Verplicht worden om op zaterdag te werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Verplicht worden om op zaterdag te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:21

Ik herken het wel een beetje. Mijn man werkt van maandag tot vrijdag en is het weekeinde vrij, terwijl ik maar een keer in de twee weken op een zaterdag vrij ben en de rest van het weekeinde werk. Het is niet altijd even handig, maar het went. Je relatie moet er wel tegen bestand zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:27

Hier ook herkenbaar.
Maar het is ons probleem niet die van de werkgever.

Wij werken beide ploegen.
Mijn man de late voor 5 dagen.
De week erop vroege 6 dagen dan heeft hij op zaterdag 15 uur dienst.

Ik werk 3 ploegen. Ook weekenden.
Dus erg vaak heeft hij vroege en ik late.
Of ik nacht en hij late dan ben ik pas wakker als hij weer weg is.

En erg vaak dat ik in het weekend werk dat hij net vrij is. En ben ik vrij heeft hij de 15 uur dienst.

Des te fijner als je wel een dag of avond samen bent. :D

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:29

cissy schreef:
Je kunt het nog eens proberen op het moment dat je er weer 3 of 6 mnd tussenuit moet. Dan krijg je nl een nieuw contract dus kun je ook opnieuw onderhandelen.
En anders een andere baan zoeken.
Op zich geef ik je wel gelijk. Je situatie is veranderd tov hoe je daar binnen kwam. Als je bijv een kind zou krijgen veranderd er ook eea en dan zou je ook niet kunnen aanpassen?.

Nee, dan kun je dat niet aanpassen. In die zin, als jij een contract getekend hebt dan heeft de werkgever het recht je daar aan te houden mbt waarvoor getekend is...
Ts wat staat er nu in je contract mbt inplannen/roosters? Ik denk ook dat je blij mag zijn dat je werkgever met je in conclaaf wil. Ik zelf als werkgever vindt het fijn als iemand met een dergelijk verzoek meedenkt aan een oplossing. Maar anders jammer dan, het staat zo in je contract. Misschien kun je wel eens met je collega's zelf overleggen, wellicht vind een collega het niet erg om ook zo nu en dan een weekend te werken? Het kan nog steeds zijn dat (een deel) contractueel niet in het weekend hoeft te werken. En dat is niet oneerlijk, maar gewoon vastgelegd...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:38

Inderdaad heel vervelend voor jou, maar niet het probleem van je werkgever of van je collega's. Dat zij niet in het weekend werken is waarschijnlijk ook juist de reden waarom jij aangenomen bent. Als je dat niet meer wil kan je dat voorstellen zoals je ook heb gedaan, maar recht heb je zeker niet. Ik denk dat je met om de twee of drie weken al behoorlijk tegemoet wordt gekomen. Als je dat te weinig vindt moet je misschien gaan uitkijken naar een andere baan?

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 20:41

Er staat in mijn contract niets concreets over de werkuren. Alleen dat ik instem met de werktijden binnen e grenzen van de uren waarop de winkel geopend mag zijn.

Ik ben eigenlijk gewoon altijd beschikbaar geweest en heb er ook nooit problemen mee gehad om te werken op zaterdag.
Ik denk zelf dat mijn werkgever het nu behoorlijk vervelend vind dat ik niet meer 100% inzetbaar ben. Ik kan overal tussendoor gepland worden, tussen alle blijkbaar bestaande afspraken in.
Ik snap ook heus wel dat het niet 1, 2, 3 omgegooid kan worden. Ik ben zelf bezig met het opleiden van mensen (die overigens op zaterdags beschikbaar zijn :Y) ). En ik snap best dat zij niet binnen 2 weken een volledige zaterdag kunnen draaien.
Maar door de weerstand die ik meteen al voelde, stel ik mijzelf ook defensief op.
En kom ik nu eens op voor mezelf. Na al die jaren heen en weer gepingpongd te worden tussen contracten en er weer uitgegooid worden.

