"Ik woon nog thuis, want ik heb een paard"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Re: "Ik woon nog thuis, want ik heb een paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:14

Waarom zou ik uit huis gaan? Ik kom heel goed overeen met mijn moeder. Ik wil niet bij haar weg en zij vind het leuk dat ik bij haar blijf. Kosten van huishuur etc worden netjes gedeeld. Ideaal toch? :).

Alleen wonen kan ik zelfs zónder paard niet. Huishuren beginnen hier vanaf 600€, zit momenteel werkloos thuis met uitkering van 900€ en een gemiddeld loon voor iemand als ik is 1200€. Ik lééf ook nog graag, elke maand rondkrabbelen om net rond te komen is echt rot, been there done that.
Ik moet ook rekening houden met de toekomst. Ik ben hart/spierpatiënt. Momenteel is mijn situatie stabiel maar dat kan zeer snel en onverwacht veranderen... Dus ik spaar liever wat met thuiswonen dan.

Ik ben overigens verder compleet zelfstandig hoor, doe en laat wat ik wil, trekt mijn moeder zich echt niks van aan... Enige regel: om 17.30 thuis voor het eten of je krijgt niks. Voor de rest echt geen énkele regel.
Is alsof je zelfstandig woont maar dan met een extra persoontje en minder kosten :). Ideaal. Ik heb dus ook niet de minste behoefte aan verhuizen. En daar zijn we béiden erg blij mee ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:20

Dit slaat inderdaad wel op mij :)
Ik werk fulltime voor een magere 1200 per maand. Paard kost me ongeveer 300 euro per maand. Blijft zo'n 900 euro over. Tel nog 200 euro andere lastdn(verzekeringen, lenzen enz) erbij op en je houdt nog 700 over.

Gemiddelde appartementje hier zit op 400-500 excl dus er blijft nog 200 euro over voor alle andere bijkomende lasten + boodschappen..
Tsja en je moet ook nog sparen. Dat gaat m niet worden.

Huurtoeslag heb ik geen recht op omdat ik nog geen 23 ben en ik niet op een postzegel(<400) wil wonen, dus veel opties heb ik niet.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:30

Dit is precies mijn excuus als mensen mij vragen waarom ik niet op kamers woon _O- Meestal met een mooie omschrijving er bij dat het nog al lastig gaat met 2 paarden midden in de stad in een kleine kamer op een boven verdieping. Hoe krijg je een paard de trap op? :=

Even zonder dollen, mijn paarden staan zowat aan huis en het is ideaal. En inderdaad de paarden zijn een van de redenen dat ik nog niet uit huis ben. Als ik op kamers zou gaan wonen betekend dat dat mijn paarden verkocht zouden moeten worden omdat ik er dan niets meer mee doe of ze zelfs bijna nooit meer zou zien. Dat wil ik natuurlijk niet. Verder is mijn moeder nog niet klaar om mij los te laten :') zal toch ooit moeten maar het kan nog wel even wachten en verder ondanks soms wat gezeur en gezeik heb, heb ik het hier thuis prima. Verder heb ik ook niet genoeg geld om op kamers te gaan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 19:32

mooney schreef:
Ik stoot me een beetje tegen de opmerking dat je in deze situatie jezelf onderhouden achter je paarden onderhouden zet.

Maar, als ik het goed lees, woon jij dus niet thuis omdat je een paard hebt. Je woont nog thuis omdat je een zeer intensieve studie volgt, geen stufi krijgt, veel druk voelt, voor je gezondheid dat uurtje ontspanning bij de pony's nodig hebt en nooit in een studentenhuis zou willen wonen. Dat is een andere situatie dan die waar ik op doelde :)

Superassie: Ik snap dat het lastig is als je nog geen recht hebt op huurtoeslag :) Je schrijft dat je nooit op een postzegel (<400) wil wonen. Bedoel je daar 400m2/m3 mee?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:42

Op die leeftijd thuis wonen wil niet zeggen dat je niet zelfstandig bent of kunt zijn.

