Geen erfgenamen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:09

Geen dierbare vriend of vriendin van jou of 'hubsie' die haast als familie voelt?

Je kan ook een oproep in de krant zetten, familie gezocht ivm erfenis. Heb je zo een grote familie :=

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 18:10

Mischa schreef:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er geen enkel doel is waar je man het wel aan zou willen schenken. Als hij denkt dat het geen eerlijke organisatie is, (bv. de grote, bekende) dan is er altijd wel een kleine stichting, een of andere opvang of een buurtcentrum ofzo. Bij de kleine stichtingen wordt de steun doorgaans benut waar die voor gegeven is (als dit de issue is dan)

Ja, dat is inderdaad het issue. Ga eens kijken of er kleinere organisaties zijn waar hij wel wat mee kan.

En ik had destijds begrepen, dat je iedereen vanaf de 2e lijn kunt onterven. 1e lijn natuurlijk niet, maar we hebben geen kinderen, dus dat is niet aan de orde..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:11

Zammie schreef:
Vjestagirl schreef:
Is er ook geen culturele instelling die jullie een warm hart toedragen, of een zorginstelling / school / buurthuis / kinderboerderij bij jullie in de buurt?

Ah, nu kom ik op ideeen.

Mooi zo.

Nalaten kan in principe aan alles en iedereen, het enige wat je moet doen is het goed vast laten leggen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:11

Feitelijk zijn er altijd erfgenamen, tenzij heel je familie zich niet heeft voortgeplant of vroegtijdig om is gekomen. Zelfs familieleden in de vierde graad kunnen aangeschreven worden. Wil je dit dus op geen enkele manier, maak een testament op. Pas op met goede doelen, want zon 60% gaat daarvan naar de staat. Kortom de warme hand is beter dan de koude hand.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 18:11

vuurneon schreef:
Geen dierbare vriend of vriendin van jou of 'hubsie' die haast als familie voelt?

Je kan ook een oproep in de krant zetten, familie gezocht ivm erfenis. Heb je zo een grote familie :=

Denken we ook verschillend over haha..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:12

Sowieso gaat er van een erfenis veel naar de staat, de een z'n dood is de ander z'n belasting die er erover moet betalen :=

Kunnen jullie niet zo vastleggen dat als jij als laatste ertussen uit piept dat de erfenis dan naar jouw gekozen iets gaat en andersom?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-04-16 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 18:13

Sammie schreef:
Feitelijk zijn er altijd erfgenamen, tenzij heel je familie zich niet heeft voortgeplant of vroegtijdig om is gekomen. Zelfs familieleden in de vierde graad kunnen aangeschreven worden. Wil je dit dus op geen enkele manier, maak een testament op. Pas op met goede doelen, want zon 60% gaat daarvan naar de staat. Kortom de warme hand is beter dan de koude hand.

Meen je dat van die 60%? Ik meende dat goede doelen juist minder belasting hoeven af te dragen bij erfenis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:14

Lekker zelf opmaken is nog altijd het beste :)

Nee, voorzover ik weet niet zammie. Ik ken een aantal voorbeelden waarbij er echt weinig overbleef.

Maar wacht dat is op te zoeken! Zo terug dus

http://www.goededoelen.nl/erfbelasting

Het gaat dus om die anbi status!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:17

Mijn moeder heeft lang geleden eens 2,50 gulden geerfd van een ver familielid, waar ze nog nooit van gehoord had, ik heb nog steeds de correspondentie. De notaris is jaren bezig geweest om erfgenamen te zoeken. Was altijd een geliefd gespreksonderwerp op familiefeestjes!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:19

De paardenkamp in Soest is ook een prachtig goed doel :-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:21

Ja m'n collega heeft ooit van een tweede oudoom 23 euro geërfd. Na uitbetaling bleef er 11 euro en een beetje over. Was wel leuk want in die brief stonden alle aangeschreven erven incl verwantschapslijn. Heeft echt maanden geduurd eer het uit betaald werd.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:23

Sammie schreef:

Hier ben ik het mee eens!
Maar ik weet natuurlijk niet hoe TS en haar man hun leven inrichten. Sommige mensen houden nou eenmaal een hoop geld over ;)
Maar misschien kunnen jullie bij levende lijve ook al uitgave doen aan iets waar jullie het beide mee eens zijn. Dan zijn jullie er voor het grootste gedeelte zelf bij waar het heen gaat in ieder geval

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 18:26

wwillemijn schreef:

Ja, dat is inderdaad een mooi goed doel. Bedankt! Was ik nog niet opgekomen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 18:28

Mischa schreef:
Sammie schreef:

Hier ben ik het mee eens!
Maar ik weet natuurlijk niet hoe TS en haar man hun leven inrichten. Sommige mensen houden nou eenmaal een hoop geld over ;)
Maar misschien kunnen jullie bij levende lijve ook al uitgave doen aan iets waar jullie het beide mee eens zijn. Dan zijn jullie er voor het grootste gedeelte zelf bij waar het heen gaat in ieder geval