Indeed.nl staat sowieso geopend op dit moment, het is nooit verkeerd om eens te kijken wat er zoal aangeboden word.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:42

Heb je al aan die collega's van jou van door de weeks persoonlijk gevraagd of zij het erg zouden vinden om ook op zaterdag te werken?
Misschien dat als er een paar zijn die jou dienst willen werken dat ze dit kunnen afwisselen en zo zelf ook niet iedere zaterdag hoeven te werken??
Dan kan je daarmee naar je baas gaan.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 20:45

1 collega kan sowieso elke zaterdag maar daarop gaf mijn leidinggevende aan dat vanwege dat zij straks niet meer in dienst is, dat dat geen definitieve oplossing is. Daarbij wil hij haar ook niet iedere week inplannen, waarschijnlijk omdat ze dan boven haar contracturen uitkomt.
Van de andere collega's weet ik bijna zeker dat ze zaterdags niet willen, maar ik kan het natuurlijk altijd nog eens vragen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:56

DjunDjun schreef:
Er staat in mijn contract niets concreets over de werkuren. Alleen dat ik instem met de werktijden binnen e grenzen van de uren waarop de winkel geopend mag zijn.

Er staat dus wel iets concreets.......... werktijden binnen openingstijden.

Wat zal er gebeuren als je vriend gaat vragen of hij op vrijdag niet wil werken??? Ik draai het dan om maar het komt op hetzelfde neer. Dat kan wrsch ook niet.
Het is niet raar van een werkgever om je ook op de zaterdag nodig te hebben. Je weet dat de winkel dan open is dus dat je zou moeten werken. Misschien vul jij met 20 uur parttime wel juist die uren in? Als je echt helemaal niet op de zaterdag wilt dan zal het een andere baan zoeken worden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:58

DjunDjun schreef:
1 collega kan sowieso elke zaterdag maar daarop gaf mijn leidinggevende aan dat vanwege dat zij straks niet meer in dienst is, dat dat geen definitieve oplossing is. Daarbij wil hij haar ook niet iedere week inplannen, waarschijnlijk omdat ze dan boven haar contracturen uitkomt.
Van de andere collega's weet ik bijna zeker dat ze zaterdags niet willen, maar ik kan het natuurlijk altijd nog eens vragen.

Eigenlijk geef je het antwoord hier zelf.

Ik begrijp dat jij eigenlijk aangenomen bent voor de zaterdagen, omdat er anders dus geen personeel is op de zaterdag? Het is heel zuur, maar dan kan je niet echt van je werkgever verachten dat je zomaar alle zaterdagen (of in ieder geval bijna allemaal) vrij kan.
Het is top dat jij doordeweeks wel kan, maar als er niemand is die wil ruilen met de zaterdag,.. Dan ben je doordeweeks dus overbezet, en zaterdag onderbezet.

Je kan niet van een werkgever verwachten dat gij extra mensen aan gaat nemen om aan ieders wensen te voldoen. Jammer, maar zo is de realiteit nou eenmaal.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:16

Ik heb ook een man die internationaal chauffeur is.
Plus een baan (vast contract) waarbij ik om en om een heel weekend moet werken.
Nu het vakantietijd is zelfs 3 van de 4 weekenden.
Heel cru gezegd of accepteren of wat anders gaan zoeken. In mijn CAO staat ook dat het tegenwoordig gewoon een '7 daagse werkweek is en ze mij in mogen roosteren naar goeddunken van de openingstijden'.
Ik vind het al schappelijk dat hij wil afspreken iedere 3e zaterdag.
Dat lijkt mij toch al een mooie middenweg?
In het begin zal het misschien wennen zijn maar er valt omheen te werken.
Ik vind het wel fijn voor mijn man dat hij op deze manier ook nog wat tijd in het weekend voor zijn eigen en zijn vrienden heeft.
De tijd die wij dan eens samen hebben is juist extra leuk.
We boeken gewoon wat vaker een vakantie of weekend weg samen (want dat kan ook dankzij het werk/inkomen dat wij hebben) ;)

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 21:32

kimberley82 schreef:
Ik heb ook een man die internationaal chauffeur is.
Plus een baan (vast contract) waarbij ik om en om een heel weekend moet werken.
Nu het vakantietijd is zelfs 3 van de 4 weekenden.
Heel cru gezegd of accepteren of wat anders gaan zoeken. In mijn CAO staat ook dat het tegenwoordig gewoon een '7 daagse werkweek is en ze mij in mogen roosteren naar goeddunken van de openingstijden'.
Ik vind het al schappelijk dat hij wil afspreken iedere 3e zaterdag.
Dat lijkt mij toch al een mooie middenweg?
In het begin zal het misschien wennen zijn maar er valt omheen te werken.
Ik vind het wel fijn voor mijn man dat hij op deze manier ook nog wat tijd in het weekend voor zijn eigen en zijn vrienden heeft.
De tijd die wij dan eens samen hebben is juist extra leuk.
We boeken gewoon wat vaker een vakantie of weekend weg samen (want dat kan ook dankzij het werk/inkomen dat wij hebben) ;)

