Jongen met mentale beperking verliefd op mij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Jongen met mentale beperking verliefd op mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:20

Wat fijn, goed gedaan!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:21

Valentijn5 schreef:
Ik vraag me af of een verliefdheid voor mensen met een beperking hetzelfde voelt als mensen die dat niet hebben.

In iedergeval verliezen verliefde mensen vaak hun verstand :P

Verliefdheid lijkt me juist overwegend een hormonale chemische staat waar niet perse verstand bij komt kijken.

Ik vind dat je dit heel goed doet TS, de ouders mogen blij zijn dat je ze zo helpt daarmee.
Maar uiteindelijk zijn zij wel de ouders en dienen er voor te waken dat jij je daar gewoon op je gemak kunt voelen als hun betalende klant.
Het lijkt me verstandig om heel snel duidelijkheid te scheppen aangezien hij nog wel vaker verliefd zal gaan worden. Ook zullen ze hem op zijn niveau sexueel moeten voorlichten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:23

Ik heb vroeger bij een instantie gelopen waar ze een duidelijke regel hadden geen 'verkering' te mogen met de vrijwilligers. Ze waren daar niet door beledigd, was gewoon heel duidelijk voor ze en zeiden dan 'o ja'. De dag erna hadden ze al met een ander verkering.

Misschien kunnen zijn ouders instellen 'niet met klanten' en pakt hij dat prima op.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:32

Sizzle schreef:
Valentijn5 schreef:
Ik vraag me af of een verliefdheid voor mensen met een beperking hetzelfde voelt als mensen die dat niet hebben.

In iedergeval verliezen verliefde mensen vaak hun verstand :P

Verliefdheid lijkt me juist overwegend een hormonale chemische staat waar niet perse verstand bij komt kijken.

Ik vind dat je dit heel goed doet TS, de ouders mogen blij zijn dat je ze zo helpt daarmee.
Maar uiteindelijk zijn zij wel de ouders en dienen er voor te waken dat jij je daar gewoon op je gemak kunt voelen als hun betalende klant.
Het lijkt me verstandig om heel snel duidelijkheid te scheppen aangezien hij nog wel vaker verliefd zal gaan worden. Ook zullen ze hem op zijn niveau sexueel moeten voorlichten.

Bedankt voor je antwoord.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 06:25

Sizzle schreef:

Het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van ouders en begeleiders om voorlichting te geven, maar ik denk dat het belangrijk is om hier open over te communiceren en goede afspraken te maken. Als zijn ouders hem zeggen dat kusjes en knuffels geven niet mag, maar ik laat het toch steeds toe, zal het voor hem alleen maar verwarrend zijn.

Zijn ouders mogen dan verantwoordelijk zijn voor het geven van voorlichting, maar ik zie het wel als mijn eigen verantwoordelijkheid om mijn grenzen duidelijk aan te geven.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:00

Dat moet je ook zeker doen!

Maar het zal die lieve jongen ook duidelijk gemaakt moeten worden wat wel en niet mag en kan.

Nu gaat het goed, onder begeleiding van jou en zijn ouders, maar wat als hij straks zijn pijlen richt op een minder mondig iemand of een jong meisje?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:16

'Zijn pijlen richten' is een wat overdreven woordkeuze... Waarom meteen insinueren dat het misschien gevaarlijk zou kunnen worden? Zo wordt het nooit wat met een gezonde omgang, zowel richting personen met een beperking als het omgaan met grenzen, seksualiteit en liefde voor iedereen.
(Echt, al dat denken in doemscenario's zonder oplossing creëert meer problemen dan het oplost...) Zullen we dat maar gewoon overslaan?

Enne, ja, ik ben het helemaal met ElineS eens dat het niet alleen maar de zaak is van ouders en begeleiders. Je hebt als je omgaat met mensen altijd zelf een verantwoordelijkheid hoe je met anderen omgaat. Je reageert voortdurend op elkaar in een normale omgang, waarom zou je dat ineens niet meer kunnen als het gaat om een jongen met een verstandelijke beperking? Waarom zou je dan ineens vinden dat je je daar zelf niet volwassen in hoeft op te stellen? Dat zegt namelijk alles over hoe we kijken naar mensen met een beperking: als iets buiten ons en onze samenleving. En dat is eigenlijk maar raar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:22

Liefdespijlen...zoals Amor <3
Ik bedoel uiteraard niet letterlijk _O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:26

Shadow0 schreef:
'Zijn pijlen richten' is een wat overdreven woordkeuze... Waarom meteen insinueren dat het misschien gevaarlijk zou kunnen worden? Zo wordt het nooit wat met een gezonde omgang, zowel richting personen met een beperking als het omgaan met grenzen, seksualiteit en liefde voor iedereen.
(Echt, al dat denken in doemscenario's zonder oplossing creëert meer problemen dan het oplost...) Zullen we dat maar gewoon overslaan?

