Overgewicht in nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Overgewicht in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:46

Of juist door te magere mannequis mager als goed gezien wordt?
En normaal al als dik.

En voor de duidelijkheid. Mager en dun zijn voor mij twee verschillende dingen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:48

xxCYNNxx schreef:
Sammie schreef:
Dat is ook zeker mogelijk, maar de ene maat is de andere maat weer niet. Dit kan per merk verschillen. Dat was vroeger ook al zo. Zo zijn er mensen die 3 kledingmaten hebben hangen.

Overigens had ik het niet pur sec over kledingmaten. Als je de dame in kwestie vergelijkt met de dames van tegenwoordig zie je toch een verschil in lichaamsvormen en vetjes. :)

ja ok, met dat laatste heb je zeker gelijk. Wat dat betreft had je in Marilyn Monroe een mooi voorbeeld gekozen; die zou heden ten dage idd als te zwaar worden beschouwd

Marilyn Monroe woog 54 kilo bij een lengte van 1,66. (Uitleg hier) Dat is een BMI van 19,6. Niet zo slank als een model maar zeker niet dik, volgens geen enkele norm.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:06

bruintje123 schreef:
En normaal al als dik.

Nee want dun en afgetraind wordt tegenwoordig gezien als mager en skelet :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:07

Dat vind ik een tikkeltje overdreven om dat zo te stellen. ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:09

Sammie schreef:
purple schreef:
wat vroeger gezien werd als "normaal" wordt nu vaak als dun gezien.

Spoiler:
Dat is juist niet zo :D Waar vroeger maatje 38/40 (vergelijkbaar) normaal was is de standaard nu juist 36. Marlyn Monroe zou voor hedendaagse begrippen dus eigenlijk aan de dikke(re) kant zijn.

Maar probeer maar eens dameskleding te vinden in mijn maat (1,70 lang, 52 kilo). Ik pas gewoon helemaal niets. En veel loopt pas vanaf mat 34 of 36. Het is allemaal te wijd, of te kort. Ik ben dan ook wel dunner dan de norm (ofzo), maar ik vind het gek dat er wel maat 50 te krijgen is, maar geen maat 32/30. In elk geval veel minder dan de grote maten. Daar zijn diverse winkels of sites voor, maar ik ken niet echt winkels voor dunne mensen :P .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:12

1. in welke stad woon je?
Wormerveer
2. beschouw je jouw stad als gezond? of is er in verhouding teveel fastfood e.d.?
In verhouding teveel fastfood, vooral pizzeria's.
3. laatst was er in het nieuws dat Youtubers hun kijkers dik maken, ben jij het hiermee eens? waarom?
Oneens, er staan ook genoeg gezonde gerechten op youtube, kookkanalen etc.
4. denk je dat overgewicht een grote reden is om te pesten of is iets anders een grotere trigger?
Nee, ik denk dat sommige mensen dit zelf ook uitlokken.
5. hoeveel % van de mensen tussen 20 en 75 hebben overgewicht volgens jou?
50/50

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:18

Haarlem

2. beschouw je jouw stad als gezond? of is er in verhouding teveel fastfood e.d.?
Behoorlijk gezond. Hoewel er natuurlijk zat fastfood te krijgen is zie je hier ook steeds meer hippe macrobiotische, ayurvedische, veganistische en blablabla tentjes opduiken.

3. laatst was er in het nieuws dat Youtubers hun kijkers dik maken, ben jij het hiermee eens? waarom?
Kan me daarbij geen voorstelling maken... Als je hele dagen achter je pc zit en je laat beïnvloeden door alle voorbijkomende reclames tsja...
Ik zie op andere social media juist een enorme hype van fitgirls', die extreem gezond eten en heel veel sporten en alles op instagram en facebook enzo zetten.

4. denk je dat overgewicht een grote reden is om te pesten of is iets anders een grotere trigger?
Het kan een bijkomstige reden zijn, maar ik denk dat kinderen altijd wel een reden kunnen vinden om iemand te pesten. Ze gebruiken gewoon wat voor handen is tov hun slachtoffer.

40%?!

Ik vind overgewicht in onze maatschappij momenteel een interessant onderwerp.
Het lijkt of er steeds sterker naar beide extremen wordt gegaan. Aan de ene kant groeit het percentage overgewicht en is er meer aandacht voor het accepteren van 'curves' etc.
Aan de andere kant hebben veel jongeren de drang om ook weer onder invloed van andere trends extreem te gaan sporten en nooit meer wat lekkers te durven nemen, want hun lichaam moet perfect zijn zoals ze zien op internet bij acteurs/actrices en modellen.