Ik raakte op mijn 21ste ziek en heb enkele jaren nodig gehad om hiervan te herstellen.
Inmiddels ben ik voor 90% herstelt en is mijn moeder in een rolstoel beland :(:) .
Dit beperkt mij in de uren die ik kan maken op werk omdat ik haar ook moet verzorgen.
Ik "grap" wel eens tegen mijn moeder dat ze inmiddels bij mij in woont dan andersom :P
Ik kook,doe de was,strijk,laat de honden uit, beheer hun financiën ivm omstandigheden, doe de boodschappen en maak het lijstje met huishoudelijke bezigheden maar af.
Ik werk terwijl mijn moeder nog in bed ligt en op die manier kan het allemaal net.
Voor mezelf (en een gezin) zorgen kan ik dus prima.

Vorige maand heb ik 1 van mijn paarden verkocht met het oog op de toekomst.
Het overgebleven paard gaat echt alleen weg met de pootjes in de lucht dus in zo verre verkies ik haar dus boven een eigen huis.
Echter zo voelt het voor mij niet.

(Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik langzaam aan het rond kijken ben naar een eigen plekje maar ivm de situatie waar wij in zitten is dit nog niet mogelijk. Zal toch eerst meer geld in het laadje moeten krijgen :+ )

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:46

Ik ben 29 heb twee pony's een vaste baan van 27,5 uur in de week een bijbaantje van zon 5 tot 10
uur per week en woon ook nog thuis. Zo kom ik goed rond maar op m'n eigen is niet te betalen in m'n eentje. mijn pony's gaan de deur echt niet uit, deze zijn al 10 jaar bij mij. Als ze mij vragen waarom ik nog thuis woon zeg ik dus dat ik twee dure grasmaaiers heb. Ik heb liever dit dan dat ik in een leeg huis kom en ongelukkig word omdat ik m'n paarden de deur heb uitgedaan om op mezelf te kunnen wonen. Heb sinds twee maanden een super leuke vriend dus wie weet wat de toekomst gaat brengen. Ik wil echt niet m'n hele leven thuis blijven wonen al heb ik niks te klagen. Heb veel vrijheid en niet heel veel regels thuis. Kan het goed met m'n ouders vinden. Ik weet dat ik meer uren moet gaan werken als ik op m'n eigen wil gaan wonen maar bij het werk wat ik nou doe gaat dat helaas niet. Heb de nodige sollicitaties de deur uitgedaan en word iedere keer afgewezen. Ik hoop in de toekomst met m'n vriend samen te kunnen gaan wonen en een leuke baan te vinden waar ik meer uren kan maken.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:47

Ik ben 25, en heb een paard. Ik ben bezig met het oriënteren op het op mezelf gaan. Alleen het paard hebben is niet goedkoop en ik heb wel nog echt een starterssalaris, wat net teveel is voor de sociale huurwoningen, toeslagen e.d. en te weinig voor de particuliere woonmarkt. Maar zelfs als ik het paard niet meereken wordt het al een erg krappe bedoening. Dan liever een paar jaar langer thuis zodat ik tenminste wat in mijn periodiek omhoog kan gaan.

Dan blijft kopen dus over. Moet alleen nog even kijken hoe en wat allemaal. Ik zie het allemaal wel, ik hoef het huis niet uit van mijn ouders al zou ik het wel graag willen want met mijn onregelmatige diensten vind ik het wel fijner om een eigen plekje te hebben.
Maar ik zou ook mijn paard niet kwijt willen zonder hem zou ik echt in een sociaal isolement komen. Buiten de paarden om ken ik hier vrijwel niemand.

