Tips, advies of hopeloos...(buren)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Tips, advies of hopeloos...(buren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:01

Ik snap je punt hoor, echt waar, zeker met je wisselende diensten wil je wat rust, maar moet die man nou serieus gaan fluisteren in zijn eigen huis?
Ik zou eerder je eigen isolatie aanpakken als je last van hem hebt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:01

Maar... Zo wordt het wel gezien... Mbt de hond zou je nog contact op kunnen nemen met de wijkagent maar anders? Trek je toch aan het kortste eind waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:02

Wat had je zelf in gedachten dan, TS? Je wilt geen isolatiemateriaal en je kan de buren niet verbieden om te leven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:04

Als je enkel manieren zoekt om met ze te praten, dan zou ik vooral zeggen: heel aardig blijven. Want je zult het van hun medewerking moeten hebben. Je kunt ze niet dwingen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 13:08

Goof schreef:
Ik snap je punt hoor, echt waar, zeker met je wisselende diensten wil je wat rust, maar moet die man nou serieus gaan fluisteren in zijn eigen huis?

Fluisteren hoeft echt niet hoor ;-) Maar een normaal volume zou al schelen, deze man spreekt gewoon erg luid. Ook als je gewoon een praatje met hem maakt.

Ik ga voorlopig even bijhouden hoe en wat (wanneer en wat ik hoor) en dan toch nog maar eens langs.

Isolatie is voor nu geen optie. Dat is echt een laatste optie.
Zie niet willen staan, dat is het echt niet. Zou wel willen maar dat word een hele verbouwing, terwijl we een aanbouw hebben staan die nog af moet, we leven al 2 jaar op beton daar. Plus het feit dat onze persoonlijke situatie nu zo is dat we bijna geen tijd hebben om uberhaupt thuis te zijn (zieke moeder, zieke broer). Dus als ik al eens thuis ben het fijn zou vinden, een beetje rust.

Ik zoek inderdaad advies in het communiceren, niet in verbouwen. ;-) Ik weet dat dat de ECHTE oplossing zou zijn want dan hoor ik het niet meer. Maar i.p.v. rigoreus zoek ik eerst andere opties.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:17

Kan het zijn dat je buurman slechthorend is of wat dover? Sinds dat het gehoor bij mijn moeder achteruit ging begon ze steeds harder te praten, dit had ze zelf niet door.Doordat we het tegen mijn moeder hadden gezegd praat ze nu weer op een normaal volume. Dat kan verklaren waarom hij harder praat.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:25

Wat denk je voor elkaar te krijgen met praten TS? Want iemand die een harde stem heeft heeft nou eenmaal een harde stem. Kans is klein dat meneer er zelf last van heeft dus waarom zou hij het veranderen? Je kan echt niet verwachten dat je buurman bij elk gesprek en elk telefoontje ook even aan zijn buurvrouw denkt. Zelfde voor het stampen. Als zij al 20jaar door dat huis stampen dan gaat dat echt niet ineens veranderen.

Echt heel vervelend en oneerlijk maar jij bent degene die zich zal moeten aanpassen ben ik bang. Je huis kan je veranderen, je buren niet. Dat is echt een onrealistische gedachte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:35

Goof schreef:
bigone schreef:
Maar zij treft het dat er gewoon een gigantische lawaaischopper naast woont.

Een gigantische lawaaischopper? Hij zit toch niet om 1 uur 's nachts te drummen? Of tot 5 uur 's ochtends met zijn stomdronken vrienden te lallen in de tuin? Of zijn jaren '90 housemuziek op standje oorpijn te beluisteren?
TS heeft last van de zoon (geheel terecht) en van het feit dat deze buurman belt. Sinds wanneer is een telefonist een gigantische lawaaischopper?
TS heeft de pech dat hij een wat luide stem heeft en dat de isolatie kennelijk waardeloos is, niet dat de buurman een gigantische lawaaischopper is.

