Rijden in een kleine(re) auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:26

Op zich is meer toeren maken niet eens zo slecht voor een motor. Te lage toeren sloop je de boel veel sneller mee. Ik ga af op motor geluid maar heel globaal met een benzine auto kun je deze snelheden aanhouden tot waar je gemakkelijk kunt doorrijden zonder heel veel herrie en helemaal zonder schade. Harder kan ook wel maar heb je meer motorgeluid.

1 tot 15/20/25 per uur. Bij extreme situaties en nood kan het veel harder. Herrie klinkt even minder maar opblazen zal niet snel gebeuren
2 van 15/20 tot rond de 40
3 van 30/40 tot rond de 60/70
4 van 50 tot maximum snelheid.
5 meestal vanaf 70/80. Bij inhalen terugschakelen naar 4.

Ik houd bij een toerenteller meestal aan schakelen tussen de 1600 en 2200 toeren bij een diesel. Al houdt de transit van alles boven de 1800 toeren

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:26

100 km/h in de 2 :wow:

Ik moet toegeven, ik ben typisch iemand die weet hoe je moet sturen en gas geven en daar houdt het op. Als iemand zegt dat mijn auto dit of dat niet aan kan dat ga ik het zeker niet proberen. Maar dit stelt me wel een beetje gerust, blijkbaar ontploft hij dus niet zomaar :')

Dus bedankt voor de geruststellende woorden, ik moet het me ook niet zo aantrekken. Ik lig er bijna wakker van, want ik vind het best wel erg als ik iemand in de weg zit :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:27

Gewoon relax blijven en je niet laten opjagen. Ik hou zelf ook wel van vlot doorrijden maar rijd nauwelijks te hard. Als mensen gaan lopen neteren door op mn bumper te plakken laat ik gewoon mn gas los en rij ik nog iets langzamer. ~~}> Moeten ze maar normaal doen.
Helemaal grappig vind ik het dan als ze keihard in gaan halen en vervolgens voor hetzelfde rode stoplicht als ik staan te wachten :')
Aso gedrag is niet alleen als je in een kleine auto rijdt, die gefrustreerde rijders zijn overal. Of ik nu in mn up of in een grote Audi a6 rijd.

Trouwens; jij zit niemand in de weg, die mensen zitten vooral zichzelf in de weg. Je bent echt niet sneller door idioot te gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 21-04-16 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:28

Sch**t aan hebben!

Ik reed hiervoor ook een dikke snelle BMW en heb me ook wel eens geërgerd (maar niet getoond).

Was voor mij een enorme reality check als m'n auto naar de garage moest en ik een leenauto kreeg. Zo'n Berlingo of een kleine Corsa gingen écht niet zo hard. En op de snelweg had ik bij 110 al het gevoel dat ik van de weg afstuiterde.

Nu heb ik een Mini en dat is me pas echt een felle, snelle kart op de openbare weg :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:29

Riraito schreef:
100 km/h in de 2 :wow:

Ik moet toegeven, ik ben typisch iemand die weet hoe je moet sturen en gas geven en daar houdt het op. Als iemand zegt dat mijn auto dit of dat niet aan kan dat ga ik het zeker niet proberen. Maar dit stelt me wel een beetje gerust, blijkbaar ontploft hij dus niet zomaar :')

Dus bedankt voor de geruststellende woorden, ik moet het me ook niet zo aantrekken. Ik lig er bijna wakker van, want ik vind het best wel erg als ik iemand in de weg zit :o

Heb je een toerenteller? Dat ding geeft met rood aan tot waar 'ie zonder problemen kan. Vermoedelijk kom je daar nooit in de buurt en als je er zo nu en dan komt kan dat echt geen kwaad. Schijnt juist goed te zijn af en toe even alles doorblazen (heb ik van horen zeggen).

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:29

karuna schreef:
Op zich is meer toeren maken niet eens zo slecht voor een motor. Te lage toeren sloop je de boel veel sneller mee. Ik ga af op motor geluid maar heel globaal met een benzine auto kun je deze snelheden aanhouden tot waar je gemakkelijk kunt doorrijden zonder heel veel herrie en helemaal zonder schade. Harder kan ook wel maar heb je meer motorgeluid.

