Ontslag indienen: opzegtermijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 14:56

leeneliefje schreef:
Brainless schreef:
Hoelang is je contract?
Want vaak kun je bij een tijdelijk contract niet (zomaar tussentijds) opzeggen.

ligt eraan of 't in t contract staat opgenomen of tussentijds opzeggen is toegestaan. Als er niet zo'n opzegbeding is overeengekomen kan het alleen met wederzijds goedvinden, dus als je echt pech hebt kan je baas je aan 't werk houden idd. :=

Ik heb een jaar contract, gelukkig is in het contract opgenomen dat tussentijds opzeggen is toegestaan. :) Anders was het helemaal zuur geweest inderdaad!

@dusja1 ja, dat ga ik inderdaad proberen. Qua uren wordt dat wel lastig, ik sta namelijk bij mijn huidige werk voor meer uren ingepland dan in mijn contract (contract 10-15 en ingepland meestal rond de 20) dus dat wordt lastig combineren met een 24 uur contract bij mijn nieuwe werk. Maar ik ga wel kijken wat daarin mogelijk is, tot nu toe is het nieuwe werk super flexibel en wil ook echt meedenken dus dat is wel erg fijn.

@LiindseyV fijn dat jou huidige werkgever daarmee akkoord ging, ik hoop echt dat dit ook kan bij mij.

Net gebeld naar mijn leidinggevende, helaas voicemail -O- bericht ingesproken en nu hopen dat ze snel terugbelt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:02

Brainless schreef:
Dusja1 schreef:
Anders alvast bij je nieuwe baan beginnen op de dagen dat je vrij bent van je huidige werk? Zo heb ik het ook gedaan toen ik van baan veranderde. Daar wilde ze me eerst ook aan het opzegtermijn van net geen 2 maanden houden en ik was bang dat ze dat bij mijn nieuwe baan te lang zouden vinden duren.

Niet elke baas zit te wachten dat je bij een 2de werkgever gaat werken.
Vaak moet je daar toestemming voor vragen.

Maar als je werkzaamheden voor de komende maand al ingepland staan en je hebt een 10-15 contract dan kun je dat(wel vermelden natuurlijk) wel doen. Mochten ze heel moeilijk doen en je niet over vier weken willen laten gaan maar je tot eind juni verplichten te werken.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 15:03

Brainless schreef:
Dusja1 schreef:
Anders alvast bij je nieuwe baan beginnen op de dagen dat je vrij bent van je huidige werk? Zo heb ik het ook gedaan toen ik van baan veranderde. Daar wilde ze me eerst ook aan het opzegtermijn van net geen 2 maanden houden en ik was bang dat ze dat bij mijn nieuwe baan te lang zouden vinden duren.

Hmm, hier had ik nog niet aan gedacht. Dit zal ik dan zeker ook gaan vragen. :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:09

Brainless schreef:
Dusja1 schreef:

In veel arbeidsovereenkomsten is inderdaad een verbod op nevenwerkzaamheden opgenomen. Soms om belangenverstrengeling te voorkomen of omdat de werknemer de werkgever beconcurreert met het extra werk. Een concurrentiebeding kan ook beperkingen opleggen voor de tweede baan. Vraag me alleen af in hoeverre een werkgever zich hier ' hard voor gaat maken' gezien het maar om 1 maand werk gaat.

Anoniem

Re: Ontslag indienen: opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:21

Ook als je maar tien uur werkt? Dat is wel bizar. Gemiddeld mens werkt toch rond de 40 uur,van 10 uur kun je niet rondkomen

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:23

MariekeB schreef:
Ook als je maar tien uur werkt? Dat is wel bizar. Gemiddeld mens werkt toch rond de 40 uur,van 10 uur kun je niet rondkomen

ja nouja neem aan dat je je contract goed leest voordat je tekent, als 't er in staat en je tekent het beperk je je tot 1 werkgever idd!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:29

Over het algemeen mag dat niet. Een werkgever mag eisen nevenactiviteiten te melden, soms is dat zelfs nodig ivm de ATW, maar hij moet zeer zwaarwegende bedrijfsbelangen hebben om het te verbieden.
Hetzelfde geld voor het concurrentie beding, dat mag alleen nog in een contract bij zeer zwaarwegende bedrijfsbelangen. Beide is hier, voor zover te beoordelen, hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing.

