Emigranten, hoe ervaren jullie bezoek uit Nederland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:10

Ik ervaar dat probleem eigenlijk niet zo.

Ben blij als er bezoek komt, maar zo heel vaak komen ze niet :+ .
Sowieso, ik werk en het is maar de vraag of ik vrijaf kan krijgen.

Toen ik in de dordogne zat is m'n familie 2 keer gekomen (moeder 1 keer en broer en zus 1 keer). Vrij krijgen was niet evident en ik woonde in een kleine studio.
Vrienden heb ik toen helemaal niet gezien, of gehoord.
Daarna verhuisd en toen kwamen er plots wel 2 vriendinnen langs (vermits ik nu 'dichterbij' woonde), maar toen net van werk veranderd dus ik zat wederom in een gezellige maar kleine studio, vonden ze niet zo glamoureus denk ik.
Zit hier nu 5 jaar en familie is een keer of 5 langsgekomen. Laatste keer hebben ze zelf een vakantiehuisje gehuurd omdat 6 personen, een hond en een baby in mijn huis toch wat krapjes zou zijn *ja, ik heb nu wel een huis :P *.
Soms was ik vrij en hadden we gezellige weekends, soms was ik niet vrij of maar 1 dag en gingen ze zelf op ontdekking.
1 keer is m'n moeder met een vriendin een week gebleven maar dat was om housesitting bij mij te doen toen ik op vakantie was in IJsland.
Vrienden nooit meer gezien, ook niet degenen die zeiden zeker langs te komen. Ga hen zelf ook niet opzoeken als ik eens in Belgie ben. Geen contact meer.

En dat is niet erg, ik heb hier m'n leven nu en dat bevalt me.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 20:57

Bedankt voor al jullie reacties, ervaringen en tips! Ik denk ook echt dat het aan mij ligt hoor. Ik moet beter mijn grenzen aangeven. Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat bezoek soms zo zwaar kan zijn haha. Fijn te lezen dat ik niet de enige ben. Het is zo tegenstrijdig want ik wil wel graag dat ze komen en vind het ook echt gezellig. Maar soms voel ik me ook net de bediende haha. En dat ligt aan mij dat ik geen grenzen aangeef. Dat ga ik vanaf nu proberen!

Trouwens degene die teleurgesteld was dat ze in de caravan moest gaf aan dat ze niet begreep dat ze niet bij ons in huis kon terwijl we genoeg kamers over hebben en dat ze juist tijd met ons wilde doorbrengen. Nu hebben we ook een peuterzoon die geen goede slaper is en een gehorig huis dus ik heb het liefst in de avond geen visite omdat hij zo snel wakker wordt.

Met boodschappen vind ik ook lastig. Tot nu toe zijn wij altijd degene geweest die alles kopen (uitzondering van familiebezoek, ik heb het echt over vrienden/kennissen). En dat is dan best een duur weekje..

En heeft het jullie emigratie ook in de weg gestaan? Ik las dat in dat artikel en als ik er bij nadenk , denk ik dat dat wel een beetje zo is. Ik ben of aan het werk of bezoekdagen aan het afwerken. Ik vind dat ik nu hier woon en dat ik het niet moet gaan hebben van de Nederlandse bezoekjes maar meer met de mensen hier contact moet zoeken. Daar wil ik wel aan werken de komende tijd.

Thioro ik ben het helemaal met je eens: ik heb nu hier mijn leven. Met minder bezoek is het vast ook anders. Wij hebben nu iedere maand of 2 in de maand. Komt ook omdat we pas geëmigreerd zijn dus verwacht ook dat veel zal verwateren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:09

pipo schreef:
Daarvoor hoef je niet helemaal naar Frankrijk te verkassen hoor. Wij zijn 20 jaar geleden naar de provincie Groningen verhuist vanuit de buurt van Gouda... Was hier net zo in het begin. En natuurlijk sta je ervoor open en wil je je stulpje laten zien. Maar.. weet niet of je de mogelijkheid heb.. maar zet bv een caravan neer voor bezoek. Spreek af dat ze op zichzelf zijn aangewezen en dat je bv een etentje bij aankomst doet en verder van hun verwacht dat ze zichzelf vermaken, en voorzien van voedsel en drank. Dat je daarnaast ook verwacht een kleine bijdrage wil voor het gas e in de caravan en van hun kant een etentje (al dan niet zelf gemaakt) Mensen hebben snel de neiging om je te zien als mooie goedkope vakantiebestemming...
ps. na 2-3 jaar is t wel minder hoor haha

