Gezond(er) eten nu echt zo ontzettend lastig??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:09

Je bent echt al ontzettend goed op weg! Ik zou vooral heel erg naar je eigen gevoel luisteren. Want waar je ook op zoekt, zal je altijd wel iets vinden wat je tegenstaat. Dat heb ik zelf namelijk ook ondervonden.
Ik ben heel erg fan van rijst en rijstemelk, hoorde ik opeens het panische verhaal van een buurvrouw over rattengif wat in rijst zit wat afkomstig is uit Azië, als ik ergens lichamelijk klachten van krijg, is het in ieder geval geen rijst. Dat weet ik echt zeker. En wat betreft gif, tja, er zit ook rattengif in sigaretten die rook adem ik ook onvermijdelijk in als niet-roker en dan nog niet te spreken over de restjes gif die je helaas ook niet helemaal van je groentes/fruit krijgt.
Wat ik zelf probeer aan te houden is zoveel mogelijk vers, plantaardig en producten die geen tot weinig processen onder gaan om eetbaar te zijn voor de mens.

Hierdoor ben ik gekomen op glutenvrij, zuivelvrij, suikervrij en vleesvrij (dit ook uit ethische redenen).
Gluten ben ik gevoelig voor, maar hoe minder gluten ik eet hoe beter ik het af en toe aankan. Ik vermijd wel echt pasta en brood. Havermout ben ik fan van en gebruik ik vaak om te bakken, dat zou ik dan ook nooit schappen!
Zuivel is wel iets waar ik tegen aanloop, en dan met name yoghurt. Ik heb een lactose intolerantie, maar yoghurt gaat prima en vind ik ontzettend lekker. Hierbij loop ik dus ook tegen het soya probleem aan, soya is gewoon behoorlijk stom eigenlijk. :') Als je gestopt bent met de pil wegens hormonen, zou ik soya ook vermijden (bevat veel oestrogeen) daarbij is het ook niet zo prettig voor je schildklier en gaat het de opname van belangrijke mineralen en vitaminen tegen.
En ik snap je, andere yoghurt vervangers zijn gewoon niet te betalen. Verder zijn de bacteriën afkomstig uit yoghurt wél heel gezond en goed voor je darmen, het weert schimmel. Dus ja, dit neem ik naast de havermout af en toe wel als ontbijt.
Wat betreft suiker, suiker is gewoon rotspul. Ik zit nu zelf op 2 weken suikervrij en het gaat super! Ik wil dit 6 weken volhouden zodat ik echt door het patroon heen ben, hierna wil ik af en toe zelf lekkers bakken met een natuurlijke zoetvervanger als honing, agavesiroop, ahornsiroop of kokosbloesemsuiker. Dit heeft een vele malen lagere glycemische index en wordt langzaam door je lichaam opgenomen waardoor het geen dips veroorzaakt in je bloedsuikerspiegel. :)

Hopelijk heb je wat aan bovenstaande eigen ervaringen en vervangingen.

Wat ik je nog als tip kan geven voor ontbijt: smoothies! Met banaan, melkvervanger en dan kan je nog zelf allerlei vruchten doorheen doen, lijnzaad (voor de omega) en superfoods. Ook spinazie kan je er heel goed doorheen, de smaakt overheerst niet maar het is wel een mineralen/vitaminen knaller!

En misschien heb je iets aan het kookboek Deliciously Ella, zij heeft een ziekte overwonnen door haar dieet compleet om te gooien naar plantaardig! Staan ontzettend goede tips en hele fijne, simpele recepten van ontbijt tot avondeten en zelfs taarten. :D
Verder kan je ook op zoek gaan naar veganistische recepten, die bevatten van zichzelf al weinig bewerkte producten.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:12

Ik wil me niet mengen in de discussie over wat wel of niet goed voor je is, want ik vermoed dat veel mensen mijn voedingspatroon ook bijzonder vinden (glutenarm veganistisch met zo min mogelijk bewerkt voedsel). Ik ben echter niet obsessief met voedsel bezig en voel me prettig bij wat ik eet. Ik wil wel graag aangeven dat ik je beginpost sterk herken van mijn vroegere zoektocht en ik wil graag antwoord geven op je directe vraag over het ontbijt :) Ik maak in de ochtend altijd een smoothie met groenten (bv spinazie), fruit, amandel/rijst/havermelk en als extra vulling eventueel wat chiazaad, lijnzaad, haver of dadels. Amandel/rijst/havermelk kun je eventueel ook zelf maken als je echt van het bewerkte voedsel af wilt. Veel mensen maken smoothies met alleen groenten en fruit, maar daar red ik het niet de hele ochtend op. Misschien een inspiratie die bij je gedachten over voeding past en toch voldoende vult!