TS mag tussentijds opzeggen geeft ze zelf aan en heeft, als ze echt een contract voor 10 uur heeft, ook het recht om voor de maand dat ze nog geen rooster heeft, aan te geven echt maar die 10 uur te willen werken en niks meer.

Maar, naast alle rechten en plichten, is dit denk ik een heel mooi geval voor mijn onderschrift. Van beide kanten kan je op je gerechtelijke strepen gaan staan, maar goed overleggen, werkt ongetwijfeld het beste. Ik zie dat TS inmiddels gebeld heeft, dus hopelijk word je snel terug gebeld en komen jullie er samen uit!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:14

MariekeB schreef:

Yep.
:j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:20

MariekeB schreef:

Het is immers je eigen keus om een contract aan te gaan voor 10 uur.
Ik zou zorgen dat je brief er voor 1 mei is en overleggen of het mogelijk is om door middel van je opgebouwde uren eerder weg te gaan

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 23:57

@leeneliefje (en anderen) er staat in mijn arbeidsovereenkomst niks over een verbod op nevenwerkzaamheden, eigenlijk denk ik dus ook niet dat het een probleem is.

Het werk is trouwens in de (thuis)zorg, dus een contract van 40uur is hier zeker niet de norm. :P
Maar nu ik er langer over nadenk, is het in de zorg wel gebruikelijker om meerdere baantjes te hebben. Ik heb ook collega's die ernaast nog bij een andere organisatie werken.

@Lalidan bedankt voor je uitgebreide post! Het is een min/max contract van 10-15 uur, dus ik weet niet of ze me dan ook 15 uur kunnen gaan geven? Maar dit zal ik nog wel overleggen. Je onderschrift is zeker van toepassing hier.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:50

Even een dingetje, ik heb ook 2 werkgevers. Gaat prima heb alleen meldings plicht zodat ze er vanaf weten. Al vraag ik mij af of iedereen dat doet....

Overigens heb je een min Max contract van 10-15 uur per week. Je staat 20 uur pw ingepland. Ze roosteren je dus teveel uren in. Misschien leuk je onderhandelen of je eerder weg kan als je die maand minimaal 60 uur gewerkt hebt

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 14:07

@malih ja, dat zou ik kunnen proberen. Maar in het begin van mijn dienstverband heb ik juist weer heel weinig kunnen werken, omdat ze niet genoeg diensten hadden openstaan, dus dat balanceert zich aardig uit nu. Alleen de komende maand sta ik dus al wel heel veel ingepland, ben een beetje bang dat ik dat ook moet gaan werken.

Pfff kan mijn leidinggevende nog niet bereiken (gelijk voicemail) wel ingesproken en er een mail achteraan... Beetje vervelend dit, wil het gewoon geregeld hebben. Ook omdat mijn nieuwe werk graag wil weten hoe en wat. Ik denk dat ik P&O alsnog maar even bel (hadden mij in eerste instantie doorgestuurd naar mijn leidinggevende). Ik wil gewoon antwoord op mijn vragen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:10

Samiyah schreef:
@malih ja, dat zou ik kunnen proberen. Maar in het begin van mijn dienstverband heb ik juist weer heel weinig kunnen werken, omdat ze niet genoeg diensten hadden openstaan, dus dat balanceert zich aardig uit nu. Alleen de komende maand sta ik dus al wel heel veel ingepland, ben een beetje bang dat ik dat ook moet gaan werken.

Pfff kan mijn leidinggevende nog niet bereiken (gelijk voicemail) wel ingesproken en er een mail achteraan... Beetje vervelend dit, wil het gewoon geregeld hebben. Ook omdat mijn nieuwe werk graag wil weten hoe en wat. Ik denk dat ik P&O alsnog maar even bel (hadden mij in eerste instantie doorgestuurd naar mijn leidinggevende). Ik wil gewoon antwoord op mijn vragen.

tja.. vrijdag... -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:17

Samiyah schreef:

Beetje belachelijk dat je leidinggevende antwoorden moet geven, daar heb je toch een P en O voor???

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 15:26

@Bigone Ja vind ik ook hoor! Sowieso zijn dingen daar een beetje apart geregeld allemaal... :P

Maar heb goed nieuws, ben terug gebeld en mijn ontslag wordt nu in werking gezegd. Moet via de mail mijn ontslagbrief sturen en dan gaan vanaf vandaag de vier weken opzegtermijn in. Dus hoef dan nog 4 weken te werken ipv 7 waar ik bang voor was. :) Ga gerustgesteld het weekend in zo!