Het paranormale kritisch bekeken!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iloscorp

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:48

Haha ja zou kunnen, maar dat weet ik dus niet en zal daar ook niet meer achter komen :)
Lampje is daarna nooit meer uit zichzelf uit gegaan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:00

Mijn vader kreeg vorig jaar te horen, dat hij kanker had. We hebben toen tijdens een autorit afgesproken, dat hij het me zou laten weten of er nog iets was na de dood. Heb toen gezegd, dat ik niet wilde dat hij voor me zou verschijnen, maar dat hij maar moest kloppen op iets.
mijn vader is overleden, best wel plotseling aan een hartstilstand. Dit was op vrijdag. Zondagmorgen zit ik heel vroeg in de kamer met een kop koffie en hoor ik ineens geklop op een kast in de kamer. Kijk op en zie natuurlijk niets. Even later weer hetzelfde geklop.
Later die morgen dacht ik ineens aan de afspraak met mijn vader.
De volgende dag toen ik in bed stapte weer dat geklop, ook weer op een kast. Zei toen, bedankt pap dat je even van je laat horen. Heb het nadien niet meer gehoord.
Tijdens Pasen waren we bij mijn moeder en ze zei, dat ze het jammer vond, dat zij niets had vernomen van pap. Ik heb die avond en de avond daarop aan mijn vader gevraagd of hij mam wilde laten weten, dat het allemaal goed is. Beide nachten is hij bij mijn moeder geweest. Ze dacht dat hij naast haar lag te slapen. Ze hoorde zijn ademhaling, maar kon hem niet zien. Heb haar toen verteld, dat ik aan pap gevraagd had om langs te gaan bij haar. Dit laatste gesprek heeft vorige week plaatsgevonden en zij wist niet dat ik dat gevraagd had..
Ben niet iemand die verdere ervaringen heeft met zoiets.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:02

Zammie, is het niet zo dat je onderbewustzijn wél met de afspraak met je vader bezig was, en dat liet merken? Dat jouw bewustzijn het opeens meekreeg en daarna pas dacht aan de afspraak? Het zelfde met je moeder. GEkke hersenen hebben we.
Die zou het kunnen zijn, maar het zou ook paranormaal kunnen zijn.

edit; gecondoleerd nog. Over je moeder had ik even niet 100% goed meer gelezen, die conclusie was wat vaag van me. Dat van je moeder, geen idee :o
Laatst bijgewerkt door xniieeenke op 06-04-16 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:05

Heel bijzonder Zammie! Dat zou ik zeker koesteren :)
En gecondoleerd met het verlies van je vader.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:06

Dat is wel heel vreemd! Dat jij onbewust dat geklop hoort en daar je vader aan koppelt, dat kan zo nog te verklaren zijn. Maar dat je moeder dus zomaar zo'n ervaring meemaakt zonder dat ze dus van iets weet, dat is wel heel raar inderdaad.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:09

xniieeenke schreef:
Zammie, is het niet zo dat je onderbewustzijn wél met de afspraak met je vader bezig was, en dat liet merken? Dat jouw bewustzijn het opeens meekreeg en daarna pas dacht aan de afspraak? Het zelfde met je moeder. GEkke hersenen hebben we.

Nou, ik zat op dat moment op de tablet te lezen en het geklop was of er iemand op een deur aan het kloppen was, dus geen zacht geklop. Woon afgelegen en er is hier met name s morgens geen kip te bekennen. En hoe kan het, dat mij moeder die ervaringen had?
Nogmaals, ik heb verder geen ervaringen, maar dit was wel eeeeerg toevallig allemaal..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:10

ilonamandjes schreef:
Heel bijzonder Zammie! Dat zou ik zeker koesteren :)
En gecondoleerd met het verlies van je vader.