Zo kun je het ook bekijken inderdaad. Dan heeft hij ook nog wat tijd voor zichzelf.
Iedere 3e zaterdag zal al een mooie oplossing zijn en ik denk dat ik dat als uitgangspunt zal nemen. En die extra vakanties/weekendjes weg maken weer een hoop goed. *D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:42

Ik snap het probleem niet zo...
Mijn vriend werkt onregelmatige diensten en is maar 1 weekend ler 4 weken vrij. Ik werk van ma t/m vrij. Het vergt wat planning ja... dat wel...

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 21:45

Liezel1 schreef:
Ik snap het probleem niet zo...
Mijn vriend werkt onregelmatige diensten en is maar 1 weekend ler 4 weken vrij. Ik werk van ma t/m vrij. Het vergt wat planning ja... dat wel...

Jij ziet je vriend door de week dus wel? Ik zal mijn vriend dan eigenlijk alleen op zondag zien, als ik zaterdags werk. Dat vind ik wel een probleem, want ik hecht veel waarde aan onze tijd samen en ik vind 1 dag in de week weinig tijd samen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:47

Dan zal je ander werk moeten zoeken. Je kan niet verwachten dat ze voor jou alles gaan veranderen. Anderen hebben niets te maken of jij je vriend tijdens de week ziet of niet.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:53

Najaar. . Zien... is een groot woord.

Voorbeeld van de afgelopen week:
Maandag: ik heb overdag gewerkt, hij avonddienst. Dus hij is weg als ik thuis kom en komt las weer thuis als ik al slaap.
Dinsdag: zelfde als maandag
Woensdag: zelfde als maandag
Donderdag: hij gaat de nachtdienst in, dus overdag vrij. Ik ben aan het werk. Als ik thuis kom, kruisen wel elkaar in de gang, want hij moet eerst naar de kazerne en van daaruit meteen werken (nachtdienst dus).
Vrijdag: als ik smorgens de deur uit ga, is hij nog niet thuis. Als ik thuis kom, eten wel even samen en gaat hij weer weg voor een nachtdienst. Zaterdag ochtend om 8 uur thuis... En dan slapen tot 14:00 zo'n beetje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:02

Zo normaal is het natuurlijk helemaal niet dat de werkgever alles kan bepalen en de werknemer alleen maar de opties slikken of stikken heeft? De wet biedt misschien niet zoveel mogelijkheden - maar het zou weer veel normaler moeten worden dat we dit soort dingen weer in redelijkheid oplossen. En dat we gewoon een redelijke balans vinden tussen werk en de rest van het leven.

Ook dat steeds 3 maanden eruit is van de gekke. Het zegt heel veel over de houding van deze werkgever (en van alle werkgevers die het ook doen) over hun werknemers. Daar zouden we veel minder begrip voor moeten hebben en veel nadrukkelijker steeds moeten herhalen dat het een rare en onaanvaardbare manier van omgaan met mensen is.

TS, wat jou betreft: de kans is natuurlijk groot dat je werkgever je zonder pardon laat vallen zodra het vaste contract in zicht komt. In de tussentijd zou ik toch gewoon proberen om er vasthoudend maar redelijk uit te komen. Alles accepteren vergroot je kansen op een vast contract misschien niet eens, soms is het plan al klaar, soms win je zelfs respect door niet zo makkelijk op te geven.

Juridisch zou je na kunnen vragen wat de regels zijn over werktijden als die niet in je contract staan. Ook is het natuurlijk belangrijk dat er een CAO is. Maar de juridische weg is meestal niet de meest effectieve. (Het helpt wel hoor, als de CAO bijvoorbeeld heel duidelijk zegt dat het niet mag.) Met je eigen kalme vasthoudendheid kom je waarschijnlijk verder.

