Eerste auto, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Re: Eerste auto, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 20:43

Hmm, dan denk ik dat ik dat bouwjaar maar achterwege laat. Ik moet ook niet gaan voor de mooie buitenkant, maar ik betrap mezelf er wel op dat ik er naar kijk. In ieder geval bedankt voor de verhalen!

Hoor over de C1 dus wisselende dingen. Ouders zweren bij Franse merken, maar paar jaar terug stond de luxe Citroën wel stil halverwege Frankrijk :')

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:01

Ben zelf ook erg fan van C1, 107 en de Aygo. Toen ik twee jaar geleden naar een autootje ging kijken wilde ik er eigenlijk ook zo eentje. Aangezien we zelf al een grote hyundai hadden, zijn we ook in de hyundai gaan kijken. De andere hyundais gaan al jarenlang mee en hebben nog nooit problemen gehad. Voor mijn rug ben ik uiteindelijk toch voor de hyundai i10 gegaan. Fijn klein autootje, maar toch ruimer dan de C1 etc. Voor mij was dat belangrijk ivm racefietsen die ik mee moet nemen. Voorganger van de hyundai i10 is die Atos heel fijn autootje!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:08

Hierbij nog een foto van mijn auto

Afbeelding

Rijd makkelijk 120 km per uur op de snelweg. En zoals ik al aangaf goed koop in belasting. En je hebt ze in allerlei kleurtjes!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:09

Ach zo heeft ieder merk zijn voor en nadelen. Gewoon veel proefritjes maken in heel verschillende merken. En iemand die helemaal fan is van Citroën die krijg je niet zo makkelijk in een VW (bijvoorbeeld) en andersom. Je moet uiteindelijk zelf ervaren wat jij fijn vindt en wat bij jou past.
Zo is voor iedereen een automerk wat bij die persoon past.
Ik rij een dikke v6 3.0L want ik vind kleine auto's gewoon niks aan. :P Heb verschillende kleine auto's geprobeerd maar nee. Ik wil een roffelende v6 onder de kont. Dat vind ik mooi. Het zuipt als een idioot, maar dat heb ik er voor over :P Je moet iets kiezen waar jij je fijn in voelt. :D

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:15

Ruby1995 schreef:
Hierbij nog een foto van mijn auto

[ [url=m/0qmvBu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rijd makkelijk 120 km per uur op de snelweg. En zoals ik al aangaf goed koop in belasting. En je hebt ze in allerlei kleurtjes!

Leuk ding :D

Ik denk dat ik nog maar eens wat rond kijk bij handelaren, maar ga me niet meer zo vastbijten in een bepaald merk.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:16

Hier ook een aygo rijder en ook helemaal fan. Ze zijn zuinig, vlot en ideaal met parkeren :) mijne is van 2009. Heb m nu al n jaar en buiten het gewone onderhoud om nog niks mee gehad. Rij zeker 300/400km per week :)

Mijn monstertje toen de winter banden er net op zaten haha
Afbeelding

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:19

Ik ben overgestapt van een golf gti naar mn 1.1 bejaardenwagentje. Golf was prachtig, maar kwam niet van de oprit af want hij zoop teveel :').

Proefritjes maken is een goed punt. Auto's verschillen zo ontzettend in manier van rijden.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:21

Eleionomae schreef:
Hier ook een aygo rijder en ook helemaal fan. Ze zijn zuinig, vlot en ideaal met parkeren :) mijne is van 2009. Heb m nu al n jaar en buiten het gewone onderhoud om nog niks mee gehad. Rij zeker 300/400km per week :)

Mijn monstertje toen de winter banden er net op zaten haha
[ [url=m/EYg1Lz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh, die is leuk :o

Ik kan helaas ook niet het hele land door voor een auto, daar heb je namelijk een auto voor nodig :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:22

Ilse_123 schreef:
Ik ben overgestapt van een golf gti naar mn 1.1 bejaardenwagentje. Golf was prachtig, maar kwam niet van de oprit af want hij zoop teveel :').

Proefritjes maken is een goed punt. Auto's verschillen zo ontzettend in manier van rijden.

