Antikraak wonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Re: Antikraak wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:59

Ik ben benieuwd hoe het qua kosten is als je anti-kraak woont?
Je krijgt geen huursubsidie denk ik? Wat zijn de kosten ongeveer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:00

Verschilt een beetje per locatie en staat van het huis. Zou rekening houden met g/w/l en hooguit 100 euro p.p daar bovenop.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:07

Hier wonen zowel mijn vriend als ik (in verschillende steden) antikraak. Dus roep maar wat je wilt weten :)

Ik woon in een oude basisschool, nu al bijna 5 jaar. Heerlijk en lekker goedkoop :) Bij mij zaten de gordijnen er al in en zit er een keukenblokje in. Heb een maand opzegtermijn, waarbij een backup wel handig is ja. Ons pand is verkocht aan een soort woongroep, maar er is veel onduidelijkheid wanneer ze nu willen verbouwen. Dat vind ik wel jammer, ze weten zogenaamd niets..

Kosten zijn wel iets hoger dan die max 100,- erop, ik betaal 120,- huur en 50,- g/w/l. Mijn vriend betaald >600,- voor zijn driekamer appartement.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:10

Ik kom ook hogere bedragen tegen hoor, zojuist nog 350 euro maar goed dat is dan tijdelijk huren dus iets meer zekerheid dan antikraak. Overigens is dat nog steeds een schijntje voor een eengezinswoning natuurlijk! Ik hoor ook graag via welke organisaties jullie huren, wie weet ken ik er eentje nog niet waar ik me in kan schrijven. Het gaat mij om Utrecht en Zuid Holland.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:24

Heb je dan gedeelde keuken/badkamer?

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:32

Als je het met andere bewoners huurt meestal wel ja

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:12

Emmaa_ schreef:
EliseXJoelle schreef:
ik heb een half jaar antikraak gewoond in een oude school.
hadden een grote keuken (gezamenlijk) en verder een heel klaslokaal voor ons zelf, eigen wc en douche (ook gezamenlijk) verder een groot schoolplein aan 2 kanten van de school.

Wel is er het risico dat je met een maand op straat staat, maar vaak helpt de organisatie met woonruimte zoeken.

Ik heb via CAMELOT gehuurd toen.

Camelot zou ik echt niet bij huren. Zijn een tijdje geleden erg negatief in het nieuws geweest omdat er een douche in een van hun panden was die elektrische schokken gaf, daar is uiteindelijk zelfs iemand dood gegaan omdat de organisatie het behoorlijk verzaakte om langs te komen (het was immers toch maar antikraak)

Heb ik eerlijk gezegd niet mee gekregen. Woon dan ook al 2 jaar niet meer antikraak.
Maar inderdaad je moet als er iets is wel ernstig overdrijven voor ze langs komen.

Wij hebben ook brand gehad aan de buitenkant van het gebouw. Waarschijnlijk door een mede huurder gesticht. Toen is er wel goede begeleiding en bewaking geregeld via camelor. 24/7 was er toen iemand.

Ik betaalde toen rond de 235 incl gas water en licht.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:13

mirriezz schreef:
Ik ben wel heel benieuwd naar de mensen die in een kantoor/school wonen/hebben gewoond. Voel je je dan niet zo'n halve kampeerder? En hoe zit het met bijvoorbeeld gordijnen en grote raampartijen?

Nee ik voel me geen kampeerder. Waarom zou ik me een kampeerder voelen? Het is gewoon mijn huis en ik heb het leuk ingericht. Ik heb twee schoollokalen incl keukentje, waarvan ik in 1 leef en de ander staat alleen wat rommel en m'n wasrek. We hebben allemaal een eigen toilet en delen met z'n 3en de douche.
Ik heb 7 meter aan ramen per kamer, 3 meter hoog en heb gewoon goedkope prima gordijnen bij de Xenos gehaald toen ze 1+1 gratis waren. Zijn lang genoeg en hebben mij zo'n 70 euro gekost.
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 03-04-16 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:13

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-16 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:14

Just_Sannee schreef:
Ik ben benieuwd hoe het qua kosten is als je anti-kraak woont?
Je krijgt geen huursubsidie denk ik? Wat zijn de kosten ongeveer?