(En laat je niet aanpraten dat je eisen onredelijk zijn en dat het heel normaal is dat je maar op moet komen draven wanneer het de werkgever uitkomt, zonder enig overleg. Geen idee waarom we dat normaal zouden moeten vinden, want dat is helemaal niet nodig.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:03

Ik snap je situatie TS
de eerste twee jaar dat ik samen was met mijn vriend werkte ik iedere zaterdag en zondag, en hij doordeweeks.
Gelukkig is dit na een tijd veranderd (1 weekend op twee, tijdje 1 zaterdag op twee, dan weer iedere zaterdag) (uren telkens van 9 tot 19.30 van huis weg, daarna nog paarden voeren. dus gauw 21.00 tegen dat ik thuis was)
Nu heb ik zelf een kantoorjob tijdens de week, hij werkt meestal 6/7.
Tijdens de week ben ik op maandag en dinsdagavond weg, hij is weg op donderdagavond, de enige avonden dat we elkaar echt zien is woensdag en vrijdag en zaterdagavond. Zondag is een dag voor ons samen, die in de winter meestal gevuld wordt met paarden verzorgen en bij familie gaan zitten, en aan de zomerkanten lange wandelingen met de hond. Dat is imo meer dan voldoende, anders zitten we elkaar teveel op de lip

Als ik het goed begrijp krijg je nu het voorstel dat je maar 1 zaterdag op twee hoeft te werken (klinkt toch ideaal? Jij hebt dan in de week tijd voor jouw dingen, en je man heeft dan 1 zaterdag op twee de tijd om manstuff te doen zonder dat zijn vrouwtje thuis zit te wachten, dan heb je nog altijd anderhalf weekend op 2 om dingen samen te doen toch?) of in het nog betere geval maar 1 zaterdag op 3 moet werken.

Ik weet niet hoe de rest van de situatie is, als je je job graag doet en nodig hebt zou ik dit met twee handen aannemen. Als er je je job toch niet zo graag doet en eigenlijk niet nodig hebt, lekker ontslag nemen en iets anders zoeken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:04

Redelijkheid is niet eisen dat ze geen een weekend meer moet werken, redelijkheid is dat er een eerlijke verdeling komt.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:04

We leven in een 24- uurs economie zou mijn storemanager zeggen:

Mijn partner en vader van mijn zoontje van
4 maanden is doordeweeks van huis en slaapt dan ook elders. Ons
Samen zijn is dan ook gebaseerd op de weekenden. Echter ben ik verplicht 2
Zaterdagen en 1 zondag ofwel 3 weekenden per maand te werken....wij hebben effectief maar 1 weekend samen.

Ik vind dat ook veelste weinig, maargoed ik snap dat de kennis verdeeld moet worden en dit rooster wordt ook van mijn 20 directe collega's verwacht. Sterker nog, alle kleinere contracten moeten elk weekend beschikbaar zijn.

Op dit moment ben ik blij dat ik een baan heb!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:06

linda_arnold schreef:

Zaterdagen en 1 zondag ofwel 3 weekenden per maand te werken....wij hebben effectief maar 1 weekend samen.

Ik vind dat ook veelste weinig, maargoed ik snap dat de kennis verdeeld moet worden en dit rooster wordt ook van mijn 20 directe collega's verwacht. Sterker nog, alle kleinere contracten moeten elk weekend beschikbaar zijn.

zie het anders, je hebt niet "maar" 1 weekend per maand samen, je hebt 1 "vol" weekend per maand samen en 3 halve weekends samen. dat is 5 op de 8 dagen per maand dat je samen kunt doorbrengen, en hierdoor heb je beide tijd om je eigen tijd in te vullen en je eigen hobby's te hebben zonder dat je iedere seconde moet rekening houden met elkaar ...

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 23:18

Shadow0 schreef:
Zo normaal is het natuurlijk helemaal niet dat de werkgever alles kan bepalen en de werknemer alleen maar de opties slikken of stikken heeft? De wet biedt misschien niet zoveel mogelijkheden - maar het zou weer veel normaler moeten worden dat we dit soort dingen weer in redelijkheid oplossen. En dat we gewoon een redelijke balans vinden tussen werk en de rest van het leven.

Ook dat steeds 3 maanden eruit is van de gekke. Het zegt heel veel over de houding van deze werkgever (en van alle werkgevers die het ook doen) over hun werknemers. Daar zouden we veel minder begrip voor moeten hebben en veel nadrukkelijker steeds moeten herhalen dat het een rare en onaanvaardbare manier van omgaan met mensen is.