Die van mij zuipt ook als een malle, maar dat is een mooie stok achter de deur om de fiets vaker te pakken. :') :')

Ik vind de C1, Aygo en de Peugeot ervan ook leuke dingen. Mijn moeder heeft de C1, kan je nog best goed inzitten en komt goed mee int verkeer.
Leuke kleur Aygo Eleionomae! Leuk ding.

ts. is je opgevallen dat de auto van Eleionomae klein is maar wel 5 deurs, mijn moeders C1 is ook 5deurs, ondanks dattie zo klein is. Is wel praktisch 5 deurs.
Maar als je hoofdzakelijk alleen in de auto zit is en 3 deurs natuurlijk ook geen probleem.
Ik heb een 3 deurs met mijn 2 koters erbij in. Is wel goed te doen hoor.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 06-04-16 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:24

Goede vriend van me is tevens autohandelaar, hij heeft voor me gezocht naar een aygo die aan mijn eisen voldeed en hij is uiteindelijk uit Enschede gekomen op transport naar heerenveen. Ik ben dus ook niet het hele land door geweest.

Je kunt garages dus ook een zoekopdracht geven :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:27

Mij is verteld dat hoe lichter, hoe beter (belasting enzo). Eenmalige aanschaf kan ik voor nu missen, maar per maand als het even kan geen honderden euro's. Als het weinig uitmaakt dan is 5 deurs natuurlijk ook prima :o

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:07

Lichtere auto's zijn inderdaad goedkoper in wegenbelasting, maar daar speelt nog wat meer mee, o.a. de brandstof. In deze link staat een (oude) tabel met de ongevere prijzen :

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/tarieven_mrb_01072012_mb0181z23fd.pdf

VB: Ik woon in Gelderland, autotje is leeg 830 kilo, rijdt op benzine en ik betaal dus 60 eu per 3 maanden. Maar bv een oudere cinquecento weegt maar 700 kilo en is nog maar 45 eu per 3 maanden.
Maar een Dodge Ram weegt al snel dik 2000 kilo... Waardoor je dik 300 per 3 maanden betaald.

Gewicht is dus zeker een puntje om naar te kijken, tot 850 kilo vind ik persoonlijk een prima eis.

Qua brandstof: bezine is het goedkoopst qua wegenbelasting, maar het duurst aan de pomp. Ligt er dus aan hoeveel je ermee gaat rijden. Als je heel veel km's maakt kan je bv beter voor een diesel of lpg wagen gaan, kost per maand meer wegenbelasting maar weer minder aan de pomp.

Ik zou je eisenlijstje als ik jou zo hoor een beetje aanpassen richting het volgende:

- Max 850 kilo
- Max 150.000 km
- Na 2006 (is denk ik de lastigste... Als dit niet genoeg oplevert kun je deze het beste omlaag gaan schroeven).
- Benzine
- Zuinig (hangt samen met gewicht en motor)
- Geen renault :'). Sorry voor alle twingo en clio liefhebbers, maar het gaat gewoon stuk. Ook geen Alfa btw.

Dan zit er heeeeel veel verschil in manieren van rijden, en dan is proefritjes maken gewoon heel handig.
Wat heb je liever?
Dingetjes om aan te denken:
- Hoge of lage zit?
- Vering?
- Lengte van de auto, grote neus een probleem? (lastiger parkeren bv).
- Draaicirkels (echt, de peogeot partner heeft een half voetbalveld nodig om te draaien en zo groot issie niet).
- Ruimte
- Hoogte op de weg? (sommige auto's liggen heel laag, vindt niet iedereen even prettig, je zit dan vaak bv op de hoogte van andermans koplampen die dus bij tegenliggend verkeer in je gezicht schijnen).
- Hoogte van de auto's (vangen veel wind, hebben vaak wel meer ruimte).
- Wegligging (bv: Golfjes liggen lekker vast, Opel Agila's niet).
- Voor/achter/4- wiel aandrijving. Is in jouw zoektocht waarschijnlijk gewoon voorwiel. 4wd heeft meer grip, maar zuipt hierdoor vaak ook meer.