Tja, dat hopen we natuurlijk, dat we lang genoeg leven om het zelf op te maken. Maar is dus echt voor als ons nu wat zou overkomen. Dat wil ik goed geregeld hebben.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:30

zo heb ik me meer zorgen gemaakt over : wat gebeurt er met mijn dieren als mij iets overkomt.
Zie twee hoogbejaarde oudjes niet ineens voor twee duitse herders en twee paarden zorgen... twee herders in asiel en twee paarden bij de handelaar zag ik al voor me.
Eerst dus eens gezocht naar mensen die mijn dieren zouden willen hebben als mij iets overkomt, vervolgens bedacht dat het wel leuk is om een paard of hond te erfen, maar dat mensen er dan ook ongevraagd hoge kosten bij krijgen...
Mijn geld gaat dan dus met mijn beesten mee. Bedrag afhankelijk van de leeftijd ten tijde van mijn vertrek.
Hond bijvoorbeeld 500 per jaar, uitgaande van een leeftijd van 15. Mag het dier de gemiddelde leeftijd niet halen, en er blijft een bedrag over, is dat een leuk aardigheidje voor diegene die het dier verzorgd heeft.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:32

Sorry als het wat off-topic is, maar eigenlijk ben ik nu wel benieuwd. We hebben het hier nu dan over geld, maar ik begrijp dat je paarden hebt (en misschien wel meerdere dieren) heb je daar eigenlijk ook wat voor geregeld?
Ik bedoel het niet aanvallend hoor, gewoon uit belangstelling. Omdat ik mezelf dat ook wel eens afvraag, wat er met de dieren gaat gebeuren wanneer mij iets overkomt.

Luanova, precies dat dus ;)
Laatst bijgewerkt door Mischa op 12-04-16 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:32

wwillemijn schreef:

Ja,daarvoor heb ik ook een testament gemaakt! Maar dan moeten ze wel mijn bejaarde pony erbij nemen. Ts, heb je geen huisdieren waarvoor je na jullie overlijden toch opvang voor nodig hebt? Als het geen paarden zijn, dan de Poezenboot of iets dergelijks? maar je moet het wel testamentair laten vastleggen, anders gaat het toch naar familie, of jullie daar nou goed mee op konden schieten of niet.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:43

luanova schreef:
zo heb ik me meer zorgen gemaakt over : wat gebeurt er met mijn dieren als mij iets overkomt.
Zie twee hoogbejaarde oudjes niet ineens voor twee duitse herders en twee paarden zorgen... twee herders in asiel en twee paarden bij de handelaar zag ik al voor me.
Eerst dus eens gezocht naar mensen die mijn dieren zouden willen hebben als mij iets overkomt, vervolgens bedacht dat het wel leuk is om een paard of hond te erfen, maar dat mensen er dan ook ongevraagd hoge kosten bij krijgen...
Mijn geld gaat dan dus met mijn beesten mee. Bedrag afhankelijk van de leeftijd ten tijde van mijn vertrek.
Hond bijvoorbeeld 500 per jaar, uitgaande van een leeftijd van 15. Mag het dier de gemiddelde leeftijd niet halen, en er blijft een bedrag over, is dat een leuk aardigheidje voor diegene die het dier verzorgd heeft.

Zo denk ik er ook over. Mijn dieren gaan naar mensen die ze willen, en geld voor de kosten gaat daar mee naartoe.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:44

anjali schreef:
wwillemijn schreef:

Ja,daarvoor heb ik ook een testament gemaakt! Maar dan moeten ze wel mijn bejaarde pony erbij nemen. Ts, heb je geen huisdieren waarvoor je na jullie overlijden toch opvang voor nodig hebt? Als het geen paarden zijn, dan de Poezenboot of iets dergelijks? maar je moet het wel testamentair laten vastleggen, anders gaat het toch naar familie, of jullie daar nou goed mee op konden schieten of niet.

Dat is slim van je eigen paard. Zouden ze dat doen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 20:15

We hebben alleen nog de paarden. Weet niemand die ze zou kunnen nemen. Daar denken we inderdaad over na en we nemen er geen dieren meer bij. Er is de laatste jaren heel veel gebeurt met allebei onze gezondheid. Zou ik alleen over bljjven, dan kan ik de paarden en het onderhoud van huis en de rest in mijn uppie niet meer doen. Voor mijn man geld hetzelfde en dat zijn moeilijke dingen om over te hebben. Huis verkopen vind ik geen probleem. Paarden daarentegen wel. Ik hoop dus ook, dat onze gezondheid het nog lang genoeg vol houd om in ieder geval deze 2 tot hun einde bij ons te kunnen houden.

stefje

Re: Geen erfgenamen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:22

Je zou ook nog kunnen doen dat, mochten jij en je man tegelijkertijd overlijden, jij voor 50% van jullie gezamenlijke vermogen jouw doelen kiest, en hij voor zijn 50% ook (want volgens mij is dat wat je bedoelt, ik neem niet aan dat jij wilt dat jouw vermogen niet naar hem gaat als hij overblijft...).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 00:06

wwillemijn schreef:
Dat is slim van je eigen paard. Zouden ze dat doen?

Ik vind dat helemaal niet zo slim, tenzij je het overlegd hebt. Want er is een wachtlijst voor die oudjes.

Sammie

Re: Geen erfgenamen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:14

Als er een miljoen aanvast zit hebben ze vast wel plek :D ik zou dat soort dingen eigenlijk wel overleggen. Wil je nu dat je paard bij Soest komt moet je eerst donateur zijn..

Maar Soest heeft de naam, er zijn veel meer opvanghuizen voor oudjes. Met een kortere wachtlijst.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:33

vuurneon schreef:

_O- _O- _O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:05

anjali schreef:
wwillemijn schreef:

En als ze nou besluiten om je erfenis met die reden niet aan te nemen? Wat gebeurt er dan met je pony?