2 jarig kind leren onder deken te slapen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Re: 2 jarig kind leren onder deken te slapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:19

In een peuterbedje kunnen ze er ook zelf uit toch?Met een slaapzak heb je dan meer kans op vallen

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:22

Gillbo schreef:
In een peuterbedje kunnen ze er ook zelf uit toch?Met een slaapzak heb je dan meer kans op vallen

Daar worden ze zeer behendig in, ik geloof dat een van mijn dochters kampioen slaapzak lopen kan worden, echt, het was alsof ze niets aan had, gewoon lopen en rennen met dat ding aan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:23

Ik check altijd voordat ik ga slapen hoe ie erbij ligt en met enige regelmaat komt ie snachts nog steenkoud mijn bed in gekropen. Kan ik vervolgens niet meer slapen van een paar ijsklompen tegen mn rug. :brr:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:24

Haha, hier ook kampioen zaklopen :D
Anders zou ik zo'n fleecepakje met voeten gebruiken denk, soort slaapzak met benen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:27

Ik had graag een schapenvachtje gehad. Een eventuele volgende gaat zeker op een vachtje. :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 20:32

Bedankt voor de tips.

Ze slaapt al een paar weken in een peuterbed dit omdat ze niet meer in der ledikant wou slapen.

Ze kan met slaapzak heel goed lopen en der bed uit komen. Is ze erg handig in. Al komt ze haar bed niet uit pas als ik aangeef dat het mag.

Ik wil idd voorkomen dat ik paar keer per nacht wakker word en er uit moet. Ben nu 23 weken zwanger en heb mijn slaap hard nodig. Slaap regelmatig slecht.

Onze gedachten was idd om gewoon een 1 persoons laken en dekbed te nemen in dan goed in te kunnen stoppen. Maar ze gaat vaak zittend spelen in der bed voor ze in slaap valt.

Hoop dat het snel warmer word zodat ze dan makkelijk kan leren onder een deken te slapen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:35

En als ze slaapt haar nogmaals onderstoppen of wordt ze snel wakker?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:36

Kijk voor een schapenvachtje.

Warm in de winter, koel in de zomer. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:42

Heb je zelf wel eens op een schapenvacht gelegen?
Ik vind het heel zweterig op de rug zodat je juist nog harder afkoelt.
Bij babies wordt het tegenwoordig ook afgeraden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:54

Ohh, ik heb juist een aantal vriendinnen die er helemaal weg van zijn. :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 20:55

Gillbo schreef:
En als ze slaapt haar nogmaals onderstoppen of wordt ze snel wakker?

Hangt er heel erg van af en is geen pijl op te trekken.

Kunnen haar wel via de camera in de gaten houden. Maar kunnen niet zien in welke fase ze zit van haar slaap.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:05

Hier een zoon welke ook de 11e twee jaar wordt :-)
Hier ook nog lekker in een slaapzak. Weet zeker dat hij het nog niet begrijpt dat een deken over hem heen moet liggen. Ik zelf zou er gewoon voor zorgen dat ze de slaapzak gewoon niet open krijgt. Achterstevoren of soort slotje erop?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:25

Mijn zoontje is 3,5 en wil sinds kort voor het eerst pas onder een deken slapen. Slaapzak wilde hij eigenlijk ook heel vaak niet, en bij ons op de slaapkamer was het ook echt koud, dus ik deed hem soms voor het slapen gewoon een dikke wollen trui aan en een paar beenwarmers, of een paar dikke wollen sokken van mezelf. Als hij het koud had dan merkte ik het wel, maar dat kwam eigenlijk weinig voor.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:35

Ik legde in t ledikant al een dekentje wat ik aan de achterkant heel goed instopte / vast maakte !
Erover trekken als ik ze in bed legde.
Gewoon over kind met slaapzak en gewoon vertellen dat als de deken wegwas en ze t koud hadden ze m vanaf de voetjes weer op konden trekken ..
Nooit n probleem geweest

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:41

Onder een peuterdekbedje blijven ze beter liggen dan onder een lichtere deken. Deze zijn zo ontwikkeld inmiddels dat ze echt niet zomaar stikken. Hier bleven ze warm vanaf het moment dat ze daar onder gingen slapen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:50

Sizzle schreef:
Heb je zelf wel eens op een schapenvacht gelegen?
Ik vind het heel zweterig op de rug zodat je juist nog harder afkoelt.
Bij babies wordt het tegenwoordig ook afgeraden.

Ik slaap er heerlijk op, maar dat is wel een speciale die onder je onderlaken gaat. Direct op een ikea ludde is een ander verhaal.

Thermo-ondergoed is ook prettig om in te slapen, niet te koud of te warm en het beperkt geen bewegingen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 02:48

ons kindje gaat binnenkort over, bijna 3 ze moet wel haar bed is echt bijna te klein!
ze vind het op ons 'grote' bed heerlijk om onder de dekbedden te komen.
de slaapzak is met periodes ook open of uit en ze draagt hem ook achterste voren, maar dat helpt weinig.
Ik heb het ervaren als een periode van ontdekken zo doe ik hem open en hee ik kan er uit, niet te veel aandacht aan besteden en nu is die pret al zeker een half jaar over.

