Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

doezel2

Re: Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 18:47

Dank jullie voor al die tips

En kwa cb. Nee. Die hebben soms van die domste onnutige dingen

Bedje gaan wevan het weekend uitproberen. :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:13

twee interventies die je kunt doen:
1. Volhouden. Schreeuwen negeren. Goed voorbereiden: als de wijzers van de klok op zoveel staan gaan we naar bed, tandjes poetsen. Leg ook het nut van slapen uit. Is er iets wat wel prettig is voor het slapen gaan? even kriebelen/verhaaltje lezen/spelletje/dagen afkruisen tot iets leuks/etc maak daar een happening van.
Uit bed komen kan 1 keer met als gevolg dat mam nogmaals netjes vraagt of kind wil gaan slapen. daarna negeren en telkens in bed leggen zonder spreken. Paar avonden en dan geven ze het vaak op.

2. Op laten blijven. Net zolang tot ze omvallen. Maak het niet leuk. Gewoon saaie tv dat ze toch niet kunnen volgens, geen heftige gesprekken, geen leuke spelletjes, geen speelgoed, geen snacks, er kan water gedronken worden, meer niet. Jij wil opblijven toch? dan blijf je wakker ook. Na 3 dagen vallen ze hoe dan ook om en gaan ze hun bed wel waarderen gok ik zo. Licht de juf/meester even in dat kindlief er even een paar dagen bijzit als een zombie, maar dat je thuis bezig bent met een interventie. haha.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:18

Het kind is 2 jaar oud!! Volgens mij heb jij teveel Super Nanny gekeken. :=

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:19

Wow, wat een vreselijk onvriendelijke tips waarbij je voorbij gaat aan de behoefte van het kind. ...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:22

Waarom denk je dat hij z'n middagslaapje nog nodig heeft? Mijne is 4 en die slaapt ook gerust smiddags in de auto of in de buggy als ie de kans krijgt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:23

Iris82 schreef:
Het kind is 2 jaar oud!! Volgens mij heb jij teveel Super Nanny gekeken. :=

Hmm nee, het werkte bij mij (ik was wel iets ouder). Inmiddels hou ik van mn bed.
Niet zo betuttelend zijn over kinderen. Het is echt niet levensbedreigend schadelijk als je een paar dagen een interventie pleegt die jou maanden lang van je rust weerhoudt.
Behoeften van het kind ja, heel belangrijk maar die van jezelf dan?!?!?!
Draagkracht/draaglast mensen. Het is een kind, geen watje. Jeetje. Het gaat niet om maandenlange terror waarbij de structuur wegvalt. Het is een periode waar je doorheen moet en dan kan je prima afwijken van het 'normale' patroon. want nogmaals, het is een kind. Die kunnen ergens tegen. geloof me.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 30-03-16 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:25

Iris82 schreef:
Waarom denk je dat hij z'n middagslaapje nog nodig heeft? Mijne is 4 en die slaapt ook gerust smiddags in de auto of in de buggy als ie de kans krijgt.

Niet alle dagen heeft hij het slaapje nodig,( meestal nog wel). Hij word dan rond 1 uur vaak vervelend. Of valt in slaap op de bank/zitzak

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:27

Momenteel. Dag 2. Van op en neer(om de zoveel min naar boven)
Gistr 3 tot 5. X naar bovenv
Vandaag 1x .