Ik betaal €220,- per maand inclusief gas water en licht.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:53

Wij betaalden 8 jaar geleden dus excl. 80 euro p.p aan 'huur' en 150 aan servicekosten voor het hele appartement (daarvoor in ruil hadden we bijna geen gaskosten omdat het ketelhuis in het gebouw gebruikt werd en het werd aardig bijgehouden). Dit was via FMT vastgoedbeheer.
Wij hadden een volledig zelfstandig ruim 3-kamerappartement voor met zijn tweeën. Daarbij verschilde het enorm per appartement hoe de staat was. Het eerste appartement waar we gingen kijken werd uiteindelijk afgekeurd voor bewoning omdat het electra niet veilig was. Ook zaten veel mensen op het kale beton of hun zelf meegebrachte niet passende stuk zeil.
Het appartement dat we daarna toegewezen kregen werd wel goedgekeurd en het was echt keurig afgeleverd. Het leek haast wel of de vorige bewoner het nog ff voor ons gewit had en er lag keurig zeil op de vloer waardoor het net laminaat leek.
De locatie was echt amazing want aan de achterkant liep je direct de duinen in. We hadden ook uitzicht op zee vanuit het appartement.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:24

_Ekenna schreef:
mirriezz schreef:
Ik ben wel heel benieuwd naar de mensen die in een kantoor/school wonen/hebben gewoond. Voel je je dan niet zo'n halve kampeerder? En hoe zit het met bijvoorbeeld gordijnen en grote raampartijen?

Nee ik voel me geen kampeerder. Waarom zou ik me een kampeerder voelen? Het is gewoon mijn huis en ik heb het leuk ingericht. Ik heb twee schoollokalen incl keukentje, waarvan ik in 1 leef en de ander staat alleen wat rommel en m'n wasrek. We hebben allemaal een eigen toilet en delen met z'n 3en de douche.
Ik heb 7 meter aan ramen per kamer, 3 meter hoog en heb gewoon goedkope prima gordijnen bij de Xenos gehaald toen ze 1+1 gratis waren. Zijn lang genoeg en hebben mij zo'n 70 euro gekost.

Dankjewel voor je antwoord!
Ik vraag het me gewoon af, omdat een schoolgebouw bijvoorbeeld wel heel anders ingedeeld is dan een huis en je toch misschien anders met de ruimtes om kunt gaan dan in een studentenhuis. Qua kamer lijkt me een klaslokaal heel voordelig (mits genoeg gordijnen), maar qua douche en toilet kan ik me ook voorstellen dat het wel een beetje kamperen is.
Goed om te horen dat jij dat niet zo ervaart.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:52

Het kamperen zie ik ook niet echt.. Is meer een studentenhuis hier, waarbij je de badkamer deelt. Hebben ze gewoon een nette douche in gezet, en er is een ruimte geregeld voor onze wasmachines. We hebben zelfs een ruimte binnen voor onze fietsen.

Wat betreft je eigen ruimte kan je zo ver los gaan als je wilt. Ik heb een vrij simpele indeling en niets geverfd, maar heb ook huisgenoten die het echt strak en mooi hebben gemaakt. Bijna zonde want het wordt toch gestript..

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:40

Bij mij is het geen studentenhuis idee, op de gedeelde douche na. We wonen hier met z'n 3en in een hartstikke netjes gebouw. De andere twee die hier wonen zijn mannen van rond de 30, fulltime werkend. Zelf werk ik ook fulltime, ben 22. Wij mogen hier niet verven, maar daar zit ik niet mee.
Afbeelding
Op het keukenblokje na stond er dus verder niks in. Het schoolbord zou ik er misschien nog wel graag uit willen hebben, maar das zo'n enorm ding dat ik 'm lekker laat zitten.
Het gebouw is verdeeld in 3 'vleugels' iedereen heeft z'n eigen vleugel. Ik kan m'n muziek zo hard zetten als ik wil zonder dat iemand er last van heeft, heerlijk. Gebouw is niet eens groot, heeft 8 lokalen. Waarvan 1 lokaal aangewezen is als 'fietsenhok'. Iedereen heeft z'n eigen wasmachine meegenomen en aangesloten en eentje heeft ook een vaatwasser staan. Wanneer er niemand aanwezig is in het gebouw zetten we het alarm aan.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 19:11

mijn dochter wil zich waarschijnlijk ook gaan inschrijven voor anti kraak, waar kan ze dat het beste doen?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:59

Ik schop dit topic even omhoog. Mijn moeder opperde namelijk het idee anti-kraak opeens! Wij willen eigenlijk al een hele tijd verhuizen, we wonen nu in een woongemeenschap waar we eigenlijk niets meer mee hebben en mensen kijken je daar toch wel aan als je niet actief mee doet. Dan komt er ook het financiële plaatje bij dat mijn moeder het absoluut niet breed heeft en anti-kraak zou daarin ook een fantastische optie zijn.
Maar verhuizen werd voorheen altijd compleet van de kaart geschoven omdat dat hoe dan ook duurder zou worden dan hoe we nu wonen.