Enne, ja, ik ben het helemaal met ElineS eens dat het niet alleen maar de zaak is van ouders en begeleiders. Je hebt als je omgaat met mensen altijd zelf een verantwoordelijkheid hoe je met anderen omgaat. Je reageert voortdurend op elkaar in een normale omgang, waarom zou je dat ineens niet meer kunnen als het gaat om een jongen met een verstandelijke beperking? Waarom zou je dan ineens vinden dat je je daar zelf niet volwassen in hoeft op te stellen? Dat zegt namelijk alles over hoe we kijken naar mensen met een beperking: als iets buiten ons en onze samenleving. En dat is eigenlijk maar raar.

Helemaal mee eens.

Maar in het belang van de jongen, is het wel belangrijk dat ouders en begeleiders dit onderwerp bespreekbaar maken. Alleen al vanwege het feit dat mensen met een verstandelijke beperking extra risico lopen op seksueel misbruik http://www.rutgers.nl/feiten-en-cijfers ... r-seksuele
Maar ook omdat de ontwikkeling op dit vlak er gewoon 'bij hoort'.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:29

Eline91 schreef:
Ik heb zonet even met de ouders aan tafel gezeten, zij hebben me wat tips kunnen geven en we hebben afspraken gemaakt over hoe we hiermee kunnen omgaan. Ik ben blij dat zijn ouders met me meedenken en helpen zoeken naar oplossingen :)

en complimenten voor jou dat je dit met de ouders bespreekt en er samen een 'opvoeding'' aan geven.
ik als moeder met kind met autisme zou willen zien dat meer mensen eerst naar ouders zouden komen om te overleggen wat nu echt werkt, zodat iedereen er ook echt gebaad bij is.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:37

De reden dat ik het vroeg is dat ik ook met een verstandelijke beperking kamp en ik ook vaak genoeg heb meegemaakt dat ik gevoelens voor iemand heb en dat het niet wederzijds blijkt te zijn. Maar ik heb het nu ook te pakken en die verliefde gevoelens zijn niet zomaar uit te schakelen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:49

Even complimenten hoe je hiermee om gaat, veel mensen zijn gewoon "hard" naar mensen met een beperking, ik vind dat je het heel goed aanpakt.
Bedenk je dat dit een 4 a 6 jarige is in het lichaam van een 15 jarige; de hormonen zijn er, alleen en manier van ermee omgaan is nog niet aanwezig, dat uit zich nog op de leeftijd van een 4-6 jarige (waar een kusje geven als je iemand lief vind prima kan).

Dus grenzen aangeven, maar in taal niet te moeilijk worden om het voor jezelf makkelijker te maken; ik vind het niet fijn als je mij kusjes en knuffels geeft, maar ik vind het wel leuk als je mij komt helpen. Eventueel als de ouders/begeleiding zo ver is in de voorlichting aangeven dat je vrienden zijn leuk vind, maar geen relatie wilt. Maar dat heeft echt alleen zin als hij snapt wat dat inhoud en het is niet jou taak om hem dat uit te leggen.

Wijs hem als persoon dus niet af, maar zijn gedraging. Dat maakt de omgang daarna makkelijker.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 13:56

smurffie schreef:
Wijs hem als persoon dus niet af, maar zijn gedraging. Dat maakt de omgang daarna makkelijker.

Dat vind ik een goeie tip, en het sluit ook helemaal aan bij hoe ik met deze situatie zou willen omgaan :)

StalNollie, jammer dat jullie het zo moeten ervaren. Ik vind het juist heel belangrijk dat mensen net dat beetje extra moeite doen om te zorgen dat ook zij een plaatsje krijgen in de maatschappij.
Natuurlijk is het 'makkelijker' om de jongen weg te houden bij de pensionklanten, dan komt er niemand in zo'n situatie terecht. Maar tegelijk pak je hem daarmee ook het contact met andere mensen af, en een mogelijkheid om te groeien in zijn verantwoordelijkheden en sociale vaardigheden.
En anderzijds heeft het ook geen zin om hem gewoon in het diepe te gooien en te doen alsof er niks aan de hand is, want dat leidt tot veel onbegrip en frustraties.
Het is een kleine stalling in een familiale sfeer, en als iedereen een beetje moeite doet is dit juist een heel fijne omgeving voor hem. Het kost me misschien 5 minuten extra om m'n pony te poetsen of de paarden te voederen als hij me komt helpen, maar als ik zie hoe blij en trots hij dan is heb ik dat er met veel plezier voor over.

