Mij laten lijden door angst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Mij laten lijden door angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:39

In dit geval zeker wel ja :j

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:43

Yenni schreef:
Dus jullie zeggen dat dat gevoel van angst "fout" is? Of in ieder geval niet juist of teveel aanwezig?

Ik heb er een hekel aan om gevoelens te bestempelen als 'goed' of 'fout', maar in dit geval heeft het gevoel van angst geen functie en belemmert het je alleen om een leuke dag te hebben. :) Je bent in Scheveningen echt wel veilig. Het is best een eindje buiten het centrum van Den Haag en zelfs in het centrum heb ik me nog nooit onveilig gevoeld.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:45

Yenni schreef:
Dus jullie zeggen dat dat gevoel van angst "fout" is? Of in ieder geval niet juist of teveel aanwezig?

Helemaal niet fout! Zo gaat dat nou eenmaal bij jou. Zo is iedereen anders daarin.

Ik ben ook iemand die snel angstig kan denken, maar heb nu leren omgaan met dat soort gedachten waardoor ik ze goed kan ombuigen naar iets anders. Zo gaat iedereen anders om met bepaalde situaties en daar bestaat helemaal geen goed of fout in!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:46

Een mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest. Als je bang bent vraag jezelf dan deze dingen af:

- wat is het beste dat er kan gebeuren (je hebt een fantastische avond uit bij een leuke musical)
- wat is het ergste dat er kan gebeuren (vul zelf in)
- wat is het meest waarschijnlijke dat er gebeurt (vul zelf in)

Zo kun je je eigen angst een beetje relativeren.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:56

Ik snapte de titel van je topic niet meteen door je spelfout. Moest het een paar keer lezen. Ik dacht dat iemand jou liet lijden (pijn of verdriet hebben), doordat diegene ergens bang voor is. Maar het is dus andersom: jij bent ergens bang voor (samen met je moeder misschien). En ook dat is knap vervelend.

Ik begrijp je gevoel wel, want ik heb zelf soms ook dat soort gedachten. Maar ik sluit me toch aan bij iedereen hier. Bijvoorbeeld, de kans dat je een verkeersongeluk krijgt op weg naar Scheveningen, is echt veel groter dan dat er een aanslag op die zaal zou gebeuren.

Natuurlijk kan het gebeuren, maar het kan overal. Ook op de stoep voor je huis. Stel dat daar nou net iemand met een bomgordel loopt, die door zijn/haar eigen zenuwen te vroeg aan het touwtje trekt... Niet dat ik je nog banger wil maken, hoor :P
Dus, ga gewoon lekker naar die musical. Veel plezier gewenst! Welke is het?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:59

Alert zijn kan geen kwaad, ben ik altijd al. Net als kijken waar de nooduitgangen zitten en zo. Beter weten waar je heen moet vooraf. Maar het is niet goed of fout. Zolang het je leven niet te erg beinvloed kan het geen kwaad.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:00

Yenni schreef:
Haha zie het nu pas. Oeps... Mam zei net ook al dat we dan evt overdag kunnen gaan.
Ik denk dat de kans op een aanslag overdag even groot is als 's avonds. Misschien zelfs groter, want dan heeft het langer de tijd om impact te hebben in het nieuws en zo. Terroristen zijn erop uit angst te zaaien, dus hoe langer en heftiger de media die angst kunnen verspreiden, hoe fijner ze dat vinden.

Maar nou zit ik je misschien alweer bang te maken... Sorry. Ik hoop dat jij en je moeder inmiddels van de musical zitten te genieten!

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:02

Laat je niet leiden door angst van idk wie, leef je leven zolang het kan, wanneer der wnr je der wel bent iets gebeurd merk je het toch niet, zwz gebeurd het vast niet precies wanneer jij daar bent, maar zoals ik al zei: Laat je niet leiden door angst, en leef je leven zolang het nog kan, voor je weet het weet is t te laat, ik snap dat je het heel erg eng vindt, zou ik zwz vinden als ik in een ''bekende'' provincie van nederland woonde maar dat is (gelukkig) niet zo, het is zwz ondanks dat te begrijpen dat je je angstig voelt maar ook bij jou en bij mij en overal kan dit gebeuren, waarom zou dit dan precies op die tijd dat jij daar bent ontploffen? Alles heeft natuurlijk een kans, maar nogmaals, angst is iets waardoor je je niet moet laten leiden , ga der gewoon naartoe en ga lekker plezier hebben, en als je t niet veilig vindt als je daar bent, dan ga je direct weer terug, en dan ben je weer in je oude vertrouwde huis :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 06:39

Bedankt. We willen naar de lion king gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:18

Gewoon gaan. Misschien is het ook een optie om met iemand te gaan praten over je angsten? Lijkt me niet zo gezond als je zo in het leven staat

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:23

Yenni schreef:
Bedankt. We willen naar de lion king gaan.

Leuk :D Die heb ik ook gezien in Scheveningen, jaaaaaaren geleden. Erg gave musical :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:31

Ik werk fulltime op schiphol en woon in leiden.... kom op zeg :') je gaat 1 dag naar scheveningen, denk je echt dat er dan precies iets daar gaat gebeuren? :') als er iets gebeurd zal het in Den Haag zelf zijn en echt niet in scheveningen. Maar de kans dat er iets gebeurd is zo minimaal...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:41

Niet alle angst is even rationeel lifaya. Er lopen echt plenty mensen rond met iets in hun onderbewustzijn wat angst triggert. Dat is als buitenstaander heel moeilijk te beoordelen, en voor degene die het betreft vaak ook, juist omdat het onderbewust is.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:21

Gewoon gaan, je gaat er spijt van hebben :)
Ik snap je angst, ik woon in de buurt van Brussel en als ik daar nu kom heb ik altijd een vies gevoel. De maatregelen zijn hier nog heel erg hoog, wat begrijpelijk is maar alles daardoor late leiden zou fout zijn. Want dan kan je indd niets meer, of nergens naartoe gaan :)

C_PMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:24

Gewoon gaan hoor. Ik ken je angst. Ik ga 14 mei naar de toppers in de Amsterdam arena. Vind het ook wel eng, maar ja.. Dat betekend dat je nooit meer iets leuks kunt doen. Dus gewoon gaan en er lekker van genieten!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:27

Koper schreef:
Niet alle angst is even rationeel lifaya. Er lopen echt plenty mensen rond met iets in hun onderbewustzijn wat angst triggert. Dat is als buitenstaander heel moeilijk te beoordelen, en voor degene die het betreft vaak ook, juist omdat het onderbewust is.