Ook interessant is dat er hier extreem veel nadruk lijkt te liggen op dit debat, terwijl in vergelijking met bijvoorbeeld engeland en andere west europese landen het hier nog relatief mee valt met het overgewicht. Hoewel het hier natuurlijk ook een groeiend probleem is, dat kan niemand ontkennen...

Vrouwlijke rolmodellen als marilyn uit die tijd lijken ook wel hele andere lichaamsverhoudingen te hebben dan de meeste vrouwen tegenwoordig. Zulke smalle wespentailles, maar verder niet te dun/gespierd/strak.
Zou dat erfelijk geweest zijn, of door hele andere eetgewoontes, of werden gewoon andere soort vrouwen dan nu als icoon uitgekozen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:36

Niet in een stad, maar in de Achterhoek
Fastfood is hier zeker wel aanwezig, maar ik heb het idee dat dat minder is dan in een stad. Ik woon op het platteland, dus pizzabezorgers heb je hier eigenlijk nauwelijks. MC Donalds is een half uur rijden verderop.
Veel mensen bewegen denk ik genoeg, maar ik denk ook dat dat echt te maken heeft met het feit dat je buitenaf zit hier.
Nee. Ik doe zelf workouts van youtube... daar word je niet dikker van
Niet per se, dat heeft vaak meer te maken met een samenloop van omstandigheden en onzekerheid. Natuurlijk kan overgewicht een rol spelen, maar ik denk niet dat het de basisoorzaak is zeg maar.
40%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:39

Gianti schreef:
bruintje123 schreef:
En normaal al als dik.

Nee want dun en afgetraind wordt tegenwoordig gezien als mager en skelet :)

Aan de ene kant, ja, maar aan de andere kant worden mensen met een maatje meer gelijk weggezet als obesitas die alleen maar MacDonalds eten. Dan ik heb ik het niet over de mensen die ook daadwerkelijk obese zijn, maar mensen 'zoals ik'. Ik val nog binnen de 'normale' maten, maar ik krijg echt regelmatig opmerkingen als ik een keer iets haal in de pauze dat niet per se als super gezond bestempeld zou kunnen worden.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:14

Omgeving Eindhoven
Meer fastfood dan gezonde voeding, er wordt wel veel gesport.
Niks van gehoord maar lijkt me onwaarschijnlijk.
Indirect, kinderen met overgewicht hebben vaker een laag zelfbeeld en dat triggert pesters (denk ik).
Rond de 20%.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:16

Salzburg

Ik woon er niet lang, maar ik heb eigenlijk helemaal niet veel fast-food tentjes gezien! Wel wordt hier veel vlees gegeten en ik heb het idee dat het aanbod in groente minder is dan in NL.

Ik heb het artikel niet gelezen, maar ik kan me er weinig bij voorstellen. Het kijken en plaatsen van filmpjes staat geloof ik niet gelijk aan je gewicht.

Nee, hier geloof ik helemaal niet in. Een pester zou overgewicht kunnen gebruiken om te pesten, maar uiteindelijk is het afhankelijk van de karakter en zelfverzekerdheid van een persoon.

Ik gok ook op 40%

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:27

Emmaa_ schreef:
Aan de ene kant, ja, maar aan de andere kant worden mensen met een maatje meer gelijk weggezet als obesitas die alleen maar MacDonalds eten. Dan ik heb ik het niet over de mensen die ook daadwerkelijk obese zijn, maar mensen 'zoals ik'. Ik val nog binnen de 'normale' maten, maar ik krijg echt regelmatig opmerkingen als ik een keer iets haal in de pauze dat niet per se als super gezond bestempeld zou kunnen worden.

Oja want alleen mensen die obese zijn die eten altijd McDonalds :roll:

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 14:47

Wat mij als onderzoekend leerling op het mbo opvalt is dat jullie vrij laag schatten qua percentage overgewicht! Om het gelijk maar openbaar te zetten, het percentage waar ik naar vraag is 51%

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:48

DeEenhoorn schreef:
Wat mij als onderzoekend leerling op het mbo opvalt is dat jullie vrij laag schatten qua percentage overgewicht! Om het gelijk maar openbaar te zetten, het percentage waar ik naar vraag is 51%

Bron?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:58

DeEenhoorn schreef:

En vanaf wanneer tel je het dan als overgewicht?
Echt alles aan overgewicht? Dus ook een aantal kilo of alleen meer richting obesitas?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 15:04

Wendy schreef:
DeEenhoorn schreef:

Bron?

