Ervaringen met minimalisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:27

Ik gooi de dingen alleen weg waarvan ik zeker weet dat ik het niet meer mooi/geschikt/handig vind. Vroeger gooide ik erg veel dingen makkelijk weg waar ik nu spijt van heb dus ik let nu veel beter op wat ik weg gooi/weggeef.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:35

Hier spookt continue door mijn hoofd: "heb ik het echt nodig?" Meestal is het antwoord nee, en koop ik dus niks meer. Het opruimen in huis probeer ik wel, maar met 4 kinderen en een man die van alles meesleept is het lastig.

Noeps

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:18

*steekt hand op*

Minimalistisch ben- en word ik niet, maar ik focus me de laatste tijd wel meer op wat ik écht belangrijk vind en waar ik blij van word. Ruim ook véél op nu. Gisteren bijv bijna al mijn oorbellen weggegooid, behalve het paar dat ik al meer dan een jaar elke dag draag. Want ik droeg de andere setjes niet meer, ik werd er niet meer blij van, ik kon iemand anders er niet blij mee maken (allemaal van die cheapskate groen uitgeslagen dingen..) en als ik ze ooit nodig heb kan ik ze voor minder dan 20 euro op minder dan 20km afstand weer kopen.

Mijn favo sites op dit vlak zijn sochicken.nl en lijstjes.info :)!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:20

Maar over wat voor spullen gaat het dan bij jullie?

Ik heb bv laatst heel veel inmiddels veel te grote maar nog goede kleding weggedaan. Wat dingen aan een vriendin gegeven en de rest naar een kerk hier gebracht die dat inzameld. Verder heb ik bv zo'n 400 boeken staan die ik allemaal al gelezen heb. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt ze weg te doen.

En verder: van keukengerei tot badkamerproducten en van gereedschap tot prulspul: alles word vroeg of laat en veel of weinig gebruikt.

Uiteraard zijn er ook sommige dingen voor decoratie. Word het huisje ook zo kaal van als ik dat weg zou doen. :)

Dus eigenlijk ben ik oprecht benieuwd naar wat mensen dan weg zouden kunnen doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:23

Herkenbaar. Gelukkig ben ik lid van een weggeefhoek op Facebook. Kom zo al van heel wat spullen af waar ik anderen blij mee kan maken. Ik heb meer ruimte in de kast en anderen zijn er blij mee. Win-win

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:29

Ik leef al 3 jaar heel minimalistisch. Maar ik ben wel een extreme variant. Ik heb geen huis meer, geen inboedel en alleen nog 3 setjes kleding, een tent en kampeer toebehoren, tablet voor mijn online werk en daar houd het mee op. Heerlijk vind ik het en ik zou niet anders meer willen! Alle vrijheid van de wereld en geen vaste woonplek meer.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:37

Inderdaad oude kleding die me te groot is geworden, maar nog wel netjes. Als ik niemand kan vinden gaat het naar het Leger des Heils.

Verder vooral veel huis decoratie-zooi. Je hebt echt niet ieder jaar weer nieuwe theelichthoudertjes nodig omdat toevallig de seizoenskleur veranderd is. Of heleboel paaszooi omdat het toevallig zo schattig is om die paastak leuk aan te kleden.... Dus inplaats van consuMEREN doe ik nu aan consuMINDEREN. Niet meer bijkopen, en wat ik niet meer mooi vind/niet meer gebruikt heb in jaren gaat er gewoon uit.
Ik wordt dus eigenlijk veel bewuster van hoe ik mijn huis wil aankleden en inrichten. En dat geldt voor de keuken en badkamer precies eender.

Boeken blijven bij mij ook hoor.... :o
Ik heb een zwak ervoor, en al koop ik nu nog maar heel weinig, ik kan een leuk kamertje vullen als bibliotheek.... 8-)

En inderdaad bij alles in de winkel jezelf een aantal vragen stellen: "Kan ik het echt gebruiken?" "Heb ik het echt nodig of kan ik dit ook doen met spullen die ik al heb?" "Waar ga ik het laten?"
Zodra er een vraag een nee als antwoord heeft laat ik het liggen. Soms om erachter te komen dat het misschien toch wel handig was geweest, maar vaker om te ontdekken dat ik het prima zonder kan, zoals ik het tot die tijd altijd al deed :D

@Babeth, wat voor werk doe je dan als ik vragen mag? Want ene kant lijkt het me heerlijk om zo te wonen, andere kant ben ik toch ook wel gesteld op sommige dingen die ik nu verzameld heb.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:43

