Ervaringen verhuizen net over de grens Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 06:41

Ondertussen woon ik al iets meet dan 9 jaar zo,n 9 km over de grens in Duitsland .
Heb daar een appartement gekocht (eigentumswohnung )

Kan nou niet echt zeggen dat een Duitser heel direct is ...de meeste hebben juist
moeite te zeggen wat ze nou echt vinden .
:= Ha ha ..zie dat Malu er hetzelfde over denkt :j

Hier hadden ze in huis in het begin best moeite met mijn directe manier . :=
Vooral de wat oudere generatie ...

Idd in het [HK] De Duitslandbokkers stomen door naar deel 5! zitten genoeg mensen
die hun ervaringen kunnen en willen delen . .

@Benita en horsies5 ..leuk ..in woon ook in Kleve (Rindern ) :j

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:06

_Malu_ schreef:
Ik voel me hier doorgaans thuis, maar aan sommige dingen kan ik moeilijk wennen, zoals de hiërarchie die hier nog heerst. Tegen collega artsen waar je al een jaar mee samenwerkt zeg je nog steeds Sie bijvoorbeeld (dit doen zij andersom bij mij dan ook) Ook is het raar om je voornaam te zeggen als je je voorstelt bij patiënten. (Al doe ik dit inmiddels wel). En als je dan een moderne Chef hebt die graag wil je dat je hem bij zijn voornaam aanspreekt dan wordt je door andere collega's raar aangekeken als je dat ook daadwerkelijk doet.

Ik denk dat dit wel verschilt van bedrijf tot bedrijf. Zo heb ik bijvoorbeeld bij mijn huidige en vorige baan ook Duitse bazen gehad, die allemaal bij de voornaam genoemd wilden worden en ook werden :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:58

Narya schreef:
_Malu_ schreef:
Ik voel me hier doorgaans thuis, maar aan sommige dingen kan ik moeilijk wennen, zoals de hiërarchie die hier nog heerst. Tegen collega artsen waar je al een jaar mee samenwerkt zeg je nog steeds Sie bijvoorbeeld (dit doen zij andersom bij mij dan ook) Ook is het raar om je voornaam te zeggen als je je voorstelt bij patiënten. (Al doe ik dit inmiddels wel). En als je dan een moderne Chef hebt die graag wil je dat je hem bij zijn voornaam aanspreekt dan wordt je door andere collega's raar aangekeken als je dat ook daadwerkelijk doet.

Ik denk dat dit wel verschilt van bedrijf tot bedrijf. Zo heb ik bijvoorbeeld bij mijn huidige en vorige baan ook Duitse bazen gehad, die allemaal bij de voornaam genoemd wilden worden en ook werden :j

Werkte hier bij een dierenarts en heb gelijk gezegd dat ik niet met Sie of Frau... aangesproken wil worden maar gewoon met du en mijn naam. Kwam bij de klanten juist heel positief aan. Vind dat vreselijk dat Sie.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:03

jaa dat norse en in je gezicht vriendelijke herken ik wel ja, maar ondertussen achter je rug om hahaha. Gelukkig hoef je dat niet persoonlijk te nemen, want dat doen ze bij iedereen. In het dorp is dat heel erg. En wij gaan ook niet naar de kerk (oeioei).
Dat papieren gedoe herken ik ook ja, ik had het ´geluk´ hier een jaar geblesseerd in het yiekenhuis te liggen, nou bij de eerste ziekenhuizen waar ik kwam werd ik niet in behandeling genomen, omdat ik hollander was. Ben gewoon van de eerste hulp weggestuurd met krukken.
Om eerlijk te zijn, denk ik dat, dat het keerpunt voor mij was, sindsdien ben ik er echt helemaal klaar mee. Ook omdat de operatie en schade achteraf veel groter was, daarmee de revalidatie veel langer en zwaarder en ik ten slotte ook nog hierdoor mijn baan ben kwijt geraakt.

Wilawander

Re: Ervaringen verhuizen net over de grens Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:05

Die ervaring heb ik niet met dokters en ziekenhuizen. Ook voel ik me niet benadeeld als hollander. Merk juist dat veel mensen dat juist leuk vinden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:31

scheelt misschien ook of je in een gebied woont waar al ´veel´nederlanders wonen of niet. eerst woonde ik in emmerik en daar was het sowieso heel anders qua mentaliteit, hier is het ook wel net over de grens, maar tohc wonen er veel minder nederlanders.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:39

Ik heb hier ook nooit vervelende ervaringen gehad met dokters of ziekenhuizen. Integendeel, ik vind het zorgsysteem veel beter dan in Nederland. Opvallende detail: er zijn hier veel dokters, tandartsen en dierenartsen die in Nederland gestudeerd hebben.

Het is wel opvallend hoe de mentaliteit van de duitsers per streek verschillen.

Wij wonen in Kleve (ortsteil Reichswalde) en daar wonen niet veel Nederlanders. De meeste Nederlanders die er wonen zijn gehuwd met een Duitser.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:44

Hier wonen helemaal geen nederlanders. Hebben we ook bewust voor gekozen daar we ook echt immigreren wilden en niet in een hollandse buurt in het buitenland.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:00

Hier nog een Nederduitser. Ik woon ten zuide van Kleve, in het buitengebied

Moet ook zeggen dat ik de Duitsers niet persé norser vind, maar wel feller. En dan vooral in discussies. Verder erg beleeft in de omgang.

Ben zeer tevreden over de gezondheidszorg, vooral richting de kinderen. Twijfel je? Gewoon langskomen ookal is het 03.00 u. Ik ken het juist niet van het papierwerk als je naar de arts bent geweest. Gewoon kaartje laten zien en geholpen worden :Y)

Het is alleen wat ouderwetser qua mediagebruik. Veel gaat nog in persoon, per post of telefonisch. Mails worden slecht beantwoord of niet en iets online doen… -O- Maar goed, dat vergt even aanpassen van jezelf. Het mag dan wel een heel bureaucratisch geheel zijn, maar ik heb zelf de ervaring dat de medewerkers je graag helpen en ook tips geven.

Verder zou ik ook alleen naar duitland verhuizen als je ook daadwerkelijk wil emigreren (en dan hoeft je niet gelijk 100 km de grens over) en ook je dagelijkse dingetje in de (duitse) buurt doen.

Overigens ben ik in de buurt ook steeds der Hollander, maar dat kan me aan mijn achterwerk oxideren. En het grappige is dat ik helemaal niet de enige ben hier in de buurt, bij navraag bleek in bijna elke straat wel een nederlander te wonen (1 straat heeft dan 3-5 boerderijtjes ;) )

Net zoals dat mijn overbuurman het verschrikkelijk vond dat wij eerst de binnenkant van het huis gingen opknappen en daarna pas de buitenkant. Daarvoor probeer ik ook zijn gazonnetje (officieel de berm) te respecteren. Uiterlijk is alles voor de meeste Duitsers (behalve voor mijn tokkie-buren :D )