch best wel impact op mij hebben gehad. Andersom net zo.

Ik weet eigenlijk trouwens ook van zijn andere ex'en veel. Weet stuk voor stuk met wie hij gedate heeft, andersom ook. Tsja, wij zijn daar heel open over. Ik vind het ook niet erg; het is in het verleden.

We hebben het er trouwens zelden over hoor! Af en toe komt het eens omhoog. Vind het wel een fijn idee dat ik zoveel weet eigenlijk.

Als jij het niet zo fijn vind dat hij dit doet, praat daar dan eens over. Je mag best aangeven dat jij het daar moeilijk mee hebt! Zelfs als er een standaard zou zijn voor hoe vaak je hierover zou mogen praten, dan nog: jij voelt je hier niet fijn bij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:50

specialmoon schreef:
Alleen merk ik dat het bij mij nu echt op een punt is gekomen dat ik gewoon volledig dichtsla, niks meer weet te zeggen en opslag somber wordt. Het achtervolgt me overal, ook in mijn dromen en tijdens seks ;(

Het zit je echt heel hoog :(:)
Benoem dit ook naar je vriend.

SETEFURII

Re: Praten over exen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:00

Toen ik net samen was met mijn vriend (zo na een paar maandjes) kwamen er ineens ook reacties als 'ooh, dat laat me denken aan mijn ex..' of 'ja , zo heb ik een ex gehad die...' bon. Ik had nog nooit een serieuze relatie gehad, dus die van mij waren scharrels en noem ik dus ook geen 'ex'. Ik had hier dus geen eigen inbreng bij. Maar ik denk dat als je een relatie hebt, dat zoiets je mogelijk veranderd. Positief of negatief. Soms raakt die relatie gedaan, maar je neemt de levenslessen wel mee. Samen met herinneringen, ook positief en negatief. Zo was ik dat 'mijn ex' verhaaltje ook wel beu na elk verhaal dat in verteld had. Ik wist na een korte tijd ook wel wie er een grote rol had gespeeld en wie al de bijrolletjes waren. Ik had er eigenlijk nooit veel van gezegd, maar ik heb dan zelf gevraagd 'en hoe noemt die ex dan?' ik vind ex dan ook zo'n negatieve bijklank hebben, spreek liever over de dame in kwestie met haar naam. Dat is wel zo eerlijk denk ik. Volgens mij kwam mijn vriend toen ook tot het besef dat hij haar en de bijrollen wel regelmatig vermeldde.. Het leek ook alsof de naam zeggen heel wat minder interessant was dan 'ex' want dat is een stukje ontwijkend (denk ik dan). Sindsdien valt heel af en toe nog wel eens een naam, maar heus.. Als hij echt nog interesse had, was hij al lang teruggegaan. Plus, ik weet nu welk verhaal er hangt aan welke ex, dus ik maak me niet al te veel zorgen meer. ;-)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:08

Mijn vriend weet praktisch alles over m'n ex. Nou waren m'n vriend en hij ook even vrienden dus ze kennen elkaar ook. Ik weet ook veel over z'n ex, vraag er wel eens naar hoe bepaalde dingen in hun relatie ging dan. We hebben allebei één ex en daar lig ik dan niet wakker van. Had hij er 6 gehad, was ik misschien wel gaan piekeren van 'goh, Truus kon vast veel beter zoenen' oid.

Had je het al bespreekbaar gemaakt met je vriend?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:09

mijn ex is mijn zwager, dus mijn man weet alles over hem :P Wat zeker aan het begin, maar soms nu nog steeds na 4 jaar, wel lastige situaties geeft.

Maar TS: heel vervelend dat je er zo erg mee zit! Ik vind dat je je helemaal niet aanstelt hoor. Het is lastig om geconfronteerd te worden met exen, die je misschien nog nooit hebt gezien. Dat kan je inderdaad goed onzeker maken en dat is iets wat je vriend wel in moet zien. Maar bekijk het zo: er is niet voor niets een reden waarom zijn exen, exen zijn ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:18

Maar er is een verschil hoe het er sprake komt en wat je vriend daarover verteld.

Als jij vraagt:
Heb jij de Titanic gezien?
En hij zegt:
Ja, toen met Annie, en ik vond het wel een leuke film.

Is anders dan:
Ja met Annie en weet je wat wij de hele film achterin de zaal gedaan hebben.....