TS, wat jou betreft: de kans is natuurlijk groot dat je werkgever je zonder pardon laat vallen zodra het vaste contract in zicht komt. In de tussentijd zou ik toch gewoon proberen om er vasthoudend maar redelijk uit te komen. Alles accepteren vergroot je kansen op een vast contract misschien niet eens, soms is het plan al klaar, soms win je zelfs respect door niet zo makkelijk op te geven.

Juridisch zou je na kunnen vragen wat de regels zijn over werktijden als die niet in je contract staan. Ook is het natuurlijk belangrijk dat er een CAO is. Maar de juridische weg is meestal niet de meest effectieve. (Het helpt wel hoor, als de CAO bijvoorbeeld heel duidelijk zegt dat het niet mag.) Met je eigen kalme vasthoudendheid kom je waarschijnlijk verder.

(En laat je niet aanpraten dat je eisen onredelijk zijn en dat het heel normaal is dat je maar op moet komen draven wanneer het de werkgever uitkomt, zonder enig overleg. Geen idee waarom we dat normaal zouden moeten vinden, want dat is helemaal niet nodig.)

Ik kan me heel goed vinden in jouw woorden.
Omdat ik dus steeds maar weer aan de kant geschoven word, vind ik nu dat ik mijn stem mag laten horen.
Werk hoort bij het leven, maar ik hoef toch niet mijn werkgever mijn leven te laten bepalen?

Die vaste baan krijg ik hier niet. Daar ga ik ook niet vanuit.
Ze noemen me onmisbaar, maar wanneer ze langer de tijd hebben lossen ze het zonder mij ook wel op.

Ik ben me aan het inlezen op arbeidsrechter.nl en daaruit haal ik al heel veel nuttige informatie.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 00:46

Shadow0 schreef:

Ik vind de werkgever helemaal niet zo onredelijk, er is toch overleg, ze hebben haar al 2/3 van de zaterdagen vrij aangeboden. Dat TS niet meer op zaterdag wil werken is best begrijpelijk maar is het dan ook maar direct redelijk om te verwachten dat je werkgever dat ook kan regelen? Als de collega's van TS gewoon verstandiger zijn geweest en wel duidelijk hun grenzen hebben aangegeven hoeven zij zich toch ook niet ineens door TS te laten dicteren dat ze best op zaterdag kunnen werken?
Als je ineens heel andere dagen wil werken dan kan het dat dat bij je huidige werkgever gewoon niet kan, dat lijkt me ook niet meer dan redelijk >;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 01:03

Weet je wat jij moet doen de fnv bellen en dit voorleggen die weten precies wat wel en niet kan en dan kan je ze dat van die 3maanden eruit tussen door ook vragen. En verder ga gewoon eens rondkijken naar een baan waar je niet op zaterdag hoeft te werken. succes

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 04:36

Duhelo schreef:
linda_arnold schreef:

zie het anders, je hebt niet "maar" 1 weekend per maand samen, je hebt 1 "vol" weekend per maand samen en 3 halve weekends samen. dat is 5 op de 8 dagen per maand dat je samen kunt doorbrengen, en hierdoor heb je beide tijd om je eigen tijd in te vullen en je eigen hobby's te hebben zonder dat je iedere seconde moet rekening houden met elkaar ...

Mij hoor je verder ook niet klagen ;-), al denk ik dat jou theoretische voorbeeldje net iets anders werkt wanneer er (jonge) kinderen zijn, je een gezin wilt vormen en je je sociaal leven ook niet direct in de vrieskast wilt zetten.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 05:23

Werk je op payroll basis of kan je werkgever je niet vast in dienst nemen?? Of wil hij dat niet?? Zoek overigens even uit of je recht heb op transitie vergoeding ivm je contracten. En ik vrees dat je gewoon in de weekenden moet werken. Ik snap je frustratie en dat je je stem wil laten horen, maar bin de meeste werkgevers gaat het het ene oor in en het andere weer uit. Bij mijn vorige werkgever moest ik ook verplicht overwerken. Dat betekende dat ik wel een om half 11 s avonds thuis was. Toen ik daar iets over gezegd had kreeg ik te horen dat ik me maar aan moest passen of kon vertrekken. Zolang in jou contract staat dan je binnen werktijden inzetbaar bent heb je geen poot om op te staan. Je heb er immers zelf oor getekend