wij doen het anders....ze gaat als ze 3 is op haar verjaardag naar het peuterbed. Daar ligt nu holly haar xxl knuffel die dekt ze zelf onder het dekbedje toe voor het slapen gaan en haalt ze er zelf weer van onder de volgende dag. we sturen het aan als iets speciaals want ze is al bijna 3! en als ze 3 is is ze al zo groot dat ze eindelijk op eigen haar grote bedje mag. Ze kkrijgt een mooi dekbedhoes kado en die gaat er diezelfde dag nog omheen.
Toen ze deze week geopereerd was aan haar amandelen ging ze dus zelf in het ziekenhuisbedje toen het koud was onder de deken en het lakentje liggen.
En toen dacht ik bij mezelf als onze springveer dat nu zelf kan moet je jezelf geen zorgen maken, dat regelt dus zichzelf. En ook dus op de bank heeft ze gisteren zelf onder een deken gelegen. Ook de hond in de mand toegedekt met het tafelkleed....maak je geen zorgen ze zal moeten wennen maar ach ook dat gaat lukken!! ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:58

Ze hoeft denk ik niet direct over? Dan zou ik gewoon even wachten tot het wat warmer is en dan overgaan op deken. Dan heeft ze de hele zomer om aan een deken te wennen en in de herfst (of koude zomernachten) komt ze er vanzelf achter dat het soms dus niet handig is om half naast je deken te liggen zonder dat het gelijk 16 graden is.

Ik heb ook woelers en ben gewoon over gegaan op een dekbed (wel in het lelikantje, wat gedeeltelijk open is, daardoor valt de deken er niet makkelijk uit) Voordat wij naar bed gaan lopen we even langs de kinderen (allemaal) en leggen evt een keer de deken goed. Nog nooit problemen mee gehad. Natuurlijk krijgen ze afhankelijk van de temperatuur buiten een dikkere/dunnere pyjama aan. Ik weet de exacte temperatuur niet op hun kamers, maar zal in de winter rustig tegen de 15 graden zijn.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:15

Zou sowieso geen nieuwe kamer EN nieuw bed doen ;)

Maar het regelt zich vanzelf. Slaapzak achterstevoren aantrekken, dan kan ze die niet uit doen. Als ze het koud heeft gaat ze zelf wel onder haar deken liggen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 16:28

De planning is toch wel deze maand over te doen naar de nieuwe kamer. Wand moeten ook nog de babykamer in orde maken. En wil dit ruim op tijd af hebben. Dit mede door dat ik de vorige keer 6 weken te vroeg ben bevallen.

Santos zoals ik al in de OP heb gemeld slaapt ze nu al in een peuterbed al een paar weken.
Planning was eerst om de nieuwe kamer samen met haar in orde te maken(wat we nog gaan doen) dan daar haar nieuwe bed in te zetten en haar dan zelf te laten kiezen wat ze zou willen slapen in haar oude kamer in ledikant of nieuwe kamer in peuterbed.
Maar ze besloot paar weken terug dat ze niet meer in het ledikant wil slapen. Dus hebben toen ze een paar nachten op een matras op de grond had geslapen en peuterbed gekocht.

Heb net met middagslaapje (nou ja mama heeft geslapen en zij lekker gespeeld in haar eigen bed) de slaapzak acher tevoren aan gedaan en dat ging goed. Hij zat nog dicht en dus om nog de beentjes er in.
Met uit bed gaan wou ze hem uit doen maar kwam er achter dat dat niet ging.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:37

Santos_05 schreef:
Zou sowieso geen nieuwe kamer EN nieuw bed doen ;)

Het ligt aan het kind of je dat wel of niet kunt doen. DL kreeg een nieuwe kamer met nieuwe inrichting (bed, kasten ect) Daar werkten we uiteraard heen, maar die stond te stuiteren totdat ze voor de 1e keer in haar nieuwe bed/kamer mocht slapen. Maar dat is weer een stukje voorbereiding.

Overigens spelen de onze ook wel eens in hun pyjama in de koude kamer... Of DL doet een dun princessenjurkje aan (met niks verder) dat ik ik me echt afvraag of ze niet onderkoeld raakt. Maar ja een maillootje past niet bij het jurkje... :roll:

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:43

Ik was stik beweeglijk en mijn ouders dekten me toe met naar bed gaan, en daarna moest ik het zelf maar uitzoeken. Als je armen of benen eenmaal koud worden trek je ze vanzelf onder de dekens...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:55

Bij mij hielp het om me in een dekentje te wikkelen. Het schijnt ook dat kinderen (en ook kinderen/volwassenen met autisme) zich daar heel gemakkelijk en veilig in voelen. Wellicht gaat ze dan wel direct slapen of zou je haar als jullie naar bed gaan, even in kunnen rollen zodat ze het warm krijgt. Bovendien zijn er dekentjes die heel goed warmte van het lichaam vasthouden. Heerlijk die dingen. Maar is het niet zo dat ze zelf wel met haar beentjes onder de deken gaat liggen als deze te koud worden, of hebben kinderen van 2 jaar die impulsen nog niet?

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:18

Vanuit mijn vakgebied (ik werk met kinderen) zou ik aanraden om heel speelsgewijs met haar te gaan oefenen. Houdt ze van fantasiespel? Ga overdag slaapfeestje spelen waar je gaat oefenen met onder een dekbed slapen. Veel enthousiasme erin houden. Spelend leren werkt als een trein!
Zo raakt ze aan de deken gewend, voor het beweeglijke is het eerder genoemde inwikkelen een hele goede tip

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:40

Toevallig mijn zoontje van ruim 2.5 jaar vanmiddag voor het eerst onder een dekbed (en ik op de camera kijkend) hij is ook heel bewegelijk en gaat normaal het hele bed door. Vanmiddag is hij heel netjes onder het dekbed blijven liggen.