Kijk dat laatste hoef ik dan ook weer niet te weten.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 10:26

Selina schreef:
Mijn vriend weet praktisch alles over m'n ex. Nou waren m'n vriend en hij ook even vrienden dus ze kennen elkaar ook. Ik weet ook veel over z'n ex, vraag er wel eens naar hoe bepaalde dingen in hun relatie ging dan. We hebben allebei één ex en daar lig ik dan niet wakker van. Had hij er 6 gehad, was ik misschien wel gaan piekeren van 'goh, Truus kon vast veel beter zoenen' oid.

Ja klopt, als het één ex was naja oké dan.

Nee nog niet, ik ben iemand die dan wel eerst goed op een rijtje wil hebben wat ik te zeggen heb voordat er opeens rara uitspraken van mijn kant komen :o
Maar jullie hebben mij wel overtuigd dat ik het er gewoon met hem over moet gaan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:29

Wij weten ook eigenlijk alles wel over elkaars exen, maar het is niet zo dat we bij onze eerste ontmoeting daar uitgebreid over gesproken hebben.
Het is gewoon in de loop der tijd ter sprake gekomen en een belangrijk deel dat mijn leven voor een groot deel beïnvloed heeft, heb ik zelfs pas na 1,5 jaar volledig durven te vertellen.
Sommige dingen kunnen erg belangrijk zijn om te bespreken. :j

Ik zou het niet fijn vinden als mijn partner de hele tijd over zijn exen zou praten, helemaal niet als het ook nog leuke meiden zouden zijn.
En dat mag je gerust aangeven. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:31

specialmoon schreef:
Selina schreef:

Ja klopt, als het één ex was naja oké dan.

Nee nog niet, ik ben iemand die dan wel eerst goed op een rijtje wil hebben wat ik te zeggen heb voordat er opeens rara uitspraken van mijn kant komen :o
Maar jullie hebben mij wel overtuigd dat ik het er gewoon met hem over moet gaan hebben.
Op wat voor manier praat hij over zijn exen dan?
Gewoon onschuldige dingen? Of vergelijkt hij jou er steeds mee of dat zij dingen beter deden?

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 10:38

Ballard_L schreef:
mijn ex is mijn zwager, dus mijn man weet alles over hem :P Wat zeker aan het begin, maar soms nu nog steeds na 4 jaar, wel lastige situaties geeft.

Maar TS: heel vervelend dat je er zo erg mee zit! Ik vind dat je je helemaal niet aanstelt hoor. Het is lastig om geconfronteerd te worden met exen, die je misschien nog nooit hebt gezien. Dat kan je inderdaad goed onzeker maken en dat is iets wat je vriend wel in moet zien. Maar bekijk het zo: er is niet voor niets een reden waarom zijn exen, exen zijn ;)

Hihi dat lijkt me vreemd. Wel knap van jullie dat dat wel gewoon lukt. :j

Dat is inderdaad mijn voornaamste angst, dat ik me aanstel. Ik ken de meeste eigenlijk wel, en één van zijn exen komt ook wel eens bij ons thuis. Of mijn vriend sleept me mee naar haar huis. Wat ik echt verschrikkelijk poedersuiker vind trouwens. Helemaal omdat ik vet veel moeite moet doen hem de deur uit te krijgen en hij dan opeens zonder moeite in de regen op de brommer stapt (daar hebben we ook al een keer ruzie om gehad). -O-

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 10:42

KoudbloedKim schreef:
Gewoon onschuldige dingen? Of vergelijkt hij jou er steeds mee of dat zij dingen beter deden?

Dat verschilt heel erg, het varieert van anekdotes, klagen, vergelijken tot verhalen over seksuele dingen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:47

Ik praat zeker wel over dingen die mijn exen deden. zowel in goede als slechte context.
Ik spiegel het nooit bij iets wat mijn partner doet (bijvoorbeeld: ja dat zei mijn ex ook altijd). en ik gebruik altijd de namen van mn exen. Nooit 'mijn ex' maar hun naam. Ik vind het zelf ook prettig om te horen wat de ex van mijn vriend verkeerd deed en wat hij wel voor leuke herinneringen heeft. Ik kan namelijk heel snel leren van andermans fouten, dus ik sla op wat zij verkeerd deed en wat hij niet prettig vond en zorg dat dat mij niet overkomt.