Aangeschafte hond die alleen maar blaft wanneer de buurman weg is, zoon die niet normaal kan lopen maar door het hele huis heen stampt en op luide toon met elkaar praten en telefoneren. Ik noem dat overlast en niet zo'n klein beetje ook!!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:42

Maar wat is luid?

Misschien is ts overgevoelig aan geluid waardoor voor haar normaal geluid als luid wordt beschouwd?
Zeg niet dat dat zo is, maar het kan.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 13:55

Is dat zo? Dee_es? Ik vind namelijk van niet, maar misschien ben ik dan anders opgevoed.
Luide stem heb ik zelf ook, maar ik hou er wel rekening mee dat ik een buurman heb dus pas ik mijn volume aan. Als ik de trap op loop dan pas ik me aan, ik let erop want ik heb een buurman.
Wij hebben 5 jaar vrijstaand gehuurd, kon de muziek zo luid aanzetten als ik wilde. Nu hou ik er rekening mee want ik heb een buurman.

Als je ergens op aangesproken bent kun je er toch rekening mee houden?
Ik verwacht echt niet niks te horen. Nogmaals dat is en word niet mijn intentie. Maar als ik vroeger een keer schreeuwde of op de trap stampte kreeg ik even een goed gesprekje dat we ook buren hadden en daar rekening mee moet houden.

Aangezien ik woordelijk hoor wat buurman met zoon beschreeuwt kan ik ook horen dat zoonlief niet aangesproken word op het gestamp en geschreeuw. Buurman lost het op door geld uit zijn spaarpot te halen als hij niet luistert papa uitscheld. (dit heeft hij zelf met mij besproken).

Misschien ga ik het inderdaad niet anders oplossen dan toch isoleren.
Had gehoopt wat andere tips en adviezen te krijgen i.p.v. verbouwplannen (die zijn er op langere termijn wel, maar eerst maar eens iets af maken).

Tja misschien ben ik opgegroeid met andere normen en waarden maar dit zijn van die kleine dingen.

Tussen de regels door lees ik wel wat nuttige tips en adviezen, bedankt daarvoor.

En nogmaals, buren van blok 1 (precies dezelfde huizen) horen elkaar totaal niet. Als ik eerst een referentiekader vraag hoe zij het ervaren en zij geven aan elkaar niet te horen. Dan mag ik er toch vanuit gaan dat hoe ik onze buurman hoor niet nodig hoeft te zijn?

Een keer schreeuwen, a la. Een keer hard op de trap lopen, ook geen probleem. Maar iedere dag weer. Het gaat nooit ''normaal''. Ja ik heb ook wel eens ruzie met mijn man, dan spreek ik ook wel eens even wat luider. Maar dan bedenk ik me ook dat ik een buurman heb en pas mijn volume aan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:58

Hier hebben we ook iemand in de buurt die heel erg hard praat aan de telefoon. Ondanks die man in een gewoon gesprek geen harde luide stem heeft. Maar aan de telefoon is het net alsof hij de afstand wilt overschreeuwen.

En wat betreft het mee kunnen genieten als de buren hun lolletje tussen de lakens hebben. Wij hebben ook van die buren waar de buurt niet blij van werd. En nee onze huizen zijn niet gehorig.
In ons geval heb ik even heel hard op de muur gebonkt, want sorry er midden in de nacht wakker van worden word ik niet blij van. Zeker niet een paar keer in de week.

Met hun andere buren hebben ze er ruzie over gehad, omdat het stel zelf overal over klaagt. En die was het zo zat geworden dat de andere buurvrouw compleet uit haar slof is geschoten toen de betreffende buren kwamen zeuren over een flut dingetje (haar man was de goten aan het schuren en daar hadden ze last van, overdag). Die heeft letterlijk hard over straat geroepen "dat jij je vrouw ligt te **** kan de hele buurt mee genieten en jij komt bij ons klagen overdag?
Niet dat ik het goedkeur wat ze geroepen heeft overigens, maar kan het wel begrijpen.

