Spaans sprekende/schrijvende Bokker gezocht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:38

XxChrisssxX schreef:
@ [naam], de wereld verbaasd me iedere dag steeds meer! Echt mensen waar gaat dit heen!
Kapot gefokte dieren, kunnen nergens meer tegen. Het zijn wel Carnivoren (vleeseters) en het blijven Carnivoren, of zou het in de toekomst anders zijn? Eet een paard vlees en een hond gras? 8)7

Tja ik zou het zelf ook anders zien. Ik heb haar bij vorige eigenaren weggehaald, omdat zij haar mishandelden en geen medische zorg gaven.
Die geef ik nu wel, en de dierenarts (met second opinion) is hier op uit gekomen.
Verder ga ik er in dit topic niet inhoudelijk over in.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:48

turtlelito schreef:
maura schreef:
Hoe het ook zij, Spanjaarden zijn niet gek en weten heel goed dat niet de hele wereld Spaans spreekt. Ze weten ook dat veel toeristen wel Engels spreken en om welke reden dan ook bij een gevecht willen zijn, dus met basis Engels, toegang tot internet en een creditcard kun je vier soorten kaarten reserveren voor 'bullfight jerez' op 5 mei die vervolgens worden afgeleverd op het adres van je keuze.

De site waarnaar jij refereert is een wederverkoper! Net zoals in Nederland bestaat er dus een risico dat je (veel) te veel betaald, je kaarten niet krijgt of bij de ingang niet naar binnen gelaten wordt.

Ehm, waar zie jij mij aan een site refereren? Ik geef alleen aan dat het mogelijk is om kaarten te krijgen zonder Spaans te kennen. Dat kan via meerdere sites die ik geen van alle noem, want ik vind het niet nodig om het mensen nog makkelijker te maken bij stierengevechten aanwezig te zijn. TS gaf echter in de OP aan onder meer informatie te willen over prijzen van kaarten en die informatie is op internet ook te vinden wanneer je geen Spaans kent (en nog makkelijker wanneer je wel Spaans kunt lezen).

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:01

Om met je 1e vraag te beginnen. Je kan Lusitana vragen of ze iets wil vertalen (ik beloof niet dat ze ja zegt. Ze spreekt en schrijft Spaans)
Over het stierenvechten heb ik een ander mening dan TS. Dierenrechten organisaties zijn al jaren bezig dit "spel"verboden te maken en gelukkig begint het besef van dierenleed langzaam binnen te druppelen bij de Spanjaarden en hier en daar is het ook verboden. Wat Spanjaarden doen heb ik wel een mening over, maar ik denk altijd dat het beter is, eerst de misstanden in eigen land te beginnen. Dat Nederlandse veehouderij in 1 adem met het openlijk afslachten voor "mensen" hun plezier wordt genoemd, vind ik onbegrijpelijk. Natuurlijk moet het beter, natuurlijk mogen ook dieren niet onnodig lijden en ik wil best hypocriet genoemd worden, dat ik wel vlees eet, maar tegen stierenvechten ben. Maar weet je wat het verschil is? De mensen eten vlees uit levensbehoud, stierenvechten is voor vermaak. Sorry, maar ik vind als je bewust naar het afslachten voor de lol van dieren gaat kijken, je gewoon een sadist bent. Hoe goed het ook onderbouwd wordt. Ooit ben ik 40 jaar geleden naar een stierengevecht geweest. Ik was toen nog zo dom, te denken dat 1 stier uitgedaagd werd door een toreador en dat het dier daarna naar de wei ging. In plaats daarvan werden voor mijn ogen 6 stieren afgebeuld, paarden in hun flank op de horens genomen en uiteindelijk een dolk in de kop van de stier gepland. Ik heb er van geleerd. Dit is gemeen, dit wil ik niet en mensen die dit wel willen , hoeven niet in mijn buurt te komen. Ook wil ik nooit slecht met slecht vergelijken. Nee, is is slecht en moet beter worden. Het recht praten, wat krom is, is iets waar ik niet tegen kan. Het is niet zo TS dat je virtuele hoofd eraf gaat, doordat je een voorstander van Spaans stierenvechten bent, maar wel dat dat ik nu even moet overgeven van jouw pleidooi.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:08

maura schreef:
turtlelito schreef:

