Ik ben heel erg fan van rijst en rijstemelk, hoorde ik opeens het panische verhaal van een buurvrouw over rattengif wat in rijst zit wat afkomstig is uit Azië, als ik ergens lichamelijk klachten van krijg, is het in ieder geval geen rijst. Dat weet ik echt zeker. En wat betreft gif, tja, er zit ook rattengif in sigaretten die rook adem ik ook onvermijdelijk in als niet-roker en dan nog niet te spreken over de restjes gif die je helaas ook niet helemaal van je groentes/fruit krijgt.
Wat ik zelf probeer aan te houden is zoveel mogelijk vers, plantaardig en producten die geen tot weinig processen onder gaan om eetbaar te zijn voor de mens.
Hierdoor ben ik gekomen op glutenvrij, zuivelvrij, suikervrij en vleesvrij (dit ook uit ethische redenen).
Gluten ben ik gevoelig voor, maar hoe minder gluten ik eet hoe beter ik het af en toe aankan. Ik vermijd wel echt pasta en brood. Havermout ben ik fan van en gebruik ik vaak om te bakken, dat zou ik dan ook nooit schappen!
Zuivel is wel iets waar ik tegen aanloop, en dan met name yoghurt. Ik heb een lactose intolerantie, maar yoghurt gaat prima en vind ik ontzettend lekker. Hierbij loop ik dus ook tegen het soya probleem aan, soya is gewoon behoorlijk stom eigenlijk.
Als je gestopt bent met de pil wegens hormonen, zou ik soya ook vermijden (bevat veel oestrogeen) daarbij is het ook niet zo prettig voor je schildklier en gaat het de opname van belangrijke mineralen en vitaminen tegen. En ik snap je, andere yoghurt vervangers zijn gewoon niet te betalen. Verder zijn de bacteriën afkomstig uit yoghurt wél heel gezond en goed voor je darmen, het weert schimmel. Dus ja, dit neem ik naast de havermout af en toe wel als ontbijt.
Wat betreft suiker, suiker is gewoon rotspul. Ik zit nu zelf op 2 weken suikervrij en het gaat super! Ik wil dit 6 weken volhouden zodat ik echt door het patroon heen ben, hierna wil ik af en toe zelf lekkers bakken met een natuurlijke zoetvervanger als honing, agavesiroop, ahornsiroop of kokosbloesemsuiker. Dit heeft een vele malen lagere glycemische index en wordt langzaam door je lichaam opgenomen waardoor het geen dips veroorzaakt in je bloedsuikerspiegel.
Hopelijk heb je wat aan bovenstaande eigen ervaringen en vervangingen.
Wat ik je nog als tip kan geven voor ontbijt: smoothies! Met banaan, melkvervanger en dan kan je nog zelf allerlei vruchten doorheen doen, lijnzaad (voor de omega) en superfoods. Ook spinazie kan je er heel goed doorheen, de smaakt overheerst niet maar het is wel een mineralen/vitaminen knaller!
En misschien heb je iets aan het kookboek Deliciously Ella, zij heeft een ziekte overwonnen door haar dieet compleet om te gooien naar plantaardig! Staan ontzettend goede tips en hele fijne, simpele recepten van ontbijt tot avondeten en zelfs taarten.
Verder kan je ook op zoek gaan naar veganistische recepten, die bevatten van zichzelf al weinig bewerkte producten.
Ook de zonder ei variant, kan prima met wat gebroken lijnzaad + water er bij doen als bindmiddel.
Hierdoor komen we dus gewoon te kort... #zucht!