Kat in klein appartement, stank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:59

Ik woon in een woning van 46m2 met 2 katten en 2 kattenbakken. Soms schiet het er Door mijn werk bij in om elke dag de bak te doen dus dat ga je het inderdaad ruiken. Maar als je elke dag de bak doet, dan valt het reuze mee. Ik heb ook omgevingssprays die het net wat frisser maken. Maar als je elke dag schoonmaakt moet het gewoon te doen zijn.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:59

Ik heb idd ook orijen alleen de vis variant en ik heb biocat als korrel vind hem fijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:00

Het ligt er heel erg aan welke gritten je gebruikt. Als je klompvormende gritten gebruikt kan je makkelijk de urineklompjes eruit scheppen. Ik heb er 5 en schep meerdere malen per dag de bakken schoon en je ruikt niks. Je hebt zelfs gritten met babypoeder. Dat ruikt zelfs lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:00

Ik gebruik Biocats met actieve kool. Werkt voor mij het beste! Ook silica-gel geprobeerd, net als al die andere merken, maar dat is het toch niet voor ons. Het is ook zelf heel erg testen wat bij jou en je kat het beste werkt. Ik houdt bijvoorbeeld van korrels die klonten, vind ik met schoonmaken super makkelijk omdat het vieze dan niet mengt met het schone, maar je hebt ook mensen die juist geen klonten willen. Ook verschilt het per kat, die van ons krijg ik echt niet op van dat geperste hout korrel, silica vonden ze ook wennen en als het te kleine korrels zijn gooien ze het tot ver buiten de bak.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:03

Ik heb ook een kat op een appartement gehad en zij kwam niet buiten. Inderdaad, met de juiste korrel en goed voer ruik je ze helemaal niet. Ik heb de Schep en Schoon Blue Signal van appie. Die is niet te duur en werkt heel goed. Als voer krijgt ze applaws. Graanvrij voer, waardoor de ontlasting veel minder is. Alleen als ze er net af komt wil je wel eens wat ruiken, maar goed, we ruiken zelf allemaal ook niet naar bloemetjes.

Urbanus

Re: Kat in klein appartement, stank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:07

Ik zou ook geen kattenbak in de woonkamer willen, bah. Die lucht wanneer je kat zit te poepen. Bah. En die van ons krijgen rauw vlees dus de ontlasting stinkt al een stuk minder, maar op het moment supreme komt alles mijn neusvleugels ingevlogen hoor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:09

lieveli schreef:
Ik zou ook geen kattenbak in de woonkamer willen, bah. Die lucht wanneer je kat zit te poepen. Bah. En die van ons krijgen rauw vlees dus de ontlasting stinkt al een stuk minder, maar op het moment supreme komt alles mijn neusvleugels ingevlogen hoor.

Heb je open kattenbakken dan?
Die van mij staan achter de bank. Maar ruik ze nooit :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:10

Nee gesloten. En als ze eenmaal klaar zijn met ontlasten ruik je het ook niet meer, maar op het moment zelf echt wel. Wij hebben die witte pareldingen in de bak.

edit: De kattenbak staat nu boven in hun eigen kamer, dus nergens last van. Maar ik vind katten op een klein appartement een slecht idee. Voor mijn Olivier van 18 was het prima, maar ik zou met de kennis van nu nooit meer jonge katten op een kleine leefruimte willen.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 25-03-16 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:11

Onze oplossing:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In ons oude huis, hij is nu nog verder afgeschilderd en staat op een andere plek

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:13

Ik kan me overigens ook voorstellen dat je het misschien zelf niet meer ruikt maar je bezoek wel.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:14

Goed voer voorkomt stank! :j
Mijn katten krijgen heel weinig natvoer en alleen hoge kwaliteit droogvoer (Royal Canin, kost een boel maar nooit meer vieze poeplucht).
Voor de kattenbak gebruik ik Cat's Best klontvormende korrels, top spul +:)+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:15

Royal canin is echt niet heel goed voer. Zit nog steeds graan en rotzooi in dus ik kan me niet voorstellen dat het goed werkt op de darmen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:17

Die van mij stinken enorm als ze Royal Canin krijgen :+ Ook van sommige soorten graanvrij voer trouwens.
Alleen op Orijen niet, dus krijgen ze dat :)

Mijn bezoek ruikt ze ook niet :) meerdere keren gevraagd.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:17

lieveli schreef:
Royal canin is echt niet heel goed voer. Zit nog steeds graan en rotzooi in dus ik kan me niet voorstellen dat het goed werkt op de darmen.