De site waarnaar jij refereert is een wederverkoper! Net zoals in Nederland bestaat er dus een risico dat je (veel) te veel betaald, je kaarten niet krijgt of bij de ingang niet naar binnen gelaten wordt.

Ehm, waar zie jij mij aan een site refereren? Ik geef alleen aan dat het mogelijk is om kaarten te krijgen zonder Spaans te kennen. Dat kan via meerdere sites die ik geen van alle noem, want ik vind het niet nodig om het mensen nog makkelijker te maken bij stierengevechten aanwezig te zijn. TS gaf echter in de OP aan onder meer informatie te willen over prijzen van kaarten en die informatie is op internet ook te vinden wanneer je geen Spaans kent (en nog makkelijker wanneer je wel Spaans kunt lezen).

Nergens, dat is waar. Maar de enige rechtstreekse mogelijkheid is via de site van de plaza de toros in Jerez en die is alleen in het Spaans. Dus info over de originele prijzen van kaarten etc is alleen via die site (en dus telefonisch of per mail) te verkrijgen. Zij geven echter aan uitverkocht te zijn.

Ik nam aan, omdat TS al eerder in Jerez is geweest en toen waarschijnlijk ook gewoon aan het loket kaartjes heeft gekocht, dat zij daar kaarten wou kopen, alleen deze keer op voorhand.

valine

Re: Spaans sprekende/schrijvende Bokker gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:20

Ondanks dat je er een leuk stukje van hebt gemaakt, blijft het niks meer dan volksverlakkerij uit de middeleeuwen. Dieren worden onnodig gemarteld om de mens een leuke dag te bezorgen. Het onnodige leed dat erbij komt kijken (om over de stressfactor maar te zwijgen), nee, je kunt mij niet vertellen dat het je niks doet als zo'n stier of paard het loodje legt.
Ik snap ook niet dat je als dierenliefhebber ook maar 1 cent wil sponsoren aan zo'n walgelijk "evenement" .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:18

Ik kan denk ik wel helpen met reserveren van kaarten. Stuur maar een pb.

Ik ben niet voor Spaans stierenvechten, maar wel voor het feit dat iemand zelf gaat kijken om een mening te vormen ipv uitsluitend op anti stierenvechters sites af te gaan.

Het stierenvechten wordt niet in stand gehouden door toeristen, dit wil ik even voorop stellen.

Het is in Spanje zelf ook omstreden en er zijn steeds meer provincies waar ze het verbieden.
Het verzet moet op politiek niveau plaatsvinden. Er zit een hele industrie achter die je niet met gezeur kan veranderen.

Persoonlijk vind ik het weinig zin hebben om er over te discussiëren. Mensen die er tegen zijn, zijn niet van plan om ideeën bij te stellen, ook niet als ze slecht geinformeerd zijn.
Mensen die neutraal zijn hebben niets aan de meningen van mensen die er tegen zijn, omdat de bezwaren van hen wel bekend zijn.
Mensen die er voor zijn laten niets hun mening veranderen.
Je krijgt dus een topic vol met meningen, over het algemeen negatief, die verder nergens toe leidt of voor dient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:06

Moderatoropmerking:
De discussie wel of niet stierenvechten hoeft in dit topic niet gevoerd te worden. Heel begrijpelijk dat deze naar voren komt na het lezen van de OP overigens, maar die discussie lijkt mij veel beter op zijn plaats elders op het forum. Graag nu weer gericht op de vraag omtrent de vertaling.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:24