Dus ik houd liever mijn paard dan dat ik nu op mijzelf ga wonen. Ik hoef ook niet het huis uit.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:48

Maar Moyra; nu beschrijf jij weer een andere situatie dan waar TS op doelt; dus dat jij je aangesproken voelt is niet helemaal terecht. :D

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:52

MelanieB schreef:
Maar Moyra; nu beschrijf jij weer een andere situatie dan waar TS op doelt; dus dat jij je aangesproken voelt is niet helemaal terecht. :D

Waarom ?
Ik woon toch ook nog thuis omdat ik niet meer uren kan maken en daardoor de huur niet zou kunnen betalen ?
En ik heb (tot voorkort 2) een paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:02

Goed, ik ben 23, heb 2 paarden en een pony. Verder ook nog een motor. Ik woon thuis. Waarom? Alleen wonen is hier niet meer te betalen. Ben al bij meerdere instanties geweest en telkens komt het erop neer dat in paarden + motor moet weg doen, ondanks dat ik een degelijk loon heb. Dus nee, bedankt. Verder ga ik ik ook graag op reis en hou van een beetje luxe.

Mijn ouders zijn nu tevens ook aan het scheiden, huis is voor mijn vader, dus nu ook een win/win situatie. Ik betaal een deel mee en heb een huis waar ik mag leven met mijn 2 katten, eten dat op tafel staat etc. Ik kan ook niet tegen alleen zijn dus handig dat mijn zusje of vader eens thuis zijn. Oh ja, en 2 honden. Verder heeft mijn vader een vriendin dus is hij daar vaak, zusje ook vaak weg dus heb daarbij ook 50% van de tijd het huis voor mij alleen :) Zolder heb ik mogen inrichten als studio. Er zijn nadelen maar dat is een kleinigheid.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:06

Ik woon nog thuis en heb een paard en ben 25..

Heb wel eens gedacht aan uit huis gaan. Maar ik heb geen relatie en zit thuis verder prima. Het idee dat ik dan helemaal alleen in een huis zou zitten vond ik helemaal niks. En daarbij is het hier in de omgeving nabij Amsterdam gewoon heel duur om als alleenstaande te wonen..
Mijn ouders vinden het ook geen probleem dat ik nog thuis woon. Zolang ze geen last van mij hebben mag ik blijven zitten. En hebben ze liever dat ik nog even goed door spaar!!
En ze weten dat ik hard werk voor mijn paard en andere leuke dingen en dat ik de helft van mijn loon maandelijks op mijn spaarrekening zet om te sparen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:10

moyra schreef:
MelanieB schreef:

Waarom ?
Ik woon toch ook nog thuis omdat ik niet meer uren kan maken en daardoor de huur niet zou kunnen betalen ?
En ik heb (tot voorkort 2) een paard!

Maar als jij je paarden zou verkopen zou je toch nog steeds niet op jezelf kunnen?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:11

Ik woon nog thuis, ben wel nog studerend. Ik ben nu 24 jaar en wel op zoek naar een kamer.
Maar om mijn paard aan te houden kan ik nou eenmaal niet heel veel uitgeven aan kamerhuur om verder nog mijzelf en paard te onderhouden.
Mijn moeder zou graag zien dat ik op kamers ga(net als ikzelf overigens) maar vind het prima dat ik zolang nog thuis woon. Tijdens mijn mbo periode ben ik wel uitwonend geweest. Is mij ook prima bevallen. Maar doe er wel alles aan om paard aan te houden. Zit niet heel lekker in mijn vel het laatste jaar en mijn paard geeft mij ontzettend veel plezier in mijn leven. Die zou een stuk minder zijn als ik hem niet had.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:12

Enigste wat ik me altijd afvraag bij dit, waarom moet je zodra je begin 20 bent op jezelf wonen?
Omdat iedereen dat doet?