1 tot 15/20/25 per uur. Bij extreme situaties en nood kan het veel harder. Herrie klinkt even minder maar opblazen zal niet snel gebeuren
2 van 15/20 tot rond de 40
3 van 30/40 tot rond de 60/70
4 van 50 tot maximum snelheid.
5 meestal vanaf 70/80. Bij inhalen terugschakelen naar 4.

Ik houd bij een toerenteller meestal aan schakelen tussen de 1600 en 2200 toeren bij een diesel. Al houdt de transit van alles boven de 1800 toeren

Zo iets hou ik inderdaad wel aan. Ik moest wel even wennen aan het feit dat een toerenteller blijkbaar een extra is in de 107 (ligt aan de uitvoering) en ik deze dus niet heb.

verootjoo schreef:
Gewoon relax blijven en je niet laten opjagen. Ik hou zelf ook wel van vlot doorrijden maar rijd nauwelijks te hard. Als mensen gaan lopen neteren door op mn bumper te plakken laat ik gewoon mn gas los en rij ik nog iets langzamer. ~~}> Moeten ze maar normaal doen.
Helemaal grappig vind ik het dan als ze keihard in gaan halen en vervolgens voor hetzelfde rode stoplicht als ik staan te wachten :')

Trouwens; jij zit niemand in de weg, die mensen zitten vooral zichzelf in de weg. Je bent echt niet sneller door idioot te gaan rijden.

Misschien moet ik dat ook maar eens doen :') En inderdaad, meestal staan ze al te wachten bij het rode stoplicht als ik aan kom rijden
Laatst bijgewerkt door shiroihebi op 21-04-16 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Eleionomae schreef:
Je kan met de aygo/107/c1 best doortrekken hoor :j ik heb er nooit last van dat medeweggebruikers in mijn nek zitten en ik heb een aygo. Vooral in zn 2 kun je die autootjes best wel meekrijgen in het verkeer :j het zijn natuurlijk geen audi's maar ik heb me nooit de slak tussen de rest gevoeld haha.

Nou inderdaad, hier ook een Aygo, en trek er regelmatig flink wat mensen uit _O-

Irriteer me vooral aan de mensen die langzaam de snelweg opgaan. Je kunt dan niet fatsoenlijk de weg op komen.

Maar gewoon lekker rijden hoe jij je er prettig bij voelt, en niks van anderen aantrekken.
Laatst bijgewerkt door Lindor92 op 21-04-16 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Het is dat je tever weg woont maar ik zou bijna de neiging krijgen, kom een dagje hierheen en dan gaan we een ritje maken met veel bochten, smalle wegen heuveltjes en veel schakelwerk (posbank en omgeving), als iemand je goed daarin gevoel kan leren hebben heb je er de rest van de leven plezier van.

Vaak een kwestie van doen en geen medelijden hebben met medeweggebruikers, zolang je harder rijdt dan 50 op 80 wegen kunnen ze je niets verwijten,

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:33

karuna schreef:
Het is dat je tever weg woont maar ik zou bijna de neiging krijgen, kom een dagje hierheen en dan gaan we een ritje maken met veel bochten, smalle wegen heuveltjes en veel schakelwerk (posbank en omgeving), als iemand je goed daarin gevoel kan leren hebben heb je er de rest van de leven plezier van.

Vaak een kwestie van doen en geen medelijden hebben met medeweggebruikers, zolang je harder rijdt dan 50 op 80 wegen kunnen ze je niets verwijten,

Dan is het dus echt een kwestie van negeren denk ik, hopelijk rijden ze me niet omver :')

verootjoo

Re: Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:34

Als ze je omver rijden zijn ze nog later op de plaats van bestemming :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:36

Ja, als ze tegen jou aanrijden hebben zij ook schade en zijn ze schuld ook nog. En het kost extra tijd om de schade af te handelen ook nog. }>
Je hebt gewoon pech met het drukke rommelige prut traject dat in de spits extra dramatisch is vanwege alle zakelijke rijders.