Wat lijkt me dat heerlijk als je dat kunt!!!
Ik wéét dat een opgeruimd huis een opgeruimd hoofd is....
Maar het lukt me niet (en als het mij wel lukt, lukt het m'n vriend niet... :+ :') )
Ben er de laatste tijd wel bewuster mee bezig. Als ik iets leuks zie, bedenk ik me heb ik er plek voor en anders laat ik het staan.
Ben bezig met dingen die ik vermoedelijk niet verkoop via bijvoorbeeld MP, in een doos te doen en dan naar de kringloop. (vind ik het toch weer minder zonde om het weg te doen, want de opbrengst gaat naar goede doelen)
Heb aardig wat op MP staan, maar dat loopt helaas voor geen meter. De laatste tijd is het echt triest. Steeds wanneer ik reageer dat ik akkoord ga met een bod, hoor ik niets meer -O-
een vakantie kennis gaat 1x per jaar een paar weken het klooster in. Even helemaal tot rust komen. Dat lijkt me ook wel wat, maar ja je zit met je werk en huisdieren :P
Misschien als ik dit topic blijf volgen, het me toch nog beter gaat lukken, het ruimen.... }>

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:44

Ik ben vreselijk met opruimen :=
Zodra ik iets weg gooi heb ik het 9 van de 10 keer de week daarna nodig.. Hoe vaak ik al niet door de vuilniszak heb zitten graaien omdat ik iets had weggegooid wat ineens toch van pas kwam.. :')
Ik hou er juist van om dingen te hergebruiken. Ik heb al veel geld bespaard daarmee.
Wel probeer ik alles op te ruimen en een beetje uit het zicht te houden. Maar het idee dat al mijn kastjes leeg zouden zijn? Nee, dat zou ik zonde vinden van al mijn leuke spulletjes :D

Kleding wel trouwens, dat gaat regelmatig eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:45

Ik vind het idee van leven met zo min mogelijk bezittingen erg mooi, maar wat zonde om te lezen dat er daarom zoveel weggegooid wordt... -O-
Het is leuk als je het je kunt veroorloven om met zo min mogelijk spullen te leveren, maar er zijn genoeg mensen die die spullen hard kunnen gebruiken dus breng ze dan alsjeblieft naar een kringloopwinkel of iets dergelijks. Zelfs oorbellen of ander 'luxegoed' kunnen nog een nuttig 2e leven krijgen als een kringloopwinkel ze verkoopt en met de opbrengst weer iets kan doen voor mensen die wat extra hulp kunnen gebruiken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:47

eilleen333 schreef:
Ailill schreef:
Hier heeft Oprah mij dé tip voor gegeven:

- 6 maanden niet nodig gehad?
- 6 maanden niet gebruikt?
- 6 maanden niet aan gedacht.

Weggooien.

Dan heb je wel altijd een nieuwe garderobe ;) volgens mij hanteerde Oprah ook een jaar, anders gaat seizoenskleding (zomer, winter, bikini's en skikleding etc) elke keer de container in, haha!
Maar ik hanteer dat over het algemeen ook. Met uitzondering van kleding, dat krijgt altijd een twee leven bij de paarden, of als kluskleding. Kluskleding was ik dus ook nooit, lekker kliederen met verf en gewoon bij de prullenbak uitkleden;)
Dat zijn vrouwen-problemen, wij mannen hebben gewoon een garderobe. Het hele jaar door :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:18

Ik zie mijn spullen ook steeds minder worden. Ik gooi regelmatig wat weg en koop maar zelden wat erbij. Alleen mijn collectie dvd's (disney+dreamworks) en mijn collectie boeken wordt nog groter, maar zelfs die groeien steeds langzamer. Ik heb nu al in geen maanden er meer wat voor gekocht (eerder zeker qua boeken iedere maand wel 2 of 3 minimaal).

Eigenlijk pak ik ook nooit mis naar dingen die ik weggegooid heb, ik kan dingen nu juist makkelijker vinden waardoor ik minder snel dingen opnieuw koop.

Bij seizoenskleding kijk je of je het aan het einde van het seizoen gedragen hebt. Zo niet, dan is het waarschijnlijk overbodig. Een manier om te kijken wat er gedragen wordt van wat er aan hangers hangt is om alle hangerhaken achterstevoren te draaien en alles wat je na het wassen terug ophangt draai je de haak van goed. Aan het einde van de periode zie je dan goed wat je wel niet gedragen hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:22

xyzutu2 schreef:
Ik vind het idee van leven met zo min mogelijk bezittingen erg mooi, maar wat zonde om te lezen dat er daarom zoveel weggegooid wordt... -O-
Het is leuk als je het je kunt veroorloven om met zo min mogelijk spullen te leveren, maar er zijn genoeg mensen die die spullen hard kunnen gebruiken dus breng ze dan alsjeblieft naar een kringloopwinkel of iets dergelijks. Zelfs oorbellen of ander 'luxegoed' kunnen nog een nuttig 2e leven krijgen als een kringloopwinkel ze verkoopt en met de opbrengst weer iets kan doen voor mensen die wat extra hulp kunnen gebruiken.