Maar het moet voor mij natuurlijk ook haalbaar en leuk blijven, en daarom vind ik het zo belangrijk dat dit opgelost wordt :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:38

Valentijn5 schreef:

Voelen zal globaal wel hetzelfde zijn.
Maar wat als een volwassen man met verliefde of sexuele gevoelens, alleen zijn niveau is als een peuter.

En daar zijn veel schakeringen van te bedenken.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:22

A3a1 schreef:
Valentijn5 schreef:

Voelen zal globaal wel hetzelfde zijn.
Maar wat als een volwassen man met verliefde of sexuele gevoelens, alleen zijn niveau is als een peuter.

En daar zijn veel schakeringen van te bedenken.

Ik hoop dat ik leer dat ik er dan ook een keer goed mee overweg kan. Want het houdt mij aardig in de greep.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:27

Ook van mij conplimenten ts! Vind knap hoe je ermee omgaat en kunnen vele van leren!

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:41

Lastige situatie, zoals al eerder gezegd, wees duidelijk en trek een lijn tot waar en niet verder.
Het is heel moeilijk om iemand niet te kwetsen in zo'n situatie, respect dat je er zoveel tijd en moeite voorneemt om de situatie zo goedmogelijk ten goede te keren.
Sterkte in ieder geval.
(ps zorg wel dat je een vervangende stal alvast achter de hand hebt mocht het uit de hand lopen dat je snel ergens anders terecht kunt)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:43

Een vervangende stal achter de hand?
Het is geen draak met 3 koppen toch?

Zo te lezen is alles uitstekend onder controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:49

Waarom zou het in hemelsnaam uit de hand lopen? :?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:38

Lente schreef:
Waarom zou het in hemelsnaam uit de hand lopen? :?

tja omdat bokkers graag in doomsenario s denken !
Maar Ts als iedereen met elkaar praat hoeft niet iedereen het eens te zijn maar is er meestal wel een oplossing waarbij alle partijen prima kunnen verder leven. En als ik je reactie lees is dat ook zo.
Ontsporen gebeurd als verschillende mensen verschillende aanpakken hebben, dan snapt iemand het niet meer en dan kan er makkelijk wat ruis ontstaan.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:49

Alles is inderdaad onder controle, ik zie echt geen reden om een andere stal te gaan zoeken :)

De jongen gaat in de week gewoon naar school, dus meestal zie ik hem maar 2x per week. En zijn ouders blijven altijd wel een beetje in de buurt om een oogje in het zeil te houden. Dat deden ze altijd al hoor, voor deze situatie ook al.

Ik denk als we goed communiceren en het samen aanpakken, dat dit misschien helemaal niet zo'n groot probleem hoeft te zijn :) Het overviel me een beetje en ik wist niet goed hoe ik erop moest reageren, maar met de steun van zijn ouders lukt het me wel om duidelijk grenzen te stellen.

Over een aantal weken zijn we het vast allang weer vergeten :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:49

Eline91 schreef:
Bedankt voor de reacties!

Janine1990 schreef:
Wat je volgens mij wel moet zien, is jouw positie daar. Jij bent hun klant. En als ik het goed lees, voel je je hier niet prettig bij. Iets waar je je helemaal niet voor hoeft te schamen. Ik voel me ook niet prettig bij mensen met een verstandelijke beperking/handicap.

Hier wil ik toch even op reageren, want het is helemaal niet zo dat ik me niet comfortabel voel met hun zoon. Ik vind het een fijne jongen en heb er echt geen probleem mee dat hij naar me toe komt in de stal.
Alleen wil ik hem niet de verkeerde indruk geven dat het iets zou kunnen worden tussen ons. Ik weet niet hoeveel hij echt snapt van liefde en relaties, maar ik wil hem geen valse hoop geven.

We proberen hem nu al duidelijk te maken dat kusjes geven niet hoort, maar ik weet niet goed wat ik verder nog kan zeggen. Met een normale jongen ben ik het liefste vanaf het begin duidelijk, dus met deze jongen zou ik dat het liefste ook zo aanpakken. Mijn moeder vindt dat ik hem met een smoesje moet afschepen, maar daar voel ik me eerlijk gezegd niet comfortabel bij...