Dank je! Ik koester het ook hoor!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:11

Zammie schreef:
xniieeenke schreef:

Nou, ik zat op dat moment op de tablet te lezen en het geklop was of er iemand op een deur aan het kloppen was, dus geen zacht geklop. Woon afgelegen en er is hier met name s morgens geen kip te bekennen. En hoe kan het, dat mij moeder die ervaringen had?
Nogmaals, ik heb verder geen ervaringen, maar dit was wel eeeeerg toevallig allemaal..

Dat van je meoder vergiste ik me in.
Ik heb geen idee, maar je onderbewustzijn is echt knettergek, dat weet ik wel. iedereen z'n onderbewustzijn xd

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:25

*present!! *

Al vind ik t bezopen dat we niet keer kritisch mogen zijn in t andere topic.. "Want dat is bedoeld voor verhaaltjes.."

>;) >;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:26

Geestig toch?

O:)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:27

Rocamor schreef:
Geestig toch?

O:)

ik gier :') :')

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:44

Oke ik ga me hier ook even melden...
Ik type ook in het andere topic..
Ik zal even uitleggen hoe en wat.
Ik ben zoals ze dat noemen paranormaal,ik kan met mensen praten die overleden zijn..
En probeer ook mensen te helpen die erom vragen.
Het enige wat ik nodig heb om te werken is een foto en een voornaam.

Maar dat terzijde ik snap als je twijfelt en vragen hebt..
Dus vraag raak zou ik zeggen ..en ik antwoord naar mijn eigen ervaringen...
Betekent niet dat het leuke antwoorde zijn, of de antwoorde die je zoekt..
En onthou ik ben ook een mens

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:06

Interessant topic dit. Vooral die van Zammie is toch lastig te 'verklaren'.

@Saffire: wat voor soort dingen kun jij te weten komen wanneer iemand jou een naam en foto geeft?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:44

Ik had dit topic veel eerder moeten openen, gaat erg leuk tot nu toe! Leuk dat mensen het aandurven, ik was een beetje bang dat het stil zou blijven.

@rocamor: bij het turven neem je alsnog alleen je bewuste acties mee. Onbewust kijk je nog veel vaker. Ik kreeg vroeger best vaak de vraag of ik de bus moest halen...omdat ik dus continu op mn horloge keek. Meerendeel onbewust zelfs. Toen ik erop ging letten had ik het meer door, maar alsnog niet altijd. En ik ben extreem zelfbewust, maar zelfs ik doe veel onbewust wat ik niet echt registreer. Alsnog blijft het bizar toevallig natuurlijk.

@lente: wat jammer dat het je zoveel stress opleverde! Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij zulke zaken vaak denk dat de mensen stiekem dingen opzoeken. Vooral als het zo specifiek is. Maar er komen ook dingen voorbij die niet op te zoeken zijn en hoe verklaar je het dan? Readings vind ik heel moeilijk, omdat juist in die wereld zoveel mensen rondlopen die de boel bedonderen. Het gratis doen vind ik al geloofwaardiger.
Wat wel meespeelt bij zulke dingen, is dat vage omschrijvingen al snel kloppen. Mensen willen ook dat het klopt en dan krijg je zoiets als de bruine hond die eigenlijk blond is. Komt in de buurt dus goed genoeg voor veel mensen. Via een foto vind ik ook zo moeilijk te verklaren.... Aangezien dat niet meer is dan wat pixeltjes, het is een afbeelding van iets....hoe kan dat nou informatie doorgeven?

@ilonamandjes: hoe werkte die lamp precies? Is nogal relevant voor de situatie en heb er ff geen beeld bij. Wel erg toevallig en typisch!

