Groepsklimaat klas verbeteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:21

Shadow0 schreef:
Als het een half jaar werkt dan is dat toch een half jaar dat uitmaakt? Het lijkt me volstrekt onrealistisch om te verwachten dat je op 1 dag dingen kunt veranderen tot in lengte der tijden... dat vereist ook onderhoud en het steeds weer leren van dezelfde lessen.
Maar ook als het effect tijdelijk is maakt het uit.

Een half jaar niet gepest worden, maar daarna weer wel met extra munitie! Klinkt mij nou niet echt fijn in de oren..

belle_boef

Re: Groepsklimaat klas verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:30

Peer van der helm heeft een aantal boeken over het leefklimaat in een gesloten (jeugd) geschreven. Daar kun je vast voor jezelf heel veel goede informatie uithalen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:54

Is het een idee om met elkaar een klassenkrant te maken? Was bij mij altijd een groot succes, van BB tot aan de HAVO. Nu gaf ik Nederlands dus dat kon ik mooi combineren, maar een middagje knutselen en ze laten samenwerken op een fijne manier doet een hoop goeds.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:21

lieveli schreef:
Is het een idee om met elkaar een klassenkrant te maken? Was bij mij altijd een groot succes, van BB tot aan de HAVO. Nu gaf ik Nederlands dus dat kon ik mooi combineren, maar een middagje knutselen en ze laten samenwerken op een fijne manier doet een hoop goeds.

Dat klinkt leuk!!! Dat ga ik doen met mijn SLB groep.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:22

Sammie schreef:
Een half jaar niet gepest worden, maar daarna weer wel met extra munitie! Klinkt mij nou niet echt fijn in de oren..

Volgens mij is de negatiefste consensus dat het effect na verloop van tijd verdwenen is. Over nieuwe munitie wordt niks gezegd, dat haal je nu zelf aan.
Het zou kunnen dat de zaken van de challenge-day gebruikt worden - als je een goed onderbouwde bron hebt, geef die dan vooral, maar zelfs als het zo zou zijn wil dat niet zeggen dat dan schadelijker of problematischer is dan eerst. Dat zijn echt dingen die je niet zomaar kunt roepen zonder betere onderbouwing.

(En verder is het eigenlijk een beetje een redenatie vanuit faalangst: omdat het misschien-wie weet- op de lange duur ook wel eens nadelen zou kunnen hebben, beginnen we er maar vast helemaal niet aan. Dan kun je dus ook nooit meer iets veranderen...)

@TS, ik zag iemand anders Hans Kaldenbach noemen, die heeft zeker leuke dingen geschreven :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:40

ik haal dat aan omdat dat in dat artikel stond :) En nee aan dat wel-een-fatsoenlijke-bron-geven-anders-geloof-ik-het-totaal-niet-gebeuren ga ik deze keer niet aan mee doen. Het is gelezen.. een tijd terug.. In een blad, misschien online. Don't know. Je hebt een dergelijke bron imo ook niet nodig om inhoudelijk op de opmerking in te gaan. Dat deed je immers al in twee posts eerder. En als je zelf zoekt vind je het misschien ook wel, of het tegenoverstelde wellicht. Dat zou pas interessant zijn!

Het had niks met faalangst te maken, maar met een resultaat dat niet (lang) blijft. Dan stelt iemand zich zeer kwetsbaar op, zonder dat het enig effect heeft (ofwel een negatief effect).

Ga ook aub niet voorbij aan de opmerking dat commerciële tv alleen maar dingen uitzend voor de kijkcijfers en dus de centjes. Niet om die zielige, arme mensen te helpen nader bij elkaar te komen. Is ook een heel interessant boek over verschenen. 'Niet te filmen' heet het (als ik mij niet vergis). Fijn boek.