Ik weet niet of iedereen met weggooien bedoeld in de vuilnisbak gooien, maar ik bedoel met weggooien idd ook dat de bruikbare spullen of verkocht worden op facebook, of aan iemand weggeef die het wil hebben of naar de Dorcas winkel. (Dat is bij ons wat jij de kringloopwinkel noemt denk ik)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:31

xyzutu2 schreef:

Oh ik breng ook genoeg naar de kringloop hoor. Maar dingen die oud en vies en overduidelijk veel gebruikt zijn, zoals de in mijn post genoemde oorbellen, ga ik echt niet weggeven. Gedragen ondergoed breng je toch ook niet naar de kringloop?

Even denken wat ik verder recent heb weggedaan of gegeven:
- 2 vuilniszakken kleding naar de kringloop
- waaronder al mijn sjaals muv 2 die ik nog echt draag
- stapels tijdschriften zijn wachtkamermateriaal geworden
-10 lippenstiften die ik minstens 3jr niet heb gedragen en dus oud en vies waren (enkeltje prullenbak)
- 20 nagellakjes zijn naar het nichtje van een vriendin gegaan
- gekregen pennen (van conferenties, 123inkt, reclame) heb ik opgestuurd naar xpozer en die komen uiteindelijk bij een goed doel terecht
- geurkaarsjes en waxmelts weggeven

Verder maak ik nu eerst op wat ik aan cosmetica heb.
Overigens heb ik nog heel veel spullen en accessoires in huis, maar wel alleen die waar ik blij van word :). Dus er liggen geen waxinelichthoudertjes of fotolijsten ergens in een doos te verstoffen. Dat vind ik pas zonde!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 16:34

Iemand vroeg om wat voor spullen het ging.
Voor mij gaat t om decoratie spullen, tijdschriften, make-up (draag ik zo goed als niet), bad/douche producten (gebruik ik zo goed als niet), kantoorartikelen, keuken spullen, servies en gewoon algemene troepjes in en om het huis. Ik hou van een schoon en opgeruimd huis, en hoe minder zooi erin staat, hoe makkelijker dat is.

Maar bijvoorbeeld boeken sleep ik wel regelmatig naar binnen, zéker een boek per week als niet meer. De grootste slaapkamer in mijn huis is een bibliotheek, een kleine kamer is ingericht voor boeken die ik verkoop en beneden in de woonkamer heb ik 2 open kasten die ook al weer behoorlijk vol staan. Kwestie van bedenken waar je blij van wordt.

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:26

Ik gooi dan niet veel dingen weg, ik ruim wel graag en veel op.
In de loop der jaren krijg je een hoop proefverpakkingen van shampoo, conditioner etc. Die ben ik nu aan het opmaken samen met alle badspulletjes die van mijn gezin in de kast staan. Ik denk dat we nog 3 jaar vooruit kunnen wat douchefris betreft :=
Qua kleding gooi ik wel regelmatig dingen weg. Mijn vader en broer sleutelen vaak aan motoren en gebruiken daarbij poetsdoeken. shirtjes die echt niet meer kunnen gaan als poetsdoek verder en anders gaat het naar mijn moeders tweedehands winkeltje of nichtjes/kennissen. Mijn moeder heeft kleding van 50 cent(shirtjes, vestjes etc) tot 20 euro(jassen, nieuwe merkbroeken etc)

De laatjes in mijn kamer zijn wel erg opgeruimd. samples, kleine douchefris en cremmetjes enz bij elkaar. Haar en make-up spullen bij elkaar. Ik weet van ongeveer alles in mijn kamer waar het ligt of staat. Van verkoudheidsbalsem tot nieuwe dopjes voor mijn oortjes. Nu weet ik alleen niet of dat nou gewoon echt opgeruimd is of een lichte obsessie O:)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 18:13

Hahaha oh ja, dat herken ik wel. Ik ben ontzettend van het netjes en het opgeruimd, dus de spullen die ik heb liggen netjes gesorteerd in dozen/doosjes etc. te wachten tot ze gebruikt worden. Geeft mij ook heel veel rust.