Maar goed het stel naast ons is een stel apart. Ze doen in hun ogen nooit wat verkeerd, zolang iedereen doet wat hun hun opdragen.

Praten helpt niet, gaat het juist van kwaad tot erger. Bv op zondagochtend om 7 uur de goot gaan schuren zodat de buurt wakker is om er vervolgens om half 8 mee te stoppen 8)7

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:59

Maar misschien hebben die buren een ander tolerantieniveau dan jij? Of zijn zij niet extreem gevoelig aan geluid?
Als ze aan mij vragen heb jij last van je buren, dan zeg ik ook nee, dat betekent niet dat ik ze nooit hoor maar dat ik daar geen aandacht aan schenk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:00

_MelloW_ schreef:

Tja misschien ben ik opgegroeid met andere normen en waarden maar dit zijn van die kleine dingen.

Dit ben ik met je eens, het is niet meer dan normaal om een beetje rekening te houden met een ander, zeker als deze te kennen geeft het te horen en niet prettig te vinden.
Het is een kleine moeite om het tenminste te proberen! Dan vraag je er vervolgens naar bij de buur die aangeeft het niet prettig te vinden en dan geef je op die manier aan het vervelend te vinden en er aan te willen werken!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 14:13

chanel1985 schreef:
Maar misschien hebben die buren een ander tolerantieniveau dan jij? Of zijn zij niet extreem gevoelig aan geluid?
Als ze aan mij vragen heb jij last van je buren, dan zeg ik ook nee, dat betekent niet dat ik ze nooit hoor maar dat ik daar geen aandacht aan schenk.

Tja maar als ik de televisie harder moet zetten zodat ik mijn buurman niet meer hoef te horen dan is mijn tolerantie wel voorbij, en dit is niet incidenteel maar komt vaak voor. (Hij praat dan zo luid dat hij boven het volume uitkomt van onze tv als we televisie aan het kijken zijn).
Laatst lagen we op bed en vroeg mij man: wat hoor ik toch. Ik hoor iemand praten, nou dat is je buurman schat ;-). En die slaapkamer van ons zit toch echt aan de andere kant van het huis en hij was beneden.

Misschien dat iemand me hier zou kunnen vertellen hoe ik dat gesprekje aan kan knopen en in goede banen kan leiden. Ik wil het nog 1 keer proberen om het zo op te lossen. Man en ik zijn beide niet zo assertief en ook niet zo aansprekerig op een ander. Meestal zeggen we niets en laten de meeste dingen maar en doen er niets mee maar dit is toch iets waar ik graag verandering in zie komen. En daarbij weet ik dat ik toch het gesprek moet aan gaan dan. Maar weet niet zo goed hoe. Ik wil het namelijk niet net als de vorige keer doen (toen was het uit boosheid). Al had buurman dat niet zo door want kan me aardig inhouden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:20

_MelloW_ schreef:
Goof schreef:

Fluisteren hoeft echt niet hoor ;-) Maar een normaal volume zou al schelen, deze man spreekt gewoon erg luid. Ook als je gewoon een praatje met hem maakt.

Na.. daar gaat het al stuk.. Zijn 'normale' volume is gewoon erg luid. Hij praat voor zijn doen 'normaal', terwijl een ander dat als luid ervaart.. Dan moet hij voor zíjn doen om jou te 'plezieren' dus wel gaan fluisteren in z'n eigen huis.

En als er iets is waar je niet bewust van bent dan is wel je stemvolume.