Enfin... ts heeft aangegeven dat een soortgelijk spel niet echt van toepassing is, dus ergens is het nog offtopic ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:12

Sammie schreef:
ik haal dat aan omdat dat in dat artikel stond :)

Vreemd. Op de vorige pagina schreef je nog dat in dat artikel schreef dat "het na een jaar weer net zo is als voorheen" - dat is niet hetzelfde als na een half jaar pesten met nieuwe munitie.

Citaat:
Het had niks met faalangst te maken, maar met een resultaat dat niet (lang) blijft. Dan stelt iemand zich zeer kwetsbaar op, zonder dat enig effect heeft (ofwel een negatief effect).

Dat is dus niet waar. Jij schreef ZELF dat het effect na verloop van tijd verdween, dat is iets heel anders dan 'zonder enig effect' ofwel een negatief effect.

Citaat:
Ga ook aub niet voorbij aan de opmerking dat commerciële tv alleen maar dingen uitzend voor de kijkcijfers en dus de centjes.

Het lesprogramma van 'over de streep' is Challenge day, een programma dat in de VS is ontstaan om geweld en pesten op scholen terug te dringen. Daar is het klimaat vaak nog stukken harder dan hier. Het is niet ontstaan als tv-programma. Daarna hebben documentairemakers (bepaald niet de hoek waar de glamour en het geld zit) gevolgd hoe dit is vertaald naar een Nederlandse setting. Omdat het programma wel degelijk een positieve uitwerking had is het vervolgens als serie uitgebracht met Arie Boomsma voor de KRO/NCRV. Al meer kijkcijfergericht, maar nog altijd vind ik de beschuldiging dat het alleen maar voor de kijkcijfers en het geld gaat nogal ongefundeerd.
( http://www.challengeday.org/nl/ - het overzichtje is wel in het Engels.)

Alleen over de spin-off die nu op een van de commerciele zenders is ('als je me echt zou kennen' geloof ik) kan ik weinig zeggen, want die heb ik niet gezien, en ik heb er ook niets over gelezen.
(Maar, ook over de commerciele zenders wil ik niet te hard vallen. Ze zijn namelijk wel degelijk bezig met maatschappelijke thema's en dat heeft gevolgen. Het een sluit het ander namelijk niet altijd uit.)

Citaat:
Niet om die zielige, arme mensen te helpen nader bij elkaar te komen. Is ook een heel interessant boek over verschenen. 'Niet te filmen' heet het. Fijn boek.

Ehm... dat boek is fictie. Dat het een aantal belangrijke dingen blootlegt snap ik heel goed. Maar je kunt niet op basis van een fictie-boek zomaar conclusies trekken en presenteren als 'zo is het' over alle realityshows. Je kunt echt niet zomaar de crew van Over de streep beschuldigen van puur winstbejag alleen op basis van een fictieboek (en een artikel, waarvan we werkelijk niet het flauwste idee hebben wie het schreef, waar het stond, of er werkelijk staat wat jij erin hebt willen lezen, of er misschien nuances genoemd werden, allemaal niet te controleren.)
De ervaring van de schrijver van het boek komt uit series als Temptation Island, Dames in de Dop en Peking Express. http://www.volkskrant.nl/televisie/acht ... ~a2970876/

Dat kun je NIET zomaar projecteren op Over de streep :n

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:34

Over de streep is in ieder geval geen goedgekeurd anti-pestprogramma. Hij is namelijk afgewezen door de erkenningscommissie van het NJi.

Voor jouw rol als stagiaire lijkt me nu een klassenkrant maken of het complimentenspel spelen genoeg. Het doel om de sfeer te verbeteren zou ik ook niet zozeer een korte termijndoel vinden.
Grotere, uitgebreidere programma's die de school bijvoorbeeld kan implementeren zijn KiVa en kanjertrainig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:37

Shadow.. jij noemt een half jaar.. Die periode heb ik opgepakt..
Dat boek is fictie, maar het gaat over het hoe en wat en als je de achterliggende recensies en stukken erbij pakt (het wordt zelfs de bijbel binnen tv-land genoemd) had je mijn punt misschien wat beter begrepen.

