Lui of andere 'levensstijl'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:52

Als ik programma's zoals 'Het is hier geen hotel' kijk vraag ik me ook wel af hoe iemand dat nou kan doen als het niet nodig is.. Of je werk nou leuk is of niet, je wilt toch gewoon meedraaien in de maatschappij?

Maar aan de andere kant, ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die mij lui vinden. Echter ben ik echt ziek en ik kán het gewoon echt niet, hoe graag ik het ook wil. Vergis je daar niet in hoor, zoiets is erg moeilijk in te schatten als iemand er gezond uit ziet. En ja, ik doe ook wel eens leuke dingen, maar de dag/week daarna ben ik ook degene die dat moet bekopen en niemand anders. Maar de mensen van buitenaf zien alleen dat ik iets leuks doe en oordelen daar meteen op, daar heb ik echt een hekel aan..

fokfanaat

Re: Lui of andere 'levensstijl'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:55

Maar als je fysiek te ziek om naar je werk tegaan, kun je het imo ook niet verkopen om leuke dingen te gaan doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:56

Niet? Fysiek ziek zijn kan zoveel in houden. "men" ziet vaak enkel de goede momenten van een ziek iemand. Dat die persoon na die twee "goede uren" kapot op de bank kruipt dat ziet men niet. Dan is het makkelijk oordelen.
Mag zo iemand dan die twee goede uren alleen maar werken? Want die goede uren mag je blijkbaar niet aan iets spenderen dat in de verte zou kunnen lijken op leven.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:59

Bij langdurig/chronisch ziek zijn zul je er toch het beste van moeten maken, dus ja dan vind ik dat dat wel kan. Bij gewone griep oid. niet.

Inderdaad wat Ayasha zegt, als je af en toe 2 'goede uren' hebt ga je echt niet alleen maar werken, dat houd je met de beste wil van de wereld niet vol.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:59

Ayasha schreef:
Niet? Fysiek ziek zijn kan zoveel in houden. "men" ziet vaak enkel de goede momenten van een ziek iemand. Dat die persoon na die twee "goede uren" kapot op de bank kruipt dat ziet men niet. Dan is het makkelijk oordelen.
Mag zo iemand dan die twee goede uren alleen maar werken? Want die goede uren mag je blijkbaar niet aan iets spenderen dat in de verte zou kunnen lijken op leven.

Blijkbaar is dat inderdaad zo, toen ik het UWV vertelde dat ik hooguit 2 uur op een dag iets kon doen zeiden zij ook doodleuk dat ik dan toch gewoon twee uur kon werken. -O-

Maar ik ken ook mensen die inderdaad lui zijn, snap ik op zich wel ergens maar je kan het vaak ook echt niet maken. Niet op komen dagen op je baantje in de zorg bijvoorbeeld, afschuwelijk..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:01

Ach ja, ik heb ook iemand in de nabije omgeving die zich voor alles ziek, zwak en misselijk afmeld, maar dezelfde avond vervolgens wel foto's op FB plaatst waarbij ze op één of ander feest zit met een halve liter bier aan de lippen. Volgens haar had ze zware antibiotica waarbij ze absoluut geen drank mocht drinken, uhhuh.
De volgende dag had ze op FB een berichtje van haar baas dat ze zich mocht komen melden om de spullen op te halen.
Iets met Karma.

Waarbij ik niet wil zeggen dat in het geval van TS hetzelfde beleid word gehanteerd, maar je hebt er wel degelijk mensen tussen zitten die misbruik maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:01

fokfanaat schreef:
Maar als je fysiek te ziek om naar je werk tegaan, kun je het imo ook niet verkopen om leuke dingen te gaan doen.

Maar dat is dus niet altijd zo... Bij een burn-out raden ze het juist aan om leuke dingen te gaan doen. Daarom vraag ik me af of X alleen fysiek ziek is, of dat er een andere component speelt.

Ik ben ziek tgv zwangerschap en doe ook wel leuke dingen. Maar lig de rest van de dag wel compleet uitgeput op de bank. Het werken is me gewoon echt teveel, wij werken met best wel hoog tempo, ik kan op dit moment niet normaal nadenken, niet mijn eigen agenda volgen, niet normaal luisteren naar mensen, horen wat ze zeggen en daar ook nog een zinnig advies op geven. En dat is nogal onhandig in mijn werk.
Maar ik ben trouwens nu wel op AT basis wat uurtjes aanwezig.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:34

knuffeldier schreef:
zulk soort topics openen op bokt zijn helaas kansloos. Dan hangt opeens bijna iedereen de moraalridder uit, mag je niet oordelen want je weet niet hoe iemand zich echt voelt enz enz. Ik denk dan kom op zeg, je maakt mij niet wijs dat jullie daar geen oordeel over zouden hebben of je irriteren aan sommige situaties, of gedraag.