Als je vanzelf weet dat je snel bozig kan worden bereid het gesprek goed voor. Schrijf op een briefje wat je wil zeggen, hoe je het wil zeggen en oefen het. Gebruik dan ook zinsdelen als ik wil niet overkomen als ...., maar ... of ik vind hetzelf ook lastig om het aan te kaarten, maar ... etc. etc.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:22

Lastig.. Ik heb zelf ook onlangs een topic hier geopend over mijn buren (muziekoverlast), maar bij ons heeft tot nu toe helemaal niets geholpen (praten, afspraken maken, tot politie aan toe). Ik ben ervan overtuigd dat sommige mensen gewoon té asociaal zijn en denken dat ze een soort 'alleen op de wereld' zijn. Wij hebben super geïsoleerde huizen (geen oude huizen) en we horen werkelijk niks van andere buren, alleen links naast ons. Die mensen zijn zó luidruchtig. Alles moet met veel kabaal gedaan worden: deuren dicht smijten, trap op stampen, om over hun muziek maar te zwijgen. Gister zaten ze iets van een auto race te kijken, mijn God het leek alsof ik in mijn huis midden op een race circuit stond :wow:

Ik wil je in ieder geval sterkte wensen, we zitten in hetzelfde schuitje. Soort dagboekje met rijden enz bijhouden is in ieder handig.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:31

_MelloW_ schreef:
Is dat zo? Dee_es? Ik vind namelijk van niet, maar misschien ben ik dan anders opgevoed.
Luide stem heb ik zelf ook, maar ik hou er wel rekening mee dat ik een buurman heb dus pas ik mijn volume aan. Als ik de trap op loop dan pas ik me aan, ik let erop want ik heb een buurman.
Wij hebben 5 jaar vrijstaand gehuurd, kon de muziek zo luid aanzetten als ik wilde. Nu hou ik er rekening mee want ik heb een buurman.

Ik verwacht echt niet niks te horen. Nogmaals dat is en word niet mijn intentie. Maar als ik vroeger een keer schreeuwde of op de trap stampte kreeg ik even een goed gesprekje dat we ook buren hadden en daar rekening mee moet houden.

Aangezien ik woordelijk hoor wat buurman met zoon beschreeuwt kan ik ook horen dat zoonlief niet aangesproken word op het gestamp en geschreeuw. Buurman lost het op door geld uit zijn spaarpot te halen als hij niet luistert papa uitscheld. (dit heeft hij zelf met mij besproken).

Misschien ga ik het inderdaad niet anders oplossen dan toch isoleren.
Had gehoopt wat andere tips en adviezen te krijgen i.p.v. verbouwplannen (die zijn er op langere termijn wel, maar eerst maar eens iets af maken).

Tussen de regels door lees ik wel wat nuttige tips en adviezen, bedankt daarvoor.

En nogmaals, buren van blok 1 (precies dezelfde huizen) horen elkaar totaal niet. Als ik eerst een referentiekader vraag hoe zij het ervaren en zij geven aan elkaar niet te horen. Dan mag ik er toch vanuit gaan dat hoe ik onze buurman hoor niet nodig hoeft te zijn?

Een keer schreeuwen, a la. Een keer hard op de trap lopen, ook geen probleem. Maar iedere dag weer. Het gaat nooit ''normaal''. Ja ik heb ook wel eens ruzie met mijn man, dan spreek ik ook wel eens even wat luider. Maar dan bedenk ik me ook dat ik een buurman heb en pas mijn volume aan.

Ik ben het echt helemaal met je eens hoor. Maar blijkbaar is het voor deze mensen doodnormaal en wat je zelf normaal vindt is gewoon lastig te veranderen (ik word zelf niet goed van mijn "buurvrouw" op het werk, die praat altijd heel hard. Zeg je er wat van dan praat ze 2 zinnen zachtjes en daarna gaat het volume weer omhoog...).

Ik snap dat je er nog 1 poging aan wilt wagen maar omdat je al met hem hebt gesproken en zelfs een brief hebt gestuurd en dit niks heeft opgeleverd vraag ik me af waarom het komende gesprek wel het verschil zal maken... Maar ik hoop echt dat jullie er samen uit komen. Ik weet genoeg van burenoverlast helaas.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:33

andere invalshoek: je zegt zelf dat je aan het verbouwen bent en op beton leeft, zou het niet schelen als je huis straks klaar is en dat het geluid beter gedempt wordt? Je hoort de buren en dat geluid wordt door je eigen kale huis versterkt, grote kans dat er straks minder te horen is als je klaar bent.