Verder lachen mijn vriend en ik samen als we een foto van mijn ex zien, want hij ziet er echt verslonst uit en daar lachen we dan om. Ik snap oprecht niet hoe ik ooit iets met die gozer heb. maar goed, dat was toen.. Ik heb ook geen contact meer met mijn exen, en mijn vriend zeer zelden met de zijne. en dat vind ik prima.

Ik denk dat je niet in de periode dat je elkaar net leert kennen, over je ex moet beginnen want dat komt over alsof je daar nog dagelijks mee in je hoofd zit. maar als je denkt dat het een toevoeging heeft voor je relatie of de kennis van iemand over jou als persoon. Tja, waarom niet?
Je ex is een deel van je leven en heeft je gemaakt tot wie je nu bent. zodra je daar trots op kunt zijn, kun je het prima over je ex hebben toch? mits je zeker weet dat je niks meer voelt voor je exvriend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:48

RoyceMack schreef:
Ik denk dat je niet in de periode dat je elkaar net leert kennen, over je ex moet beginnen want dat komt over alsof je daar nog dagelijks mee in je hoofd zit. maar als je denkt dat het een toevoeging heeft voor je relatie of de kennis van iemand over jou als persoon. Tja, waarom niet?
Je ex is een deel van je leven en heeft je gemaakt tot wie je nu bent. zodra je daar trots op kunt zijn, kun je het prima over je ex hebben toch? mits je zeker weet dat je niks meer voelt voor je exvriend.

Ook details over het sexleven van partner en ex?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:50

specialmoon schreef:
Hihi dat lijkt me vreemd. Wel knap van jullie dat dat wel gewoon lukt. :j

Dat is inderdaad mijn voornaamste angst, dat ik me aanstel. Ik ken de meeste eigenlijk wel, en één van zijn exen komt ook wel eens bij ons thuis. Of mijn vriend sleept me mee naar haar huis. Wat ik echt verschrikkelijk poedersuiker vind trouwens. Helemaal omdat ik vet veel moeite moet doen hem de deur uit te krijgen en hij dan opeens zonder moeite in de regen op de brommer stapt (daar hebben we ook al een keer ruzie om gehad). -O-

Ik zou daar toch ook een beetje achterdochtig van worden. Maar of het nu echt zo is, of dat het alleen jouw gevoel is, bespreekbaar maken is gewoon heel belangrijk.
Als je dat niet doet, kom je er sowieso niet vanaf.

Mijn ex en mijn man kennen elkaar al langer dan dat ik hen beide ken :') Ze zaten namelijk bij elkaar op de basisschool (heel klein schooltje). Ik kan nog steeds heel goed overweg met mijn ex, maar het is natuurlijk niet voor niks een ex. Mijn ex en zijn vriendin zijn ondertussen goede vrienden. Ze wonen hier in de buurt en hebben vorige vakantie bijvoorbeeld op mijn paarden gepast.
Het scheelt misschien ook wel dat mijn man totaal niet jaloers is aangelegd en dat het ondertussen al een half leven geleden is dat wij wat hadden. We zijn simpelweg niet meer dezelfde mensen als toen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:50

Ik vind dat niet kunnen. :n
Zou er zelf ook erg onzeker van worden om steeds vergeleken te worden met een ex.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:53

specialmoon schreef:
KoudbloedKim schreef:

Dat verschilt heel erg, het varieert van anekdotes, klagen, vergelijken tot verhalen over seksuele dingen.

Anekdotes vind ik normaal, een ex is tenslotte onderdeel van je leven en daar heb je nou eenmaal dingen mee meegemaakt.
Klagen vind ik zinloos, heeft geen nut en verandert toch niets aan het verhaal.
Vergelijken en seksuele dingen vertellen vind ik ook niet echt nodig. Het is voor de ander ook helemaal niet van belang om dit soort dingen te weten, benoem het dan ook niet.

Ik kan me voorstellen dat het jou kan kwetsen. Ik denk dat je dat ook best op die manier mag benoemen naar je vriend.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 10:58

De vergelijkingen zijn eigenlijk wel altijd wel in mijn voordeel, maar geeft toch een dubbel gevoel. Anekdotes vind ik inderdaad ook niet zo erg, ze zijn er alleen een beetje vaak.