Nou, ik oordeel inderdaad niet zo snel. Omdat ik ook heb ervaren dat ik eerst een heel negatief oordeel over iemand had en pas later ontdekte dat het heel anders in elkaar stak dan ik dacht. Je weet het gewoon niet. En ook met een klootzak kan ik medelijden hebben, omdat diegene misschien ook niet beter weet of zich gewoon niet goed staande kan houden. Heb ik ook meegemaakt met iemand. Knul waar ontzettend veel op aan te merken was, maar tegelijk was hij ook best wel zielig. Ik erger me ook niet snel aan mensen. Dan zucht ik eens diep en ga verder met andere zaken. Waarom zou ik me ergeren aan iets wat ik toch niet kan veranderen? Dat heeft geen enkele zin. Hooguit klaag ik er even over, tegen iemand anders, en daarna is het weer klaar.

Geen moraalridder dus, hoor. Gewoon hoe ik ben. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:55

En er is geen sprake van een depressie of iets in die richting? Of een gebrek aan planningsvermogen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:59

Azmay schreef:
Ayasha schreef:

Blijkbaar is dat inderdaad zo, toen ik het UWV vertelde dat ik hooguit 2 uur op een dag iets kon doen zeiden zij ook doodleuk dat ik dan toch gewoon twee uur kon werken. -O-

Maar ik ken ook mensen die inderdaad lui zijn, snap ik op zich wel ergens maar je kan het vaak ook echt niet maken. Niet op komen dagen op je baantje in de zorg bijvoorbeeld, afschuwelijk..

Hier dezelfde ervaring met het UWV.
Uitvallen omdat 16 uur zelfs met pijnstillers niet meer kon. Ik al lang geen paard meer reed en verjaardagen oversloeg. En maar niet te hebben over het huishouden, was geen enkele reden om ook maar iets tegemoet te komen aan uitkering.
Je kan een paar uur werken. Mooi.
Te korten vraag je maar aan in de bijstand. Wat niet lukt met een eigen huis.

Hoe dat met je familie lid zit weet ik niet.
Maar alleen maar leuke dingen doen op de dag dat je afbelt op het werk gaat er bij mij niet in.
Als je ziek bent ben je ziek.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:01

knuffeldier schreef:
zulk soort topics openen op bokt zijn helaas kansloos. Dan hangt opeens bijna iedereen de moraalridder uit, mag je niet oordelen want je weet niet hoe iemand zich echt voelt enz enz. Ik denk dan kom op zeg, je maakt mij niet wijs dat jullie daar geen oordeel over zouden hebben of je irriteren aan sommige situaties, of gedraag.

Ja, ik vind het openen van dit soort topics inderdaad vrij kansloos. Of althans.. ik begrijp echt niet wat het doel ervan is.

Ja, als persoon X wel kan werken, maar er steeds weer opnieuw voor kiest het niet te doen neemt ze inderdaad niet echt haar verantwoordelijkheid. Maar dat is dan toch zijn/haar probleem?
Uiteindelijk heb je vooral jezelf ermee om je over dit soort dingen druk te maken.
En als persoon X wel wil werken, maar het echt niet is hij/zij lekker klaar met iemand in zijn directe omgeving die dat niet lijkt te willen begrijpen en dat bevestigd wilt zien worden op een internetforum.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:10

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik denk dat je me een ontettend lui nest zou hebben gevonden die zich om de haverklap ziek meldde en heel veel sliep/slaapt. -O-

Maar ja je weet niet hoe iemand zich voelt. Klinkt leuk werk is wel aan te passen in je leven. Maar ik ben van fulltime lngzaam teruggeklapt naar 4 uur per week zittend werk met een uur reistijd enkele reis. Dus 6 uur in de week weg. En ik redde het niet meer. Steeds een paar weken gingen goed om daarna weer weken thuis te zitten, bedrijfsarts heeft me samen met mijn baas de laatste keer naar huis gebracht met de mededeling we willen je behalve voor koffie niet meer zien op het werk. Met de mededeling de beperkte energie die je hebt kun je beter besteden aan leuke dingen in je prive leven.

De oorzaak was toen nog niet bekend, maar ik was zo ontzettend moe dat ik dagen niets kon uitvoeren van die l ullige 6 uurtjes werk. Pas veel later is de oorzaak gevonden maar toen was ik al volledig afgekeurd.