Ik zou er geen problemen mee hebben om in de caravan te slapen maar als me de rest werd medegedeeld dan had ik me toch behoorlijk ongewenst gevoeld zeg. :=

Dan was ik wel lekker ergens in een vakantiepark gaan zitten om de omgeving te bezoeken en bekijken en hoogstwaarschijnlijk jullie als familie vermeden.
Laatst bijgewerkt door KimD op 16-04-16 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:14

Sammie schreef:
Ik weet niet hoe het met een aantal anderen hier is, maar er bestaat ook nog zoiets als 'return the favour' :) Als je ooit eens in NL komt dat jij ook eens bij hen terecht kan. Beetje geven en beetje nemen denk ik dan maar.

Dat is wat anders als het gaat om vrienden en kennissen en die mensen komen bijna elk maand of weekend........

Bij familie is het weer anders, dan kunnen jullie bij elkaar terecht en draaien ze gewoon met alles mee.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:17

ik heb een vriendin die is verhuist na andere kant van nederland een keer per jaar of twee keer ga ik daar heen voor weekend tot maximaal week.. ik slaap dan in een hotel vlakbij. vaak plannen we dat in dat ze dan die dag of 2 dagen vrij is. ik ontbijt vaak in het hotel dat ze eerst der eigen dingen en dieren kan verzorgen.

ik heb hier wel eens bezoek van familie.. ik woon vrij ruim bij mijn werk. gelukkig is dat maar een nacht langer zou ik dat niet willen. ik zorg dan voor ontbijt. avond eten laat ik gewoon thuis bezorgen.

ik ga dan ook naar hun toe en blijf dan ook slapen en daar is het precies het zelfde gewoon mee ontbijten en eten. doe dan ook rustig de afwas. bij een familielid kom ik geregeld en pak alles zelf en als ze bij mij is doet ze ook alles zelf.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:18

Ik zag de link in je onderschrift en ben even gaan kijken. Wat stoer dat jullie deze stap hebben gezet en wat een leuk bedrijf hebben jullie zo. Zet het bezoek maar goed aan het werk :D
En van zo'n meer met karpers worden veel mannen blij, mijn vriend wel in elk geval :Y)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 06:29

KimD schreef:
pipo schreef:
Daarvoor hoef je niet helemaal naar Frankrijk te verkassen hoor. Wij zijn 20 jaar geleden naar de provincie Groningen verhuist vanuit de buurt van Gouda... Was hier net zo in het begin. En natuurlijk sta je ervoor open en wil je je stulpje laten zien. Maar.. weet niet of je de mogelijkheid heb.. maar zet bv een caravan neer voor bezoek. Spreek af dat ze op zichzelf zijn aangewezen en dat je bv een etentje bij aankomst doet en verder van hun verwacht dat ze zichzelf vermaken, en voorzien van voedsel en drank. Dat je daarnaast ook verwacht een kleine bijdrage wil voor het gas e in de caravan en van hun kant een etentje (al dan niet zelf gemaakt) Mensen hebben snel de neiging om je te zien als mooie goedkope vakantiebestemming...
ps. na 2-3 jaar is t wel minder hoor haha

Ik zou er geen problemen mee hebben om in de caravan te slapen maar als me de rest werd medegedeeld dan had ik me toch behoorlijk ongewenst gevoeld zeg. :=

Dan was ik wel lekker ergens in een vakantiepark gaan zitten om de omgeving te bezoeken en bekijken en hoogstwaarschijnlijk jullie als familie vermeden.

Waarom? Je kan toch niet verwachten dat degene waar je blijft logeren maar alles moeten betalen? Het punt is gewoon dat de meeste gelijk een week of in ieder geval meerdere dagen blijven met zulke afstanden. En was het nu 2 x per jaar een logee oke, niets mis mee.. maar het zijn er dus 1 a 2 per maand. Daar loop je financieel ook op leeg als je voor iedereen wil zorgen en t leuk wil doen. Uiteraard kan je zelf onderscheid maken , zoals bv voor e ouders of andere naaste /hele goede vrienden. Maar elke kennis die langs wil komen?? nee niet doen.

