Pubers van nu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:32

Bij een training ambulant jongerenwerk in de praktijk werd verteld over een onderzoek...

Elke generatie zegt weer... die jeugd van tegenwoordig! :')
Dat vond ik zo grappig om te horen.

Natuurlijk valt dit tijdperk niet te vergelijken met vroeger ivm sociale media...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:33

Je kunt niet in alle ernst zeggen dat de pubers van nu hetzelfde zijn als de pubers van 25 jaar geleden. Dat is feitelijk ontkennen dat de maatschappij verandert.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:34

Sammie schreef:
Citaat:
"Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren."

Dit vind ik de meest zielige uitspraak ooit, als ik zo eerlijk mag zijn.
Wij leven nou eenmaal in Nederland en de meeste mensen hebben het prima, het is lastig iets niet meer te hebben wat je altijd hebt gehad. Vroeger waren die dingen er niet, maar was dat er wel op een andere manier, die luxeprobleempjes.
Elk mens mag twijfelen aan dingen, dat heet verlichting.
Ook dit is niet alleen van nu.
Het puberbrein werkt anders dan het brein van een volwassene, en ik weet zeker dat de helft van de mensen of meer hier niks van af weet. Is ooit een serie over op geweest, kijk 't maar als je het met deze uitspraak eens bent.

Zo, dat was mijn negatieve praatje van de dag, ik kan er alleen niet tegen als mensen onterecht worden beschuldigd. (ja er zijn mensen die wel het beeld van deze uitspraak volgen, maar dat zijn er maar weinig)

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:34

Misschien een risico om hier te reageren als 16-jarige, maar ik ga het toch doen :)

Nee, ik ken de jeugd van "vroeger" niet, maar aan wat ik heb gehoord denk ik wel dat er idd een verschil zit tussen hoe mensen tegen de jeugd aankijken en hoe ze dat vroeger deden. Ik kan me soms ook wel behoorlijk storen aan de pubers van nu, roken, drinken, dingen slopen, andere mensen met opzet treiteren/in de weg zitten. Maar is iedereen zo? Nee, bij lange na niet, dit is gewoon het soort dat je op straat ziet, welke niet zo zijn, lijken gewoon niet zo op te vallen. Ik kan mijzelf ook totaal niet vergelijken met een algemene beeld van de jeugd, ik mag dat wel 16 zijn, maar ik heb nog nooit gedronken, heb ook nog nooit gerookt, heb nog nooit een vriendje gehad, rijd niet 's nachts al schreeuwend door de straten heen, ga niet naar feestjes, ben niet verschrikkelijk brutaal (behalve naar mensen die net zo tegen mij zijn, maar dat is even niet relevant), houd me gewoon netjes aan de verkeersregels en maak al zeker niet met opzet dingen van anderen stuk.

Ik denk idd dat dit mede door het internet komt, ik doe zelf ook aan social media (echter wel alleen facebook en instagram), maar zie daar soms de raarste dingen voorbij komen. Ook zonder internet waren deze dingen misschien wel gebeurd, maar dan was het gewoon nooit gepost en gedeeld. Via internet verspreid informatie zo razendsnel dat je gewoon eerder geneigd bent om conlcusies te trekken, terwijl dat misschien ook wel zo was geweest als er 30-40 jaar geleden internet was geweest :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:37

xniieeenke schreef:
Sammie schreef:
"Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren."

Wij leven nou eenmaal in Nederland en de meeste mensen hebben het prima, het is lastig iets niet meer te hebben wat je altijd hebt gehad. Vroeger waren die dingen er niet, maar was dat er wel op een andere manier, die luxeprobleempjes.
Elk mens mag twijfelen aan dingen, dat heet verlichting.
Ook dit is niet alleen van nu.
Het puberbrein werkt anders dan het brein van een volwassene, en ik weet zeker dat de helft van de mensen of meer hier niks van af weet. Is ooit een serie over op geweest, kijk 't maar als je het met deze uitspraak eens bent.