@zammie: gecondoleerd. Je omschrijft wel hele mooie ervaringen! En ook weer niet direct logisch uit te leggen he... Het kloppen kan ik nog wel verklaren door de afspraak met je vader, dan speelt dat toch in je hoofd (bewust of onbewust) en zal je brein een soortgelijk geluid juist dan interpreteren als kloppen. Wat betreft je moeder, dat zou dan te verklaren zijn door er meer mee bezig zijn en het willen geloven. Je zegt dat ze aangaf het jammer te vinden dat ze niks had gemerkt, dus jullie hebben er wel over gesproken. Wellicht heeft dat haar hersenen getriggerd om deze ervaringen te hebben. Tegelijk ben jij er mee bezig en vraagt dus je vader om bij haar langs te gaan. Ik kan dit voor mezelf dus nog wel verklaren, vooral omdat ademen horen/voelen heel snel kan door verbeelding. Geluiden ook.
Maar ook als het zo logisch is, de verklaring dat het je vader was is natuurlijk veel mooier en fijner. Dat is het moeilijke met kritisch zijn over zulke zaken, het raakt mensen zo persoonlijk en eigenlijk is het heel fijn om er meer achter te zien.

@saffire: waarom heb je ook een naam nodig? En zou je open staan voor een testje van mijn kant? Ik ben er dus echt niet op uit om je te bedonderen of belachelijk te maken, ik wil juist dat zoiets bestaat... Ik kan je beloven dat ik je niet gemeen uittest door bijv een foto van een levend persoon te sturen. Ik stuur dan een serieuze foto waarvan ik zeker weet dat er weinig online te vinden is. Als je dan dingen weet te noemen die je onmogelijk kan weten zonder dat contact, dan zou je mij heel erg blij kunnen maken! Leuke antwoorden zoeken we hier niet naar, kritisch zijn betekent imo dat je open staat voor alles maar niet zomaar iets aanneemt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:49

Saffire, heb je de antwoorden altijd juist? :) en wat voel je dan precies?

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:59

@ Zwerte, je moet het lapmje tegen de poot aan tikken om aan te krijgen. Ik heb geprobeerd om dat bijvoorbeeld met een pen te doen, dat lukt niet. Het moet echt met je vinger. Heb ook het bureau bewogen om te kijken of de lamp misschien op trillingen reageert, maar nee, ook daarmee krijg je hem niet aan of uit :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:02

tja ik was neutraal....tot de verzorgster jaren geleden een paarden fluisteraar bij haar paard haalde.
Slik wat die kon vertellen dat wist niemand en zou ook niemand kunnen weten.
Verklaren kan ik het niet, totaal niet maar ze heeft veel gelijk gehad heel veel gelijk! zelfs tot 10 jaar na datum.
mijn verklaring er is meer dan wij mensen kunnen bevatten tussen hemel en aarde !! :wow:

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:04

kwita schreef:
tja ik was neutraal....tot de verzorgster jaren geleden een paarden fluisteraar bij haar paard haalde.
Verklaren kan ik het niet, totaal niet maar ze heeft veel gelijk gehad heel veel gelijk! zelfs tot 10 jaar na datum.
mijn verklaring er is meer dan wij mensen kunnen bevatten tussen hemel en aarde !! :wow:

Paarden fluisteraars geloof ik dan weer eigenlijk niet in.
Ik denk dat ze gewoon goed is in de lichaamstaal en alles opmerkt. :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:04

Ik heb een keer mijn opa gezien, midden in de nacht, op de mat bij de voordeur.

Hij was toen niet dood, ik had hem nooit gezien, ook niet op een foto. Ik zag hem heel helder, alsof hij er echt stond. Hij was toen een stuk jonger dan hij toen echt was. Ik wist dat het mijn opa was, al was het een compleet vreemde. Ik kon hem precies beschrijven, met kleding waarvan blijkt dat hij die echt heeft gehad.