Ennnn zo zijn er vast nog meer dingen, waaronder je eigen gevoel. Gewoon lekker speuren en proberen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:15

Oooo!! Goede tip!
Ik heb een autoverzekering bij Onna Onna. Als je naar die site gaat kan je een checklist vinden met punten welke je zelf kan nagaan voor, tijdens en na de proefrit met de 2e hands auto!

Bijvoorbeeld;
Hard remmen, als je stuur niet recht blijft staan dan moeten je banden uitgelijnt worden.

Heb je witte vlokken op de peilstok of bij de olie is de kans groot dat er motorschade is.

Dat soort handige dingen!!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:22

probeer bij een proefritje ook eens of de auto wil optrekken vanuit de 3e versnlling. slaat ie af, zei mijn vriend, dan is de versnellingsbak op.
Doet ie dit wel (maar met wat tegenzin) dan heb je een prima koppeling.
Kijk ook of de verlichting het doet, of je gekke tikken of piepen hoort in de motor, stationair en met gasgeven. Check of de distributie is vervangen. Onderhoudsboekjes wil je er het liefste bij hebben. Kijk goed of de kieren tussen bv motorkap en zijflanken even groot zijn n niet teveel speling opzit (ivm schadeauto) kijk naar roest in de wielkassen, maakt de auto veel herrie (lekke uitlaat), inderdaad noodremproef. Probeer de hellingproef. liefst stukje snelweg. Let erop dat de auto nit oververhit. en zo kan ik nog wel even doorgaan:)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:25

RoyceMack schreef:
probeer bij een proefritje ook eens of de auto wil optrekken vanuit de 3e versnlling. slaat ie af, zei mijn vriend, dan is de versnellingsbak op.
Doet ie dit wel (maar met wat tegenzin) dan heb je een prima koppeling.
Kijk ook of de verlichting het doet, of je gekke tikken of piepen hoort in de motor, stationair en met gasgeven. Check of de distributie is vervangen. Onderhoudsboekjes wil je er het liefste bij hebben. Kijk goed of de kieren tussen bv motorkap en zijflanken even groot zijn n niet teveel speling opzit (ivm schadeauto) kijk naar roest in de wielkassen, maakt de auto veel herrie (lekke uitlaat), inderdaad noodremproef. Probeer de hellingproef. liefst stukje snelweg. Let erop dat de auto nit oververhit. en zo kan ik nog wel even doorgaan:)

Als ze voor bijv. Een micra gaat is de distributie niet nodig. Dat zijn kettingen...
Maar de truk met de koppeling.....? Die heb ik nog nooit gehoord...
Wel ken ik de pedalentruk. Dat als je alleen je pedaal op laat komen van de koppeling, zonder gas en de auto begint zacht te rijden op alleen het op laten komen van het pedaal de koppeling prima is...

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 22:27

Yep, ik ga dus zeker weten iemand mee nemen want daar had ik helemaal niet aan gedacht :') Morgen even langs een handelaar die (nu nog) niks heeft staan voor mij, maar misschien wel iets weet of krijgt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:30

Kijk eventueel ook naar Fairzekering! Daar krijg je bij goed rijgedrag namelijk een deel van je maandpremie terug! :D
Eventueel is een Seat Arosa ook heel leuk. Als je een leuk budget hebt, zou ik wel gaan voor een 1.4 16v. Dat is de sport uitvoering. Dat zijn echt hele fijne autootjes!