Ik woon indd thuis, fulltime werk en heb een paard.
Geen idee of ik genoeg inkomen heb om op mezelf te gaan en mijn paard te behouden. Zolang ik thuis nog prima woon, zie ik geen reden om eenzaam ergens in een klein huisje te gaan zitten. Nu heb ik ook geen vriend dus wellicht als die er wel is, zal de drang om wat voor jezelf te hebben wel aanwakkeren.
Vind een avond alleen thuis al ongezellig, moet er niet aan denken in een leeg, stil huis thuis te moeten komen :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:15

Ik heb tot mijn 26ste thuis gewoond.
Mede door mijn paard, zolang hij "opzichzelf" woonde kon ik het niet.
Inmiddels is hij verkocht en woon ik samen met mijn vriend. En over 2 maanden heb ik de paarden aan huis. *\o/*
Voor mij was het financieel niet mogelijk om op mezelf te wonen en een eigen paard in pension te hebben.
dus tot ik bij mijn vriend ging wonen bij mijn ouders gewoond. en dat ging prima. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:18

Oh ja, had het er beter bij gezet. Heb 6 maand alleen gewoond, verschrikkelijk. Nog nooit zo eenzaam geweest. Mochten geen dieren in de studio. Echt in een gehucht zonder iets weg te gaan, nog geen rijbewijs toen. Nee, als in het huis ga uit gaan is het om met iemand te gaan samen wonen. Maar voorlopig interesseren relaties mij niet.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:29

lieveli schreef:
Maar als jij je paarden zou verkopen zou je toch nog steeds niet op jezelf kunnen?

Met huurtoeslag wel.
Nu is mijn situatie er niet naar en het paard verkopen in mijn ogen ook geen optie en ik zal het ook niet doen.
Reden te meer geweest om voor het gezonde paard wel een ander huis te zoeken.

Wanneer ik het ouderlijk huis verlaat gaat mijn inkomen direct omhoog .
Waarom ?Mocht je oprecht geïnteresseerd zijn kun je pben.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:22

Ben vorig jaar begonnen met een studie in Amsterdam waarvoor ik op kamers ging. Ik had een soort relatie, daarvoor ben ik naar Hilversum gegaan. Nu heb ik mijn kamer daar nog wel (gestopt met de studie), maar zit erg te twijfelen om toch weer terug te gaan naar mijn ouders. Ben nu bezig met een appartement voor mijzelf te zoeken, dat is toch veel fijner dan een gedeeld huis, wat soms wel gezellig is. Alleen is mijn huisgenoot erg afstandelijk geworden de laatste tijd.
Ik vind beide fijn, om het een beetje af te wisselen. Ben nu wel veel bij mijn familie, ben daar bezig in huis een aantal uren per week. Mijn paarden en auto heb ik bij mijn familie die alles gewoon betalen. Moet alleen wel zelf dekjes en spullen voor mijn paard kopen. :D En kan gelukkig gewoon eten en slapen daar gratis. Misschien is dat niet typisch Nederlands, maar ik vind het belangrijk voor je familie te zorgen en andersom.

Als ik alles zelf moest betalen en 3 paarden in pension, auto, eten, huur, kleding, vakanties enz, dan moet ik wel een maandloon van €4000 hebben :') Vind het wel vervelend soms dat heen en weer reizen, maar is niet anders soms...

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:24

Tomorrow schreef:
Enigste wat ik me altijd afvraag bij dit, waarom moet je zodra je begin 20 bent op jezelf wonen?
Omdat iedereen dat doet?

Ik woon indd thuis, fulltime werk en heb een paard.
Geen idee of ik genoeg inkomen heb om op mezelf te gaan en mijn paard te behouden. Zolang ik thuis nog prima woon, zie ik geen reden om eenzaam ergens in een klein huisje te gaan zitten. Nu heb ik ook geen vriend dus wellicht als die er wel is, zal de drang om wat voor jezelf te hebben wel aanwakkeren.
Vind een avond alleen thuis al ongezellig, moet er niet aan denken in een leeg, stil huis thuis te moeten komen :+

Dit dus!! ik veraanzaam in mijn eentje in een huis. Dus ik blijf nog gezellig thuis wonen :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:39

Ik blijf voorlopig nog lekker thuis geef ik eerlijk toe.
Ik studeer de komende 1,5 jaar nog, en wil daarna eerst een baan en wat sparen voor ik samen ga wonen.
Ik heb 3 paarden hier aan huis staan bij mijn ouders, ben 22 en zit hier prima.