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:29

Alleen van t woord interventie krijg ik al kippenvel. ...
Dit kindje is 2,die voelt zich alleen maar in de steek gelaten bij optie en en van optie 2 snapt t nog helemaal niks.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:30

Begin met het uitleggen waarom hij na bed moet. Je moet nu gaan slapen omdat we morgen naar de speeltuin gaan en anders ben je te moe. dmv een klok laten zien om welke tijd het slaaptijd is en hij netjes mee na boven moet gaan. Beloningssysteem toepassen. Als je netjes na bed gaat zonder te schreeuwen/huilen dan krijg je een knikker in een potje. Als je er 5 hebt gaan we een kado tje uitzoeken. Echt een duidelijk bed ritme en elke dag hetzelfde. Niet boven nog gaan stoeien enz. Denk dat een groter bed (peuterbed) ook kan helpen. Neem hem mee naar de winkel om zijn dekbed hoes uit te zoeken. Kortom betrek hem erbij en leg het allemaal duidelijk uit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:32

Zou ie last van zn oren kunnen hebben? Want als je zovaak naar boven moet, betekent dat dus dat ie kennelijk niet in zn diepe slaap komt. Dan is het ook niet fijn om te liggen. Of zou ie kiezen krijgen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:33

Belonen met naar bed gaan? Je gaat toch niet belonen als je niet weet wat de oorzaak is? Stel dat er verlatingsangst speelt, dan ga je het kind dus belonen als t blijft zwijgen en ondertussen bang is? Leer je je kind dan even het verkeerde. ..

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:34

sjanien schreef:
Begin met het uitleggen waarom hij na bed moet. Je moet nu gaan slapen omdat we morgen naar de speeltuin gaan en anders ben je te moe. dmv een klok laten zien om welke tijd het slaaptijd is en hij netjes mee na boven moet gaan. Beloningssysteem toepassen. Als je netjes na bed gaat zonder te schreeuwen/huilen dan krijg je een knikker in een potje. Als je er 5 hebt gaan we een kado tje uitzoeken. Echt een duidelijk bed ritme en elke dag hetzelfde. Niet boven nog gaan stoeien enz. Denk dat een groter bed (peuterbed) ook kan helpen. Neem hem mee naar de winkel om zijn dekbed hoes uit te zoeken. Kortom betrek hem erbij en leg het allemaal duidelijk uit.

Bedje gaan we van het weekend doen.

Snap natuurlijk dat dit een fase is.

Kwa belonen doe ik niet. Want weer
Dat dit uitproberem is( als je trap oploopt is hij stil )

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:34

Als kind verlatingsangst zou hebben dan zou ze dit ook met andere dingen moeten merken. Je kunt een kind belonen voor goed gedrag en slecht gedrag negeren.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:35

Wat doet hij dan dat je besluit om weer naar boven te gaan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:35

Maar waarom zou het uitproberen zijn? Dat klinkt ontzettend negatief!

Vanaf de leeftijd van je zoontje beginnen ze ook echt met serieuze nachtmerries te krijgen. En als ie dan hoort dat je eraan komt is ie misschien weer gerustgesteld.

Maar dit heeft niets met inslapen te maken maar met doorslapen. Je hebt dus twee issues.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:37

Tja,waarom zou je naar bed willen als het beneden nog zo gezellig is.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:38

Iris82 schreef:
Zou ie last van zn oren kunnen hebben? Want als je zovaak naar boven moet, betekent dat dus dat ie kennelijk niet in zn diepe slaap komt. Dan is het ook niet fijn om te liggen. Of zou ie kiezen krijgen?

Hij heeft alle kiezen en tandjes al.
Als hij last van zijn oortjes heeft. Merk ik sat vaak wel. Rooie oren. Veel er aan zitten enzo

Dit is uitproberen. Want als ik of mijn man naar boven loop. Dan is hij gelijk stil. Of op zijn kamer komt is hij gelijk stil. En wil hij. "Spelen"

Hij blijft schreeuwen/huilen

Ik of mijn man loop dan naar boven. Zeg dat we er nog zijn. En dat ie lkkr gaat slapen

De 2de x is. Ga maar slapen

3de x Is. Slaap lkkr
4de x is. Niets. Alleen hem in bed leggen deken over em weer weg.
En evt vaker. Is ook niets.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:39

Nou, dan is er toch geen probleem? Als jij denkt dat deze manier voor je werkt en je kennelijk ook niet genegen bent om verder te kijken dan zou ik daar gewoon mee doorgaan.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:40

Vast bedritueel en voor t bedritueel even een momentje om je kind te laten ontspannen, dus niet meer spelen, maar even een boekje lezen, rustig laten zitten.