Je autootje kan wel wat hebben, nu jij nog wat meer eelt kweken. Komt vanzelf wel. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:48

Niets van aantrekken. Ik heb zelf ook nog niet zo lang mijn rijbewijs en als ik het ergens niet ken en ik zie een bocht, dan rem ik ook nog wel eens (teveel) af, terwijl ik achteraf denk 'dat had best harder gekund'. Veel automobilisten gaan dan ook drukken/bumperkleven, maar ach, ik heb geen haast, dus ze wachten maar even op me. :Y)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:48

Heel herkenbaar! Wij rijden een Chevrolet Aveo, opzich niet eens zo'n hele kleine auto (beetje maatje Polo denk ik ongeveer) maar er ligt wel een 1.6 motor in dus hij trekt best flink op. Altijd lachen met mensen die dan naast je staan te brommen en die je er met een beetje sportief optrekken toch wel uittrekt met zo'n kleintje dan :')

Bumperklevers heb ik toch wel zo'n hekel aan, bah! Ik probeer altijd ongeveer maximaal 5 km boven de maximumsnelheid te blijven want een bekeuring vind ik gewoon echt zonde, en als er dan weer iemand de binnenkant van m'n kofferbak komt kijken ben ik altijd zo geneigd om juist onder die maximumsnelheid te gaan zitten. Maargoed, ik probeer er dan maar niet teveel op te letten. In het dorp waar ik woon is een 30 zone en heeft rechts dus voorrang, maar die wegen van rechts zijn zó onoverzichtelijk! Maar er wordt toch altijd veel te hard gereden, hoe vaak er al (bijna) ongelukken gebeurd zijn omdat er gewoon niet gestopt wordt omdat ze het gewoon niet op tijd zien vanwege het hard rijden... :n

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:49

Heb al jaren een Smart for2, kleiner kan haast niet. Gelukkig inderdaad een pittig ding maar hetzelfde waar jij last van hebt, speelt ook bij mij. Ik heb echt geleerd het los te laten. Willen ze de langs, dan gaan ze er maar langs. En komen ze te dicht bij mij achter? Jammer dan. Mochten ze mij aantikken kan ik mooi een nieuwe auto kopen van hun geld.

Het is gewoon giga wennen. Veel kilometers maken en het loslaten.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:53

Ik heb eens heeeel zachtjes de rem aangetikt.
Gewoon net dat het remlicht gaat branden.

Was aan het inhalen op de snelweg en iemand dacht "als ik gewoon door blijf sjeesen en bumperkleef kan ik er vast dwars door heen". Toen de bestuurder begon te seinen was ik het zat (en dus remlicht laten opgloeien).

Serieus je ziet toch wel een stuk vantevoren dat ik langzamer rijd dan jij (reed +/- 120 en auto achter mij minstens 140).

Aan de andere kant, als ik dan eens flink 130 rijd zijn er ook buschauffeurs die hem er ineens voorzetten omdat ze denken dat kleine auto's niet zo hard rijden.

Ik merk echt verschil of ik in mijn (stadsauto) of mijn ouders auto (grote Volvo) rijd.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 21-04-16 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:53

Heb niet het hele topic gelezen, maar ze rijden op die weg echt als een stel malloten. Ik rij echt heel aardig door (90-100 kmh) en wordt daar nog om mijn oren gereden. Niets van aantrekken dus. Wat je wel kunt proberen om nét ietsje sneller te zijn, is je 107 hoog in zijn toeren door te trekken. Dan ben je net even iets sneller van de 0-80 kmh.

Oh, en met de Porsche of Peus is de uitdaging alleen nog maar groter om me in te halen blijkt *zucht* mannen met een kleine P *adem in, adem uit*

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:59

Oooooh zo herkenbaar! Desondanks ben ik ze soms sneller dan ze verwachten en willen ze (ja meestal pielemannetjes in Audi of BMW) me aan de kan drukken omdat ze zelf naar de rechter rijbaan moeten. Dan blijf ik stug rijden en wijs met mijn duim dat ze achter me mogen invoegen. Dat vinden ze niet leuk. Er is wel eens eentje verderop uitgestapt om zijn ongenoegen te uiten. Triest vind ik dat. Hoflijkheid lijkt uit te sterven. Drammende bumperklevers krijgen soms even mijn remlichten te zien. Niet zo slim om te doen en ik raad het ook niet aan, maar wel effectief. Verder gedraag ik me netjes. Ik hou er rekening mee dat anderen sneller kunnen en zit nooit expres in de weg. In tegendeel. Heb in de 30 jaar dat ik rij overigens nog nooit een schade veroorzaakt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:01

