DonCamillo schreef:Zozo, ben ik er even niet en wat een reacties...
Turtlelito: bedankt voor de goede tip, had ik nog niet aan gedacht. Ik zal het hotel benaderen, ze kennen me hopelijk nog van eerdere bezoeken.
Maura: hou er bij de volgende gegevens rekening mee dat Nederland 17 miljoen inwoners heeft en Spanje 48 miljoen, dat zijn er bijna 3 keer zoveel.
In Spanje worden er jaarlijks zo'n 500 stierengevechten gehouden, met naar ik aanneem elk 6 stieren, dus ongeveer 3.000 vechtstieren worden in een gevecht gedood. Dat zou dan 6 procent van de totale stierenpopulatie zijn, die dus ongeveer 50.000 dieren groot is. Er zijn ongeveer 1000 fokkerijen in Spanje, met gemiddeld dan 50 stieren elk. Daarnaast zijn er toch minstens zoveel vechtstierKOEIEN, die overigens ook al op agressie geselecteerd worden voor er mee gefokt wordt.
In Nederland:
-ongeveer 1,6 miljoen melkkoeien, ongeveer 1,4 miljoen stuks melkvee kalveren (waarvan de helft (= de stieren) naar de mest/slacht gaat).
-Bijna 1 miljoen slachtkalveren (vleesras).
-ongeveer een kwart miljoen vleesrunderen (dus vleesstieren, bestemd voor de slacht, en vleeskoeien, naar ik aanneem vooral bedoeld om mee te fokken).
Hiervan is in totaal dus ongeveer 1.800.000 stuks rundvee, waarvan het allergrootste gedeelte niet ouder wordt dan kalf, primair bestemd voor de slacht. Dat betekent vaak dat ze nooit de wei of de buitenlucht zien, met meerderen in een donker hok zitten en speciaal op de kwaliteit van hun vlees toegespitst voer krijgen.
Dus: 3000 vechtstieren op 48 miljoen Spanjaarden, en 1.800.000 vleeskalveren op 17 miljoen Nederlanders...
Zo beter?
Met mijn opmerking dat vechtstieren niet geschikt zijn voor de vleesveehouderij, bedoel ik de intensieve veehouderij: te agressief, minder goede (gewilde) vleeskwaliteit (vetpercentage), uitslachtgewicht enz. dan bijvoorbeeld de veel voorkomen Belgisch blauwe (dikbil). Een vechtstier kan en gaat wel degelijk naar de slacht. Als je echter structureel vleesvee wilt fokken, kies je Belgisch blauw, daar krijg je met minder moeite en risico meer opbrengst van. Met een cabrio kun je best een keer een zandpad op, maar als boswachter kies je liever een terreinwagen, die daar beter voor geschikt is.
Belgisch blauwen hebben relatief weinig bot (minder slachtafval) en enorme spiermassa's op de dure plekken (zoals rug en billen). Nadeel is wel, dat 95 procent alleen door middel van een keizersnede een kalf krijgen kan, soms wel 5 x op een rij. Ze zijn zo rond, dat ze zich niet achter hun oren kunnen krabben, of een lekker op hun flank of bil. Hun kalveren zijn qua bespiering soms zo uit proportie, dat ze de eerste dagen niet zelf kunnen drinken door hun grote, uit de bek hangende tong. Het hart kan zo'n dikke spierwand hebben, dat er nauwelijks nog ruimte is voor het bloed erin, enz.
Ik koos voor de vergelijking met ons slachtvee, omdat vlees eten geen noodzaak maar een luxe is. Dat vind ik bepaald geen levensbehoud. Sterker nog: vleesproductie is uiterst inefficient: er moet heel veel groen in voor een kilo vlees. Dat groen kun je ook telen voor directe humane consumptie en dan kunnen er veel meer mensen van eten/leven.
Als wij vlees eten omdat we dat zo lekker vinden, mag dat blijkbaar van een groot deel van Nederland wel, maar als het voor vermaak (of volgens de Spanjaarden: kunst) is, mag het opeens niet. Dat vind ik erg hypocriet.
Neemt niet weg dat ik het doden voor vermaak nog steeds discutabel vind, ondanks dat ik erg kan genieten van de kunst en kunde van een goede stierenvechter en zijn paarden.
Nikki en XxChrissyxX: tot voor kort werd er nog van uit gegaan dat honden omnivoren zijn, pas sinds korte tijd denkt men er anders over (vooral de barf-aanhangers). Feit is, dat een hond prima op alleen vegetarisch voer kan leven, in tegenstelling tot een kat.
Zo, nu hou ik er echt even mee op in te gaan op alle argumenten. Het grootste deel van de reacties vind ik jammer genoeg niet onderbouwd, alleen degenen die echt vegetarisch zijn hebben wat mij betreft recht van spreken.
Lusitana: dank je voor je aanbod. Het lijkt er alleen op dat de kaarten via de arena al uitverkocht zijn. Ik wil inderdaad liever niet via een wederverkoper bestellen, gezien de risico's. Ik ken er wel een paar, Mastertoro bijvoorbeeld.
Ik zal eerst nog proberen via het hotel wat te regelen, dat kan in het Engels. Als dat niet lukt, zou ik graag van je diensten gebruik maken om het via de VV te proberen (waar ze ook geen woord over de grens spreken).
Voor de rest heb je groot gelijk: deze discussies hebben weinig zin als het gaat om het overtuigen van voor- of tegenstanders.
Dan moet jij ook geen onzin gaan schrijven over de Nederlandse veehouderij zonder dat jij daar enig verstand of benul van hebt!
Oh ja en weet jij hoe groot de gewone kalverhouderij in Spanje is? En hoeveel kalfsvlees daar gegeten wordt? Dat dus naast die paar onzinnig gedode stieren waar jij plezier aan beleeft..