Ersina schreef:
Om met je 1e vraag te beginnen. Je kan Lusitana vragen of ze iets wil vertalen (ik beloof niet dat ze ja zegt. Ze spreekt en schrijft Spaans)
Over het stierenvechten heb ik een ander mening dan TS. Dierenrechten organisaties zijn al jaren bezig dit "spel"verboden te maken en gelukkig begint het besef van dierenleed langzaam binnen te druppelen bij de Spanjaarden en hier en daar is het ook verboden. Wat Spanjaarden doen heb ik wel een mening over, maar ik denk altijd dat het beter is, eerst de misstanden in eigen land te beginnen. Dat Nederlandse veehouderij in 1 adem met het openlijk afslachten voor "mensen" hun plezier wordt genoemd, vind ik onbegrijpelijk. Natuurlijk moet het beter, natuurlijk mogen ook dieren niet onnodig lijden en ik wil best hypocriet genoemd worden, dat ik wel vlees eet, maar tegen stierenvechten ben. Maar weet je wat het verschil is? De mensen eten vlees uit levensbehoud, stierenvechten is voor vermaak. Sorry, maar ik vind als je bewust naar het afslachten voor de lol van dieren gaat kijken, je gewoon een sadist bent. Hoe goed het ook onderbouwd wordt. Ooit ben ik 40 jaar geleden naar een stierengevecht geweest. Ik was toen nog zo dom, te denken dat 1 stier uitgedaagd werd door een toreador en dat het dier daarna naar de wei ging. In plaats daarvan werden voor mijn ogen 6 stieren afgebeuld, paarden in hun flank op de horens genomen en uiteindelijk een dolk in de kop van de stier gepland. Ik heb er van geleerd. Dit is gemeen, dit wil ik niet en mensen die dit wel willen , hoeven niet in mijn buurt te komen. Ook wil ik nooit slecht met slecht vergelijken. Nee, is is slecht en moet beter worden. Het recht praten, wat krom is, is iets waar ik niet tegen kan. Het is niet zo TS dat je virtuele hoofd eraf gaat, doordat je een voorstander van Spaans stierenvechten bent, maar wel dat dat ik nu even moet overgeven van jouw pleidooi.

Je hebt gelijk. Ik vind ook dat mensen die dit doen of er naar willen kijken gewoonweg sadisten zijn.Ik ga er in elk geval niet mee om.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 00:55

Zozo, ben ik er even niet en wat een reacties...

Turtlelito: bedankt voor de goede tip, had ik nog niet aan gedacht. Ik zal het hotel benaderen, ze kennen me hopelijk nog van eerdere bezoeken.

Maura: hou er bij de volgende gegevens rekening mee dat Nederland 17 miljoen inwoners heeft en Spanje 48 miljoen, dat zijn er bijna 3 keer zoveel.

In Spanje worden er jaarlijks zo'n 500 stierengevechten gehouden, met naar ik aanneem elk 6 stieren, dus ongeveer 3.000 vechtstieren worden in een gevecht gedood. Dat zou dan 6 procent van de totale stierenpopulatie zijn, die dus ongeveer 50.000 dieren groot is. Er zijn ongeveer 1000 fokkerijen in Spanje, met gemiddeld dan 50 stieren elk. Daarnaast zijn er toch minstens zoveel vechtstierKOEIEN, die overigens ook al op agressie geselecteerd worden voor er mee gefokt wordt.

In Nederland:
-ongeveer 1,6 miljoen melkkoeien, ongeveer 1,4 miljoen stuks melkvee kalveren (waarvan de helft (= de stieren) naar de mest/slacht gaat).
-Bijna 1 miljoen slachtkalveren (vleesras).
-ongeveer een kwart miljoen vleesrunderen (dus vleesstieren, bestemd voor de slacht, en vleeskoeien, naar ik aanneem vooral bedoeld om mee te fokken).
Hiervan is in totaal dus ongeveer 1.800.000 stuks rundvee, waarvan het allergrootste gedeelte niet ouder wordt dan kalf, primair bestemd voor de slacht. Dat betekent vaak dat ze nooit de wei of de buitenlucht zien, met meerderen in een donker hok zitten en speciaal op de kwaliteit van hun vlees toegespitst voer krijgen.