Ben ook benieuwd naar de bron. Maar ik weet dat het niet ver uit de buurt zal zitten. In 2015 had 50,3% van de volwassenen overgewicht volgens het Rivm. https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... olwassenen

Overigens is overgewicht niet hetzelfde als obesitas. In dit topic wordt het wel eens door elkaar gehaald zie ik. Overgewicht is een BMI van 25 en hoger, vanaf een BMI van 30 spreekt men van obesitas.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 15:43

Bron? Vorige week is nog in het nieuws geweest dat het voor bepaalde leeftijden op 50% lag :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:06

En is dat gebaseerd op bmi of vetpercentage? Ik zie bijvoorbeeld veel mensen met een normaal gewicht maar een te hoog vetpercentage. Dit komt door niet per sé teveel voeding, maar vooral verkeerde voeding. Net zo ongezond.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:07

Zwolle
Normaal. Voldoende keuze in zowel gezond als ongezond.
Niet mee eens. Ik kijk áls ik al naar Youtube filmpjes kijk, heel specifiek naar dingen die ik wil zien (bijv. uitleg van bepaalde dingen, om maar iets te noemen). Ik gok dat dit voor de meeste mensen geldt.
Ja, ik denk het wel. Overgewicht is altijd al een trigger geweest om te gaan pesten. Verder zijn er natuurlijk ook andere triggers als 'het niet aan de standaard voldoen' in de zin van uiterlijk en kleding, maar ook nog wel meer dingen. Denk aan het pesten van de slimmeriken in de klas, die als studiebol bestempeld worden.
Als je dit beoordeeld als zijnde BMI boven 25, dan gok ik zo'n 45%.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:11

phormicola schreef:
En is dat gebaseerd op bmi of vetpercentage? Ik zie bijvoorbeeld veel mensen met een normaal gewicht maar een te hoog vetpercentage. Dit komt door niet per sé teveel voeding, maar vooral verkeerde voeding. Net zo ongezond.

Is dat een vraag voor mij? Dit ging om BMI meen ik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:12

Nee, naar TS :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:12

In mijn ogen komt het grootste probleem voort uit het te veel eten. Veel jongeren kunnen tijdens hun pubertijd eten wat ze willen zonder een grammetje aan te komen. Vaak is dit met een bepaalde leeftijd passé en daar zie je het vaak mis gaan. Want de hoeveelheden die erin gaan blijven op hetzelfde niveau, terwijl er veel minder nodig is om het lichaam te onderhouden (geen groei, etc.).

Hier in Canada is het probleem vele malen groter. Wat ik ook niet raar vind, overigens. Hier gaat iedereen altijd met de auto, al vanaf het moment dat je een rijbewijs hebt (jaar of 16). Ook voor korte ritjes waar je lopend 10 minuten over zou doen, wordt de auto gepakt.
In de supermarkten vliegen de ongezonde dingen je tegemoet. Het flauwe is nog, dat groente en fruit hier allemachtig duur is. Voor een kilo appels betaal je al gauw 5$. En dan hebben we het nog niet over de rommel die in de o zo gezonde ceasar salads wordt toegevoegd. Er zit een enorme hoeveelheid zout in. Wat het drinkaanbod betreft, een fles cola van 2L heb je al voor 2,- terwijl een fles water van 1L ook 2,- is.
En als je kijkt naar afhaaltenten, dan is dit eigenlijk vrijwel altijd ongezond. Om gezond te eten moet je hier echt enorm je best doen. In Nederland valt het dan echt wel heel erg mee.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:15

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:01

Ik gok laag omdat ik vaak ouderen zie (door werkveld) met voornamelijk ondergewicht. Ik ging er vanuit dat zij wel veel zouden compenseren :j

CBS is wel een vrij betrouwbare bron :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:04

_Yasmine_ schreef:
Ik gok laag omdat ik vaak ouderen zie (door werkveld) met voornamelijk ondergewicht. Ik ging er vanuit dat zij wel veel zouden compenseren :j

CBS is wel een vrij betrouwbare bron :)

Het lijkt dan wel alsof een groep ouderen lichter wordt en een grote groepen ouderen wat zwaarder? Want het percentage mensen met overgewicht is bovengemiddeld in de groep van 65+.

http://statline.cbs.nl/Statweb/publicat ... &D5=l&VW=T