ervaringen erfdienstbaarheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:18

Sammie schreef:
bigone schreef:
Als je iets gedoogd zit daar dan ook een verjaringstermijn op? Wel even goed navragen.

Ligt aan de situatie. 1988 + 20 jaar is 2008. Het is dus al mogelijk verjaard.

Maar voor een paar kabels??? Serieus... Enige idee over hoeveel kabels eronder je grond en huis liggen? Bij graafwerkzaamheden altijd uitkijken dus. Het voorstel om dit bij de notaris vast te leggen snap ik enerzijds.. anderzijds vind ik het redelijk overdreven.

Een erfdienstbaarheid als zijnde je oude buurvrouw van 90 die via jouw tuin de prullebak buiten moeten zetten. Dat soort dingen drukken de prijs, maar een paar kabeltjes in de grond.. :D

Jij zegt precies hoe ik er over denk, maar omdat er zoveel mensen voor waarschuwen, vroeg ik me toch af of ik er dus niet te simpel over dacht en het dus evt wel een 'probleem' kon zijn.

BigOne

Re: ervaringen erfdienstbaarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:38

Inderdaad, erfdienstbaarheid kan ook uitmonden in grote problemen met buren. Als iedereen zich netjes aan de regels houd is er niets aan de hand maar je zal maar buren krijgen die vinden dat het hele kabelwerk op de schop moet, er even een paar weken mee bezig zijn en je oprit als een zooitje achterlaten. Zeg niet dat het gebeurt maar het kan en nu heeft ts de mogelijkheid om het duidelijk op papier te zetten dan ook zeker doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:32

Het gaat om kabels van nutsbedrijven(tv , stroom oid?)
Daar zou ik me qua erfdienstbaarheid idd niet al te druk om maken... die liggen er en that's it...
Doet ook vrij weinig qua drukken van de woning en dikke kans dat het idd al dik verjaard is aangezien die 20 jaar ook al weer even geleden is

Zaken als de buurman moet altijd door je tuin heen kunnen met de auto zou ik idd niet blij van worden...en dat doet wel wat met prijs, maar vaste aansluitingen daar heb je eigenlijk totaal geen last van, hoewel eventueel vast leggen van wie verantwoordelijk is voor evt kosten van de oprit repareren als er ooit eens bij de kabels gekeken moet worden wel handig kan zijn.

Jolien87

Re: ervaringen erfdienstbaarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:05

Zolang er niks met de kabels aan de hand is, is er natuurlijk geen enkel punt om moeilijk over te doen. Het wordt pas lastig op het moment dat de oprit opengehaald moet worden. Maar wat er ook wordt afgesproken: die kabels liggen er nu eenmaal en die zullen er ooit een keer uit moeten, dit kan alleen over een jaar zijn, maar bij wijze van spreken ook over 10 jaar, als je begrijpt wat ik bedoel.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:19

Ga zeker niet uit van wat makelaars je vertellen: ze zijn hierin geen expert en/of dienen niet jouw belang.

Neem contact op met de notaris die de koop van je huis heeft geregeld, dat is wel een expert op het gebied van erfdienstbaarheid en die weet hoe je een goede overeenkomst/akte opstelt.

Tot die tijd helemaal niets tekenen! En laat je buren alle kosten die hieruit voortvloeien betalen.