Mijn vriend woont wel al op zichzelf, die zat niet lekker meer thuis en vind lenen niet erg, ik wil geen schuld opbouwen als het niet nodig is. Voorlopig laten we het dus even zo.

Ts ik vraag me af waar de interesse vandaan komt? Ik vind mijzelf onderhouden belangrijk, maar als ik thuis woon kan ik mezelf en mijn paarden onderhouden. waarom zou ik mijn lust en leven opgeven (die trouwens tamelijk onverkoopbaar zijn), alleen om op mijzelf te willen? Daar wordt ik dood ongelukkig van...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:42

Ik ben zo iemand, ik heb op mijn 21 een eigen huis gekocht, had toen al een eigen paard, maar ben toch tot mijn 25 bij mijn ouders blijven wonen. De eerste 3 jaar na aankoop van het huis hebben we het helemaal verbouwd. En daarna ging ik verhuizen, tot mijn mama heel ziek werd, ik ben thuis gebleven voor haar en een dag na de begrafenis verhuist (als ik dat zo neer typ lijkt dat heel oneerbiedig, maar voor mij was het de juiste beslissing).

Dus ik ben niet voor financiële redenen thuis gebleven, maar wel voor andere redenen.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:49

Gucci_ schreef:
Misschien is dat niet typisch Nederlands, maar ik vind het belangrijk voor je familie te zorgen en andersom.

Als ik alles zelf moest betalen en 3 paarden in pension, auto, eten, huur, kleding, vakanties enz, dan moet ik wel een maandloon van €4000 hebben :') Vind het wel vervelend soms dat heen en weer reizen, maar is niet anders soms...

Maar voor die 4000 euro laat je dus anderen opdraaien? Leef je dan niet wat boven je stand?

Ik begrijp de nieuwsgierigheid van TS wel.. Zouden jullie echt niet eerst op eigen benen willen staan voor een eigen paard te kopen e.d.? Dat gevoel hebben; kijk dat heb ik toch lekker allemaal zelf geflikt!

Ik krijg nu iedereen over mij heen denk ik.. maar volgensmij is het hebben van kinderen best een pittige job. En is het zeker niet goedkoop. Ik heb echt heel veel respect voor mijn ouders, dus waarom zou ik langer dan nodig op hun kosten meeliften, omdat ik perse ik paard wil voor mijn eigen plezier? Want zo zie ik het.. sorry.. (diegene die door ziekte/psychische redenen thuiswonen daargelaten uiteraard!)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:58

Mijn ouders hebben mij bewust een eigen paard gegeven, omdat ik veel gelukkiger in het leven sta sindsdien. Tevens hebben zij het geld ervoor en genieten er zelf ook van (aan huis). Het is niet zo zwart wit dat je mee lift op je ouders, maar ik benut wel de mogelijkheden die zij voor mij gecreëerd hebben ja.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:04

Meeliften, alsof het leven alleen maar om geld draait... Dat extra beetje eten dat ik eet en kosten voor douchen en wassen stelt niet zoveel voor. Mijn familie vind het tenminste fijn dat ik er vaak ben. Als je soms ziet dat er veel eenzame ouderen zijn, omdat hun kinderen, kleinkinderen het zo 'druk' hebben met hun eigen leven.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:08

Ik ben 30 jaar en ga volgende maand op mezelf alleen wonen. Ik heb vanaf mijn 11de paarden gehad 3 jaar geleden nog een veulentje gefokt die ik uiteindelijk verkocht heb. Nog een merrie in pension die ik nu verkocht heb. Met paard en alleen wonen ging het hem ook niet worden helaas. Ik werk "maar" 25 uur in de kinderopvang het loopt heel slecht maar heb wel een vast contract meer uren zitten er voorlopig niet in.
Zonder paard en met huursubsidie moet het voor mij te doen zijn.