Ik wilde precies hetzelfde zeggen als xIirtJj :j je hebt last van de polderboys 8)7
Ze rijden standaard te hard in de polder tenzij er een flitser staat dan gaan ze vol in de remmen, stelletje gekken.
Gewoon helemaal niks van aantrekken. Het is niet overal zo

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:23

Met mijn Suzuki Alto (1.0, 54pk, benzine) reed ik deze snelheden per versnelling bij langzaam of snel optrekken:
1: tot 20 of 30
2: tot 40 of 60
3: tot 60 of 90
4: tot 70 of 110

Nu rijd ik in een Alfa turbodiesel oldtimer, dus dat is niet te vergelijken.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:26

Iedereen die niet als een gestoorde optrekt wordt ingehaald door asovolk. Dat is gewoon hoe autorijden werkt, heel veel mensen hebben wat te compenseren. Lekker veel gas geven, niet uit laten rollen, op het laatste moment vol op de rem. :')
Je moet erom kunnen lachen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:36

Je moet er inderdaad om kunnen lachen. Het zijn vaak de grotere en wat duurdere auto's die zo stevig doorrijden. Maar houdt ook altijd in je achterhoofd dat die chauffeurs liever geen schade rijden. Ze gaan echt niet door je heen (of over je heen natuurlijk).
Ik merk het verschil ook hoor, rij zelf een fijne S80 (Volvo) en voor de zaak een 520 (BMW). Fijne en grote auto's, je merkt echt dat je eerder voorrang krijgt (hoewel een keer lief kijken bij een kruispunt of invoegstrook ook veel wonderen doet)

Rij gewoon lekker zoals je zelf wil rijden. Ergeren ze zich niet aan jou, is het wel aan die tractor op de weg. Of de vrachtwagen of die combinatie met paardentrailer die in hun ogen tergend langzaam over de rotonde gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:38

Tja, mensen halen nou eenmaal in.. Zou jij het ook niet suf vinden als jij wel een snelle auto rijdt en dan maar ergens achter aan moet tuffen die echt precies 80 rijdt waar je 80 mag... Ik snap dan echt wel dat je meer gas geeft.
Ik heb zelf ook een koekblik (twingo uit 2004, iets opgepimpt) en ik rijd eerder die mensen met hun grote wagens van de weg af (om het zo maar te zeggen). Ik rijd flink pittig en hoe klein mijn auto ook is, kan ik gewoon dodge rams, audi's en andere koekblikken aan de kant 'duwen' of ze net iets meer gas laten geven..
Het is maar het hoe je rijstijl is, ik wil niet zeggen dat de mijne goed is maar ja, er zijn mensen die gewoon sneller rijden dan jij en meer initiatief nemen enzovoorts.. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:41

Als mensen sneller rijden dan de maximum snelheid heeft dat niets met pittig te maken maar stom je niet aan de regels houden. En overbodig risico nemen ook daarom. Die route leent zich echt niet voor inhalen. Wordt te hard gereden op een te drukke weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:41

Ach, heeft niets met een kleine auto te maken. Mijne vorige wagen, met lichtere motor, trok beter op als de bak die ik nu heb. Dus bij mij duwen ze ook regelmatig. Nu moet ik wel toegeven dat ik het zelf enorm vervelend vind dat mijn wagen zo traag trekt, de volgende wordt toch iets met meer power, zeker weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:45

karuna schreef:
Als mensen sneller rijden dan de maximum snelheid heeft dat niets met pittig te maken maar stom je niet aan de regels houden. En overbodig risico nemen ook daarom. Die route leent zich echt niet voor inhalen. Wordt te hard gereden op een te drukke weg.

Tja, mensen rijden gewoon nou eenmaal vaak iets harder dan gemiddeld.. Dat is ook verkeer..