En o ja ik vond mijn werk geweldig leuk.
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-04-16 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 20:10

Ikeje schreef:
knuffeldier schreef:

Ja, ik vind het openen van dit soort topics inderdaad vrij kansloos. Of althans.. ik begrijp echt niet wat het doel ervan is.

Ja, als persoon X wel kan werken, maar er steeds weer opnieuw voor kiest het niet te doen neemt ze inderdaad niet echt haar verantwoordelijkheid. Maar dat is dan toch zijn/haar probleem?
Uiteindelijk heb je vooral jezelf ermee om je over dit soort dingen druk te maken.
En als persoon X wel wil werken, maar het echt niet is hij/zij lekker klaar met iemand in zijn directe omgeving die dat niet lijkt te willen begrijpen en dat bevestigd wilt zien worden op een internetforum.

Nou het doel is als volgt..
Hem/haar uit mn leven skippen gaat niet, geen optie.
We worden dagelijks met elkaar geconfronteerd.
Hoe ga je dan om met elkaars totaal verschillende levenssti k en, opvattingen en manieren zegmaar zonder irritatie.

Het is is zo jammer dat er zo negatief gereageerd wordt, want dat was helemaal de insteek niet hiervan.

Ik denk dat ik genoeg bevestiging heb dat ik hard ben, hard voor mezelf, hard voor het leven en dat X vrij normaal handeld door dullie reacties.

Bedankt en topic kan sluiten.

Edit, bedankt voor de prettige pb's die ik ontving!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:12

Niet oordelen over een ander als je zelf niet in die situatie zit.

Werk zelf ook niet meer door gezondheidsredenen en kreeg vandaag de opmerking van een buitenstaander "ah ja jij hebt altijd weekend" . Hmmm ja en loop altijd met pijn rond en als ik tot 14 uur in bed lig is dat van de pijn en niet voor de lol maar niemand merkt dat zo gauw want iedereen ziet me alleen als ik me een keer goed voel en wat leuks doe. Wat thuis aan de hand is ziet een buitenstaander niet en gaat diegene ook niet altijd maar wat aan. Is maar even een voorbeeld. :)
Ik vind dus je kennis persoonlijk minder erg als wat jij nu doet. Oordelen zonder het verhaal te weten en hoe diegene zich voelt.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 22-04-16 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:13

Azmay schreef:

Ja, het wordt ook echt een probleem dat we in de maatschappij zo tegen mensen aankijken: dat mensen steeds meer alleen maar worden beoordeeld op hoe economisch nuttig ze lijken, en dat hun kwaliteit van leven niet meer relevant lijkt. (Niet eens nuttig te zijn - genoeg betaald werk is niet eens echt nuttig of productief, en ook niet leuk genoeg.)

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 20:14

karuna schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik denk dat je me een ontettend lui nest zou hebben gevonden die zich om de haverklap ziek meldde en heel veel sliep/slaapt. -O-

Maar ja je weet niet hoe iemand zich voelt. Klinkt leuk werk is wel aan te passen in je leven. Maar ik ben van fulltime lngzaam teruggeklapt naar 4 uur per week zittend werk met een uur reistijd enkele reis. Dus 6 uur in de week weg. En ik redde het niet meer. Steeds een paar weken gingen goed om daarna weer weken thuis te zitten, bedrijfsarts heeft me samen met mijn baas de laatste keer nar huis gebracht met de mededeling we willen je behalve voor koffie niet meer zien op het werk.

De oorzaak was toen nog niet bekend, maar ik was zo ontzettend moe dat ik dagen niets kon uitvoeren van die l ullige 6 uurtjes werk. Pas veel later is de oorzaak gevonden maar toen was ik al volledig afgekeurd.

En o ja ik vond mijn werk geweldig leuk.

Owwwww maar dit bedoel ik zoooo niet!
Er is een verschil tussen daadwerkelijk iets mankeren en een ziekmelding omdat je geen in hebt in je werk.