Als hij in zn bedje word gelegd niet gelijk weggan en ook niet bij huilen eruit halen, maar ernaast gaan zitten, slaapliedjes zingen, praten, wrijven over zn hoofdje of handje.

Dit hielp bij mijn dochter heel goed.
Ze bleef dan liggen en ging zich ontspannen, omdat ik nog even bij haar bleef waardoor ze sneller tot rust kwam en in slaap viel ipv dat ze zich door huilen nog verder opfokkenn.

En idd laat de middagslaap achterwege als dat lukt, zodat hij ook moe is als hij naar bed gaat

Succes en sterkte(weet dat het allemaal fase's zijn)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:40

Iris82 schreef:
Maar waarom zou het uitproberen zijn? Dat klinkt ontzettend negatief!

Vanaf de leeftijd van je zoontje beginnen ze ook echt met serieuze nachtmerries te krijgen. En als ie dan hoort dat je eraan komt is ie misschien weer gerustgesteld.

Maar dit heeft niets met inslapen te maken maar met doorslapen. Je hebt dus twee issues.

Het naar boven gaan is geen probleem. Meestal. Doen we zijn pyama aan op onze kamer. Dan mag hij even tv kijken. Maar doen we tv uit. Dan schreeuwed hij alsof hij vermoord word.

Als hij een nacht merrie heeft. Dan word hij huilend/ schreeuwed wakker( anders dan. Naar bed gaan).

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:41

Soraya10 schreef:
Vast bedritueel en voor t bedritueel even een momentje om je kind te laten ontspannen, dus niet meer spelen, maar even een boekje lezen, rustig laten zitten.

Als hij in zn bedje word gelegd niet gelijk weggan en ook niet bij huilen eruit halen, maar ernaast gaan zitten, slaapliedjes zingen, praten, wrijven over zn hoofdje of handje.

Dit hielp bij mijn dochter heel goed.
Ze bleef dan liggen en ging zich ontspannen, omdat ik nog even bij haar bleef waardoor ze sneller tot rust kwam en in slaap viel ipv dat ze zich door huilen nog verder opfokkenn.

En idd laat de middagslaap achterwege als dat lukt, zodat hij ook moe is als hij naar bed gaat

Succes en sterkte(weet dat het allemaal fase's zijn)

Ik ga ok nooit gelijk weg. Hij begint eigenlijk al direcht als je bijv van de douche(tandjes poesten) komt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:41

hier was t middag slaapje ook al heel gauw klaar, volhouding is echt het beste en ik ga ook mee qua tips die RoyceMack heeft gegeven.

laat maar schreeuwen huilen etc slapen is slapen hoor in zijn bed, valt vanzelf wel een keer in slaap.
komt hij er uit leg em heel consequent zonder praten idd elke keer in bed terug, net zolang tot hij uit zichzelf blijft liggen.

na aantal keer uitproberen gaan ze netjes slapen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:42

Een kookwekker op 5 minuten zetten en dit afspreken.
Of standaard na hetzelfde televisieprogramma de tv uitzetten.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:43

NathalietjeB schreef:
hier was t middag slaapje ook al heel gauw klaar, volhouding is echt het beste en ik ga ook mee qua tips die RoyceMack heeft gegeven.

laat maar schreeuwen huilen etc slapen is slapen hoor in zijn bed, valt vanzelf wel een keer in slaap.
komt hij er uit leg em heel consequent zonder praten idd elke keer in bed terug, net zolang tot hij uit zichzelf blijft liggen.

na aantal keer uitproberen gaan ze netjes slapen

Zijn we nu ook mee bezig. Laten huilen. Om de 5 min(steeds. Langere tijd tussen). Naar boven zo van zijn er wel)
Uit bed lan gelukkog nog niet.