Het is denk ik voornamelijk de frequentie waarmee z'n exen en scharrels worden genoemd waar ik zo veel moeite mee heb.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:59

Anekdotes, ok
vergelijkingen, uitz als het over iets heel belangrijk/fundamenteel gaat, wat in jullie relatie veel beter zit
klagen: no go
seksleven: no go

TS je hebt reden om je hierbij slecht te voelen en als je vriend dit niet begrijpt, is hij wel erg egoïstisch.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:59

Exen blijven moeilijk. Ze zijn er vaak toch wel.
Wij praten er heel soms over. En dan beseffen we beide dat we in elkaars persoonlijke space komen en voorzichtig zijn. Dus de vraagsteller is voorzichtig, de antwoorder nog voorzichtiger. Woorden kunnen kwetsen.
En exen zijn niet voor niets uit elkaar. Het uit mezelf omhoog brengen doe ik niet. Op 1 x na.
Helaas bleek een ex een bekende van mij te zijn en had hij daarover gezwegen. Toen ben ik bijzonder uit mijn pan gegaan. Want verzwijgen cq liegen is not done, helemaal niet in het prille begin.
Toen gaf hij aan, als ik doe behoefte had, hij wel alles wilde vertellen. Hoe het gegaan was... nou nee dank u.
Hoeft niet.

Maar meer ook echt niet... tenzij het ter sprake komt...
Als het elke dag besproken zou worden zou ik hem vragen waarom hij serieus nog zoveel ermee bezig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:04

RoyceMack schreef:
Ik praat zeker wel over dingen die mijn exen deden. zowel in goede als slechte context.
Ik spiegel het nooit bij iets wat mijn partner doet (bijvoorbeeld: ja dat zei mijn ex ook altijd). en ik gebruik altijd de namen van mn exen. Nooit 'mijn ex' maar hun naam. Ik vind het zelf ook prettig om te horen wat de ex van mijn vriend verkeerd deed en wat hij wel voor leuke herinneringen heeft. Ik kan namelijk heel snel leren van andermans fouten, dus ik sla op wat zij verkeerd deed en wat hij niet prettig vond en zorg dat dat mij niet overkomt.

Verder lachen mijn vriend en ik samen als we een foto van mijn ex zien, want hij ziet er echt verslonst uit en daar lachen we dan om. Ik snap oprecht niet hoe ik ooit iets met die gozer heb. maar goed, dat was toen.. Ik heb ook geen contact meer met mijn exen, en mijn vriend zeer zelden met de zijne. en dat vind ik prima.

Ik ben totaal niet trots op mijn ex. Hij heeft dingen geflikt wat totaal niet door de beugel kan. Mijn eigenwaarde/zelfvertrouwen compleet naar de afgrond geholpen.

Intussen gaat alweer stukken beter met mij. Maar ik vind het wel belangrijk dat toekomstige relatiemateriaal er wel vanaf weet.

Jongen waar ik nu leuk contact mee heb, heb ik het ook in grote lijnen verteld. Vroeg het ook uit zichzelf.

Want door mijn ex ben ik stukken voorzichtiger geworden. En wil het nu ook rustig aandoen. Ging bij mijn ex allemaal veelste snel.

Maar zo heeft die jongen ook al paar heftige dingen verteld. En vind dat juist fijn om te weten. Kun je toch wat beter rekening met elkaar houden.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:04

specialmoon schreef:
Ik heb al wel meerdere keren aangegeven dat ik het niet fijn vind en er erg onzeker van wordt. Alleen vindt hij kort gezegd eigenlijk gewoon dat ik me niet moet aanstellen en dat dat onderdeel is van zijn leven. Dit snap ik hartstikke goed en ik zou het ook niet erg vinden als ie het zo nu en dan eens over zijn exen of scharrels (wat er een hoop zijn!) wil praten. Alleen al die details en de hoeveelheid, ik wordt er helemaal gek van.

Nu ben ik zelf ook wel een erg sensitief persoon wat het niet makkelijker maakt. Plus dat ik zelf geen exen heb... Wat mij nog meer een vis op het droge maakt.

Hoe zouden jullie zo'n gesprek beginnen?