Zo, dat was mijn negatieve praatje van de dag, ik kan er alleen niet tegen als mensen onterecht worden beschuldigd. (ja er zijn mensen die wel het beeld van deze uitspraak volgen, maar dat zijn er maar weinig)

Haha, die uitspraak is van Socrates, van zo'n 2500 jaar geleden en werd waarschijnlijk gepost om aan te geven dat dit niet een 'probleem' is van speciaal deze tijd :+

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:38

Nou! Een 14-jarig meisje dat ik ken gaat van de zomer met een groep vriendinnen naar een festival! En zondag morgen haar vroeg wakker maken is niet zo'n slim idee. Vaak is ze dan een beetje brak! :') Verder is ze wel super sociaal en komt ze al haar afspraken na, dus buiten het drinken is ze echt wel aardig hoor! :j

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:38

Oh wauw sorry :')
Maar eh mensen denken er eigenlijk nu soms nog steeds zo over.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:39

Je kan banketstaaf wat je wil, maar het puberbrein is niks anders dan het brein van 20 jaar geleden. Ze hebben dezelfde problemen waar ze tegen aan lopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:40

Citaat:
Ik heb expres geen naam erbij gezet. Dit is nl. een uitspraak van Socrates. :D Over de jeugd van 'tegenwoordig'.
verootjoo schreef:
Haha, die uitspraak is van Socrates, van zo'n 2500 jaar geleden en werd waarschijnlijk gepost om aan te geven dat dit niet een 'probleem' is van speciaal deze tijd
+:)+

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:41

MarlindeRooz schreef:
Je kan banketstaaf wat je wil, maar het puberbrein is niks anders dan het brein van 20 jaar geleden. Ze hebben dezelfde problemen waar ze tegen aan lopen.

Dat snap ik hoor. :D maar men begrijpt er zo weinig van.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:43

Sammie schreef:
Citaat:
Ik heb expres geen naam erbij gezet. Dit is nl. een uitspraak van Socrates. :D Over de jeugd van 'tegenwoordig'.
verootjoo schreef:
Haha, die uitspraak is van Socrates, van zo'n 2500 jaar geleden en werd waarschijnlijk gepost om aan te geven dat dit niet een 'probleem' is van speciaal deze tijd

Sukkel toch ook, die Socrates :n _O-

Pubers zijn net mensen.
Je hebt goede, welwillende en rotte appels.
Je hebt er die willen leren en die zich overal tegen afzetten en het denken allemaal te weten.
In alle leeftijden en in alle lagen van de bevolking...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:45

Mijn ervaring?

Ik werk nu met pubers, ik was vroeger weinig anders hoor. :P
Het lijkt alleen vaak anders omdat er nu andere social media vet hipster zijn, maar alle puberale onzekerheden blijven hetzelfde.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:45

Dus eigenlijk komt het er op neer dat een oudere generatie de jongere generatie, ongeacht de tijd, op de manier van Socrates ziet :+
Vroegah had je de hippies, die staken zich van hun ouders af, zette jeugd culturen op enzo. Dat gaat nu net zo goed, alleen hebben ze nog geen overkoepelende naam zoals de hippies :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:46

Ach het is idd van alle tijden... Maar ik moet zeggen dat het er ook van af hangt met wat voor niveau je te maken hebt. Ik zat op een middelbare school waar alleen Havo/VWO werd gegeven. Ik woon nu vlakbij een VMBO school en dat is gewoon heel anders. Niet minder, wel anders. Dat is wel wat me opvalt, maar dat was grofweg 10-15 jaar geleden ook al zo.

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:46

Sammie schreef:
Citaat:
verootjoo schreef:

Nadat ik dit las zat ik net te denken dat ik die quote wilde opzoeken en posten. Maar dit was hem al dus! :+
Ik kan denk ik nog niet helemaal oordelen, want ik ben nog maar 22, maar ik denk dat deze quote dus de spijker op zijn kop slaat. Ik denk soms ook wel eens dat pubers echt brutaler waren dan ik. Maar dat is denk ik omdat ik veel te verlegen ben daarvoor en de pubers die brutaal zijn juist niet. De niet brutale pubers vallen ook een stuk minder op natuurlijk en daar kan je dan ook weer lastiger over oordelen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:48

Ik vind pubers zo passief. Het zit en hangt wat. Gebeurt weinig, doen weinig. Maar mogen ook weinig. Moeten veel stiekum doen en daardoor worden ze ook weer wat stiekum. Alles staat gelijk voor eeuwig vast op het internet. Dan niet te vergeten dat er toch wel behoorlijke prestaties worden verwacht. Dat begint al bij de Cito einde basis school.
Klinkt onwijs oud maar ik ben blij dat ik in een andere tijd kon puberen. En dat al die gênante poleroids in kroegen en cafés inmiddels zo vergeeld zijn dat niemand me meer herkend. :D