Weet nog goed dat ik destijds op mezelf ging wonen.. reuze gezellig.. elk weekend feest, filmpje en een drankje, de rest woonde nog thuis dus alles zat bij mij. Dat doe je 2 weekendjes, dan is t ook van neem maar zelf wat mee. Zo zie ik dit ook een beetje. Als ze van te voren weten hoe en wat is de keus aan hun.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 07:35

Om te voorkomen dat wij heel de zomer gasten hebben vieren wij eens per jaar midden in de zomer een lang weekend onze verjaardagen. Mensen slapen dan bij ons op zolder, in tenten of moeten zelf zorgen voor een slaapplaats elders.
Ik zorg over het algemeen voor basisboodschappen en een avond verzorgen wij een volledige bbq. Snacks hebben we ook altijd wel in huis net als drank. De praktijk leert dat er inmiddels een vast clubje komt en dat die het dus heerlijk en normaal vinden om ook zelf naar de supermarkt te rijden en eten en en drinken te halen. Soms maken ze zelfs het avondeten of we maken het gezellig met z'n allen. Ideaal.

Daarnaast mogen mensen echt wel langskomen en hun tentje opzetten (zolder zit inmiddels volop in de verbouwing dus niet meer beschikbaar) maar geld echt de regel dat we toch ook onze eigen dingen doen overdag. Boodschappen wisselen we dan gewoon af en we proberen onze avonden en maaltijden wel samen te doen. Op die manier blijft het voor iedereen leuk.

De enigen die nog echt de hele dag geëntertaind willen worden zijn mijn schoonouders. Maar dat proberen we nu aan banden te leggen beginnend bij hun bezoekjes van de zomer. Ze hebben een eigen huisje moeten huren (geen plek in huis) en zijn meer dan welkom om af en toe langs te komen maar tegen die tijd is onze kleine net een maand oud dus dan heb ik er simpelweg geen behoefte aan om 2x 5 dagen de hele dag mijn schoonouders over de vloer te hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:31

KimD schreef:

Als je ze zou mijden, dan was je dus ook al niet voor hen gekomen....

Daar zit ´t ´m nou net in.

Je kunt niet verwachten dat we (emigranten) maar een gratis vakantie gaan bieden voor iedereen omdat we toevallig op een leuke stek wonen!
Als je werkelijk voor ons komt dan moet het niet zoveel uitmaken waar je slaapt en dat je voor je eigen kostje moet zorgen, je komt immers om ons weer eens te zien, niet meer.

Een keertje voor een gezellige maaltijd zorgen is niet meer dan normaal, maar langere tijd alle dagen alle maaltijden verzorgen voor meer mensen dan je gewend bent is best intensief.

Het maakt ook best uit of het 1 persoon is, of meerdere tegelijk.

Kinke

Re: Emigranten, hoe ervaren jullie bezoek uit Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:04

ik zou ook niet verwachten dat alles maar voor me betaald zou worden, maar als ik hier lees dan komt het bij de meesten over dat ze het maar een gedoe vinden, bezoek uit Nederland. De meesten komen niet echt gastvrij over vind ik

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:13

Kinke schreef:
ik zou ook niet verwachten dat alles maar voor me betaald zou worden, maar als ik hier lees dan komt het bij de meesten over dat ze het maar een gedoe vinden, bezoek uit Nederland. De meesten komen niet echt gastvrij over vind ik

Als jij elk weekend bezoek krijgt (of elke maand) en je moet ze entertainen dan snap ik wel dat het gedoe word. Zij hebben hun eigen leven opgebouwd daar, een eigen bedrijf etc.. Die kun je niet regelmatig stopzetten voor een lang weekendje van mensen die langs willen komen. Die dagen wil je gebruiken voor jouw eigen vrije tijd. De eerste aantal keer bezoek is leuk, maar daar na kan ik mij indenken dat het best vervelend kan worden :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:14

Elk weekend/elke maand? Dat lijkt me nogal overdreven :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:22

Ik ben dus ook zo een "parasiet" die bij geemigreerde vrienden op bezoek gaat en bij hun is huis slaapt en eet :j

Maar ik betaal wel mee aan de boodschappen, ga mee en help mee op het werk (want dat gaat gewoon door) en meestal gaan we een keer met zijn allen uit eten op mijn kosten. Daarnaast zorg ik voor een aanvulling van de voorraadkast met dingen die daar niet te krijgen zijn of duurder zijn dan in Nederland. Ga ongeveer 1 keer per jaar een lang weekend heen.