Voor de rest, jullie hoeven echtecht niet meer te reageren op het ziekte aspect.. dat is totaal niet waar ik op doel met dit topic

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:16

Maar ben je zeker dat het gewoon een ziekmelding is en dat er niets chronisch is? :)
Kijk als ze elke keer ziek meld met "griep" of "verkoudheid" maar die zelfde dag wel gaat winkelen is nog anders dan wanneer er iets chronisch is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-04-16 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:16

Toen leek er niks aan de hand. Alleen stikmoe en niet vooruit te komen, thuis omkiepen letterlijk omdat lijf uitging. Ben door heel wat mensen (omstanders) als aansteller gezien alleen geluklig uwv, mijn baas collegas en de bedrijfsarts niet. Uwv werd er gek van steeds werken en hup ziektewet er weer in, weer een andere baan met minder uren en hup weer ziek zonder oorzaak.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:19

iedereen is anders het kan zijn dat x inderdaad erg makkelijk is en dat doet..
maar je kan niet voelen/zien hoe ze van binnen is.. terwijl je aan buitenkant niks ziet.. ik gok dat bijna niemand voor de lol de halve dag in bed ligt en daarna op de bank verder de dag voort doet..

laat haar lekker haar ding doen erger je der niet aan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:21

Karuna. Dat is mijn fout ook steeds geweest.
Van ellende maar een baan met minder uren. En weer. En weer.
En dan zegt het UWV. U werkt maar een paar uur in de week. Dat is best te doen.
Die gaan niet uit van wat je eerst fulltime deed.
Helaas. Dus niets 20 uur uitkering om dan zelf nog te proberen wat kan.

Er klopt echt niets van in Nederland.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:25

Dat is nu door die participatiewet alleen maar erger geworden, die is echt klote.

Ik ben 100% goedgekeurd omdat ik volgens het UWV 4 uur per dag minimaal 1 uur aaneengesloten liggend kan scannen -wat ik overigens niet kan-, echt zo slecht dat het lachwekkend is. Als ik het al zou kunnen is er natuurlijk niemand die me daar voor aanneemt.

Maar goed, als er idd steeds ziek gemeld wordt om 'griep' en vervolgend diezelfde dag iets leuks gedaan wordt vind ik het ook een ander verhaal hoor. Zoiets vind ik niet kunnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:25

Ik ben dus met 4 uur uitgevallen en heb voor 4 uur wao. Echt heel,weinig dus. Maar blijvend100 % afgekeurd. wordt bij de laatste herkeuring gezegd ja je had je meteen voltijds ziek moeten melden en blijven dan had je hts salaris wao gehad. Tsja

Melody heb ook van een mede ms er een dergelijk verhaal gehoord die moest maar liggend werk gaan doen. Maar juist omdat ik aantoonbaar vanaf 40 uur was teruggevallen in 4 jaar tijd is dat mijn "geluk" geweest.

Maar ts als het je dwars zit is praten met je baas dan een idee, dan heb je je dillema geuit en wie weet is er een logische verklaring voor die ervoor zorgt dat jij je fijner voelt.
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-04-16 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:27

Melody, nee, de achteruitgang als je al een baan hebt is het gevolg van de WAO / WIA-wetgeving: je krijgt alleen maar uitkering over de uren die je werkt en dan (aantoonbaar) ziek woont. Maar als dat heel geleidelijk gaat, of als je zelf je uren terugbrengt, valt het steeds binnen de marge van het WIA, en krijg je uiteindelijk niks. En ja, dat is best een probleem. Vooral omdat het mensen met een niet-helemaal-duidelijke chronisch zieken zoveel meer benadeelt dan iemand die het 'fatsoen' heeft om gewoon ter plekke neer te storten met een heldere diagnose en prognose.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:31

Karuna

Klopt dat had ik ook moeten doen.
Maar ze wisten toen niet wat ik mankeerde dus werd snel weer aan het werk gestuurd.
En steeds werkende bij kleine zelfstandige voelde ik me thuis schuldig.
Dom. Dat weet ik nu.
Nu is werk nog te veel. Maar UWV zegt van niet. Dan ben je uitgel..

Hoe dat met de familie is van ts kan ik niet beoordelen.
Maar ik ben nooit ziek thuis geweest maar wel gaan rijden.
Dat vind ik ook niet oke.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:32

Ts, waarom kun je het contact niet verminderen??? Je ziet die persoon dagelijks en ergert je dus ook dagelijks, dan moet je er iets aan doen dat je diegene niet meer dagelijks meemaakt en verder voor de rest in zijn/haar eigen sop gaar laten koken. Is de persoon echt ziek dan is het zo ( ik loop door tot ik omval, een ander heeft een pijntje hier en schreeuwt moord en brand) maar is de persoon gewoon zat van het werk dan komt diegene vanzelf op de koffie. Jij bent alleen verantwoordelijk voor jezelf en je eigen werk. Pas als jij je werk niet meer kunt doen door de omstandigheden word het een ander verhaal. Dat maakt jou niet hard maar waarschijnlijk heb jij een andere moraal dan X en dat kan hevig botsen, weet er alles van want ik heb zo'n broer.