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:50

Het zal misschien afhangen waar je bent opgegroeid maar ik ging wekelijks stappen toen ik veertien/vijftien was, en ja, alcohol was toen normaal en ik was echt niet de enige van die leeftijd in de kroeg. Docenten terroriseren was toen ook al de orde van de dag, ik heb er heel wat overspannen zien vertrekken. Nee, we hadden geen social media maar wel een groot sociaal netwerk en respect voor de volwassenen was toen bij veel mensen ook ver te zoeken om over pesten maar niet te beginnen.
Ik stoor me wel aan de schermverslaving van de jeugd van tegenwoordig maar zo stoorden onze ouders zich ook aan dingen die wij normaal vonden.
Wat ik wel mis in de jeugd van tegenwoordig is een maatschappelijke betrokkenheid, beetje politiek besef en zo. Wij gingen nog regelmatig de straat op om een statement te maken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:50

Jennyj01 schreef:
Ik vind pubers zo passief. Het zit en hangt wat. Gebeurt weinig, doen weinig. Maar mogen ook weinig. Moeten veel stiekum doen en daardoor worden ze ook weer wat stiekum. Alles staat gelijk voor eeuwig vast op het internet. Dan niet te vergeten dat er toch wel behoorlijke prestaties worden verwacht. Dat begint al bij de Cito einde basis school.
Klinkt onwijs oud maar ik ben blij dat ik in een andere tijd kon puberen. En dat al die gênante poleroids in kroegen en cafés inmiddels zo vergeeld zijn dat niemand me meer herkend. :D

Zal ik je een geheimpje verklappen?

Het is raar als pubers knettertjeactief zijn, dingen met hormonen, groeien, haargroei aan alle kanten en al die andere dingen die heel normaal zijn in de puberteit. :Y)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:55

Nou ik had echt geen tijd om hele vakanties te chillen hoor. Veel te veel te doen. Altijd onderweg. Mijn neefjes zitten hele vakanties op de bank.

Dionnetjuuh

upendo schreef:
Jennyj01 schreef:

Zal ik je een geheimpje verklappen?

Het is raar als pubers knettertjeactief zijn, dingen met hormonen, groeien, haargroei aan alle kanten en al die andere dingen die heel normaal zijn in de puberteit. :Y)

"We" hebben ook nog eens meer slaap nodig dan een volwassene.. Zal toch ergens mee te maken hebben :p
Die slaap krijgt de gemiddelde puber niet, dus dan wordt je overdag "lui" en alles daar omheen.

Sammie

Dionnetjuuh schreef:
Dus eigenlijk komt het er op neer dat een oudere generatie de jongere generatie, ongeacht de tijd, op de manier van Socrates ziet :+
Vroegah had je de hippies, die staken zich van hun ouders af, zette jeugd culturen op enzo. Dat gaat nu net zo goed, alleen hebben ze nog geen overkoepelende naam zoals de hippies :D

Oh ja wel.. De telekidsgeneratie (de dertigers van nu), de patatgeneratie (de circa twinters van nu - hebben nooit tegenslag gehad, want opgegroeid met enkel welvaart). De naam van de huidige pubergeneratie ben ik even vergeten, maar die was weinig positief. Teveel gepamper waardoor ze niet om kunnen gaan met tegenslag. En meest recent is de wifigeneratie ook al genoemd. Die is positiever :)

Mensen hebben de neiging om 'vroeger' te idealiseren. Is ooit een heel interessant stuk over verschenen waarom we dat doen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:57

Pubers zijn inderdaad veel slaap nodig, ik vraag me écht af hoe mensen uit mijn klas (2e klas) het doen als ze om 1 uur gaan slapen en dan naar school moeten...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:57

Jennyj01 schreef:
Nou ik had echt geen tijd om hele vakanties te chillen hoor. Veel te veel te doen. Altijd onderweg. Mijn neefjes zitten hele vakanties op de bank.

Vroeger was het gewoonte om buiten te zijn, nu is gamen het ding van nu. :) De noodzaak is er minder om er dus buiten op uit te trekken. Geef ze eens ongelijk.. :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:58

@dionnetjeeh je gaat me toch niet vertellen dat deze generatie pubers meer slaap nodig hebben dan andere generatie pubers?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:58

Sammie schreef:
Dionnetjuuh schreef:

Oh ja wel.. De telekidsgeneratie (de dertigers van nu), de patatgeneratie (de circa twinters van nu - hebben nooit tegenslag gehad, want opgegroeid met enkel welvaart). De naam van de huidige pubergeneratie ben ik even vergeten, maar die was weinig positief. Teveel gepamper waardoor ze niet om kunnen gaan met tegenslag. En meest recent is de wifigeneratie ook al genoemd. Die is positiever :)

Mensen hebben de neiging om 'vroeger' te idealiseren. Is ooit een heel interessant stuk over verschenen waarom we dat doen.

Je kan zo'n grote groep niet generaliseren joh. :P