Dus: 3000 vechtstieren op 48 miljoen Spanjaarden, en 1.800.000 vleeskalveren op 17 miljoen Nederlanders...
Zo beter?

Met mijn opmerking dat vechtstieren niet geschikt zijn voor de vleesveehouderij, bedoel ik de intensieve veehouderij: te agressief, minder goede (gewilde) vleeskwaliteit (vetpercentage), uitslachtgewicht enz. dan bijvoorbeeld de veel voorkomen Belgisch blauwe (dikbil). Een vechtstier kan en gaat wel degelijk naar de slacht. Als je echter structureel vleesvee wilt fokken, kies je Belgisch blauw, daar krijg je met minder moeite en risico meer opbrengst van. Met een cabrio kun je best een keer een zandpad op, maar als boswachter kies je liever een terreinwagen, die daar beter voor geschikt is.
Belgisch blauwen hebben relatief weinig bot (minder slachtafval) en enorme spiermassa's op de dure plekken (zoals rug en billen). Nadeel is wel, dat 95 procent alleen door middel van een keizersnede een kalf krijgen kan, soms wel 5 x op een rij. Ze zijn zo rond, dat ze zich niet achter hun oren kunnen krabben, of een lekker op hun flank of bil. Hun kalveren zijn qua bespiering soms zo uit proportie, dat ze de eerste dagen niet zelf kunnen drinken door hun grote, uit de bek hangende tong. Het hart kan zo'n dikke spierwand hebben, dat er nauwelijks nog ruimte is voor het bloed erin, enz.

Ik koos voor de vergelijking met ons slachtvee, omdat vlees eten geen noodzaak maar een luxe is. Dat vind ik bepaald geen levensbehoud. Sterker nog: vleesproductie is uiterst inefficient: er moet heel veel groen in voor een kilo vlees. Dat groen kun je ook telen voor directe humane consumptie en dan kunnen er veel meer mensen van eten/leven.

Als wij vlees eten omdat we dat zo lekker vinden, mag dat blijkbaar van een groot deel van Nederland wel, maar als het voor vermaak (of volgens de Spanjaarden: kunst) is, mag het opeens niet. Dat vind ik erg hypocriet.

Neemt niet weg dat ik het doden voor vermaak nog steeds discutabel vind, ondanks dat ik erg kan genieten van de kunst en kunde van een goede stierenvechter en zijn paarden.

Nikki en XxChrissyxX: tot voor kort werd er nog van uit gegaan dat honden omnivoren zijn, pas sinds korte tijd denkt men er anders over (vooral de barf-aanhangers). Feit is, dat een hond prima op alleen vegetarisch voer kan leven, in tegenstelling tot een kat.

Zo, nu hou ik er echt even mee op in te gaan op alle argumenten. Het grootste deel van de reacties vind ik jammer genoeg niet onderbouwd, alleen degenen die echt vegetarisch zijn hebben wat mij betreft recht van spreken.

Lusitana: dank je voor je aanbod. Het lijkt er alleen op dat de kaarten via de arena al uitverkocht zijn. Ik wil inderdaad liever niet via een wederverkoper bestellen, gezien de risico's. Ik ken er wel een paar, Mastertoro bijvoorbeeld.
Ik zal eerst nog proberen via het hotel wat te regelen, dat kan in het Engels. Als dat niet lukt, zou ik graag van je diensten gebruik maken om het via de VV te proberen (waar ze ook geen woord over de grens spreken).
Voor de rest heb je groot gelijk: deze discussies hebben weinig zin als het gaat om het overtuigen van voor- of tegenstanders.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:37

DonCamillo schreef:
Zozo, ben ik er even niet en wat een reacties...