Edit: ik heb net mijn badkamerkastje opgeruimd. Alle oude medicijnen die over de datum waren weg gedaan, alle (500) doosjes pleisters samengevoegd, allerhande huidverzorging die ik nooit gebruik weggegooid, alle wattenstaafjes in 1 doosje gepropt. En voila, 1 prullenbak vol en een kastje met alleen maar spullen die ik gebruik. Vooral het andere: binnen een straal van 20km is het voor minder dan 20 te koop...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:21

Ailill schreef:
Hier heeft Oprah mij dé tip voor gegeven:

- 6 maanden niet nodig gehad?
- 6 maanden niet gebruikt?
- 6 maanden niet aan gedacht.

Weggooien.

Daarna er spijt van krijgen, dat ben ik dus. :+
Ik ben nu ook weer bezig met een grote schoonmaakbeurt, maar die 6 maanden regel valt mij zwaar. :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 18:23

Wat mij opvalt is dat ik bij veel dingen een 'oh ja!' momentje heb. 'Oh ja! Van die en die gekregen', 'Oh ja! dat had ik ook nog!' 'Oh ja! wat handig eigenlijk!' om het vervolgens weer in de kast te leggen (want cadeau / handig / voor ooit) om het dan weer te vergeten tot de volgende opruimronde

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:27

Klopt en daarom moet ik dat soort dingen in theorie ook wegdoen. :+

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:28

Ik ben vrij minimalistisch; tijdschriften lees ik niet dus koop/heb ik niet (wel een boekenkast vol boeken), op shampoo/conditioner/douchegel/scheermesje na staat er niets in m'n badkamer. Op wat paracetamol na ook geen medicijnen (maar dat is maar net wat je nodig hebt lijkt me). Decoratiespullen alleen heel minimaal (om een beetje kleur in de woonkamer te hebben), qua keukenspullen alleen wat ik nodig heb (zo ongeveer twee koekenpannen, twee andere pannen, snijplank en bestek). Verder heb ik geen tv en is m'n koelkast ook eigenlijk standaard leeg :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:42

Oeps, ik ben echt helemaal het omgekeerde :D Een echte verzamelaar (en het zit in de familie, want vader en grootouders ook). Ik kan echt niks weggooien en sterker nog, ik vind het heerlijk om heel veel spul te hebben, liefst ook nog oud spul met een hele geschiedenis aan (heb het halve interieur van mijn overgrootmoeder overgenomen).

Mijn droomhuis is een huis waar je constant verwondert rondloopt, waar op elke hoek en in elk kastje wel iets uniek of leuks of iets "met een verhaal" te vinden is. Dat mensen spullen verwondert oppakken en vragen: wat is dat? En dat je er dan iets leuks over kan vertellen. Een beetje een gekke-professor huis :+

Mijn zus is echt het omgekeerde, die heeft ook graag een 'leeg' huis met dan enkele goedgekozen zorgvuldig uitgezochte spullen. Ik vind het prachtig hoor!! Maar niks voor mij.

(TS, hier nog iemand die omkomt in de boeken, we hebben ook een aparte kamer als bibliotheek en dan nog in elke kamer van het huis wel een boekenkast of appelkistje vol boeken :') )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 18:43

Ik vind dat soort huizen (de gekke-professor huizen) dus ook echt fantastisch en heel er tof. Alleen niet voor mij, ik moet open ruimte om me heen hebben en vooral veel lucht en licht

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:45

Vjestagirl schreef:
Ik vind dat soort huizen (de gekke-professor huizen) dus ook echt fantastisch en heel er tof. Alleen niet voor mij, ik moet open ruimte om me heen hebben en vooral veel lucht en licht

Hier dus omgekeerd, ik vind mooi ingerichte huizen echt prachtig, maar ik zou er niet in kunnen leven. Liever omringt met rommeltjes :D

Kunnen weggooien is wel een gave hoor :j

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:00

Mijn criterium is; kost het energie of levert het energie op?
Iets waar ik blij van word, mag blijven. Dat is dus ook de monchichi van heul lang geleden die mij in mijn auto vergezelt :D
Ben ik meer bezig met iets schoonmaken, bijhouden dan dat ik er lol van beleef, dan gaat het weg. Dat was mijn harddiskrecorder: ik had nooit tijd om alle opgenomen interessante documentaires en spannende films te bekijken, werd alleen maar onrustig, omdat ik die allemaal nog "moest" zien, dus die is niet vervangen toen hij stuk ging. Heerlijk rustig nu. :j