Wel 10x beter dan de Whiskas en Felix die ik van hun vorige eigenaar meekreeg :r

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:19

Wranglerbutt schreef:
lieveli schreef:

Wel 10x beter dan de Whiskas en Felix die ik van hun vorige eigenaar meekreeg :r

Dát is waar! :D

Ik gaf eerst ook een premium voer maar ze krijgen nu rauw, minder én kleinere drolletjes. Heel fijn. Maar alles wat vers is, ruikt gewoon.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:20

Dat is ook mijn angst een klein beetje Lieveli. Misschien is het voor mij ook nog een opie om de kattenbak op het dakterras neer te zetten. Zou dat een goed plan zijn?

Dank jullie wel voor alle meningen :) Ik ga alles eens even rustig overleggen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:21

Iinge_ schreef:
Dat is ook mijn angst een klein beetje Lieveli. Misschien is het voor mij ook nog een opie om de kattenbak op het dakterras neer te zetten. Zou dat een goed plan zijn?

Dank jullie wel voor alle meningen :) Ik ga alles eens even rustig overleggen.

Kunnen ze dan niet van het dak vallen en in de buurt overlast gaan veroorzaken?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:22

Ik heb een kleine bak in de gang staan en een grote in de woonkamer in het uiterste hoekje. Ik gebruik babypoeder klontvormige grit en de katten krijgen applaws en nu ook porta21. Nou heb ik de pech gehad dat mijn katten aan de schijt zaten door een parasiet dus mijn kleine woning stonk echt vreselijk.... Gelukkig is dat nu zo goed als voorbij en als je gewoon dagelijks de natte plekken en drollen eruit haalt en eens per week schoon grit en de woning laat luchten zal het reuze meevallen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:23

Maak je dan een soort kattenluikje? Dan kan het heel goed hoor en als het nou sneeuwt of écht hondenweer is, zet je hem bij uitzondering binnen. Kan de bak niet op de gang?

En houd je ook rekening met haren? In mijn appartement zat alles altijd onder de haren, hoe vaak ik ook de stofzuiger pakte. En wil je dan een kitten of een oudere kat? Want ik ben met mijn 2 jonge katten (1 en 2) naar mijn vriend verhuisd (groot woonhuis) en ik dacht dat ze niet speels waren en lui, maar ze zijn onwijs speels. Ze rennen het hele huis door, maar ze hadden gewoon de ruimte niet bij mij.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:24

woon ongeveer even groot als dat jij beschrijft, gebruik goed klontervormend grit( sanicat ultra) heb nu nog 1 kat maar 12 1/2 jaar lang in dezelfde situatie er 2 gehad en echt niet dat dat rook!
goed voer geven doet ook veel , die van mij krijgt royal canin renal brokjes en animonda petit rafine als vlees en oké als ze echt net van de bak af komt ruik je het licht...
ken iemand die geeft een zakje wiskas en purina one nou die ruik je dus wel!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:27

lieveli schreef:
Ik gaf eerst ook een premium voer maar ze krijgen nu rauw, minder én kleinere drolletjes. Heel fijn. Maar alles wat vers is, ruikt gewoon.

Rauwvoer blieven ze niet :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:28

Wat trouwens ook helpt (en ik denk gewoon even met je mee hoor) is een lampe berger kopen. Een bepaald soort geurbrander die populair is onder vrouwen van 50 maar dat maakt niet uit. Als je die om de 2 dagen aanzet ruik je niks, als ik heb gegourmet en mijn huis ruikt naar gebakken kadaver dan zet ik dat ding aan en alles trekt weg.

Wranglerbutt schreef:
lieveli schreef:

Rauwvoer blieven ze niet :')

Ook geen kuikentjes? Die van ons geven niet veel om Carnibest maar om de kuikens vechten ze :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:30

Je moet je voorstellen dat het hetzelfde is als bij mensen. Vlak nadat je naar de wc bent geweest, dan stinkt het. Ja, dan stinkt een kat ook.

Dan kicken de kattenbakkorrels in, die drogen (in mijn geval klontvormend grit) alles uit en na een tijdje ruik je niets meer. Tel daarbij nog op dat je de bak 1 of 2 keer per dag schoon maakt en je hebt nergens last van.

Mijn kattenbakken staan boven, ik maak ze elke ochtend schoon, en ik ruik ze NOOIT. Echt helemaal nooit. Ik gebruik klontvormend spul 3x hygiëne van de albert heijn.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:25

Ik heb een Litter robot, een robot kattenbak. Kostte wat maar een geweldige investering. Mijn huis is ook klein en heb 2 binnenkatten.

Goed voor is inderdaad geen royal canin maar Orijen, Acana, Taste of the Wild etc.

Ik zweer qua kattengrind bij Tigerino klontvormend!! Met babypoedergeur.

Bestel alles bij zooplus, scheelt een hoop geld.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:28

Je kan ook een spray biostable van equiprotecta in de bak spuiten. Dat zet de stankveroorzakende bacteriën om in neutrale lucht.
Ik gebruik het in mijn stal en in de vuilnisbak. Werkt super en het werkt ook tegen kattenbaklucht.