Edit: het kookboek van Ella kan ik ook ontzettend aanraden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:24

Wat mijn voeding erg positief heeft beïnvloed: Een moestuin! :)

Natuurlijk, groente is gezond. Dat weten we allemaal. Maar wat ik echt merk is dat ik er wel veel meer groente door ben gaan eten, minder vlees, sowieso gezonder ben gaan leven en meer aan het milieu en mijn lichaam denk. Het moet immers op; je wil je mooie eigen gekweekte groente niet weggooien.

Daarbij ben ik gewoon vooral water gaan drinken. Alcohol drink ik nauwelijks, alleen op feestjes. Koffie vind ik niet lekker. Al het appelsap, carvan cevitam en de rest van die klerezooi is de deur uitgegaan.

Doordat we minder vlees eten kunnen we ons ook wat beter vlees veroorloven: we kopen het bij een keurslager waarvan we zeker weten dat de dieren waarvan het komt goed zijn behandeld, er geen troep aan is gevoerd en het duurzaam is geproduceerd. Dat merk je aan alles, ook aan de malsheid en de smaak. Veel beter!

En voor de rest, inderdaad niet al die melkproducten. Teveel daarvan is niet goed (lees: teveel). Havermout eet ik ook veel, geeft je energie en is gezond. Het is heus niet zo moeilijk: eet waar jij je goed en blij bij voelt! Als je gezonder gaat leven wordt je vanzelf gelukkiger.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:26

Resistance schreef:
Wat mijn voeding erg positief heeft beïnvloed: Een moestuin! :)

Natuurlijk, groente is gezond. Dat weten we allemaal. Maar wat ik echt merk is dat ik er wel veel meer groente door ben gaan eten, minder vlees, sowieso gezonder ben gaan leven en meer aan het milieu en mijn lichaam denk. Het moet immers op; je wil je mooie eigen gekweekte groente niet weggooien.

Daarbij ben ik gewoon vooral water gaan drinken. Alcohol drink ik nauwelijks, alleen op feestjes. Koffie vind ik niet lekker. Al het appelsap, carvan cevitam en de rest van die klerezooi is de deur uitgegaan.

Doordat we minder vlees eten kunnen we ons ook wat beter vlees veroorloven: we kopen het bij een keurslager waarvan we zeker weten dat de dieren waarvan het komt goed zijn behandeld, er geen troep aan is gevoerd en het duurzaam is geproduceerd. Dat merk je aan alles, ook aan de malsheid en de smaak. Veel beter!

En voor de rest, inderdaad niet al die melkproducten. Teveel daarvan is niet goed (lees: teveel). Havermout eet ik ook veel, geeft je energie en is gezond. Het is heus niet zo moeilijk: eet waar jij je goed en blij bij voelt! Als je gezonder gaat leven wordt je vanzelf gelukkiger.

mooi gezegd :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 16:45

Havermout eet ik al veel als ontbijt, deze week ook weer gewoon de volle biologische yoghurt, leuke ideeën zie ik voorbij komen!
Over vlees denk ik hetzelfde, liever een goed biologisch stukje als die volgestopte rotzooi van dieren die lijden, mijn vriend zal het een worst wezen, dus daarvoor koop ik het het 'goedkope' maar eerder nam hij ook mijn stukje vlees erbij zeg maar, dat mag nu niet meer :') O:)
Ik eet ook rustig 1x in de 2 weken een patatje, en bestel in een restaurant wel een lekker biefstukje, de salades die je krijg bij het uit eten gaan vind ik veel te duur, ik maak ze zelf lekkerder.

Ik dronk eerder altijd slimpie ranja (ik lust niet graag prik)maar daar zit echt veel rotzooi in. Daarna ranja van TEISSEIRE die is een stuk lekkerder, ook geen suikers en rotzooi, maar de laatste tijd drink ik vooral veel water met soms wat citroen of limoen erin, ik heb nog een paar ranjabussen staan maar ben een beetje 'afgekickt' ofzo, misschien komt het wel weer.

DBiancaL

Re: Gezond(er) eten nu echt zo ontzettend lastig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:43

Je bent al lekker bezig... Ik heb vanavond ook lekker een kapsalon gegeten en ik ben super verzadigd mijn buik is een beetje van slag.
Ik vind thee erg lekker en drink onwijs veel water!
Salades ben ik het zeker mee eens die maak ik ook zelf veel lekkerder :)
Leuk om te lezen dat ik niet alleen bezig ben met voeding mocht je nog ideeën willen mijn schema wil ik best delen

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 00:12

2 eieren 1 banaan. Pureren en bakken als een pannekoek.