Excuus, ik heb de OP dan verkeerd geïnterpreteerd. Ik ging even van mezelf uit. Ik vraag pas naar dit soort dingen op een openbaar forum wanneer ik niet met de situatie overweg kan door het bespreken met de naaste personen en me dus niet prettig voel. Zoals ik het nu lees is er dus eigenlijk helemaal geen probleem.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:55

Shadow0 schreef:
Janine1990 schreef:
Ik voel me ook niet prettig bij mensen met een verstandelijke beperking/handicap. Sterker nog, ik vind het vreselijk eng. [...]Maar een beetje druk opbouwen is niet verkeerd. Het is niet aan jou om hiermee te dealen toch?

Ik zou zeggen, jawel, het is aan jou en aan ieder om daarmee te dealen, omdat het mensen zijn binnen onze maatschappij. Je kunt niet zomaar mensen uitsluiten alleen omdat je je er onprettig bij voelt, als je niets gedaan hebt om het probleem op te lossen. (En het probleem kan hooguit grensoverschrijdend gedrag van die jongen zijn, niet zijn beperking op zich.)

Je mag mensen met een handicap wat mij betreft eng vinden, maar 'alvast een beetje druk opbouwen' en verwachten dat 'men' de mensen met een handicap maar uit jouw buurt houdt omdat jij je er niet prettig bij voelt is niet redelijk of aanvaardbaar (en, zeker sinds het verdrag over rechten voor mensen met een beperking eindelijk is geratificeerd, ook wettelijk niet toegestaan. Of nou ja, het verwachten kan misschien wel, maar de staleigenaar MAG er niet naar handelen.)

Ik denk dat je het verkeerd hebt gelezen.
Zoals ik hiervoor aangaf heb ik de OP gewoon verkeerd geïnterpreteerd. Ik heb de indruk gekregen dat TS zich er niet prettig bij voelde en de ouders niet echt een eenduidige manier van mee omgaan aangaven, dat de ouders van de betreffende jongen ook niet weten hoe ze er mee om gaan en niet weten hoe hun zoon er potentieel mee om zal kunnen gaan.

En dát vond ik niet het probleem van TS. Ik vind beslist niet dat een klant maar moet kijken hoe hun zoon omgaat met eventuele verliefdheid of wat er ook aan de hand is. Ik vind dat de ouders zich daarover goed moeten laten informeren en dát bespreken met de klant (TS dus).
Nu is dit dus kennelijk niet het geval, fijn voor TS. Maar zou dit mij zijn overkomen, zou ik de druk opbouwen om ervoor te zorgen dat de ouders zich wél gaan informeren en dit met mij kunnen bespreken. Want als ik me ergens niet prettig vind, ben ik snel weg.

Ik heb het volgens mij nergens gehad over het uit de buurt houden van die jongen. Snap dan ook niet waarom er nu rechten van de mens bij moeten worden gehaald. Ik zal wel de laatste zijn die roept dat gehandicapten hier niet horen... :n

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:06

Heb alles gelezen en op het thema niet veel te melden, buiten mijn complimenten voor jou, TS, hoe je er mee omgaat!

Ook ik voel me (helaas!) vaak ondanks mijn opleiding ongemakkelijk in de omgang met mensen met een beperking. Mede daardoor sturen we onze kinderen naar een school met een integratief beleid, zodat ze nu al leren omgaan met mensen die "anders" zijn. En neem van mij aan: het werkt!

Maar verliefdheid is sowieso iets raars, waardoor mensen zich heel anders dan anders gaan gedragen. En als die verliefdheid niet wederzijds is, ben ik ook voor het principe: duidelijkheid. Geen twijfel aan laten bestaan dat jij niet verliefd bent en er niets mee wil, zonder hem er als persoon mee aan te vallen.

Helaas heb ik anders ook wel de ervaring (met een normaal begaafde jongen) dat het verderzetten van een vriendschappelijke relatie verkeerdelijk geinterpreteerd kan worden als "ze heeft toch interesse in me, hoewel ze "neen" zegt." -O- Wees dus echt, echt duidelijk!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 21:14

Janine1990 schreef:
Excuus, ik heb de OP dan verkeerd geïnterpreteerd. Ik ging even van mezelf uit. Ik vraag pas naar dit soort dingen op een openbaar forum wanneer ik niet met de situatie overweg kan door het bespreken met de naaste personen en me dus niet prettig voel.

Geeft niks hoor, ik begrijp je reactie wel. Als het echt zo was dat de ouders hun verantwoordelijkheid niet namen had ik ook wel wat meer druk opgebouwd :)

Ik heb de vraag hier gesteld omdat ik het in eerste instantie moeilijk vond om dit aan te kaarten bij de ouders, ik ben geen grote held voor dat soort dingen :') Op dat vlak verschillen we dus van elkaar ;)