Een andere keer ging mijn auto ineens naar rechts- geen zuchtje wind, ik stuurde rechtdoor, niemand anders had hetzelfde, ik reed half over de vluchtstrook. Een seconde later: carvan schiet weg, waar ik zou rijden- dat was een ongeluk geweest dat ik waarschijnlijk niet had overleefd (120 kmh, carvan vs al otje). ik zag even heel duidelijk een auto, 'meer zichbaar' dan de rest, een tel later zag ik hem helemaal nergens meer. De auto bleek preciés (precies...) overeen te komen met die van mijn overleden opa- de auto kende ik niet, en is verkocht naar heel, heel ver weg

Misschien dat ik toch ergens iets heb gezien, of gehoord, en dat mijn auto een zeer lokale windvlaag heeft gehad. Typisch vind ik het wel

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:52

Ik denk er hetzelfde over als jij Zwerte.....en ik zou dit verhaal nooit durven vertellen als ik ook geen 6 andere getuigen had. :+

a long long time ago....ik woonde nog thuis en ik zat in een bandje. Wij oefenden elke zondag middag bij mij thuis in de schuur een woonboerderij waar de dichtsbijzijnde andere huis op 200m afstand stond.
Wij speelden covers van Stones, Nirvana Pearl Jam....dat genre dus met electrische gitaren, drums, basgit. en we hadden ook een buizenversterker (zang versterker) Zo'n buizenversterker was toen al antiek iets en dit was voordat internet, mobiele telefoons etc bestonden, analoog dus. Ouderwetse kabels dus, tientallen meters ervan!. We waren bezig alles op te zetten (dat duurt ongeveer een 20minuten) Toen we de buizenversterker aanzette klonk er door de speakers (PA)herhaald "ik hoor het niet, ik hoor het niet, ik hoor het niet"
Natuurlijk dachten we dat een van ons een grap aan het uithalen was, na wat gelach en verdenkingen stapte iedereen weg van de apparatuur, maar nog steeds klonk die stem....
Tot een van ons het echt griezelig begon te vinden en de versterker uitzette.

Toen we hem uiteindelijk weer aanzette, na alles gecontroleerd te hebben, klonk er weer een stem die zei (onophoudelijk) "ik hoor het echt niet, ik hoor het echt niet, ik hoor het echt niet" Toen hebben we hem heeeeel snel weer uitgezet en zijn we naar de kroeg gegaan :D want niemand had hier nog zin in. We hebben bij een bevriende band en (die zelfs hun eigen studio hadden) gevraagd hoe dit zou kunnen gebeuren maar ze geloofden ons bijna niet !! het zou niet mogelijk zijn. Een buizenversterker kan geen radio signalen o.i.d. opvangen.

Toch hebben er 7 mensen dit gehoord. Het is daarna nooit meer voorgekomen. Het was klaarlichte dag. heb er nog steeds geen verklaring voor.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 17:55

ilonamandjes schreef:
@ Zwerte, je moet het lapmje tegen de poot aan tikken om aan te krijgen. Ik heb geprobeerd om dat bijvoorbeeld met een pen te doen, dat lukt niet. Het moet echt met je vinger. Heb ook het bureau bewogen om te kijken of de lamp misschien op trillingen reageert, maar nee, ook daarmee krijg je hem niet aan of uit :)

Ik ken ze niet, moet dan ff opzoeken hoe dit principe werkt. Geleiding, druk oid. Hoe het werkt is voor mij belangrijk om andere oorzaken dus in- of uit te sluiten.

@kwita: kan je voorbeelden noemen? Want veel dingen zijn af te leiden uit lichaamstaal, achtergrondinfo, kennis van ras/diersoort etc. Sommige mensen zijn daar veeeeel beter in dan gemiddeld en imo zijn veel zogenaamde fluisteraars daar gewoon erg goed in. Ik heb het met katten, ik kan ze lezen en begrijpen. Volgens sommigen ben ik ook zo'n fluisteraar omdat ik zoveel kan zeggen over een kat, puur door korte tijd het gedrag te bekijken. Soms in 1 oogopslag. Is echter niks speciaals aan, gewoon veel ervaring, kennis en beetje gevoelig afgesteld zijn. Ik vraag me soms wel eens af hoe ik nou iets weet, want mn gedachtes gaan niet altijd bewust. Dan heb ik direct een conclusie in mn hoofd, zonder de voorafgaande argumentatie bewust te merken. Die zit er echter wel onbewust want ik kan het altijd achteraf wel plaatsen. Maar op dat moment zelf weet ik alleen de eindconclusie.