Verder vind ik jouw toon constant onprettig overkomen, dus ik laat het hierbij.

Fijne dag nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:51

Fleur_Laura schreef:
Over de streep is in ieder geval geen goedgekeurd anti-pestprogramma. Hij is namelijk afgewezen door de erkenningscommissie van het NJi.

Voor jouw rol als stagiaire lijkt me nu een klassenkrant maken of het complimentenspel spelen genoeg. Het doel om de sfeer te verbeteren zou ik ook niet zozeer een korte termijndoel vinden.
Grotere, uitgebreidere programma's die de school bijvoorbeeld kan implementeren zijn KiVa en kanjertrainig.

Er zijn meerdere programma's afgewezen waarmee ik toch heel goede resultaten heb zien geboekt worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:53

Vooral toegespitst op antipestprogramma's is een jaar terug ong een heel overzicht verschenen waarin bleek dat het totaal niet of amper werkte. Kan natuurlijk best dat dat individueel wel her en der effect heeft. Een aantal daarvan wordt nog wel steeds gebruikt. Nu wil ts een breder programma implementeren, dan zou ik het eerder zoeken in een soort van teambuilding. Samen naar een eind resultaat toewerken waar ze met z'n allen trots op zijn. Dat werkt positief op meerdere fronten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:25

kijk eens naar Rots en Water. deze trainingen zijn ook speciaal met auti's als doelgroep. Er staan ontzettend veel oefeningen online waar je wat mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:36

Rots en Water moet wel gegeven door iemand die de training gevolgd heeft.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:38

Lente, dat weet ik. Ik ben zelf trainer namelijk (wist jij niet).
ik schreef ook expres 'oefeningen', want deze losse oefeningen zijn prima door een leek uit te voeren voor een keertje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:44

Ik vind Rots en Water wel een heel mooi beeld. Ik denk dat het echt wat kan bieden aan leerlingen, iets wat ze uit zichzelf nooit zo hadden bedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:47

Aaaahhh ik ben jaloers! Ik wilde de cursus volgen maar was te duur... Ooit!

Losse oefeningen kunnen inderdaad wel. Maar ik vraag me af of je, als je de basis mist, daar veel uit kan halen. De basis van het respect en de groet en het begrip van wat rots en water inhoudt... De gedachte erachter zeg maar... Dat is dan denk ik vrij moeilijk over te brengen.

Oftewel... Zéér groot fan van rots en water maar als je het inzet moet je je wel minimaal echt verdiepen in mijn ogen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:49

Je kan het ook zien als echt losse oefeningen. Ik heb het met mijn leerlingen wel eens gedaan, gewoon als warming-up tijdens de gymles bijvoorbeeld. Geen theorie, geen gepraat, geen evaluatie, gewoon doen en voelen. Ook dat levert veel op!

De training is ontzettend leuk, ik heb de 3 daagse basis gedaan en daarna de 2-daagse voor auti's en vervolgens de 2-daagse voor het jonge kind. Helaas doe ik er nu niets meer mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:53

Dat soort dingen is natuurlijk altijd leuk!
Ontzettend zonde dat je er niks meer mee doet! Ik heb de basis op mijn opleiding gehad, heb het boek met alle oefeningen en ik zie 101 toepassingen. Maar zonder papiertje kom ik niet ver

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:05

nadeel is dat er een enorme wildgroei is van geschoolde trainers en de persoonlijke of groepstrainingen in alle steden uit de grond schieten. je moet je echt kunnen onderscheiden wil je er iets mee kunnen.
ik heb het bij mijn vorige werkgever op de kaart kunnen zetten, ik kreeg tijd en vooral geld waardoor ik de groepen 1 t/m 8 heb kunnen trainen gedurende 2 jaar én ik daarnaast ook naar andere scholen ging om de trainingen uit te voeren.
maar nu werk ik in een JJI en is mijn functie en rol heel anders. Maar, wie weet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:10

Klopt wat je zegt. En dan is er nog heel veel kaf onder het koren.