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:39

Ik heb mijn vader meegenomen om te kijken (eigen garage). Helaas was de auto die te koop stond niet in de buurt van zijn garage, maar we zijn wel naar een andere garage gereden. Hier hebben we gevraagd of de auto even op de brug mocht zodat m'n pa ook onder de auto kon kijken etc. Misschien zou je dat ook kunnen doen? Je kan altijd even een garage in de buurt bellen om te vragen of ze een snelle blik erop willen werpen (misschien tegen een klein bedrag), maar dan heb je wel een (onafhankelijke) second opinion :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:40

Mijn zwager heeft de ballen verstand van autos en had een leuke auto voor mijn zis gekocht. Hij kwam hem laten zien bij mijn ouders. Mijn pa en die vent van mij zijn autonerds dus deden gelijk de motorkap open... en zagen gelijk dat het foute boel was
Dat ding had gewoon een lekke koppakking! En als je geen bal verstand hebt van autos, zoals mijn zwager heb je de kans dat je een oor aan genaaid wordt. Dus het is idd verstandig om altijd iemand mee te nemen die weet waar hij naar kijkem moet. Succes met de zoektocht :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 15:37

De dealer had een zilveren Peugeot 107 1.0-12V XR staan, 3650 mag ik hem meenemen. 103.000 gelopen, bj 2008. Wel boven budget dus. Krijg 2 nieuwe banden, volle tank, APK en alles en 3 maanden garantie.

Ik als autoleek vraag me dus af of dat een nette prijs is. Als m'n vader het er mee eens is dan ga ik morgen proefrijden. Het is voor mij superveel geld, maar ik heb het wel en verder rijdt hij super zuinig.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:41

Garantie.. op álles of echt alleen draaiende onderdelen?
Is de garage Bovag aangesloten?

Voor dit bedrag zou ik een schaderapport opvragen en ik zou aangeven dat je max max max echt op 3000 ligt met speling tot 3500. :)

Spannend ts! Wel een leuke auto voor een mooie prijs!! (Zo klinkt het althans)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:45

3 deurs of 5 deurs? Als ik op mp kijk is het best een nette prijs :j maar hoe dan ook proberen of je er nog wat af kunt praten hoor :j als je rondde 3200 uit kunt komen heb je daar een leuke auto voor :j en idd even goed kijken wat er onder de garantie valt :j

Ik heb voor de mijne een jaar geleden 5700 betaald. was toen 6 jaar oud, had 78000 op de teller, de meest luxe uitvoering aygo die er is (kan ook via bluetooth bellen bv) inclusief 2 nieuwe zomerbanden en een set winterbanden op velgen, en een apk. Geen garantie, maar de dealer is ook een goede vriend, dus dat scheelt ook.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:52

De aller belangrijkste tip"Laat er iemand een keer naar kijken die verstand heeft van auto's!
Die zien en horen gewoon veel meer als een "leek" en dat kan je echt heel veel problemen schelen later.

Wij hebben een 107 gehad en bij deze ging rond deze km stand de waterpomp kapot, bleek een kwaal te zijn. Verder de koppeling van de 107, C1 en Aygo zijn niet zo geweldig en gaan vaak ook rond deze km-stand kapot. Het is handig om na te gaan wat voor onderhoud er aan zit te komen en of de auto deze al heeft gehad. Dus koppeling, distributie riem, olie&filter, remmen enzo.
Verder kijk goed of hij niet al aan het rotten is!!

En zoals ik al eerder zei, deze autootjes zijn hartstikke leuk maar deze zijn over het algemeen wel versleten bij een km stand van 150.000

Verder kun je kijken of de KM stand logisch is. Vraag naar een NAP en kijk op RDW wat het oordeel is bij de km-stand.
Op het RDW kun je sowieso nog wat meer nakijken.
Zo hebben wij een keer gekeken naar een auto uit 2006 maar deze auto bleek al 11 eigenaren gehad te hebben. dan kun je er vanuit gaan dat er iets niet helemaal klopt.

Kijk ook is op marktplaats of de prijs overeenkomt met andere vergelijkbare 107's ;)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:54

Je kan ook een aankoopkeuring laten doen..

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 15:59

Van die garantie zal ik even vragen. Niet Bovag aangesloten volgens de Bovag site, maar verder alleen lovende reviews.

5 deurs trouwens. Hij was 3500, 300 rijklaar maken (inruil). Hij wil echt niet zakken helaas, maar had alleen m'n moeder mee.

Ik ga er morgen weer heen, dan zal ik verder vragen. Boekjes enzo zijn er allemaal dus dan moet de km stand toch kloppen?