Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
cissy schreef:Je kunt het nog eens proberen op het moment dat je er weer 3 of 6 mnd tussenuit moet. Dan krijg je nl een nieuw contract dus kun je ook opnieuw onderhandelen.
En anders een andere baan zoeken.
Op zich geef ik je wel gelijk. Je situatie is veranderd tov hoe je daar binnen kwam. Als je bijv een kind zou krijgen veranderd er ook eea en dan zou je ook niet kunnen aanpassen?.
). En ik snap best dat zij niet binnen 2 weken een volledige zaterdag kunnen draaien. DjunDjun schreef:Er staat in mijn contract niets concreets over de werkuren. Alleen dat ik instem met de werktijden binnen e grenzen van de uren waarop de winkel geopend mag zijn.
DjunDjun schreef:1 collega kan sowieso elke zaterdag maar daarop gaf mijn leidinggevende aan dat vanwege dat zij straks niet meer in dienst is, dat dat geen definitieve oplossing is. Daarbij wil hij haar ook niet iedere week inplannen, waarschijnlijk omdat ze dan boven haar contracturen uitkomt.
Van de andere collega's weet ik bijna zeker dat ze zaterdags niet willen, maar ik kan het natuurlijk altijd nog eens vragen.
kimberley82 schreef:Ik heb ook een man die internationaal chauffeur is.
Plus een baan (vast contract) waarbij ik om en om een heel weekend moet werken.
Nu het vakantietijd is zelfs 3 van de 4 weekenden.
Heel cru gezegd of accepteren of wat anders gaan zoeken. In mijn CAO staat ook dat het tegenwoordig gewoon een '7 daagse werkweek is en ze mij in mogen roosteren naar goeddunken van de openingstijden'.
Ik vind het al schappelijk dat hij wil afspreken iedere 3e zaterdag.
Dat lijkt mij toch al een mooie middenweg?
In het begin zal het misschien wennen zijn maar er valt omheen te werken.
Ik vind het wel fijn voor mijn man dat hij op deze manier ook nog wat tijd in het weekend voor zijn eigen en zijn vrienden heeft.
De tijd die wij dan eens samen hebben is juist extra leuk.
We boeken gewoon wat vaker een vakantie of weekend weg samen (want dat kan ook dankzij het werk/inkomen dat wij hebben)
Liezel1 schreef:Ik snap het probleem niet zo...
Mijn vriend werkt onregelmatige diensten en is maar 1 weekend ler 4 weken vrij. Ik werk van ma t/m vrij. Het vergt wat planning ja... dat wel...
linda_arnold schreef:We leven in een 24- uurs economie zou mijn storemanager zeggen:
Mijn partner en vader van mijn zoontje van
4 maanden is doordeweeks van huis en slaapt dan ook elders. Ons
Samen zijn is dan ook gebaseerd op de weekenden. Echter ben ik verplicht 2
Zaterdagen en 1 zondag ofwel 3 weekenden per maand te werken....wij hebben effectief maar 1 weekend samen.
Ik vind dat ook veelste weinig, maargoed ik snap dat de kennis verdeeld moet worden en dit rooster wordt ook van mijn 20 directe collega's verwacht. Sterker nog, alle kleinere contracten moeten elk weekend beschikbaar zijn.
Op dit moment ben ik blij dat ik een baan heb!
Shadow0 schreef:Zo normaal is het natuurlijk helemaal niet dat de werkgever alles kan bepalen en de werknemer alleen maar de opties slikken of stikken heeft? De wet biedt misschien niet zoveel mogelijkheden - maar het zou weer veel normaler moeten worden dat we dit soort dingen weer in redelijkheid oplossen. En dat we gewoon een redelijke balans vinden tussen werk en de rest van het leven.
Ook dat steeds 3 maanden eruit is van de gekke. Het zegt heel veel over de houding van deze werkgever (en van alle werkgevers die het ook doen) over hun werknemers. Daar zouden we veel minder begrip voor moeten hebben en veel nadrukkelijker steeds moeten herhalen dat het een rare en onaanvaardbare manier van omgaan met mensen is.
TS, wat jou betreft: de kans is natuurlijk groot dat je werkgever je zonder pardon laat vallen zodra het vaste contract in zicht komt. In de tussentijd zou ik toch gewoon proberen om er vasthoudend maar redelijk uit te komen. Alles accepteren vergroot je kansen op een vast contract misschien niet eens, soms is het plan al klaar, soms win je zelfs respect door niet zo makkelijk op te geven.
Juridisch zou je na kunnen vragen wat de regels zijn over werktijden als die niet in je contract staan. Ook is het natuurlijk belangrijk dat er een CAO is. Maar de juridische weg is meestal niet de meest effectieve. (Het helpt wel hoor, als de CAO bijvoorbeeld heel duidelijk zegt dat het niet mag.) Met je eigen kalme vasthoudendheid kom je waarschijnlijk verder.
(En laat je niet aanpraten dat je eisen onredelijk zijn en dat het heel normaal is dat je maar op moet komen draven wanneer het de werkgever uitkomt, zonder enig overleg. Geen idee waarom we dat normaal zouden moeten vinden, want dat is helemaal niet nodig.)
Shadow0 schreef:Zo normaal is het natuurlijk helemaal niet dat de werkgever alles kan bepalen en de werknemer alleen maar de opties slikken of stikken heeft? De wet biedt misschien niet zoveel mogelijkheden - maar het zou weer veel normaler moeten worden dat we dit soort dingen weer in redelijkheid oplossen. En dat we gewoon een redelijke balans vinden tussen werk en de rest van het leven.
(En laat je niet aanpraten dat je eisen onredelijk zijn en dat het heel normaal is dat je maar op moet komen draven wanneer het de werkgever uitkomt, zonder enig overleg. Geen idee waarom we dat normaal zouden moeten vinden, want dat is helemaal niet nodig.)
Duhelo schreef:linda_arnold schreef:We leven in een 24- uurs economie zou mijn storemanager zeggen:
Mijn partner en vader van mijn zoontje van
4 maanden is doordeweeks van huis en slaapt dan ook elders. Ons
Samen zijn is dan ook gebaseerd op de weekenden. Echter ben ik verplicht 2
Zaterdagen en 1 zondag ofwel 3 weekenden per maand te werken....wij hebben effectief maar 1 weekend samen.
Ik vind dat ook veelste weinig, maargoed ik snap dat de kennis verdeeld moet worden en dit rooster wordt ook van mijn 20 directe collega's verwacht. Sterker nog, alle kleinere contracten moeten elk weekend beschikbaar zijn.
Op dit moment ben ik blij dat ik een baan heb!
zie het anders, je hebt niet "maar" 1 weekend per maand samen, je hebt 1 "vol" weekend per maand samen en 3 halve weekends samen. dat is 5 op de 8 dagen per maand dat je samen kunt doorbrengen, en hierdoor heb je beide tijd om je eigen tijd in te vullen en je eigen hobby's te hebben zonder dat je iedere seconde moet rekening houden met elkaar ...
, al denk ik dat jou theoretische voorbeeldje net iets anders werkt wanneer er (jonge) kinderen zijn, je een gezin wilt vormen en je je sociaal leven ook niet direct in de vrieskast wilt zetten.