Mensen die alleen over zichzelf praten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:10

Oh bah jazeker ik ken ook zo'n meisje. Vreselijk kind, maar het is helaas schoonfamilie en het prinsesje van haar moeder dus ik kom er helaas niet onderuit om afstand te nemen -O- Zolang de gesprekken over haar gaan, is het goed. Als dat niet zo is loopt ze gewoon weg of duikt ze in haar telefoon (gewoon onder het eten) en reageert ze pas weer als het onderwerp weer over haar gaat.

Gaat bij haar overigens niet alleen over zichzelf praten, maar verder dan dat. Belangrijke dingen van anderen gaat ze niet heen, dan heeft ze 'andere prioriteiten' (eigen woorden). Als het belangrijke dingen van zichzelf zijn, moet je er uiteraard wel bij zijn, ook van mama, anders heb 'je niks voor een ander over'.

Dus TS, ik weet hoe irritant het kan zijn. Ik snap wel dat je aanspreken lastig vind, lijkt mij ook niet makkelijk. Zeker niet omdat je zegt dat ze een kort lontje heeft. Als het je echt stoort kun je haar misschien een beetje ontlopen of gewoon negeren, niet op haar verhaal reageren. Doe ik soms ook en dat bespaart mij in elk geval veel irritaties.
Laatst bijgewerkt door Susanne op 12-04-16 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:16

lieveli schreef:
Ik ben dus zo'n spraakwaterval. Het is geen desinteresse, maar als ik vol van iets ben, dan praat ik daar heel veel over. Ik vind het alles behalve erg als ik daar op aangesproken word, ik probeer er echt op te letten maar soms vergeet ik het gewoon.

Ja dit ook :D

Je kunt toch afspreken of overleggen dat ze ook iets over zichzelf mag/kan vertellen voor een bepaalde periode. Of dat je vraagt 'mag ik mijn verhaal afmaken?'

Mijn manco is dat ik verhalen onderbreek, vaak om te beamen "oh ja!" of "oh jee!" of iets van die strekking, tussendoor vragen stel (waardoor de verteller de draad kwijt raakt :') ) of inderdaad tussendoor iets roep, omdat als ik moet wachten tot het einde van het verhaal, ik het vergeten ben :D En sommige verhalen duuuuuuuuuuuuren gewoon lang.. Ik weet t ook en zeg vaak voor de grap 'wacht ik maak even aantekeningen, dan onderbreek ik je niet' :D

Wie weet waarom zij het doet? En als het echt heel irritant is, neem je toch gewoon afstand? Je hoeft niet met iedereen vriendjes of vage kennissen te zijn ...

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:54

Ik denk dat vooral de oorzaak belangrijk is in de keuze van wel of niet vertellen.

Doet iemand het denk je uit onzekerheid en angst om niet leuk genoeg gevonden te worden? Dan zal het alleen maar meer onzeker maken als je het recht in iemands gezicht zegt...dan zal iemand of helemaal dicht klappen, of nog grotere fantasie verhalen op gaan hangen en daar zelf misschien ook wel in geloven. Beter kun je dan juist de grote sterke verhalen negeren, en erg enthousiast doen over kleine dingen zodat diegene ziet dat dat interessant genoeg is en je die verhalen leuker vindt. Je kan een keer laten vallen dat je mensen die nooit over iets anders dan zich zelf praat soms lastig vind om mee om te gaan, zonder gelijk haar te beschuldigen. Luistert ze een keer wel naar jou/iemand anders zijn verhaal? Geef achteraf complimentje dat je zo fijn vond dat ze je gewoon lekker je verhaal even liet doen en zeg dat je fijn vindt om soms stoom af te blazen zonder dat iemand onder breekt.

Is iemand gewoon heel erg enthousiast over zijn eigen verhaal zoals sommige bokkers in dit topic al ruiterlijk toegaven? Sommige hebben gewoon een heel erg vol hoofd, denken duizend dingen tegelijk, dat moet er soms uit. Deze groep heeft het vaak zelf niet door dat ze zoveel praten en wil daar best op gewezen worden, op een vriendelijke,.niet aanvallende manier. Dat deze groep veel praat wil niet zeggen dat ze niet ook naar jou luisteren, het zijn vaak de multi taskers en de extraverte mensen die dit onbewust doen, hun brein schakelt heel snel waardoor als jij iets zegt er gelijk een vergelijkbare situatie in hun hoofd op komt en ze hem er uit flappen. Deze mensen kun je meestal gewoon eerlijk zeggen dat je soms alleen je verhaal kwijt wil zonder direct andere ervaringen te horen en dat je het leuk vind soms ook over andere dingen te kletsen dan enkel haar. Vaak waren ze zich er niet van bewust en zijn ze blij met je opmerking en gaan ze er op letten +:)+

En dan heb je nog het door en door verwende egocentrische mensen waar de wereld om draait... Deze mensen leven zich echt niet in in een ander, een ander interesseert ze echt simpel weg nauwelijks. Ik heb zo'n zus, kreeg ze als kind woede aanvallen dan gaf mijn vader haar haar zin, als ze dat geschreeuw en gejank maar stopte. Ook zielig doen werkte magisch als ze aandacht wou. Nu ze volwassen is zit dit gedrag ingebakken en weet ze soms gewoon niet hoe anders aandacht te krijgen. Deze mensen kun je twee dingen bij doen: of ze een enorme schop onder hun kont geven en laten zien dat hun verhaal einde van de wereld niet is en dat ze niet alleen op de wereld zijn, of ze gewoon negeren en in hun eigen sop gaar laten koken en enkel terug praten als ze normaal gedrag vertonen.

Wat je ook doet: het is nooit makkelijk. Niet om oprechte kritiek te geven en niet om het te ontvangen. Veel sterkte en wijsheid gewenst bij jouw situatie.

Ps: en sorry voor de lange post:+ Nederlands is niet mijn moedertaal en ik heb soms simpel weg veel woorden nodig om uit te drukken wat ik bedoel als ik het schrijf...sorry :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:54

_Cassidy schreef:
Bedankt voor alle reacties!
Hoe zou ik het haar het best kunnen vertellen? Ze heeft nog al een kort lontje wat het een stuk lastiger maakt :\

vertel haar op een rustige manier dat het haar zou sieren als zij ook wat meer interesse in een ander toonde, dus vragen stelt aan een ander persoon in plaats van meteen over haar eigen situatie te vertellen, want hoe goed ze het ook kan bedoelen, het wekt gewoon irritaties op. Iedereen wil graag over zichzelf praten, maar veel hebben geleerd dat een gesprek 2 kanten heeft en dat je dus ook interesse in een ander moet tonen om de interesse te wekken bij een ander.

Als er een onderwerp ter spraken komt waar ik veel van af weet of meegemaakt hebt, bijvoorbeeld Amerika, dan wil ik wel eens door blijven ratelen over mijn avonturen die ik daar heb meegemaakt. De ene boeit het, de andere niet. Ik praat er iig met alle liefde over. Of paarden, of mijn katten of fotografie zijn ook wel eens onderwerpen waar ik helemaal bij in het diepe val en moeilijk uit kom :')