@khirshanta: hoe oud was je toen je je opa zag? Wat was de verdere situatie? Tijd, lokatie, emoties etc? Lijkt me heel bizar om zoiets mee te maken...
Wat betreft de auto, kan het zo zijn geweest dat je al aan de caravan zag dat het ging uitwijken en reflexmatig hebt gestuurd (waardoor je niet door hebt gehad dat je zelf stuurde, het gaat zo snel, dat houd je hoofd niet bij). Ik zou dat dus eerder toeschrijven aan een heel goed waarnemingsvermogen en supergoede reflexen! Dat je die auto van je opa zag kan ik niet zo makkelijk verklaren, behalve misschien dat het inbeelding was door de heftige situatie, dan doen je hersenen gekke dingen. Maarja, hoe verklaar je dan dat het precies die auto was die je niet kende?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:42

xniieeenke schreef:
kwita schreef:

Paarden fluisteraars geloof ik dan weer eigenlijk niet in.
Ik denk dat ze gewoon goed is in de lichaamstaal en alles opmerkt. :)

Nee, echt niet . het ging over dingen die je niet aan een lichaam kunt zien....dit paard hield van pepernoten! en had een hekel aan de parfum van de eigenaresse van zijn buurman.
Zij wist ook te vertellen dat mijn schoonzus hem mishandeld had, en als hij de kans zou krijgen dat hij haar invalide zou slaan/schoppen.( dit is ook bijna gebeurd)
Dat kun je niet zien in een stal die 45 km verderop staat waar zij verder en niemand iets vanaf wist behalve ik!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:02

Kennis van mij had haar jonge paard bij iemand anders gestald staan. Kreeg een telefoontje van een vriendin van haar, sjamaan, die voor een paar maanden in Amerika zat; Paard heeft kiespijn. Nog geen half uur later telefoontje van degene bij wie de merrie stond... Paard eet slecht. Tandarts bellen?

Ik geloofde nergens in. Ofja, het kon er wel zijn, maar ik had er geen ervaring mee of wat dan ook, dus het zal wel niet. Maar dit, plus nog enkele andere van zulke voorbeelden die /te/ toevallig zijn... Ik vind het moeiljik :') Maar hoe is dit anders te verklaren? Stalhoudster en sjamaan kenden elkaar niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 19:12

@mist: dat is wel heel bizar! Heb er zo ook geen verklaring voor...

@kwita: die pepernoten is wel gek. Kreeg dit paard die wel eens of hebben ze geprobeerd of ie het lustte nadat ze dit hoorden? Dat parfum vind ik een open deur, paarden houden sowieso vaak al niet van parfum. Die gok kan je best makkelijk en veilig maken dus.
Je schoonzus heeft hem ook mishandeld? Niemand die dit wist en het staat nergens?

@nirvana: klinkt ook bizar maar heel eerlijk: zo'n via via verhaal is natuurlijk nooit echt kritisch te bespreken. Hoe dit dus anders te verklaren is, is moeilijk tot niet te zeggen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:25

Zwerte schreef:
@nirvana: klinkt ook bizar maar heel eerlijk: zo'n via via verhaal is natuurlijk nooit echt kritisch te bespreken. Hoe dit dus anders te verklaren is, is moeilijk tot niet te zeggen.

Ik ken paard en eigenaresse al vier jaar; Is mijn verzorg paard. Ken ook de sjamaan in kwestie en de vrouw waar de merrie toen op stal stond. Helemaal via via is het niet, en ik heb de afgelopen vier jaar te aparte dingen zien gebeuren om dit verhaal dusdanig in twijfel te trekken. Ik snap je reactie wel hoor :)