Overigens vul ik de dagen ook wel in met mijn eigen dingen als het zo uitkomt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:24

@kimke (maar ook aan anderen die vinden dat we niet gastvrij genoeg zijn):
Het IS een gedoe!
Wat niet wegneemt dat het enorm leuk is en op prijs gesteld wordt, maar het is gewoon ene feit dat je gewone leven even op z´n kop staat als er plots mensen bijkomen.
Of dat nu in Nederland is of in het buitenland...
Je kunt maar zolang en zoveel gastvrij zijn zonder dat het je dwars gaat zitten in je tijd, portomonnee en energie. Bij de een ligt het zus, bij de ander zo, maar we hebben allemaal grenzen aan de mogelijkheden en die mogen we best aangeven.
Dat wil niet zeggen dat mensen niet welkom zijn of dat we het niet op prijs stellen.

Het is lastig te begrijpen als je de vakantieganger bent en niet het vakantie adres. Daarom is dit topic ook specifiek voor die de gasten ontvangen omdat het inderdaad iets is waar we ons snel schuldig over kunnen voelen. Je wilt immers ook graag dat je visite, die de moeite heeft genomen om te komen, het naar de zin heeft.
Maar ik neem aan dat zelfs jij snapt dat het nooit ten koste mag gaan van jezelf als gastvrouw/heer. Het moet ook voor hén (ons) leuk en aardig blijven!

Nogmaals, we zijn niet automatisch een leuke gratis vakantie stek omdat we toevallig op een gewilde plek wonen.
Er is een verschil tussen een gast en een profiteur....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:26

Het is ook best een gedoe kinke, men verwacht gewoon dat je voor hun ff je leven om gooit als hun op bezoek komen. Dat is dan niet alleen een bak koffie en dan weer weg, maar dat gaat over dagen.
In nl heb je daar toch ook geen tijd voor met je werk etc? Je hebt toch maar je vakantiedagen en daar moet je het mee doen. Als er dan 4 keer per jaar iemand een week op boek komt, dat houd een keer op.

Hier hebben we ook gewoon ons leven (daarom zijn we immers uit nl weg gegaan) en dat gaat gewoon door.

En zoals ts met de boerderij, mensen weten vaak niet meer hoeveel werk het eigenlijk is om "verplicht" te moeten zitten om 6 bakken koffie te drinken (bij wijze van spreken), als je normaal gesproken de hele dag in de weer bent.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:27

Hier doet iedereen lekker z'n eigen ding. Ik vind het geen probleem om voor eten en alles te zorgen.
Meestal neemt het bezoek dingen mee uit NL en dat gaat prima. Als ze iets willen hebben,dan moeten ze dat maar zelf pakken.
Nu krijgen we hier niet elke maand bezoek en als ze komen,dan plannen we het meestal in een periode dat ik wat langer vrij ben. Kunnen we leuke dingen gaan doen,vind ik zelf ook leuk.

Ken wel een vriendin die steevast visite had die nogal veeleisend was en niet meebetaalde aan de boodschappen (was dan de hele familie van een man of 6 :( ) Dan kan ik het me voorstellen dat je het dan gauw zat wordt.
Ik zei ook dat ze haar grenzen beter moest aangeven.

Wij vinden het alleen maar gezellig om visite te krijgen :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:29

tja, ik zou het niet normaal vinden als je alles maar dagenlang aan de kant gooit als ik op bezoek wil komen. Maar ik mag hopen dat niet iedereen zo denkt toch? En dan kun je dat toch gewoon aangeven, sorry, maar ik moet ook gewoon werken dus je moet jezelf vermaken etc.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:31

Sommige denken daar helaas wel zo over omdat ze immers "speciaal voor jou" komen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:32

palousa_boy schreef:
En zoals ts met de boerderij, mensen weten vaak niet meer hoeveel werk het eigenlijk is om "verplicht" te moeten zitten om 6 bakken koffie te drinken (bij wijze van spreken), als je normaal gesproken de hele dag in de weer bent.

Dit bedoelde ik ook te zeggen :j De mensen waar je bij te gast bent hebben simpelweg geen vakantie.

Sorry, inbreekmodus terwijl ik gewoon in Drenthe woon, in een flatje. Wel toen ik in het buitenland studeerde ook veel mensen over de vloer gehad. En als ik gewoon aan de studie zat moesten zij zich maar vermaken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:35

Maar het is toch vrij simpel?

Als je op bezoek gaat bij familie/vrienden aan de andere kant van Nederland, blijf je dan ook gelijk een week en nemen ze dan vrij van hun werk om zich met de gast(en) bezig te houden?