Et voila erg gezond, piekt niet teveel je bloedsuikerspiegel dus je kan er een goeie poos op teren.

En gewoon erg lekker!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 00:14

Die ga ik morgen gelijk proberen :D

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 00:16

Ook ideaal om mee te nemen naar je werk als lunch of stukjes tussendoor.
Is koud namelijk nog steeds erg lekker en textuur blijft goed.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 00:35

Orthorexia nervosa...?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 08:17

Kuggur schreef:
Orthorexia nervosa...?

Dat gaat heel wat verder dan dit :)

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:12

Duur de banaan met 2 eieren doenik soms ook wat lijnzaadolie en of havermout vlokken yummie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:25

De banaanpannenkoekjes nog aanvullen met walnoot en/of kokos :9

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:27

Bananen-havermout pannenkoekjes zijn hier ook favoriet. :)) Ook de zonder ei variant, kan prima met wat gebroken lijnzaad + water er bij doen als bindmiddel.

Al helemaal verrukkelijk (maar wel een beetje duur) met goede vijgenjam en blauwe bessen. Als je het hebt over een super ontbijt in alle aspecten, is dat het wel. :9

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:03

I LOVE Blauwe bessen (stop ze bijna in al mijn ssmoothiesss)
Ik hoorde gister tijdens mijn body scan dat groente en fruit van tegenwoordig zo weinig voedingstoffen bevatten :( Hierdoor komen we dus gewoon te kort... #zucht!
heel veel vitamine mineralen en kruiden komen wij te kort in ons lijf!
Daarom vind ik de moestuin een ontzettend goed idee :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:41

Laat je geen onzin wijsmaken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:49

Er zit inderdaad minder voedingsstoffen in dan jaren geleden. Dat wordt niet ineens meer met een moestuin hoor ;)
Desondanks nog steeds meer dan genoeg voor het menselijk lichaam dus no worries.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:53

Ik zou je aanraden om de docu 'Food Matters' eens te bekijken. Ransend interessant! En vooral heel leerzaam!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:00

nou ik vind gezond eten nog een kunst hoor
ik ben een moeilijke eter , kan niet koken en hou vooral van zoet :=
ik moet nu een beetje gezonder gaan eten, maar ik ben toos creatief loos
ik heb ook totaal geen idee hoe en wat ik moet maken dus ik loop met 2 weken al helemaal vast :(

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:07

Eigenlijk is gezond eten niet moeilijk en weten we allemaal hoe het moet. Echter nemen we de tijd er niet meer voor om fatsoenlijk te koken. Als je alles vers en vanuit de basis neemt zal je gezond eten. Maak zelf je brood haal verse streekproducten en gebruik kruiden om alles op smaak te brengen. Dat kost tijd maar je wordt er handiger in. Al zal je eerst met 3 dagen per week beginnen dan kun je altijd uitbreiden. En een lekker frietje of pizza op zijn tijd moet natuurlijk kunnen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:15

Thats_Me schreef:
Eigenlijk is gezond eten niet moeilijk en weten we allemaal hoe het moet. Echter nemen we de tijd er niet meer voor om fatsoenlijk te koken. Als je alles vers en vanuit de basis neemt zal je gezond eten. Maak zelf je brood haal verse streekproducten en gebruik kruiden om alles op smaak te brengen. Dat kost tijd maar je wordt er handiger in. Al zal je eerst met 3 dagen per week beginnen dan kun je altijd uitbreiden. En een lekker frietje of pizza op zijn tijd moet natuurlijk kunnen.

Ja en deze kunst schijn ik niet onder de knie te krijgen. geowon een stampotje, of een aardappel met groente gaat nog maar verder ben ik echt waardeloos in de keuken. Het smaakt gewoon echt niet :n
Nou moet ik zeggen, ik vind koken nog erger dan strijken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:30

Ja ik heb ook enorm moeite ermee , 2 weken hou ik het vol eer ik in oude gewoontes val

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:34

Soja is wel echt troep.
Ik zou eerder zuivel eten als soja als ik moet kiezen, mijn hormonen gaan er finaal van van de rel.
Overigens eet ik glutenvrij, melkvrij, geen varkensvlees/gelatine en enkel soja wat toegevoegd is in iets waar het laag in de lijst staat.
Fruit gaat beperkt goed.
Voor joghurt/zuivel heb ik ook nog geen vervanger gevonden, met name omdat ik ook niet tegen melkeiwit kan, lactosevrije joghurt word m dus niet.
Maar voor melk vs soja zeg ik blijf bij melk..