Maar dan speelt er meer dan alleen de minimale kans op een aanslag. Ik vind het ook wel spannend als ik weer eens niet op werk kan komen door terreurdreiging of als ik niet thuis kan komen doordat alles afgezet is vanwege een bommelding. Ja dan is het zeker spannend... maar ik stop daarvoor niet met werken. Het beste in TS haar geval is met iemand praten hierover.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:36

Klopt. Wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij TS speelt. Maar bij mensen bij wie dat zo is hebben ze het vaak zelf niet eens in de gaten juist omdat het onderbewust is. Dus hoe weet je dan dat je wat moet doen :)

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:43

Ik werk dagelijks in het centrum van Den Haag. Er is best veel beveiliging maar dat voelt goed. Dus lekker gaan

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:48

Lieve schat, de kans dat je doodgaat door een auto-ongeluk, val van de trap, val van een paard of zelfs een noodlottige struikelpartij op straat is groter dan de kans dat je slachtoffer wordt van een aanslag in Nederland. Echt waar. Aanslagen zijn eng omdat ze onverwacht gebeuren, en expres, en in één klap tientallen doden en gewonden veroorzaken. Maar qua veiligheid kan je beter nooit meer in de auto stappen dan dit soort leuke uitstapjes vermijden. :) En je ziet om je heen hoeveel mensen, elke dag weer, gewoon met de auto op pad gaan - en ook gewoon weer veilig thuis komen.

Er zijn ook helemaal geen aanwijzingen dat er een acute aanslagdreiging voor Nederland is. De kans is dus ontzettend klein. Groter dan 20 jaar geleden, misschien, maar nog steeds ontzettend klein. De kans dat uitgerekend jij daar slachtoffer van zou worden is nog vééééél kleiner.

Waarschijnlijk overschat je het risico in gedachten heel erg. Zal ik je even wat statistiekjes voorschotelen? Dit zijn wereldwijde statistieken, dus ook gebieden met hogere risico's zijn meegerekend.

De kans om te verdrinken in een bad is 1 op 685,000.
De kans te overlijden door brand is 1 op 81,524
De kans om te stikken in je eten is 1 op 370,035
De kans om te overlijden door een val van een ladder is 1 op 2,300,000

En de kans om te overlijden door een terroristische aanslag? Die is 1 op 9,300,000.
Oh, en de kans om een topmodel als vriendje aan de haak te slaan is 1 op 88,000. :D

(komt hier vandaan)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:53

Vreemde titel hoor! Ik heb je topic moeten lezen om te begrijpen wat je bedoelt.
Het gaat om "leiden" en niet "lijden" :o .

Gewoon gaan en genieten! De kans om op andere manieren te overlijden zijn vele malen groter.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:03

gaan! Je kan niet je hele leven bang zijn en het kan overal gebeuren ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:16

Koper schreef:

Mee eens.
Angst is geen gedachte, maar je overlevingsinstinct.
"Angstgedachten ombuigen" kan zin hebben, dmv praten of anders denken, maar soms doet dit begrijpelijkerwijs niets. (Omdat niet iedereen die last heeft van angst 'angstgedachten' heeft. Veel mensen zijn terecht of onterecht bang, dat is iets heel anders.)

Een te gevoelig overlevingssysteem kun je gelukkig minder gevoelig maken, (geen luxe in deze tijden!) maar niet door praten of er anders over denken.

@TS: ik sluit me aan bij het kamp "gaan"!

Mijn eigen overweging is, dat het terrorisme er juist op uit is, om ons allemaal collectief in de angst te jagen.
Zoals mijn onderschrift zegt: "we zijn allemaal Charlie" - en wij allemaal samen zijn veel sterker dan een klein stelletje verwrongen %=÷#.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:21

Gaan, als je iets wil bombarderen is een strand wel het slechtste idee, daar is echt niets te halen :n
Beetje huizen, verlaten pier... Nee hoor, zou daar lekker heen gaan!

Ik verwacht dat als er iets gedaan wordt in Nederland.... Dit niet daar zal zijn :+ is helemaal geen vangt... die tientallen mensen :+

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:29

Gewoon gaan hoor. En probeer je zelf niet te laten leiden door de angst, anders kan je helemaal geen leuke dingen meer doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:37

_Yasmine_ schreef:
Gaan, als je iets wil bombarderen is een strand wel het slechtste idee, daar is echt niets te halen :n
Beetje huizen, verlaten pier... Nee hoor, zou daar lekker heen gaan!

Ik verwacht dat als er iets gedaan wordt in Nederland.... Dit niet daar zal zijn :+ is helemaal geen vangt... die tientallen mensen :+

Niks tegen de pier he... Die is helemaal mooi opgeknapt en weer open *\o/* 8-) :P

Maar ik denk idd ook niet dat ze Scheveningen of all places gaan bombarderen. En de kans dat dat precies gebeurd als TS naar de lion king kijkt is echt nihil...