Heeft niets met gastvrijheid te maken maar gewoon met het feit dat mensen die emigreren ergens anders een leven opbouwen en dus niet op vakantie zijn.
Er is een groot verschil tussen op vakantie gaan en in het buitenland wonen. Ook in het buitenland komt geld/luxe niet uit de lucht vallen dus zal er gewoon gewerkt moeten worden.
Als je voor een baas werkt (die begripvol is, zijn ze ook niet allemaal) dan kan je wel een keer vrij krijgen voor een paar dagen, een 2de keer misschien ook nog wel. 3de keer zien ze je al aankomen en wordt het moeilijker.
Als je niet voor een baas werkt, sja iemand moet het werk dan doen.

Dat is bij mij van in het begin duidelijk geweest. Als ik niet vrij kan krijgen, sja dan moeten ze zichzelf maar vermaken of een andere keer komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:39

Kinke schreef:
Elk weekend/elke maand? Dat lijkt me nogal overdreven :)

Mijn buurvrouw mag blij zijn als ze een week voor haarzelf heeft. Die heeft tussen de gasten door ook nog vrijwilligers. Daar moet je ook gewoon voor koken etc.

Zij is toevallig zo´n supergastvrije type, het gevolg is dus ook dat iedereen er graag en vaak komt!
Ze ontvangt ook kennissen die gewoon in Portugal wonen, soms alleen om te eten, soms om een weekeinde of weekje bij haar door te brengen. Worden ze lekker verwend.

Ze vindt dat best heel leuk en gezellig, maar daarna wil ze dus gewoon een week even niks omdat ze dan geestelijk en lichamelijk moet bijtanken en financieel trekt ze het ook niet echt.

Maar wat ik zeggen wil is dus hoe leuker en gezelliger je bent, hoe meer mensen je trekt.
Daarom moet je van meet af aan grenzen stellen zodat het niet zover komt dat je bijna geen tijd meer voor jezelf hebt. Tenzij je dat niet erg vind omdat je bv niet alleen kunt /wilt zijn en je geld genoeg hebt.

Waar het om gaat is dat veel van ons niet zwemmen in het geld en genoeg dingen te doen hebben en of prima alleen kunnen zijn, en dan is het handig als je niet te boek staat als gratis vakantie adres voor Jan en Alleman.

Ik had vroeger een zomerhuis aan de kust en ik kan je vertellen dat ik daar ook best heel veel gasten kreeg.
Als er vier vrienden elk twee weken komen ben je al twee maanden van je seizoen "bezet". Tussendoor dan nog mensen die een dagje of een weekeindje komen en je ziet dat je eigenlijk wel het hele seizoen vol zit....
Gelukkig zat ik er vanaf 1 april tot 1 november en had ik dus in het voor en naseizoen tijd voor mezelf, maar als je in een beetje lekker klimaat zit, zoals in Frankrijk, Spanje of Portugal, gaat het gewoon het hele jaar door, hoor.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:39

Ik denk dat ik heel blij zou zijn met een caravan als plekje, maar niet als ik dat vooraf niet weet.
Gewoon communiceren, wat leuk dat jullie willen komen! Zal ik de caravan voor jullie klaar maken of slapen jullie ergens in de buurt?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:40

Mensen hebben ook altijd het idee dat ze 'helemaal' naar ons toegekomen zijn. Schijnbaar is het voor hen verder naar het buitenland dan voor ons naar Nederland :')

En bezoek is echt leuk en wordt gewaardeerd maar het is hun vakantie en niet die van ons.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:45

Citaat:
Mensen hebben ook altijd het idee dat ze 'helemaal' naar ons toegekomen zijn. Schijnbaar is het voor hen verder naar het buitenland dan voor ons naar Nederland

Dit dus idd. 'Het is ook zo ver rijden he'
Euhm ja, tell me about it :+ .

Maargoed emigreren is verder meestal ook eigen keuze eigenlijk.

Ik vind bezoek leuk, mijn leven hier ook. Terug rijden naar Belgïe eigenlijk al heel wat minder :P .

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:45

Ik ga ook wel eens wat verder weg op bezoek bij kennissen en soms blijf ik daar ook meeleven/logeren. Ik 'ruil' werk ik dan graag mee, bv. binnen hun paardenbedrijf of help hun paarden te mesten bv. Ik vind het ook niet meer dan normaal dat zij hun eigen ding doen en ik hen bv. 's avonds weer zie, of dat ik meedraai in 'hun programma'.
Ik vind niet iedereen in dit topic gastvrij klinken maar ik denk dat dat ook ligt aan de manier van verwoorden of aan de daadwerkelijke 'gewenstheid' van het bezoek.
Ik denk zeker dat het belangrijk is een modus hierin te vinden voor ts en mensen in soortgelijke situatie. :j