Bij een goede relatie houd je rekening met elkaar. Je vriend geeft jou de mogelijkheid, slikken of stikken.
Jij moet het maar gewoon vinden dat hij in zijn verleden blijft graven en hij hoeft er geen rekening mee te houden dat je onzeker wordt over zijn gepraat over ex-en?
Ik kan vertellen hoe ik een gesprek zou beginnen, maar dat is niet de juiste manier voor jou! Persoonlijk zou ik hem er fijntjes aan herinneren dat ik het verleden niet zo belangrijk vind en me wil richten op de toekomst.( Nou fijntjes... de ramen springen hoogstwaarschijnlijk uit de sponningen... :D )
Ik heb ex-en en mijn man ook. Alhoewel die best eens ter sprake komen, maken we elkaar niet onzeker met weetjes die we meegemaakt hebben met de ander.
Een juiste balans is belangrijk in een relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:13

Gewoon bespreekbaar maken. :j
Als hij aan zoiets al niks wil doen, geen rekening met je wil houden, kun je je afvragen of hij wel zo goed bij je past. :o

Ik vind het sowieso al erg dat je bang moet zijn dat hij boos wordt...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:02

Brainless schreef:
RoyceMack schreef:

Ook details over het sexleven van partner en ex?

Uhm, ja die heb ik wel eens besproken ja. Ook van mezelf met mijn ex. Ik vind dat niet iets wat geheim is, of waar je het echt niet over kunt hebben met je vriend. Ik bedoel: ik weet liever wat wel en niet gewenst is bij vriendlief dan dat ik maar wat doe, en zo lijkt me dat ook andersom. En zoals ik al zei: meestal lachen we om de acties van onze exen.. haha. Ik denk dat als je gewoon ook beste vrienden met je partner bent, dat dat soort dingen prima besproken kunnen worden.

Ik zou zoiets erger vinden als ik zou twijfelen of mijn vriend nog gevoelens heeft voor zn ex. Maar die twijfel is er zowel bij hem als bij mij niet.

love_western schreef:
RoyceMack schreef:

Ik ben totaal niet trots op mijn ex. Hij heeft dingen geflikt wat totaal niet door de beugel kan. Mijn eigenwaarde/zelfvertrouwen compleet naar de afgrond geholpen.

Intussen gaat alweer stukken beter met mij. Maar ik vind het wel belangrijk dat toekomstige relatiemateriaal er wel vanaf weet.

Jongen waar ik nu leuk contact mee heb, heb ik het ook in grote lijnen verteld. Vroeg het ook uit zichzelf.

Want door mijn ex ben ik stukken voorzichtiger geworden. En wil het nu ook rustig aandoen. Ging bij mijn ex allemaal veelste snel.

Maar zo heeft die jongen ook al paar heftige dingen verteld. En vind dat juist fijn om te weten. Kun je toch wat beter rekening met elkaar houden.

Nee ik bedoel trots kunnen zijn op wie JIJ bent.

Overigens denk ik dat openheid over wie jij bent en wat je grenzen zijn en wat je hebt meegemaakt, het alleen maar makkelijker maakt om elkaar te begrijpen.
Het is niet zo dat ik wekelijks een 'exen-uurtje' heb met mijn vriend waarin we alle voors en tegens benoemen haha.
Maar we benoemen zo heel af en toe wel eens van 'goh wat ben ik blij dat jij gewoon gluten eet zeg' (zijn ex had gluten allergie en daar ging zij vrij panisch mee om). Dat soort dingen.
Mijn vriend heeft een luchtdruk wapen om op schietbanen mee te schieten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:09

Ja dat zeg je goed : Wel eens...
Maar ik hoop dat hij daar niet dagelijks op terug komt.

Heb een potentiële kandidaat gehad en die had er alleen maar over wat zijn ex fijn vond wat hij deed.
Als ik aangaf; joh dat vind ik niet fijn wil je dat doen?
Was zijn standaard antwoord;
Nou "Annie" vond het anders altijd fantastisch als ik dat deed.

Kan je vertellen dat zoiets niet je plezier ten goede komt en het was daardoor ook snel over met hem.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:10

Brainless schreef:
Ja dat zeg je goed : Wel eens...
Maar ik hoop dat hij daar niet dagelijks op terug komt.

Heb een potentiële kandidaat gehad en die had er alleen maar over wat zijn ex fijn vond wat hij deed.
Als ik aangaf; joh dat vind ik niet fijn wil je dat doen?
Was zijn standaard antwoord;
Nou "Annie" vond het anders altijd fantastisch als ik dat deed.

Kan je vertellen dat zoiets niet je plezier ten goede komt en het was daardoor ook snel over met hem.

Ja, maar dat begrijp ik volkomen. dat is ook bloedirritant. dat je echt denkt: waarom zoek je aandacht bij mij als je die van haar wil?:P hahah dan voel je je echt een rebound.