Turtlelito: bedankt voor de goede tip, had ik nog niet aan gedacht. Ik zal het hotel benaderen, ze kennen me hopelijk nog van eerdere bezoeken.

Maura: hou er bij de volgende gegevens rekening mee dat Nederland 17 miljoen inwoners heeft en Spanje 48 miljoen, dat zijn er bijna 3 keer zoveel.

In Spanje worden er jaarlijks zo'n 500 stierengevechten gehouden, met naar ik aanneem elk 6 stieren, dus ongeveer 3.000 vechtstieren worden in een gevecht gedood. Dat zou dan 6 procent van de totale stierenpopulatie zijn, die dus ongeveer 50.000 dieren groot is. Er zijn ongeveer 1000 fokkerijen in Spanje, met gemiddeld dan 50 stieren elk. Daarnaast zijn er toch minstens zoveel vechtstierKOEIEN, die overigens ook al op agressie geselecteerd worden voor er mee gefokt wordt.

In Nederland:
-ongeveer 1,6 miljoen melkkoeien, ongeveer 1,4 miljoen stuks melkvee kalveren (waarvan de helft (= de stieren) naar de mest/slacht gaat).
-Bijna 1 miljoen slachtkalveren (vleesras).
-ongeveer een kwart miljoen vleesrunderen (dus vleesstieren, bestemd voor de slacht, en vleeskoeien, naar ik aanneem vooral bedoeld om mee te fokken).
Hiervan is in totaal dus ongeveer 1.800.000 stuks rundvee, waarvan het allergrootste gedeelte niet ouder wordt dan kalf, primair bestemd voor de slacht. Dat betekent vaak dat ze nooit de wei of de buitenlucht zien, met meerderen in een donker hok zitten en speciaal op de kwaliteit van hun vlees toegespitst voer krijgen.

Dus: 3000 vechtstieren op 48 miljoen Spanjaarden, en 1.800.000 vleeskalveren op 17 miljoen Nederlanders...
Zo beter?

Met mijn opmerking dat vechtstieren niet geschikt zijn voor de vleesveehouderij, bedoel ik de intensieve veehouderij: te agressief, minder goede (gewilde) vleeskwaliteit (vetpercentage), uitslachtgewicht enz. dan bijvoorbeeld de veel voorkomen Belgisch blauwe (dikbil). Een vechtstier kan en gaat wel degelijk naar de slacht. Als je echter structureel vleesvee wilt fokken, kies je Belgisch blauw, daar krijg je met minder moeite en risico meer opbrengst van. Met een cabrio kun je best een keer een zandpad op, maar als boswachter kies je liever een terreinwagen, die daar beter voor geschikt is.
Belgisch blauwen hebben relatief weinig bot (minder slachtafval) en enorme spiermassa's op de dure plekken (zoals rug en billen). Nadeel is wel, dat 95 procent alleen door middel van een keizersnede een kalf krijgen kan, soms wel 5 x op een rij. Ze zijn zo rond, dat ze zich niet achter hun oren kunnen krabben, of een lekker op hun flank of bil. Hun kalveren zijn qua bespiering soms zo uit proportie, dat ze de eerste dagen niet zelf kunnen drinken door hun grote, uit de bek hangende tong. Het hart kan zo'n dikke spierwand hebben, dat er nauwelijks nog ruimte is voor het bloed erin, enz.

Ik koos voor de vergelijking met ons slachtvee, omdat vlees eten geen noodzaak maar een luxe is. Dat vind ik bepaald geen levensbehoud. Sterker nog: vleesproductie is uiterst inefficient: er moet heel veel groen in voor een kilo vlees. Dat groen kun je ook telen voor directe humane consumptie en dan kunnen er veel meer mensen van eten/leven.

Als wij vlees eten omdat we dat zo lekker vinden, mag dat blijkbaar van een groot deel van Nederland wel, maar als het voor vermaak (of volgens de Spanjaarden: kunst) is, mag het opeens niet. Dat vind ik erg hypocriet.