Zijn er hier gezinnen met oudere kinderen, honden en katten die ervaren hebben hoe het is om antikraak te wonen?

We wonen nu namelijk met 2 honden, 2 katten (die buiten komen), broertje van 16 en ik van 18.
Ene kat is nooit verhuisd, andere kat wel en die settelde snel. De honden zijn rare gebeurtenissen wel gewend en wennen vrij snel als ze merken dat het oké is (meenemen in campers, op bezoek en op vakanties).
Aardig zelfstandige leeftijden, wat betreft 'kinderen' dus.Plotselinge verhuizingen zijn dus geen impact, zijn we ook al gewend van vader die antikraak woonde (zie eerdere reacties van mij).
Mijn moeder heeft gezegd, denk er rustig over na, dus dat ga ik zeker doen. Het idee staat mij tot nu toe heel erg aan. Iedere maand zijn er wel geldproblemen voor mijn moeder en echt relaxt is dat niet. Verder heb ik het hier echt allang gezien en hou ik juist van verandering, iets even als een eigen plekje beschouwen voor langere of korte tijd.

We willen wel gewoon in en rondom onze huidige woonplek blijven, zelfde stad dus en gemeentes er omheen, is dat ook makkelijk haalbaar?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:18

Ik ken geen antikraak 'instantie' (ja hoe noem je nou zoiets? :')) die een heel gezin ergens willen plaatsen met honden en katten... Kinderen en dieren zijn namelijk vaak niet toegestaan, en ook vaak maximaal 1 of 2 personen..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:28

Mijn moeder zegt dat ze wel mensen kent met dieren die antikraak wonen, maar goed, dat moeten we allemaal nog uitzoeken natuurlijk.

Ik zelf ben al volwassen, het heeft verder ook geen haast. Misschien dat we de stap pas over 2 jaar nemen, dan is mijn broertje ook 18 en zal ik waarschijnlijk meest van de tijd niet meer thuis zijn (reizen).

Veder hebben mijn broertje, broer en ik als kleine kinderen ook regelmatig bij mijn vader gewoond die anti-kraak woonde en officieel co-ouderschap had. Hoe officieel het was dat wij bij hem waren, dus in hoeverre instanties daarvan op de hoogte waren, dat weet ik dan weer niet. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:44

We zitten te denken om ons in te schrijven bij ad hoc. Nu is het probleem dat je daar voorgedragen moet worden door iemand die al lid is daar. Helaas kennen wij niemand die daar lid is en daarom vraag ik het hier. :)

Is er eventueel een Bokker bereid om ons voor te dragen bij adhoc?

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:45

Anti kraak mag je vaak geen huisdieren en al helemaal geen kinderen!
Als ze er achter komen raak je je antikraak huis kwijt en je kind waarschijnlijk ook!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:50

Vaak mag het inderdaad niet en persoonlijk zou ik niet met een dergelijke onzerkheid willen wonen met kinderen. Maar, mijn antikraak verhuurder had laatst juist wel een oproep voor gezinnen staan. Dus de optie is er wel.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:22

Ehm ja dat kan wel zo zijn ...maar als jeugdzorg daar niet achter staat heb je alsnog een probleem.

Maar als je geen kinderen (of huisdieren ) hebt is antikraak wel een goede en voordelige optie!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:00

Denk dat het allemaal niet zo strict is hoor (wat betreft kinderen weghalen), toen mijn pa anti-kraak woonde (zelfs een tijd in een school met niet echt stabiele huisgenoten) waren wij daar als kleine kinderen (3 kinderen van 2 tot 10 jaar) standaard ieder weekend of zelfs 1 week lang. Ook wel eens als er zo'n random controle was, nooit iets over gehoord. :')

Maar het plan is sowieso opgeschoven, want de kans dat we terecht kunnen ergens met 4 dieren is waarschijnlijk al heel erg klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:19

Hmm ja maar ik denk dat het tegenwoordig gewoon anders is dan hoe het toen was.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:31

Hoe is jullie ervaring met huisdieren en anti kraak? Ik weet dat er vaak word gezegd dat het niet mag, maar ik heb bijvoorbeeld 2 katten, dat is een groot verschil met bijvoorbeeld een hond. Honden willen wel eens voor overlast zorgen waar katten meestal alleen maar hun gekke uurtje hebben en dan weer slapen :+