Neemt niet weg dat ik het doden voor vermaak nog steeds discutabel vind, ondanks dat ik erg kan genieten van de kunst en kunde van een goede stierenvechter en zijn paarden.

Nikki en XxChrissyxX: tot voor kort werd er nog van uit gegaan dat honden omnivoren zijn, pas sinds korte tijd denkt men er anders over (vooral de barf-aanhangers). Feit is, dat een hond prima op alleen vegetarisch voer kan leven, in tegenstelling tot een kat.

Zo, nu hou ik er echt even mee op in te gaan op alle argumenten. Het grootste deel van de reacties vind ik jammer genoeg niet onderbouwd, alleen degenen die echt vegetarisch zijn hebben wat mij betreft recht van spreken.

Lusitana: dank je voor je aanbod. Het lijkt er alleen op dat de kaarten via de arena al uitverkocht zijn. Ik wil inderdaad liever niet via een wederverkoper bestellen, gezien de risico's. Ik ken er wel een paar, Mastertoro bijvoorbeeld.
Ik zal eerst nog proberen via het hotel wat te regelen, dat kan in het Engels. Als dat niet lukt, zou ik graag van je diensten gebruik maken om het via de VV te proberen (waar ze ook geen woord over de grens spreken).
Voor de rest heb je groot gelijk: deze discussies hebben weinig zin als het gaat om het overtuigen van voor- of tegenstanders.

Dan moet jij ook geen onzin gaan schrijven over de Nederlandse veehouderij zonder dat jij daar enig verstand of benul van hebt!

Oh ja en weet jij hoe groot de gewone kalverhouderij in Spanje is? En hoeveel kalfsvlees daar gegeten wordt? Dat dus naast die paar onzinnig gedode stieren waar jij plezier aan beleeft..

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:30

Ik had je graag geholpen TS, tot ik zag waarvoor.
Juist door toeristen zoals jij wordt deze industrie in stand gehouden. Je hebt gelijk dat ze een prachtig leven hebben, maar dan nog verdient geen enkel levend wezen zo'n einde.

Ik heb een half naar in Sevilla gewoond en ik heb geen enkele local leren kennen die voor het stierenvechten was.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:37

xTammyy schreef:
Ik had je graag geholpen TS, tot ik zag waarvoor.
Juist door toeristen zoals jij wordt deze industrie in stand gehouden. Je hebt gelijk dat ze een prachtig leven hebben, maar dan nog verdient geen enkel levend wezen zo'n einde.

Ik heb een half naar in Sevilla gewoond en ik heb geen enkele local leren kennen die voor het stierenvechten was.

xTammyy: Stierenvechten is echt geen toeristenvermaak (zeker tegenwoordig niet nu veel buitenlanders heel erg tegen zijn). Het is inderdaad een vrij kleine groep die nog fanatiek voor is, maar dat zijn dan wel locals die het hele circuit bijhouden en precies weten wat de bekende matadors de afgelopen gevechten hebben gedaan. Het is een aparte wereld en als je je daar niet in wilt verdiepen (waar ik alle begrip voor heb overigens) blijft het gewoon oordelen vanaf de buitenkant.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:45

Dan zullen de mensen die ik daar heb leren kennen er ook wel niks van weten want die hadden er geen goed woord voor over en vertelden mij dat het vooral de toeristen waren die het draaiende houden.
Al is het alleen maar het geld wat voor tours over zo'n arena wordt betaald, kan je vertellen, waren er dagelijks een heleboel.
Maar goed, zo heeft ieder zijn mening natuurlijk.
Als je ooit hulp nodig hebt ts voor het boeken van wat anders help ik graag :)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:58

xTammyy schreef:
Dan zullen de mensen die ik daar heb leren kennen er ook wel niks van weten want die hadden er geen goed woord voor over en vertelden mij dat het vooral de toeristen waren die het draaiende houden.
Al is het alleen maar het geld wat voor tours over zo'n arena wordt betaald, kan je vertellen, waren er dagelijks een heleboel.
Maar goed, zo heeft ieder zijn mening natuurlijk.
Als je ooit hulp nodig hebt ts voor het boeken van wat anders help ik graag :)

Tours binnen de arena's zijn er ook zonder gevechten natuurlijk, veel arena's die al gesloten zijn (omdat het in bepaalde provincies niet meer toegestaan is om stierengevechten te houden) voor gevechten draaien nog volop door de rondleidingen en de bezoeken aan het 'stierenvechtersmuseum'.
Veel Spanjaarden hebben inderdaad geen goed woord over voor stierenvechten, zoals bv ook heel veel mensen geen goed woord over hebben voor de Engelse steeple chases (inclusief veel Engelsen). Dat is hun goed recht. Bij de stierenvechten speelt het ook nog mee dat de tegenstanders het vaak niet eens zijn met het toekennen van bepaalde subsidies/voordelen aan mensen die betrokken zijn bij de corrida's. Het is een bevolkingslaag van 'ons kent ons' die voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:03

Coby schreef:
De discussie wel of niet stierenvechten hoeft in dit topic niet gevoerd te worden. Heel begrijpelijk dat deze naar voren komt na het lezen van de OP overigens, maar die discussie lijkt mij veel beter op zijn plaats elders op het forum. Graag nu weer gericht op de vraag omtrent de vertaling.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:05

Nikki: Je hebt helemaal gelijk, mijn excuses hiervoor.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:09

Ik had je ook graag willen en kunnen helpen, maar toen ik verder las en zag waarvoor... Nee. Kan er met mijn kop écht niet bij. 8)7

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:19

Bokker Palmera woont op La Palma volgens mij.
Misschien kan zij helpen (als ze wil natuurlijk )

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:32

Yo habla Espagnol [un pocito] maar ik zou nooit meehelpen aan zoiets. Ik heb Spaans geleerd in de Dominicaanse Republiek, waar ondanks de vroegere Spaanse colonisatie voor zover ik weet geen stierengevechten worden gehouden. Ze hebben er trouwens geweldige gangenpaarden [Paso Fino's], en het is toch veel leuker om je tijdens je vakantie daarmee bezig te houden?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:33

ClaudiaHS schreef:
Da's een andere Palma dan die van Mallorca.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:39

Ailill schreef:
ClaudiaHS schreef:

Is nog steeds Spaanstalig gebied als ik het goed heb.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:40

Ailill schreef:
ClaudiaHS schreef:

Maar we spreken hier wel Spaans... :D En het is hier veel mooier. <3
@TS: als je niemand kunt vinden dan doe ik het wel, ondanks dat ik fel tegen dergelijke hobby's ben. :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:43

Nikki schreef:
Nu moet ik er aan toe voegen dat ik een Ecuadoriaanse ex-vriend heb, die me veel heeft kunnen vertellen over meerdere soorten stierengevechten.

Ik ken de in's en out's, en blijf er bij dat ik het ziek en misselijkmakend vind.
Hoe goed jij misschien jouw standpunt kunt onderbouwen, ik zal er nooit voor open staan.
Sorry.

Dit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:19

Ik heb het topic aangeklikt omdat ik Spaans spreek (lees, schrijf, versta). En sorry TS maar ik ben ook niet bereid om je te helpen.

Waarom reageer ik hier dan? Omdat ik je een groot compliment wil maken over de toelichting die je geeft bij je verzoek. Ik heb er achting voor hoe jij al bij voorbaat rekening houdt met wat mensen van jouw, uit Nederlands oogpunt onconventionele, opvattingen zouden kunnen vinden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:45

Ailill schreef:
ClaudiaHS schreef:

:j een van de Canarische weilanden. Spreken ze Spaans dus :D